Migraine

Moderators: Memmem, Moderafo's

mohamed

Migraine

Berichtdoor mohamed » 11 dec 2013 15:34

Aangezien er nog geen topic over migraine is, heb ik bij deze maar een geopend.

Ik kamp zelf al een aantal jaren van tijd tot tijd met deze klacht. Afgelopen dagen maar liefst twee aanvallen gehad, wat voor mijn doen vaak is. De eerste aanval was de heftigste en ging gepaard met ondraaglijke hoofdpijn. Ondanks dat ik direct naar bed ben gegaan werd ik rond 1.30u wakker van de hoofdpijn. Mijn voorhoofd was bezweet en ik was kotsmisselijk van de pijn die resulteerde in braken. Daarna zakte het wat af en ben ik in slaap gevallen. De dag erna was ik gesloopt en daarna kreeg ik nog een lichtere aanval.

Vanwege deze ziekte ben ik voor alle functies afgekeurd die een aura teweegbrengen en dat zijn er in mijn geval nogal een paar. Mensen die geen migraine hebben weten niet wat een vreselijke hoofdpijn je voelt tijdens een aanval, maar ik vermoed dat nagenoeg elke patiënt met een geweer die binnen een week geen verlichting krijgt zichzelf door het hoofd zou schieten om van de pijn af te zijn.

Zodra een aanval eenmaal is begonnen helpen aspirines niet langer en is het alsof je hoofd tussen een bankschroef zit die open en dicht wordt gedraaid.

Deel je ervaringen en/of tips om een aanval tegen te gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Migraine

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2013 15:55

Hier een lotgenoot.
Jarenlang heftige aanvallen gehad, gewone pijnstillers helpen inderdaad niet.
Totdat... ik een betablokker kreeg voor mijn bloeddruk.
Er ging een hoofdpijnvrije wereld voor me open. d:)b
Af en toe slechts een lichte aanval, die met pmol leefbaar is.
Alleen de aura's blijven.
Soms 2 x per dag, soms 4 maanden niet.
Geen idee hoe dat komt. Wist ik het maar.
Maar dat irriterende flikkerende plaatje was echt vreselijk. ](*,)
Mohamed: krijg jij het ook van die witte koplampen van sommige auto's?
Flitslicht van een fototoestel...
Aan en uit knipperende lamp...

mohamed

Re: Migraine

Berichtdoor mohamed » 11 dec 2013 16:21

schelpje3 schreef:Hier een lotgenoot.
Jarenlang heftige aanvallen gehad, gewone pijnstillers helpen inderdaad niet.
Totdat... ik een betablokker kreeg voor mijn bloeddruk.
Er ging een hoofdpijnvrije wereld voor me open. d:)b
Af en toe slechts een lichte aanval, die met pmol leefbaar is.
Alleen de aura's blijven.
Soms 2 x per dag, soms 4 maanden niet.
Geen idee hoe dat komt. Wist ik het maar.

Dat is opvallend, want volgens dit artikel op Wikipedia is behandelen met alleen een bètablokker achterhaald. Als je geen klachten meer hebt, heb je geen klachten meer, maar kennelijk ligt dat dus niet (alleen) aan de bètablokker alleen.
schelpje3 schreef:Maar dat irriterende flikkerende plaatje was echt vreselijk. ](*,)
Mohamed: krijg jij het ook van die witte koplampen van sommige auto's?
Flitslicht van een fototoestel...
Aan en uit knipperende lamp...

Ja, maar verder heb ik het totaal niet, ik dacht dat je doelde op het drukkende gevoel in je hoofd met die smiley, want daar heb ik vooral last van kort voordat een aanval losbarst. De heftigheid in aanvallen kan bij mij ook variëren. De dagen erna ben ik vaak ook licht in mijn voeten en draai ik soms woorden om. Van hoofdpijn heb ik gelukkig maar een paar uur last tijdens een aanval en nadat ik heb overgegeven gaat het meestal weer over. In zeldzame extreme gevallen komt de hoofdpijn in alle heftigheid terug als ik weer in bed lig en als dit proces zich 4-5 keer herhaald van pendelen tussen bed en wc geef ik alleen nog maar gal op en stik ik zowat in mijn kokhalzen.

Als de hoofdpijn dan eindelijk afzakt slaak ik een zucht van verlichting als ik in slaap val. Migraine is een ramp en de huisarts adviseerde me er mee te leren leven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Migraine

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2013 16:25

DE oorzaak van migraine is volgens mijn h.a. niet bekend, het feit dat bij mij de bblokker voor 90% helpt, denkt hij dat het een combi is van een aanleg + stressfactoren.
Ik ben er helaas niet vanaf, maar dit is al zo heerlijk.
Ik had nooit de combi, zoals velen dat hebben en jij ook, eerst een aura >>> dan hoofdpijn.
Het was bij mij of.
Ik kan in principe tijdens een aura gewoon functioneren, als het in één oog zelfs fietsen, maar tijdens het autorijden zet ik hem aan de kant. Vooral als ik het in 2 ogen tegelijk heb. :?
Overgeven doe ik gelukkig ook niet, wel soms misselijk.
Mijn broer heeft het zo erg, dat hij zelfs halfzijdig verlamd is soms!
Hij heeft behoorlijk zware medicatie.

mohamed

Re: Migraine

Berichtdoor mohamed » 11 dec 2013 16:52

schelpje3 schreef:Mijn broer heeft het zo erg, dat hij zelfs halfzijdig verlamd is soms!
Hij heeft behoorlijk zware medicatie.

Bizar!

Ik ben de enige in mijn familie die migraine heeft en ik kreeg het ook pas toen ik 25 was. Ze zeggen dat het genetisch bepaald is, maar in mijn geval niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Migraine

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2013 16:59

mohamed schreef:Bizar!

Ik ben de enige in mijn familie die migraine heeft en ik kreeg het ook pas toen ik 25 was. Ze zeggen dat het genetisch bepaald is, maar in mijn geval niet.

Komt minder vaak voor.
Ik vond er dit over: Aurafase
De aurafase van een aanval, die voorkomt bij 33% van de migraine patiënten, treedt vaak op voordat de hoofdpijnfase begint. Meestal bestaat een aura uit stoornissen in het zien, maar soms ook uit een gevoelsstoornis, een spraakstoornis of zelfs een halfzijdige verlamming.

op LUMC, maar daarna begint bij mijn broer toch die heftige pijn en trekt de verlamming langzaam weg.
De eerste keer toen hij het kreeg is hij met spoed met de ambu naar het ziekenhuis vervoerd en door de scan gegaan.

mohamed

Re: Migraine

Berichtdoor mohamed » 11 dec 2013 17:06

Spraakstoornissen heb ik wel eens last van vooraf en na een heftige aanval. Ze spreken wel van een verlammende hoofdpijn en dat is bij jouw broer letterlijk dus. Nee, mijn zus weet niet wat migraine is en zelfs hoofdpijn heeft ze nog nooit gehad. Ik ben de enige in de familie dus snappen de anderen ook niet echt hoe dat voelt, logisch ook als je het zelf niet hebt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Migraine

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2013 17:10

Eén van mijn kinderen kreeg zelfs op 8 jarige leeftijd zijn eerste aura!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Migraine

Berichtdoor meribel » 11 dec 2013 17:13

Migraine zit hier in de familie,
Een aanval is afgrijselijk,
Maar altijd nog beter dan clusterhoofdpijn denk ik dan maar.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Migraine

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2013 17:15

meribel schreef:Migraine zit hier in de familie,
Een aanval is afgrijselijk,
Maar altijd nog beter dan clusterhoofdpijn denk ik dan maar.

Heb ik pas iets over gezien. Het was een jong meisje, ze had een aanval op FB gezet.
Zag er echt afschrikwekkend uit. :cry: :cry:
Ze zou een behandeling krijgen in België.

mohamed

Re: Migraine

Berichtdoor mohamed » 11 dec 2013 17:28

meribel schreef:Migraine zit hier in de familie,
Een aanval is afgrijselijk,
Maar altijd nog beter dan clusterhoofdpijn denk ik dan maar.

Bij de zwaarste migraine aanvallen kan ik me niet voorstellen dat er een ergere hoofdpijn bestaat, maar wat ik zo lees over clusterhoofdpijn lijkt me geen pretje.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Migraine

Berichtdoor meribel » 11 dec 2013 18:19

Zelfmoordhoofdpijn, meestal gewoon niet te behandelen.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Migraine

Berichtdoor Rozijn » 11 dec 2013 19:28

Hier nog een patiënt... (Migraine dan...) Als ik de verhalen lees heb ik het zelfs nog niet zo slecht, ik ben goed ziek van de pijn, maar overgeven heb ik geen last van.

Het engste was wel dat ooit een stuk van mijn gezichtsvermogen wegviel. Keek ik iemand aan, dan zag ik zijn of haar neus en ogen niet...

Meestal begint het met dorst en een tunnelblik (alles in ooghoeken gaat draaien). Dan komt net boven mijn nek een afschuwelijke pijn opzetten. In slaap vallen lukt dan niet meer zomaar, liggen doet ook zeer...
Wat meestal redelijk helpt (binnen iets van drie kwartier) is 400 mg ibuprofen en 1000 mg paracetamol tegelijk, in combinatie met een liter water.
Dan moet ik zorgen dat ik in slaap val, voordat de ergste pijn terug is. Vaak is het na een poosje slapen dan weer zo goed als gezakt.

Het treedt meestal op als de stress eraf is. Weekenden, eerste vakantiedagen, etc...

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Migraine

Berichtdoor Miepje90 » 11 dec 2013 19:43

Hier ook migraineklantje helaas! Ik merk een sterk verband tussen stress en migraine; de eerste dag van een nieuwe stage lig ik altijd misselijk en met hoofdpijn op bed. Zelden aura, en ik heb niet lichtflitsen ofzo, maar depersonalisatie, heel raar, dan lijkt het net alsof mijn hand bijvoorbeeld los zit van m'n lichaam.

Ik had vaak migraine; lees: 2x/week, met wel goede reactie op pijnstillers. Ik ben behandeld met 9 maanden beta-blockers en een paar maanden na start van de behandeling was m'n migraine weg! Ook na het stoppen nog een aantal maanden migrainevrij geweest en sinds nu anderhalf jaar zo nu en dan weer wat klachten. Op de een of andere manier is mijn medicatiegevoeligheid ook toegenomen; ik doe het heel goed op simpelweg paracetamol (en slaap).

Betablockers zijn trouwens niet achterhaald hoor! Het maakt wel uit welk middel je geeft, ze zijn niet allemaal even effectief. Er zit wel een theorie achter, iets met verbetering van bloeddoorstroming in je hersenen.

Overigens: ik slikte ze bij een normale bloeddruk en daarop werd mijn bloeddruk nog lager; 90/50 is niet fijn. Toen ik op een gegeven moment geen twee trappen meer op kon lopen zonder duizelig te worden, ben ik er dus maar mee gestopt;).
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Migraine

Berichtdoor Wilsophie » 11 dec 2013 21:03

Toch geweldig baat bij betablokkers gehad tot ik bijna stierf aan de derde wespenprik in een paar weken en dus 6 jaar wespengif heb toegediend gekregen waarbij voor altijd de betablokkers verboden zijn.
Clusterhoofdpijnen zijn afgrijselijk, maar migraine aanvallen zijn ook zeer beroerd.
Ik denk altijd maar het kan nog erger, maar iedereen lijdt toch zijn eigen pijn en die grens is bij iedereen verschillend.
Ik begrijp niet dat als een glitterplaatje stoort dat als je een bericht typt als die smileys naast je tekeer gaan niet storen en dan al die reclame banners die langs flitsen. Zo een plaatje van Bambi met die acteur met zijn draaiende kop moet ik ook snel wegklikken en niet meer aanklikken.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron