Depressie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Roemer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2014 22:21

Depressie

Berichtdoor Roemer » 17 jun 2014 11:15

Heb al enige tijd last van een forse depressie met daarbij hulp van een psycholoog en ondersteuning van medicijnen.

Helaas krijg ik via de kerkelijke weg geen enkele ondersteuning om mijn verhaal kwijt te kunnen ook zie of hoor ik niets van gemeenteleden. Lijkt wel of ze er bang voor zijn,terwijl jezelf graag je verhaal kwijt wil. Daardoor voel ik mij erg eenzaam.

Een ouderling reageerde toen ik om geestelijke hulp vroeg " we zijn er niet voor om je handje vast te houden" ik wist niet wat ik hoorde.

Zeer teleurstellend en verdrietig vind ik.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Depressie

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2014 11:51

Ha Roemer,

Is wel herkenbaar voor velen denk ik. Depressie is zo'n moeilijke aandoening, omdat het aan de buitenkant vaak niet zichtbaar is.
Misschien zijn mensen bang om een moeilijk verhaal aan te horen en weten dan vaak ook niet wat ze wel of niet kunnen zeggen.
Maar je verwacht juist iets van je mede-gemeenteleden, en zeker van de k.r. leden. Maar niet iedereen heeft die gave helaas.
De ouderling die dit antwoord gaf, heeft een gele kaart verdiend, vanwege deze lompe opmerking.
Ik neem aan dat je niet verwacht dat mensen met een oplossing aan komen, maar echt de moeite nemen om naar je te luisteren.
Misschien dat je het hier kunt proberen?
Ik wens je i.i.g. heel veel sterkte en ik hoop dat je snel een klein lichtpuntje in die donkere tunnel ziet.
De Psalmist heeft hier ook weet van.

Zie op mij in gunst van boven;
Wees mij toch genadig, HEER;
eenzaam ben ik en verschoven:
Ja, d' ellende drukt mij neer.
'k Roep U aan in angst en smart;
Duizend zorgen, duizend doden
Kwellen mijn angstvallig hart;
Voer mij uit mijn angst en noden.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Depressie

Berichtdoor janneke7337 » 17 jun 2014 11:56

Roemer schreef:Heb al enige tijd last van een forse depressie met daarbij hulp van een psycholoog en ondersteuning van medicijnen.

Helaas krijg ik via de kerkelijke weg geen enkele ondersteuning om mijn verhaal kwijt te kunnen ook zie of hoor ik niets van gemeenteleden. Lijkt wel of ze er bang voor zijn,terwijl jezelf graag je verhaal kwijt wil. Daardoor voel ik mij erg eenzaam.

Een ouderling reageerde toen ik om geestelijke hulp vroeg " we zijn er niet voor om je handje vast te houden" ik wist niet wat ik hoorde.

Zeer teleurstellend en verdrietig vind ik.

Weten de gemeenteleden dat je een depressie hebt?
Vaak is het ook onbekend, angst, depressie, wat eng, geen idee wat we er mee aan moeten, maar niks doen.
Vaak is het ook onwetendheid, als bepaalde mensen iets zouden weten zouden ze wel actie ondernemen.
Misschien kun je de predikant vragen voorbede voor je te doen tijdens een dienst, dan weet gelijk iedereen het en wie weet krijg je dan wel reacties en hulp vanuit de gemeente.

Roemer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2014 22:21

Re: Depressie

Berichtdoor Roemer » 17 jun 2014 13:13

Het is bekend bij de kerkenraad en verschillende gemeente leden.

Je voelt je enorm eenzaam op deze manier en in de steek gelaten omdat je regelmatig je hart wil luchten.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Depressie

Berichtdoor janneke7337 » 17 jun 2014 13:25

Nogmaals, vraag aan de predikant om voorbede te doen, dan weet iedereen het en zal je vast een helpende hand worden gegeven.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Depressie

Berichtdoor Boerin » 17 jun 2014 15:07

Elk negatief woord of gedachte stelselmatig vervangen door Bijbelteksten. Als ze niet voor je willen bidden doet Derek Prince het wel op youtube, die heeft er ook goeie preken over, hij heeft zelf een zware depressie gehad.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Roemer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2014 22:21

Re: Depressie

Berichtdoor Roemer » 17 jun 2014 19:07

schelpje3 schreef:Ha Roemer,

Is wel herkenbaar voor velen denk ik. Depressie is zo'n moeilijke aandoening, omdat het aan de buitenkant vaak niet zichtbaar is.
Misschien zijn mensen bang om een moeilijk verhaal aan te horen en weten dan vaak ook niet wat ze wel of niet kunnen zeggen.
Maar je verwacht juist iets van je mede-gemeenteleden, en zeker van de k.r. leden. Maar niet iedereen heeft die gave helaas.
De ouderling die dit antwoord gaf, heeft een gele kaart verdiend, vanwege deze lompe opmerking.
Ik neem aan dat je niet verwacht dat mensen met een oplossing aan komen, maar echt de moeite nemen om naar je te luisteren.
Misschien dat je het hier kunt proberen?
Ik wens je i.i.g. heel veel sterkte en ik hoop dat je snel een klein lichtpuntje in die donkere tunnel ziet.
De Psalmist heeft hier ook weet van.

Zie op mij in gunst van boven;
Wees mij toch genadig, HEER;
eenzaam ben ik en verschoven:
Ja, d' ellende drukt mij neer.
'k Roep U aan in angst en smart;
Duizend zorgen, duizend doden
Kwellen mijn angstvallig hart;
Voer mij uit mijn angst en noden.


Hartelijk dank voor de bemoediging.

Ik sta er zeker open voor als er hier mensen zijn die mijn verhaal af en toe aan willen horen.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: Depressie

Berichtdoor André-J30 » 17 jun 2014 19:20

Roemer schreef: " we zijn er niet voor om je handje vast te houden"

Echt wel.
Als je niets meer weet te zeggen, wees stil en wees voelbaar aanwezig.

Ook ik wil hier graag meeluisteren, al zullen mijn reacties vaak "praktisch" van aard zijn.

Sterkte.

Roemer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2014 22:21

Re: Depressie

Berichtdoor Roemer » 19 jun 2014 12:14

Is er eventueel iemand bereidt waarbij ik af en toe per pb mijn verhaal kwijt kan en er over kan praten ?

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Depressie

Berichtdoor Ayla » 19 jun 2014 13:18

Wat vreselijk naar dat sommige mensen uit jouw kerk zo hebben gereageerd op jouw verhaal.
Het is juist goed om als je depressief bent je verhaal kwijt te kunnen, anders heb je al helemaal het gevoel dat je gek wordt!

Depressie is iets heel naars, maar weet dat je eruit kunt komen!
Bidt vooral veel om steun van God, probeer dicht bij Hem te leven, Hij luistert altijd.
Even voor de duidelijkheid, ik wil hier natuurlijk niet mee zeggen dat als je maar veel bidt je depressie vanzelf verdwijnt ofzo.
Het is heel goed dat je hulp hebt gezocht!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Depressie

Berichtdoor Ayla » 19 jun 2014 13:20

Roemer schreef:Is er eventueel iemand bereidt waarbij ik af en toe per pb mijn verhaal kwijt kan en er over kan praten ?


Misschien is het juist prettig en verstandig (als het niet zo is moet je het zeggen hoor) om in dit topic je verhaal te vertellen? Volgens mij zitten er geen psychologen op refoweb en zo kunnen we samen naar je luisteren en eventueel adviseren?
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Depressie

Berichtdoor mealybug » 19 jun 2014 18:12

Ayla schreef:Misschien is het juist prettig en verstandig (als het niet zo is moet je het zeggen hoor) om in dit topic je verhaal te vertellen? Volgens mij zitten er geen psychologen op refoweb en zo kunnen we samen naar je luisteren en eventueel adviseren?


ja. 100 weten meer dan 1 en je bent toch zo anoniem als het maar zijn kan, dus gooi het maar in de groep.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Depressie

Berichtdoor MoesTuin » 19 jun 2014 19:41

Roemer schreef:Heb al enige tijd last van een forse depressie met daarbij hulp van een psycholoog en ondersteuning van medicijnen.

Helaas krijg ik via de kerkelijke weg geen enkele ondersteuning om mijn verhaal kwijt te kunnen ook zie of hoor ik niets van gemeenteleden. Lijkt wel of ze er bang voor zijn,terwijl jezelf graag je verhaal kwijt wil. Daardoor voel ik mij erg eenzaam.

Een ouderling reageerde toen ik om geestelijke hulp vroeg " we zijn er niet voor om je handje vast te houden" ik wist niet wat ik hoorde.

Zeer teleurstellend en verdrietig vind ik.


Jammer van je kerkelijke gemeente Roemer, zo'n reactie.
Soms lijkt het binnen de kerkmuren allemaal koek en ei, maar schijn bedriegt, juist daar moet oog voor zijn, zeker als je dit aangeeft ook

Deel maar wat je hier kwijt wilt, zodat we er hier voor je kunnen zijn

Ter bemoediging voor jou het volgende tere lied
de tekst staat in de link onder de film te lezen. zeer rijk.

https://www.youtube.com/watch?v=Qe_lEZ2ntGs

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeKerstSlang
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 mei 2014 09:56

Re: Depressie

Berichtdoor DeKerstSlang » 20 jun 2014 23:16

Probeer is iets nieuws een ander pad of plek misschien kom je wel iets moois of nieuws tegen dat je opvrolijkt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Depressie

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2014 10:34

DeKerstSlang schreef:Probeer is iets nieuws een ander pad of plek misschien kom je wel iets moois of nieuws tegen dat je opvrolijkt.

Weet jij wat het inhoudt om in een depressie te verkeren?
Ik denk het niet, want dan ben je nl. niet in staat om "iets nieuws" te proberen, dat is het probleem nu juist!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten