HSP

Moderators: Memmem, Moderafo's

Matthea

HSP

Berichtdoor Matthea » 22 sep 2013 15:59

Mijn vraag: HSP, high sensitive person, is een term die uit de hoek van de spiritualiteit komt.
Voor de kenmerken, zie: http://www.opdc-zodrenthe.nl/hsp-hoogsensitief.htm
Ik heb vaak gedacht dat ik dit ook 'ben', maar zou het niet meer 'gewoon' een karakter zijn dat een bijzondere gave (zoals het vaak genoemd wordt, en wat je zou moeten ontwikkelen)?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Matthea

Re: HSP

Berichtdoor Matthea » 23 sep 2013 17:24

Ja, ok, maar: het is wel bedacht door een spirituele vrouw. Wat mij betreft ook om er veel geld mee te verdienen (boeken)?
En: veel mensen, die heel verschillend zijn, kunnen zich erin herkennen...

Niet dat ik wil onderdoen aan het karakter zelf, dat moet erkend worden, maar is er een hokje voor nodig?

Bambi

Re: HSP

Berichtdoor Bambi » 23 sep 2013 17:34

Ik ben ook een HSP-er en geloof niet dat het een paranormale gave is.

Mensen die Hsp zijn, zijn wel gevoeliger voor paranormale invloeden en er vaak nieuwschieriger naar.

Er zijn in de Bijbel ook veel mensen die HSP-er zijn.
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: HSP

Berichtdoor meribel » 23 sep 2013 23:30

Bambi schreef:Ik ben ook een HSP-er en geloof niet dat het een paranormale gave is.

Mensen die Hsp zijn, zijn wel gevoeliger voor paranormale invloeden en er vaak nieuwschieriger naar.

Er zijn in de Bijbel ook veel mensen die HSP-er zijn.



van wie in de bijbel denk of weet je dat ze hsp zijn?

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: HSP

Berichtdoor Bartje » 27 feb 2014 16:02

weet iemand hoe je er christelijk mee om kan / kunt gaan
Haast u langzaam.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: HSP

Berichtdoor schelpje3 » 27 feb 2014 16:16

Bartje schreef:weet iemand hoe je er christelijk mee om kan / kunt gaan

Hoezo christelijk?
Hooggevoelig is niet overgevoelig.
In de bieb staan diverse goede boeken hoe je er mee om kunt gaan.
Want het gevaar bestaat dat je erin kunt "zwelgen" (stond in één van de boeken).
Als je accepteert dat je het hebt en daarom af en toe een buil oploopt, ben je al een heel eind.
Het kan een Zegen zijn of een vloek worden.
Kies maar Bartje :D

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: HSP

Berichtdoor Jess » 27 feb 2014 18:39


Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: HSP

Berichtdoor Rozijn » 27 feb 2014 18:48

Een "probleem" van de term HSP is dat het vaakt als eigenschap wordt gezien net als het hebben van blond haar...
Maar het is een glijdende schaal, sommigen hebben er niets van, anderen veel. Ik heb het nooit onderzocht, officieel dan, maar op zelftestjes scoor ik vrij hoog.
In het topic van Jess staat een lange lijst kenmerken, met daaronder opmerkingen als : ik herken er veel van. Dat is logisch, iedereen heeft er wel wat van, de een alleen meer dan de ander...
Is het fijn om hoog te scoren op de lat van hooggeboeligheid? Je wordt er letterlijk moe van, maar je merkt ook veel dingen op. :)

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: HSP

Berichtdoor Bartje » 28 feb 2014 15:55

schelpje3 schreef:Hoezo christelijk?
Hooggevoelig is niet overgevoelig.
In de bieb staan diverse goede boeken hoe je er mee om kunt gaan.
Want het gevaar bestaat dat je erin kunt "zwelgen" (stond in één van de boeken).
Als je accepteert dat je het hebt en daarom af en toe een buil oploopt, ben je al een heel eind.
Het kan een Zegen zijn of een vloek worden.
Kies maar Bartje :D


nou ik ben al heel lang opzoek om er verantwoord mee om te gaan, maar nog steeds geen antwoord gevonden van wat nu wel kan en wat niet.
je heb gelijk dat het begint met het accepteren, maar dan ben je er nog niet.
dat is ongeveer het zelfde als een blinddoek afgedaan in een donkere kamer.

want ik heb al heel wat boeken voorbij zien komen maar haast geen enkel christelijke verzie van doe dit of zo.
ben opzoek naar een normaal antwoord en niet dat van de wereld.
een psycholoog zei dat er nog gewoon geen simpel antwoord is ook niet in de wereld, maar een antwoord.

begrijpen jullie ook dat ik uitermate voorzichtig ben als het aankomt op dit vlak?
Haast u langzaam.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: HSP

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 16:14

Bartje schreef:
nou ik ben al heel lang opzoek om er verantwoord mee om te gaan, maar nog steeds geen antwoord gevonden van wat nu wel kan en wat niet.
je heb gelijk dat het begint met het accepteren, maar dan ben je er nog niet.
dat is ongeveer het zelfde als een blinddoek afgedaan in een donkere kamer.

want ik heb al heel wat boeken voorbij zien komen maar haast geen enkel christelijke verzie van doe dit of zo.
ben opzoek naar een normaal antwoord en niet dat van de wereld.
een psycholoog zei dat er nog gewoon geen simpel antwoord is ook niet in de wereld, maar een antwoord.

begrijpen jullie ook dat ik uitermate voorzichtig ben als het aankomt op dit vlak?

Dat begrijp ik zeker.
Maar als je accepteert dat je het hebt, kun je er gebruik van maken, en aanwenden ten goede. Maak het niet groter dan het is, het is geen echte handicap, het is alleen een extra antenne als het ware. Dat maakt je kwetsbaarder.
En soms begrijp je niet waarom die ander niet voelt wat jij voelt, de hooggevoelige pikt te veel op.
Wees maar blij dat er nu veel over te lezen is.
Hier kun je bijv. een wat ouder artikel lezen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. :D

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: HSP

Berichtdoor Bartje » 05 mar 2014 15:53

bedankt voor de artikel en link.
beide had ik al een keer eerder gezien en bekeken maar het gaf nog steeds geen redelijke handvatten.
of kan er gewoon geen éénduidig antwoord of oplossing zijn, omdat het zo divers is?
Haast u langzaam.

Bambi

Re: HSP

Berichtdoor Bambi » 04 jun 2017 23:53

Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: HSP

Berichtdoor Johan100 » 06 jun 2017 12:46

Bambi schreef:https://www.linkedin.com/pulse/hoogsensitiviteit-eindelijk-erkend-door-wetenschap-barbera-schouten

Leuk stukje! Het heeft wel wat raakvlakken met sommige kenmerken van autisme geloof ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: HSP

Berichtdoor Niagara » 06 jun 2017 21:03

Johan100 schreef:Leuk stukje! Het heeft wel wat raakvlakken met sommige kenmerken van autisme geloof ik.


Dat kan kloppen, veel mensen met autisme zijn ook hooggevoelig (vrouwen vaker dan mannen). Bij beide verschijnselen gaat er wat mis in de informatieverwerking in de hersenen, bij autisme gebeurt dit echter in meer gebieden dan bij een hsp zonder autisme. Waar bij een hsp voornamelijk prikkelverwerking en daardoor emoties kunnen ontwrichten, mist bij een persoon met autisme daarnaast een soort sociale intuitie, emotionele volwassenheid en beheersing van de executieve functies. Dit zorgt dat hspers vaak beter hun 'afwijking' op kunnen vangen en in leren zetten als waardevolle vaardigheid, waar hier bij mensen met autisme meer beperkingen in de weg zitten.
Afbeelding

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: HSP

Berichtdoor Johan100 » 06 jun 2017 21:08

Niagara schreef:Dat kan kloppen, veel mensen met autisme zijn ook hooggevoelig (vrouwen vaker dan mannen). Bij beide verschijnselen gaat er wat mis in de informatieverwerking in de hersenen, bij autisme gebeurt dit echter in meer gebieden dan bij een hsp zonder autisme. Waar bij een hsp voornamelijk prikkelverwerking en daardoor emoties kunnen ontwrichten, mist bij een persoon met autisme daarnaast een soort sociale intuitie, emotionele volwassenheid en beheersing van de executieve functies. Dit zorgt dat hspers vaak beter hun 'afwijking' op kunnen vangen en in leren zetten als waardevolle vaardigheid, waar hier bij mensen met autisme meer beperkingen in de weg zitten.

Maar je kunt ook hsper zijn en een slechte jeugd gehad hebben, met emotionele en affectieve verwaarlozing bijvoorbeeld of mishandeling, waardoor je emotioneel ook onvolwassen bent door een trauma of die soort sociale intuïtie niet geleerd hebt/ meegekregen hebt van thuis uit. Lijkt me.
Waardoor je gedrag sterk op autisme lijkt. Dan zit het verschil hem weer meer in; is iets aangeboren of niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron