Verdrijven van demonen?

Moderators: Memmem, Moderafo's

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Verdrijven van demonen?

Berichtdoor roodwit2 » 27 okt 2015 21:09

Wat vinden we van verdrijven van demonen? Daar wat Jezus ons opdracht toegaf? In de Bijbel kwamen zulke dingen voor. In deze tijd ook nog? Ik krijg het idee dat hier een taboe oprust. Sommige psychische zaken kunnen ook door demonische belasting zijn in mijn optiek. Als je bijvoorbeeld bekijkt wat narcisme inhoudt druist dat tegen de bijbel in?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor Boerin » 27 okt 2015 21:31

roodwit2 schreef:Wat vinden we van verdrijven van demonen? Daar wat Jezus ons opdracht toegaf? In de Bijbel kwamen zulke dingen voor. In deze tijd ook nog? Ik krijg het idee dat hier een taboe oprust. Sommige psychische zaken kunnen ook door demonische belasting zijn in mijn optiek. Als je bijvoorbeeld bekijkt wat narcisme inhoudt druist dat tegen de bijbel in?

Geweldig. Ik drijf ze altijd met alle liefde uit.
Die duivel heeft een goeie tijd met z'n plakkaten op mensen plakken en ze laten geloven dat ze zo zijn en dat er een pilletje in moet. Ondertussen blijft ie lekker zitten. Ben zelf bevrijd van demonen. Valt er een me lastig dan gooi ik 'm er zelf uit.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor Mortlach » 28 okt 2015 08:15

Demonen is nu typisch zo'n fenomeen waarmee de Bijbel haar geschiedenis verraadt, maar Christenen voelen zich gedwongen het te geloven omdat, tja, Jezus kan het nu eenmaal niet verkeerd hebben, toch?

En in het gunstigste geval ben je al Christen gewoon een beetje paranoïde; in het ergste geval berokken je actief leed bij de psychische patiënt en laat je je geld aftroggelen door een fop-uitdrijver.

Occulte belasting is een schrikmiddel om de mensen omje heen in het gareel te houden. Noet naar popmuziek luisteren of tv kijken of masturberen, want je zou er "occult belast" door kunnen worden. Terwijl de mensen die echt psychisch in nood zijn, niet de juiste hulp krijgen.

Zoals je kunt zien heb ik er geen goed woord voor over en van mij mag dit stukje christendom liever vandaag dan morgen overboord worden gegooid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor _Sjors_ » 11 dec 2015 16:44

Nergens in de bijbel kan ik een dergelijke opdracht herleiden. Wanneer een persoon Christen wordt, wordt hij bevrijd van al zijn zonden, inbegrepen zijn occulte zonden. En de duivel verdwijnt met zijn staart tussen de benen uit het hart van deze bekeerde! De Bijbel behandelt occulte zonde niet als een aparte categorie van zonden waarvan men na de bekering nog moet verlost worden. Het kruis heeft afgedaan met elke zonde.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor Jerommel » 11 dec 2015 17:08

Sommige denominaties praten mensen eerst demonen aan alsof het iets is dat overal en veel voor komt, en drijven ze dan uit, ofzoiets...

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor _Sjors_ » 11 dec 2015 21:50

Lukas 4:

5 En als Hem de duivel geleid had op een hogen berg, toonde hij Hem al de koninkrijken der wereld, in een ogenblik tijds.
6 En de duivel zeide tot Hem: Ik zal U al deze macht, en de heerlijkheid derzelver koninkrijken geven; want zij is mij overgegeven, en ik geef ze, wien ik ook wil;
7 Indien Gij dan mij zult aanbidden, zo zal het alles Uw zijn.

Zoals u kunt lezen is dit de realiteit van vandaag de dag: de duivel is overste van de wereld. Daar leven wij dus middenin! Dus die is nooit ver weg... (lees ook: Joh. 12:31; 14:30; 16:11) En m.i. zou het best zo kunnen zijn dat men demonisch bezeten is. In het NT wordt deze overname beschreven met gedemoniseerd zijn (daimonizomai). Dit gebruik van de term “gedemoniseerd” wordt dikwijls over het hoofd gezien bij menig wroeter, schrijver en counselor vandaag. Die term wordt foutief gebruikt voor een waaier van demonische invloeden, te beginnen bij ideeënbeïnvloeding tot aan effectieve “take over.” (demonisering)

Tijdens de diensten van enkele charismatische gemeentes die ik heb bijgewoond (tja, wie niet zoekt die niet vind...) werd mij voornamelijk de volgende tekst onder ogen geduwd als legitiem bewijsmateriaal voor het uitdrijven van demonen/boze geesten:

“Of hoe kan iemand in het huis van een sterke inkomen, en zijn vaten ontroven, tenzij dat hij eerst de sterke gebonden heeft?” (Mattheüs 12:29).

Dit is geen bewijs voor het uitdrijven van demonen door mensen, maar een illustratie van Christus’ persoonlijke macht over satan, als Zoon van David (Mattheüs 12:23), en dat Hij geen verbond met hem aangegaan was. Lees de context.

Wat wij wel kunnen doen staat beschreven in 1 Petrus 5:

8 Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;
9 Denwelken wederstaat, vast zijnde in het geloof, wetende, dat hetzelfde lijden aan uw broederschap, die in de wereld is, volbracht wordt.

Wij horen hem te weerstaan, “vast zijnde in” het geloof en niet “bezwerende met” het geloof! God zal geen gelovigen gebruiken om satan op te pakken of om buiten werking te stellen door hem te binden. Integendeel! Het middel dat God gebruikt is duidelijk weergegeven in Openbaring 20:

1 En ik zag een engel afkomen uit den hemel, hebbende den sleutel des afgronds, en een grote keten in zijn hand;
2 En hij greep den draak, de oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren;
3 En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geëindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.

Lijkt me vrij duidelijk wie nu wie bind...


Weest nuchter en waakzaam en geef hem (satanas) geen ruimte. Dat is de enige manier om als wedergeborene hem op afstand te houden.

Voor diegene die het stoort: excuses voor het wat oubollig taalgebruik, ondanks dat ik nog lang geen bejaarde ben; ik vind dat mooi.

Hartelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

JanR
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:24

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor JanR » 12 dec 2015 14:49

_Sjors_ schreef:Nergens in de bijbel kan ik een dergelijke opdracht herleiden. Wanneer een persoon Christen wordt, wordt hij bevrijd van al zijn zonden, inbegrepen zijn occulte zonden. En de duivel verdwijnt met zijn staart tussen de benen uit het hart van deze bekeerde! De Bijbel behandelt occulte zonde niet als een aparte categorie van zonden waarvan men na de bekering nog moet verlost worden. Het kruis heeft afgedaan met elke zonde.


Die opdracht is zeker terug te vinden. In Markus 16 vers 17 onder andere: 'En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zijn spreken'.

God vraagt van ons, Zijn discipelen, om te strijden. Naar mijn idee hoort strijdt tegen satan daar zeker bij.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor _Sjors_ » 12 dec 2015 15:38

Hallo Jan,

Wat leuk dat je het bericht hebt gelezen. Fijn dat ik je hier tref, dit is een beter platform om verder uit te weiden over onderwerpen meen ik.

Je hebt het over de opdracht in Markus 16. Ik denk dat het belangrijk is om het hele hoofdstuk te lezen en zaken in die context te plaatsen. In Markus 16 draagt Jezus Zijn apostelen allereerst en voornaamst op om aan alle schepselen het Evangelie te prediken. Jezus Christus was immers gekomen om zondaren te redden. Allen die geloofden en gedoopt werden, zouden gered worden, de anderen zouden verloren gaan. In Markus 16:20 (zoals ook in Hebr. 2:4) kun je de verleden tijd opmerken, en ik lees daar niet dat Jezus door bijzondere tekenen “tot het einde van de wereld” zou werken.

De tekenen in Markus 16:17-18 gelden niet voor altijd. Je kunt zien in de brieven dat die tekenen in vervulling gebracht werden door en tijdens het leven van de apostelen:

“En er gebeurden door de handen van de apostelen veel tekenen en wonderen onder het volk” (Hand. 5:12).

Die tekenen waren: het spreken van vreemde (echt bestaande!) talen (Hand 2:4), zieken genezen (Hand 3:7), uitdrijving van demonen (Hand 16:18), ongevoelig zijn voor slangen (Hand 28:3-6). Het waren de “tekenen van een apostel” (2 Kor. 12:12). Verder in de tijd reikten die tekenen nochtans niet. Het voornaamste bewijs, naast dat dit geleerd wordt door het NT nauwkeurig te lezen en in context te plaatsen van het geheel ipv enkele teksten te isoleren, voor deze stelling (en mijn overtuiging) is dat de geschiedenis dit duidelijk laat zien.

De bijzondere tekenen gelden slechts voor de tijd van de pinksteramnestie: Gods aanbod van vergiffenis aan Zijn verbondsvolk (Hand. 3:19-21) indien zij zich bekeerden van het kruisigen van hun Heer. Hij zou hen niet enkel vergiffenis schenken maar Christus zou ook terugkomen om de beloften te vervullen die gedaan werden aan hun (Israëls) voorvaders. Jezus kwam in eerste instantie voor de joden, maar dit alles is gelukkig een andere wending gegeven. Dankzij de koppigheid van het joodse volk dus, mogen wij nu in onze handjes knijpen vanwege het feit dat Zijn verbondsbelofte nu is uitgebreid naar de heidenen.
Het betreft hier dus in mijn optiek een overgangsperiode met tekenen en wonderen die het Evangelie bekrachtigden, een beperkte tijd waarin de Joden moesten overtuigd worden totdat zij ofwel in de Kerk zouden worden ingelijfd, ofwel als natie werden verworpen (dit is dan ook gebeurd 70 n.C.). Waarvan door mij ook pas acte werd vernomen tijdens een bezoek aan het museum in Assen waar de dode zee rollen werden tentoongesteld. Dat was overigens erg grappig, want daar stond bewaking en al bij dat kleine haast vergane stukje perkament.

Hartelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor henkie » 14 dec 2015 15:30

JanR schreef:Die opdracht is zeker terug te vinden. In Markus 16 vers 17 onder andere: 'En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zijn spreken'.

God vraagt van ons, Zijn discipelen, om te strijden. Naar mijn idee hoort strijdt tegen satan daar zeker bij.


Er staat ook "Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden."
Misschien dat eerst eens proberen?

Dit is overigens een discussie n.a.v. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/233 ... r-demonen/
Een aantal reageerders zou het liefst direct met een exorcisme beginnen. Volgens mij is dat buitengewoon schadelijk. Volgens de ds. is het verstandig om eerst eens langs een arts of psycholoog te gaan om een psychische oorzaak uit te sluiten. Heel verstandig.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2015 17:02

henkie schreef:Er staat ook "Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden."
Misschien dat eerst eens proberen?

Dit is overigens een discussie n.a.v. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/233 ... r-demonen/
Een aantal reageerders zou het liefst direct met een exorcisme beginnen. Volgens mij is dat buitengewoon schadelijk. Volgens de ds. is het verstandig om eerst eens langs een arts of psycholoog te gaan om een psychische oorzaak uit te sluiten. Heel verstandig.


In Tenessee, Amerika (geloof ik) is een -verboden- christelijke sekte van 'Snake handlers'; De voorganger is recent overleden aan een slangenbeet (wat een verrassing); de zoon van die persoon heeft het prediken overgenomen en werkt nog steeds met dezelfde slangen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor henkie » 14 dec 2015 20:01

Bizar ja. Diversen kunnen het al niet meer navertellen.

Yoshi

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor Yoshi » 14 dec 2015 20:07

henkie schreef:Bizar ja. Diversen kunnen het al niet meer navertellen.

Een stukje natuurlijke selectie denk ik dan.:)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor Johan100 » 14 dec 2015 20:29

http://www.refoweb.nl/nieuws/1152/slangen-zullen-zij-oppakken/
ik geloof niet dat we deze dingen moeten opzoeken. Dan heb je jezelf op het oog. Verzoeken heet dat?

Paulus zocht de slang niet op, die hem beet. Hij werd gebeten door een slang en hij stierf niet.
Waarom niet? Misschien omdat daardoor heel wat mensen op het eiland en de Romeinse soldaten die op
het schip gezeten hadden, zouden ontdekken dat de God van Paulus macht heeft over alles.
Daarna geneest Paulus nog mensen trouwens door het geloof en de kracht van God.

De tekst in marcus 16 wijst er denk ik op dat God Zelf in die tekenen voorzag, op Zijn tijd. Aldus de belofte.
Dat wil dus niet zeggen dat je het zelf op moet zoeken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Verdrijven van demonen?

Berichtdoor _Sjors_ » 15 dec 2015 14:06

Besten,

Hoewel ik dus niet geloof dat deze wonderen en tekenen vandaag de dag nog aan de orde zijn in de zin zoals dat veelal wordt gepromoot bij vele evangelische en charismatische bewegingen, zeg ik daarmee dus niet dat ze vandaag de dag niet kunnen voorkomen; God bepaald aan wie Hij wat toebedeeld. En als dat inderdaad iemand oplevert die een van voornoemde gaven is gegeven, dan is dat geheel Zijn eigen besluit, maar geen reden om dit dus te generaliseren en te betrekken op een ieder.

Hartelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron