Wetsvoorstel orgaandonatie

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Chaya » 27 sep 2016 15:09

Dinsdag zette de Eerste Kamer een eerste formele stap in de behandeling van een wetsvoorstel orgaandonatie, waar de Tweede Kamer onlangs voor stemde. Als de nieuwe wet er komt – inhoudelijke behandeling is op z’n vroegst over drie maanden te verwachten – wordt voor volwassen Nederlanders geregistreerd dat zij ‘geen bezwaar’ maken tegen het donorschap, dit gebeurt pas nadat zij herhaaldelijk niet op oproepen reageren. Nabestaanden kunnen nog anders beslissen.

De wet zorgt voor discussie. Is mijn lichaam nu eigendom van de staat, vragen mensen zich af. De kritiek richt zich op de integriteit van de arts. Als door die nieuwe wet heel veel mensen donor zijn, word je dan eerder dood verklaard? Er is een organentekort. Nog een vraag dringt zich steeds op: is hersendood écht dood? „Stukjes mens worden namelijk meestal niet uit dode mensen gesneden, maar uit nog half levende hersendoden”, schreef GeenStijl bijvoorbeeld.

WANNEER IS EEN DONOR DOOD?

Hoe staan jullie in deze discussie? Vol vertrouwen, met enige terughoudendheid, of heb je je al lang geleden als donor geregistreerd?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor benefietdiner » 27 sep 2016 15:55

„als je ervan overtuigd bent dat de ziel in het bloed zit, is hersendood nooit dood”
In dit geval kan ik mij aardig vinden bij de J.G.

Yoshi

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Yoshi » 27 sep 2016 15:57

Ik heb me lang geleden al als donor geregistreerd. Door deze ongehoorde staatsbemoeienis denk ik er sterk over om dat op te zeggen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Chaya » 27 sep 2016 16:48

Yoshi schreef:Ik heb me lang geleden al als donor geregistreerd. Door deze ongehoorde staatsbemoeienis denk ik er sterk over om dat op te zeggen.

Dat hoor ik meer mensen nu zeggen. Dat is jammer, want het werkt nu averechts. Dit had Pia Dijkstra natuurlijk nooit zo gewild.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor irmo » 27 sep 2016 17:19

Ik heb mezelf ommiddellijk uitgeschreven. Zijn ze nou helemaal gek, mijn lichaam is niet van de overheid.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Niagara » 27 sep 2016 20:34

Mij lijkt juist dat als er opeen veel meer donoren zijn door deze wet, het minder dringen wordt om organen. Dus ik snap niet waarom ze dan opeens eerder zouden gaan oogsten dan nu gebruikelijk is.

Ik sta vanaf mijn 18e ingeschreven als orgaandonor. Toch vind ik het niet oké dat mensen zonder hun medeweten soms orgaandonor zouden worden. Dat je alle mensen het onderwerp persoonlijk voorlegt en ze bewust een keuze laat maken, oké. Maar de vele mensen die zich niet met politiek bezig (kunnen) houden, of te digibeet zijn om het afmelden te regelen, dit zomaar opleggen, dat vind ik niet oké. Regel dan dat iedereen een oproep krijgt om naar het gemeentehuis te komen en dat daar bij je gegevens neergezet wordt of je orgaandonor wilt zijn of niet. Zoiets.
Afbeelding

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor BladeStraight » 27 sep 2016 23:30

Ik ben donor, maar hoewel ik ontzettend tegen deze wet ben ga ik geen statement maken over de ruggen van mensen die op een donororgaan wachten.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 28 sep 2016 08:48

In België is dat toch al heel lang zo, dat je donor bent tenzij je je uitschrijft? En dat is daar dus heel normaal. Als je echt bezwaar hebt tegen orgaandonatie, dan neem je de moeite maar om je uit te schrijven. De meeste mensen houden zich er helemaal niet mee bezig en dan is het handig voor de mensen die op organen zitten te wachten, dat de pool waaruit kan worden geselecteerd wat groter is.

En hersendood is inderdaad dood. Dat men de verschillende pompen (hart, longen, etc) nog een tijdje werkend kan houden met externe apparaten, doet daar niet aan af. Ik vind het hier met name verrassend dat een argument van Geenstijl wordt aangehaald, moet ik eerlijk zeggen.

En die angst dat men je nu sneller gaat vermoorden om je organen te oogsten, ik weet echt niet wat je daarover zou kunnen zeggen. Het is onnodige bangmakerij uit dezelfde koker als die lui die roepen dat je autistisch wordt van vaccins.

Het is de taak van de overheid al haar burgers te beschermen. Er moet natuurlijk respectvol met de doden moet worden omgegaan, dat staat buiten kijf, maar het lijkt me dat er genoeg mogelijkheid is om je af te melden + de nabestaanden nemen de uiteindelijke beslissing toch. Gewoon goed met je partner/kinderen bespreken wat je wilt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 28 sep 2016 08:49

Niagara schreef:Mij lijkt juist dat als er opeen veel meer donoren zijn door deze wet, het minder dringen wordt om organen. Dus ik snap niet waarom ze dan opeens eerder zouden gaan oogsten dan nu gebruikelijk is.


Het is dan ook een kolder-argument...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 28 sep 2016 10:16

Aan het einde van het NRC artikel staat dit:

Epker vindt dat de protocollen niet betwijfeld moeten worden. „In de huidige sfeer rondom orgaandonatie is het een no go om de procedure te versoepelen. Het is belangrijk voor het vertrouwen dat de organen er nooit uitgehaald kunnen worden als je niet officieel dood bent.” Hij benadrukt dat een arts altijd wil genezen. „Ik heb tien keer liever dat iemand gezond de ic af gaat dan dat iemand geschikt is voor orgaandonatie.”

Lijkt me best relevant in de bestrijding van het boemannen-beeld van artsen die al handenwrijvend om je IC-bed staan om je maar zo snel mogelijk over de kling te jagen.

Ik moet trouwens ook denken aan de situatie rondom de Amerikaanse Terri Schiavo die tussen 1990 en 2005 kunstmatig in "leven" is gehouden - tegen de wil van haar echtgenoot en haarzelf. Haar ouders vochten de beslissing om "de stekker eruit te trekken" steeds aan in de valse overtuiging dat hun dochter nog in leven was. Uit de autopsie bleek enorme en onherstelbare hersenschade - waarschijnlijk opgelopen in 1990 - waardoor een terugkeer van het bewustzijn al die tijd volledig was uitgesloten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor hans0166 » 28 sep 2016 11:56

Niagara schreef: Toch vind ik het niet oké dat mensen zonder hun medeweten soms orgaandonor zouden worden. Dat je alle mensen het onderwerp persoonlijk voorlegt en ze bewust een keuze laat maken, oké. Maar de vele mensen die zich niet met politiek bezig (kunnen) houden, of te digibeet zijn om het afmelden te regelen, dit zomaar opleggen, dat vind ik niet oké. Regel dan dat iedereen een oproep krijgt om naar het gemeentehuis te komen en dat daar bij je gegevens neergezet wordt of je orgaandonor wilt zijn of niet. Zoiets.


je kunt er gewoon op rekenen dat je er niet aan gaat ontkomen, dit gaat niet stilletjes ingevoerd worden.
Bovendien is het inmiddels zo uitgebreid in alle media verschenen dat het redelijk algemeen bekend is.
Het heeft niet zo heel veel met al dan niet politieke interesse of digibeet te maken.

Mullog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:21

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mullog » 28 sep 2016 12:22

irmo schreef:Ik heb mezelf ommiddellijk uitgeschreven. Zijn ze nou helemaal gek, mijn lichaam is niet van de overheid.


Yoshi schreef:Ik heb me lang geleden al als donor geregistreerd. Door deze ongehoorde staatsbemoeienis denk ik er sterk over om dat op te zeggen.


Dit heeft nog niemand mij uit kunnen leggen, dus ik doe een poging bij jullie.

Het gaat hier over een wet die in de tweede kamer is aangenomen omdat een volksvertegenwoordiger van de Partij voor de Dieren de verkeerde trein heeft genomen (je zal er maar op gestemd hebben). Daarom was er een 75/74 meerderheid, anders was het 75/75 geweest en was het einde oefening. Deze wet gaat nu over een paar maanden behandeld worden in de eerste kamer waarbij het volstrekt onzeker is of hier een meerderheid te vinden zal zijn, waarna het alsnog einde oefening zou kunnen zijn.

Mensen zeggen nu hun donorschap op. Dat betekent m.i. dat er mensen zijn die de komende maanden geholpen hadden kunnen worden maar waarbij dat niet gebeurt (ik heb begrepen dat er circa 5.000 opzeggingen zijn, vanuit de kansberekening zijn er daarbij een paar die hun donorschap geëffectueerd zouden hebben). En dat alleen omdat iemand een trein te laat gepakt heeft. Ik vind dat van een absurditeit die een Monthy Python sketch waardig is. Daarnaast doet dit mij denken aan een discussie met een medebloeddonor die wilde stoppen omdat hij het salaris van de directeur van Sanquin te hoog vond. Alsof iemand die bloed nodig heeft het wat interesseert wat dat salaris is, als die zak bloed er maar hangt (tenzij natuurlijk JG).

Daarom twee vragen:
    Waarom nu al opzeggen, nu er nog niks definitief is?
    Waarom überhaupt opzeggen? Wat verandert deze wet dat een onbaatzuchtige daad om een medemens te helpen opeens wordt verandert in een daad van protest waarbij niet de veroorzaker van het vermeende leed maar het onvrijwillige slachtoffer (zijnde degene die op een orgaandonatie ligt te wachten) gestraft wordt ?

Ik zie reacties met belangstelling tegemoet.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor meribel » 28 sep 2016 12:40

ik ben ook al jaren geregistreerd donor, maar heb hetzelfde gevoel als eerdere posters. ik ben tegen deze wet en heb daarom de neiging me uit te schrijven als donor, gewoon als statement.

Mullog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:21

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mullog » 28 sep 2016 13:18

meribel schreef:ik ben ook al jaren geregistreerd donor, maar heb hetzelfde gevoel als eerdere posters. ik ben tegen deze wet en heb daarom de neiging me uit te schrijven als donor, gewoon als statement.


Ik ben tegen verhoging van de ziektekosten. Ik heb daarom een vrouw die van de fiets gevallen is niet geholpen. Gewoon als statement.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 28 sep 2016 13:30

Ik snap dat ook niet goed. Je wilt als het goed is iemand (of meerdere mensen) na je overlijden helpen. Dat is nobel. Maar nu, omdat de overheid mensen wil aansporen dit meer te doen, stop je daar mee?

Ik begrijp best dat er mensen zijn die er niet over willen nadenken omdat het betekent dat ze hun sterfelijkheid onder ogen moeten zien. Let op, ik zeg niet dat je niet gegronde redenen kunt hebben om geen donor te willen zijn, ik heb het nu over de enorme groep mensen die de moeite niet wil nemen zich in te schrijven. Dus doet de overheid dat dan voor hen. En als je het daar echt niet mee eens bent, dan schrijf je je maar uit.

Nogmaals, volgens mij is dat de situatie zoals die in België al 30 jaar heel normaal is. Daar hoor je volgens mij niemand roepen dat 'de lichamen van de staat zijn'. Het zal me trouwens een emotionele achtbaan zijn voor de mensen in Nederland die op dit moment een orgaan nodig hebben.

Het wordt staatsbemoeienis genoemd, maar het is gewoon een feit dat te weinig mensen donor zijn om iedereen te kunnen helpen. En volgens mij is het een van de taken van de overheid om al haar burgers te beschermen, dus lijkt het me niet meer dan normaal te proberen het aantal donoren te laten toenemen. En als je echt niet wil, dan gebeurt het niet. Het enige dat verandert is dat als je gewoon te beroerd bent om erover na te denken, dat het dan veronderstelt Ja is i.p.v. veronderstelt Nee. Wat mij betreft hadden ze deze regeling net als in België 30 jaar geleden ingevoerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast