Masturberen en fantaseren

Moderators: Memmem, Moderafo's

kinpruik

Re: Masturberen en fantaseren

Berichtdoor kinpruik » 26 feb 2016 14:02

Marnix schreef:Maar dat is volgens mij waarom men tegen is. Niet zozeer vanwege de handeling maar omdat masturberen en begeren lastig los te koppelen zijn? Als je masturbeert denk je doorgaans niet aan een weiland met boterbloempjes...


Spreek voor u zelf!

JohannesHermanus schreef:Begeren: sterk verlangen om iets te bezitten, belust zijn op, heftig verlangen naar...

Die klank klinkt toch helder en het lijkt mij een uitgesproken duidelijke zaak wat Jezus daar bedoeld met begeren: die vrouw het bed in willen hebben, zonder kleren willen zien, gemeenschap mee willen hebben als zijnde haar man.

Laten we de zaken niet moeilijker maken dan ze zijn aub.


Boekenlezer schreef:Dat wat Jezus zegt, betekent dat je van plan bent om overspel te plegen. Je hebt dan het doel om zover te komen. Zo meen ik het gelezen te hebben in het CNT-deel over Mattheüs van dr. J. van Bruggen.
Dat even voor de precieze uitleg. Dat voorkomt dat we wat al te gemakkelijk teksten uitleggen op de klank af.
Waarmee ik niet meteen wil zeggen, dat het kijken naar en begeren, zonder dat je het doel hebt om ook daadwerkelijk zover te komen, niet zondig is. Want dan is er wel het aspect van jezelf in verleiding brengen.


In beide gevallen is het me niet meteen duidelijk waarom dat 'zondig' zou zijn. Waarom is ergens aan 'denken' per definitie al zondig? Daarnaast gaat dit gebod niet alleen over het begeren van andermans vrouw, maar ook over andermans 'huis, bediende, os of ezel, alles wat van een ander is'. Ik citeer even:

"You shall not covet your neighbor's house. You shall not covet your neighbor's wife, or his manservant or maidservant, his ox or donkey, or anything that belongs to your neighbor."

Ik maak er ten eerste bezwaar tegen dat een vrouw of bediende blijkbaar het bezit is van een man en op dezelfde manier gecategoriseerd wordt als iemands huis, os of ezel. Mensen zijn geen 'bezit'. Het 'bezitten' van mensen heet slavernij. Ten tweede vindt ik het 'begeren' van iemands anders baan, huis, auto helemaal niet immoreel. Het afnemen van het bezit van een ander is wel immoreel. Begeren van andermans bezit moet er toe leiden dat je je best gaat doen om hetzelfde te verkrijgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Masturberen en fantaseren

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2016 15:54

Het is wat kortzichtig om te stellen dat begeerte alleen verkeerd is bij getrouwde vrouwen. Jezus zegt dat begeren van iemand gelijk staat aan overspel. Hij zegt niet dat je verder er maar op los mag begeren.

Kinpruik, het gaat in dat gebod niet om wat je begeert maar om dat je begeert. Waarom dat verkeerd is? Omdat het je jaloers maakt, ontevreden enz. Dat is het probleem met dingen denken. Het tast je geluk aan. En trouwens, het lichaam van een vrouw is van haar en niet van jou. Dus niet begeren wat van je naaste is, dat valt daar ook onder. Nogmaals, dat soort regels zijn geen "mensje pesten" van God.... maar komen voort uit het feit dat God het geluk van mensen voor ogen heeft. En Hij weet dat je van begeerte helemaal niet gelukkig wordt, integendeel. Moet je kijken tot wat een hoop ongelukkigheid seksuele begeerte van mensen kan leiden. Jammer dat er altijd wordt gedaan alsof dit een regel is om het leven moeilijk te maken....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

kinpruik

Re: Masturberen en fantaseren

Berichtdoor kinpruik » 26 feb 2016 16:41

Marnix schreef:Het is wat kortzichtig om te stellen dat begeerte alleen verkeerd is bij getrouwde vrouwen. Jezus zegt dat begeren van iemand gelijk staat aan overspel. Hij zegt niet dat je verder er maar op los mag begeren.

Kinpruik, het gaat in dat gebod niet om wat je begeert maar om dat je begeert. Waarom dat verkeerd is? Omdat het je jaloers maakt, ontevreden enz. Dat is het probleem met dingen denken. Het tast je geluk aan. En trouwens, het lichaam van een vrouw is van haar en niet van jou. Dus niet begeren wat van je naaste is, dat valt daar ook onder. Nogmaals, dat soort regels zijn geen "mensje pesten" van God.... maar komen voort uit het feit dat God het geluk van mensen voor ogen heeft. En Hij weet dat je van begeerte helemaal niet gelukkig wordt, integendeel. Moet je kijken tot wat een hoop ongelukkigheid seksuele begeerte van mensen kan leiden. Jammer dat er altijd wordt gedaan alsof dit een regel is om het leven moeilijk te maken....


Verhelderend stukje. Enigzins komt dit overeen met de boeddhistische filosofie dat hechting aan aardse zaken per definitie tot ongeluk leidt. Ook hier kan ik me niet helemaal in vinden. Begeerte leidt volgens mij helemaal niet direct tot jaloezie en ontevredenheid, en ontevredenheid zie ik helemaal niet als iets wat verkeerd is. Ontevredenheid moet naar mijn idee leiden tot initiatief voor verbetering van de eigen situatie. Als de rest van de wereld continu maar tevreden is met de status quo, wordt er geen progressie meer geboekt. Begeerte leidt volgens mij namelijk net zo goed tot ongeluk als dat het tot geluk leidt. Je kunt geen geluk kennen zonder ook ongeluk te kennen.

Marnix schreef:Moet je kijken tot wat een hoop ongelukkigheid seksuele begeerte van mensen kan leiden. Jammer dat er altijd wordt gedaan alsof dit een regel is om het leven moeilijk te maken....


Je vergeet even tot de grote hoop geluk die seksuele begeerte mensen kan brengen.

mohamed

Re: Masturberen en fantaseren

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2016 17:48

Marnix schreef:Het is wat kortzichtig om te stellen dat begeerte alleen verkeerd is bij getrouwde vrouwen. Jezus zegt dat begeren van iemand gelijk staat aan overspel. Hij zegt niet dat je verder er maar op los mag begeren.

Jezus had het wél specifiek over het begeren van getrouwde/andermans vrouwen, wat jij kortzichtig noemt. Om met Christus te spreken: jij zegt het.

kinpruik

Re: Masturberen en fantaseren

Berichtdoor kinpruik » 26 feb 2016 18:15

Het probleem wat ik heb met het verbieden van masturberen en gerelateerde zaken is dat het een absoluut onmogelijke eis is. Hoe kun je van pubers verwachten dat ze niet masturberen? De hormonen gieren ze door het lijf heen. Wat is er überhaupt immoreel aan masturberen? Je valt er toch niemand mee lastig?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Masturberen en fantaseren

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2016 00:31

Tja ik had wel aan meer dingen behoefte toen ik puber was maar niet al die dingen waren even goed, laat staan dat ik er gelukkig van werd. En het is echt niet zo dat je absoluut niet zonder kan. Het argument "als het niet mocht had je die behoefte ook niet" is dan wel iets te makkelijk denk ik. We leven in een gebroken wereld en niet alles wat we begeren is goed omdat die begeerte in mensen zit.

Paulus zegt:

Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft.


Als je iets wil kan je niet zeggen: dus is het goed want anders had God wel gezorgd dat ik dat niet wilde. Dat het moeilijk is geloof ik en weet ik, maar dat wil niet zeggen dat het daarom dus wel goed voor je zou zijn of goed is. Dan was er helemaal geen strijd geweest.
Laatst gewijzigd door Marnix op 27 feb 2016 00:42, 2 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Whale
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 aug 2015 03:06

Re: Masturberen en fantaseren

Berichtdoor Whale » 27 apr 2016 10:38

mohamed schreef: ....
Het is wat kortzichtig om te stellen dat begeerte alleen verkeerd is bij getrouwde vrouwen. Jezus zegt dat begeren van iemand gelijk staat aan overspel. Hij zegt niet dat je verder er maar op los mag begeren. ....

Jezus had het wél specifiek over het begeren van getrouwde/andermans vrouwen, wat jij kortzichtig noemt. Om met Christus te spreken: jij zegt het.


Helemaal mee eens !!


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten