Moeite met 'geen kinderwens'

Moderators: Memmem, Moderafo's

Kapoentje92

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Kapoentje92 » 23 feb 2017 13:53

Ja, ik lees nog mee ;) Maar moest even tijd vinden om te reageren.

@welling82 Ik begrijp je reactie niet goed, je spreekt jezelf meerdere keren tegen. Wel goed, niet goed, wel bijbels, niet bijbels.
Hoewel mijn vraag niet over anti-conceptie ging, ga ik toch even in op wat je daarover zegt. Onthouding is toch ook een vorm van anti-conceptie of zie ik dat verkeerd? Het doel is precies hetzelfde namelijk ;)
Wat je verder zegt over mijn man, dat hij mij 'hoort te steunen' en dergelijke, dat impliceert dat hij dat niet doet. Laat ik daar duidelijk over zijn: dat doet hij wel :)

@lalage Dat is precies wat ik bedoel. Bedankt voor je openheid hierover. Er is bij jou ook een medische reden, dat is nog wel iets anders natuurlijk. Maar ik ben het helemaal eens met wat je zegt over dat God je een bepaald verlangen geeft voor iets of juist niet. Dat lijkt me juist de manier van God om Zijn plan voor ons leven aan ons bekend te maken!

@marnix Haha ik moet wel lachen om je reactie over backpacken in Australië, maar je slaat de spijker op zijn kop!

Ik lees hier ook meerdere keren dat je door het krijgen van kinderen bouwt aan Gods Koninkrijk. Ik vraag me dan wel heel erg af: hoe dan?? Dat ik geloof, wil niet zeggen dat mijn kinderen ook zullen geloven en daadwerkelijk onderdeel worden van Gods Koninkrijk. Deze redenering vind ik daardoor behoorlijk kort door de bocht. Er is namelijk geen enkele garantie voor!

@tulp Het is inderdaad zo dat je nooit echt kunt peilen hoe diep iemands kinderwens wel of niet zit. Op dit moment is bij mij het gevoel heel sterk dat ik dit niet wil. Een vergelijking: ik heb behoorlijk hoogtevrees en het voelt voor mij heel onnatuurlijk om een toren te beklimmen of zelfs maar over de bovenste rand van het klimrek te stappen om aan de andere kant naar beneden te gaan. Dat is hetzelfde gevoel dat ik hierbij heb. Ik geloof ook zeker dat God mijn hart daar wel voor open kan stellen, maar blijkbaar niet op dit moment. Er zijn zeker momenten in mijn leven geweest, waarop ik heb gemerkt dat God door middel van gevoel een bepaalde richting wijst. En ik vertrouw erop dat, áls het onderdeel is van Zijn plan voor mij/ons, dat gevoel er ook komt. En zolang het er niet is, begin ik niet aan kinderen ;) Dat lijkt mij de verstandigste manier om ermee om te gaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2017 15:35

Er is misschien geen garantie dat je kinderen ook gaan geloven maar statistisch gezien is de kans dat ze geloven wel een stuk groter ;)

Maar ik ken mensen zonder kinderen die harder bouwen aan Gods Koninkrijk dan veel mensen met kinderen dus het zegt inderdaad niet alles. Bouwen kan op zoveel manieren en er wordt wel eens gedaan of dat alleen of vooral kan door kinderen te krijgen.

En tja, blijf zoeken naar Gods wil hierin. Want waar ik ooit mee begon is dat je ook heel erg ergens tegen kan opzien terwijl je het wel heel gaaf zou vinden. Er zijn mensen net hoogtevrees die toch een keer besloten om dat tenoverwinnen en gingen parachutespringen en dat achteraf een fantastische ervaring vonden. Of mensen met vliegangst die in Australie gingen backpacken en de tijd van hun leven hadden. Je gevoel kan ook een blokkade zijn voor mooie ervaringen. Iemand met hoogtevrees zal nooit van tevoren denken: parachute springen is heel gaaf. Iemand met vliegangst zal nooit met plezier in een vliegtuig stappen. Maar misschien is de ervaring of wat er uit voortkomt uiteindelijk wel fantastisch. Dat is iets om over te blijven denken. Angst kan een slechte raadgever zijn dus laat dat niet je motivatie zijn voor het wel of niet krijgen van kinderen. Wat niet wil zeggen dat je je gevoel en verstand moet uitschakelen, begrijp me niet verkeerd. Ik geloof dat je soms kan beslissen dat je geen kinderen krijgt en dat dat dan ook goed kan zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Kapoentje_92
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2021 22:07

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Kapoentje_92 » 15 mar 2021 22:22

Lang geleden dit onderwerp gestart. Er is veel gezegd en geschreven. Wellicht goed om een update te schrijven. De kans dat wij ooit biologische kinderen zullen krijgen, is nihil. En ik begrijp nu veel beter dat het destijds 'ontbreken' van moedergevoelens was om me te beschermen. Soms geeft God verlangens met een reden, soms geeft Hij ze niet of minder, maar ook met een reden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2021 07:57

Kapoentje_92 schreef:Lang geleden dit onderwerp gestart. Er is veel gezegd en geschreven. Wellicht goed om een update te schrijven. De kans dat wij ooit biologische kinderen zullen krijgen, is nihil. En ik begrijp nu veel beter dat het destijds 'ontbreken' van moedergevoelens was om me te beschermen. Soms geeft God verlangens met een reden, soms geeft Hij ze niet of minder, maar ook met een reden.


Hoe hebben jullie dat ontdekt? Uiteindelijk toch wel geprobeerd om kinderen te krijgen en het in de medische molen ontdekt? Was dat toch lastig ook al had je twijfel, omdat je blijkbaar toch ervoor had gekozen om daarvoor te gaan? Of juist ook wel troostend omdat je jezelf nu ook beter begrijpt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Kapoentje_92
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2021 22:07

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Kapoentje_92 » 16 mar 2021 16:04

Marnix schreef:Hoe hebben jullie dat ontdekt? Uiteindelijk toch wel geprobeerd om kinderen te krijgen en het in de medische molen ontdekt? Was dat toch lastig ook al had je twijfel, omdat je blijkbaar toch ervoor had gekozen om daarvoor te gaan? Of juist ook wel troostend omdat je jezelf nu ook beter begrijpt?

Er is een aantal jaar overheen gegaan, waarin we het toch wilden proberen. Dat is helaas niet gelukt. Troost zou ik het niet willen noemen, omdat het hoe dan ook pijnlijk is, maar achteraf begrijp je dingen soms beter.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2021 17:12

Kapoentje_92 schreef:Er is een aantal jaar overheen gegaan, waarin we het toch wilden proberen. Dat is helaas niet gelukt. Troost zou ik het niet willen noemen, omdat het hoe dan ook pijnlijk is, maar achteraf begrijp je dingen soms beter.


Duidelijk. Wel leuk om wat van je te horen, ik begrijp dat het pijnlijk is en teleurstellend als je die keuze maakt en het dan toch niet lukt. Nou ja, als er nog christenen zijn die beweren dat je door kinderen te krijgen bouwt aan Gods koninkrijk en dat het Zijn wil is dat je die krijgt kan je nu zeggen: Nee, dat is niet Zijn wil. En gelukkig kan je heel goed aan Zijn koninkrijk bouwen zonder kinderen en heeft Hij voor jullie vast andere mooie plannen. Veel zegen toegewenst!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Kapoentje_92
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2021 22:07

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Kapoentje_92 » 16 mar 2021 23:42

Zeker, nu nog uitvinden wat dat plan dan is;) Bedankt!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2021 08:28

Kapoentje_92 schreef:Zeker, nu nog uitvinden wat dat plan dan is;) Bedankt!


Bidden en dan luistert God wel, zoek en je zal vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Lalage » 20 mar 2021 08:31

Kapoentje_92 schreef:Er is een aantal jaar overheen gegaan, waarin we het toch wilden proberen. Dat is helaas niet gelukt. Troost zou ik het niet willen noemen, omdat het hoe dan ook pijnlijk is, maar achteraf begrijp je dingen soms beter.

Dat moet moeilijk geweest zijn voor jullie. Heb je inmiddels wel iemand waarmee je hierover kunt praten? Of blijft dat lastig.

Zelf heb ik gemerkt dat ik de kinderwens van anderen mee kan voelen. Dat gebeurde bij een vriendin die een miskraam had gekregen en daar erg verdrietig over was. Ze vroeg zich af of het wel voor haar was weggelegd om kinderen te krijgen en of ze het moest loslaten. Ik voelde heel sterk dat het voor haar nog niet over was. Inmiddels heeft ze een gezonde zoon en is weer in verwachting.

Ik ken trouwens ook iemand die volwassen kinderen heeft, maar zegt dat hij eigenlijk geen kinderen had moeten krijgen, omdat hij er niet geschikt voor was. Zijn vrouw had hem overgehaald. Het is treurig, maar hij is vast geen uitzondering. Niet iedereen is gemaakt om vader of moeder te worden. Overigens is dit juist iemand waar ik goed mee kan praten en waar ik veel van heb geleerd over de diepere zaken van het leven. Dus je hoeft heus niet zelf kinderen te hebben om toch iets door te geven.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten