Wetsvoorstel orgaandonatie

Moderators: Memmem, Moderafo's

Yoshi

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Yoshi » 28 feb 2018 17:01

Geytenbeekje schreef:Als je overleden bent heb je in principe geen bescherming nodig (aards gezien)
En is het nou zo veel moeite om nee in te vullen 8-[

Ja. Voor miljoenen Nederlanders is dat een vrij grote opgave. En sommigen mensen willen gewoon niet kiezen, zijn er zelf nog niet uit en zullen er misschien nooit een standpunt over innemen.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Geytenbeekje » 28 feb 2018 17:18

Ja. Voor miljoenen Nederlanders is dat een vrij grote opgave. En sommigen mensen willen gewoon niet kiezen, zijn er zelf nog niet uit en zullen er misschien nooit een standpunt over innemen


Niet willen kiezen vind ik luiheid, omdat je met deze wet eventueel een ander in dienst kan zijn.
Maar als mensen het niet zeker weten, dan was het ook mis (volgens u) met de vorige wet, want sommige zouden het wel willen maar niet willen kiezen :wink:
Als je twijfelt tussen ja en nee, zal ik de mensen adviseren om een expert (ziekenhuis) te raadplegen en je situatie uitleggen en dan vraagt naar wat je het beste kan doen.
Ook kan je nog altijd van keuze veranderen :!:

Yoshi

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Yoshi » 28 feb 2018 17:23

Geytenbeekje schreef:Niet willen kiezen vind ik luiheid, omdat je met deze wet eventueel een ander in dienst kan zijn.

Dus als mensen niet willen kiezen omdat ze voor een dilemma staan zet jij ze gewoon weg als lui...
Maar als mensen het niet zeker weten, dan was het ook mis (volgens u) met de vorige wet, want sommige zouden het wel willen maar niet willen kiezen

Nee, dan was er simpelweg geen actie nodig totdat ze wel een weloverwogen keuze konden maken.
Als je twijfelt tussen ja en nee, zal ik de mensen adviseren om een expert (ziekenhuis) te raadplegen en je situatie uitleggen en dan vraagt naar wat je het beste kan doen.

Nee. Een ieder maakt andere afwegingen, informatie bij 1 bron inwinnen is nooit een goed idee. En ja, bij het ziekenhuis willen ze je organen graag hebben, dus zullen dus nooit onafhankelijk advies geven.
Ook kan je nog altijd van keuze veranderen :!:

Als je een digid hebt dan kan je dat redelijk snel doen ja. Ben je je wachtwoord kwijt dan zal je weken moeten wachten voordat je je weer kan aanmelden. Heb je geen digid dan moet het via de post (indien dat al een mogelijkheid is) en zullen er ook dagen zo niet weken overheen gaan voordat je keuze verwerkt is.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor coby5 » 28 feb 2018 17:34

Geytenbeekje schreef:Niet willen kiezen vind ik luiheid, omdat je met deze wet eventueel een ander in dienst kan zijn.
Maar als mensen het niet zeker weten, dan was het ook mis (volgens u) met de vorige wet, want sommige zouden het wel willen maar niet willen kiezen :wink:
Als je twijfelt tussen ja en nee, zal ik de mensen adviseren om een expert (ziekenhuis) te raadplegen en je situatie uitleggen en dan vraagt naar wat je het beste kan doen.
Ook kan je nog altijd van keuze veranderen :!:

Ik voelde me altijd schuldig en lui omdat ik niet gewoon donor werd. Nu snap ik dus waarom zoveel mensen het niet deden. Ik zei het nog tegen mijn moeder. Zij had exact hetzelfde. Zoiets van: dat moet je gewoon doen en dan toch niet doen en je dan schuldig voelen. Nou snap ik dus waarom sinds ik dat blad las van m'n zus die cardioloog is: de andere kant van orgaandonatie en die arts zei het ook: het is niet voor niets dat zoveel mensen dat niet doen. Je weet ergens dat het niet goed is.
Digid vergeet ik altijd weer dus ik heb maar gekozen voor doe maar per brief.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor hans0166 » 28 feb 2018 17:52

Geytenbeekje schreef: zal ik de mensen adviseren om een expert (ziekenhuis) te raadplegen en je situatie uitleggen en dan vraagt naar wat je het beste kan doen.


tuurlijk... dan kun je net zo goed naar de reclame op tv kijken... "wij van WC-eend bevelen WC-eend aan...

een ziekenhuis/voorlichter/arts/ verpleegkundige is toch totaal geen onafhankelijk persoon om jou te sturen in een keuze... ze laten niet eens de werkelijkheid openlijk zien...
Gebruik ze als info bron, lees op internet, kijk youtube, óók de tegenstemmers, ... en maak dan je afweging.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Pcrtje » 28 feb 2018 18:47

Yoshi schreef:En ja, bij het ziekenhuis willen ze je organen graag hebben, dus zullen dus nooit onafhankelijk advies geven.
hans0166 schreef:tuurlijk... dan kun je net zo goed naar de reclame op tv kijken... "wij van WC-eend bevelen WC-eend aan...

een ziekenhuis/voorlichter/arts/ verpleegkundige is toch totaal geen onafhankelijk persoon om jou te sturen in een keuze... ze laten niet eens de werkelijkheid openlijk zien...
Misschien handelen artsen wel vanuit hun emotionele bewogenheid ten gevolge van de zeer schrijnende gevallen die ze tegenkomen? Tot nu toe heb ik hier alleen maar gezien dat onwelwillende artsen en immorele ziekenhuizen er slechts op uit zijn om zoveel mogelijk organen te roven en oogsten om zo te scoren door massaal de wet te overtreden.

Hebben jullie geen prettige ervaringen met gezondheidszorgverleners?
"Een libelle zweeft over het water..."

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor coby5 » 28 feb 2018 19:21

Pcrtje schreef:Misschien handelen artsen wel vanuit hun emotionele bewogenheid ten gevolge van de zeer schrijnende gevallen die ze tegenkomen? Tot nu toe heb ik hier alleen maar gezien dat onwelwillende artsen en immorele ziekenhuizen er slechts op uit zijn om zoveel mogelijk organen te roven en oogsten om zo te scoren door massaal de wet te overtreden.

Hebben jullie geen prettige ervaringen met gezondheidszorgverleners?

Natuurlijk. Het zal bij het merendeel goed bedoeld zijn, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat 13 lui in Amerika dat ff een keertje bepaald hebben en iedereen neemt het voor waar aan. Ze kunnen helemaal niet wetenschappelijk bewijzen dat iemand niks voelt. Er zijn veel artsen in Amerika die ze verdoving geven.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Geytenbeekje » 28 feb 2018 20:07

Ik moet jullie gelijk geven dat een arts niet objectief is. Ik bedoel meer dat je vraagt wat het is aan expertises. Inderdaad is het beter om tegen en voor stemmers te luisteren

Je hoeft het niet per brief te doen. Je kunt je wachtwoord heel makkelijk aanvragen door je telefoonnummer in te voeren en en ontvang je een sms-bericht

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor irmo » 02 mar 2018 10:46

Pcrtje schreef:
Hebben jullie geen prettige ervaringen met gezondheidszorgverleners?


Nee. Ik ben een extreme zorgmijder geworden. Met dank aan je dierbare collega's.

Yoshi

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Yoshi » 02 mar 2018 12:46

Pcrtje schreef:Hebben jullie geen prettige ervaringen met gezondheidszorgverleners?

Over het algemeen wel. Met loodgieters overigens ook, moet ik die ook maar gewoon blind vertrouwen in ethische kwesties?
Het is ook niet zo dat de groep gezondheidszorgverleners zonder smet is. Jaarlijks vinden er zo'n 30.000 abortussen plaats in Nederland. EN straks zal men ook gewoon euthanaseren indien Den Haag dat wil.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Geytenbeekje » 02 mar 2018 20:22

Over het algemeen wel. Met loodgieters overigens ook, moet ik die ook maar gewoon blind vertrouwen in ethische kwesties?
Het is ook niet zo dat de groep gezondheidszorgverleners zonder smet is. Jaarlijks vinden er zo'n 30.000 abortussen plaats in Nederland. EN straks zal men ook gewoon euthanaseren indien Den Haag dat wil.


:cry: :cry: :cry:

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Cathy » 04 mar 2018 20:03

Pcrtje schreef:Hebben jullie geen prettige ervaringen met gezondheidszorgverleners?

Prima collegae! :D
Maar dat neemt niet weg dat het allemaal mensen zijn met hun eigen zwakken plekken. Het zijn sterke benen die een hoogstaande moraal kunnen dragen. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Yoshi

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Yoshi » 07 apr 2018 14:00

Inmiddels is het gelukt om ruim voldoende handtekeningen in te zamelen voor het aanvragen van een referendum. De volgende stap is dat er 300.000 handtekeningen verzameld moeten worden om een referendum af te dwingen. Ik denk wel dat dat gat lukken.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Geytenbeekje » 09 apr 2018 22:25

Ik denk het ook wel,
Ik vind deze wet wel prima, zij zien het blijkbaar anders.
Aan de ene kant hoop ik dat de voorstemmers in de meerderheid zijn, aan de andere kan kan een (grote) tegenkamp er voor zorgen dat de raadgevend referendum misschien wel blijft dus ik wacht maar af...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2018 09:08

Dit mooie gedicht wil ik jullie niet onthouden :roll: :D

ORGAANDONATIE

Ik loop al jarenlang als donor rond,
want mijn organen wil ik dolgraag afstaan
aan mensen die met één been in het graf staan,
ik ben nog aardig fit en goed gezond.

Vaak denk ik aan de man die ooit gezegd heeft:
'Dit is mijn lichaam, neemt u het als brood'.
Het is toch prachtig als je na je dood
nog iets van leven aan een ander weggeeft?

Nu wordt er in Den Haag iets vastgelegd,
maar huilt men daar geen krokodillentranen?
De overheid moet eerst eens zogezegd
het voorbeeld geven aan haar onderdanen
door zélf iets af te staan: er is toch echt
een overschot aan overheidsorganen.


Rikkert Zuiderveld
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten