HSP

Moderators: Memmem, Moderafo's

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: HSP

Berichtdoor Liekels » 26 jul 2018 08:38

Cocky, dat begrip zal er bij sommige mensen niet komen, ik wilde dat ook zo graag en probeerde steeds maar weer uit te leggen hoe bepaalde dingen bij mij werken, waardoor ik soms anders reageer of handel dan zij zelf zouden doen, juist omdat ik begreep dat ze dat soms niet snappen. En ik bleef maar uitleggen, maar het onbegrip bleef hetzelfde. En dat komt omdat die mensen juist dat vermogen van inleving niet hebben. In de periode dat ik daar boos en verdrietig over was noemde ik dat "sociaal arm" maar dat is natuurlijk niet terecht. Ik neem de moeite tot uitleg niet meer bij mensen waarvan ik weet dat het verspilde energie is en probeer te accepteren dat ze anders denken en sneller oordelen. Maar blijf me toch nog steeds wel verbazen soms :-)

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: HSP

Berichtdoor irmo » 26 jul 2018 10:11

Nou, als je tegen die mensen net zo generaliserend bent als dat je hier op het forum schrijft zoou ik je ook niet meer hoeven hoor Liekels. Zou op mij inderdaad overkomen als lui gezeur omdat iemand een excuus nodig heeft.

Trouwens wel een perfect excuus: " Julllie zijn niet hetzelfde als ik, dus jullie begrijpen mij niehiehiehiet! Boehoehoehoe nu ben ik zielig!" Ja doei. Doodvermoeiend die mensen.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: HSP

Berichtdoor Liekels » 28 jul 2018 00:55

Waarom reageer je zo? Is dat nodig vind je? Of voel jij je aangesproken in de mensen die ik bedoel? :-)

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: HSP

Berichtdoor Liekels » 28 jul 2018 00:59

irmo schreef:Nou, als je tegen die mensen net zo generaliserend bent als dat je hier op het forum schrijft zoou ik je ook niet meer hoeven hoor Liekels. Zou op mij inderdaad overkomen als lui gezeur omdat iemand een excuus nodig heeft.

Trouwens wel een perfect excuus: " Julllie zijn niet hetzelfde als ik, dus jullie begrijpen mij niehiehiehiet! Boehoehoehoe nu ben ik zielig!" Ja doei. Doodvermoeiend die mensen.


Wat trouwens het mooie is, ik wilde niets van hen, ik ga pas uitleggen als men aangeeft dat ze mij niet begrijpen. Dus je slaat de plank een beetje mis...

Jacoba
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2018 16:17

Re: HSP

Berichtdoor Jacoba » 29 jan 2019 16:03

Als we de benaming HSP mogen gebruiken, oftewel gevoelige mensen, dan denk ik toch zeker wel dat David in de bijbel een HSPer was. Zie de psalmen, hoe ongelooflijk mooi zijn die door hem opgeschreven, natuurlijk onder leiding van de Heilige Geest. Maar ik denk dat God hem er speciaal voor uitkoos om ze op te schrijven juist omdat hij zo'n gevoelig karakter had zodat de mensen die ze daarna zouden lezen zichzelf erin konden herkennen en zo God konden leren kennen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: HSP

Berichtdoor hans0166 » 29 jan 2019 18:47

Jacoba schreef:Als we de benaming HSP mogen gebruiken, oftewel gevoelige mensen, dan denk ik toch zeker wel dat David in de bijbel een HSPer was. Zie de psalmen, hoe ongelooflijk mooi zijn die door hem opgeschreven, natuurlijk onder leiding van de Heilige Geest. Maar ik denk dat God hem er speciaal voor uitkoos om ze op te schrijven juist omdat hij zo'n gevoelig karakter had zodat de mensen die ze daarna zouden lezen zichzelf erin konden herkennen en zo God konden leren kennen.


ehm... de psalmen zijn geschreven door velen, vindt het toeschrijven van HSP aan David een beetje tever gaan, en zeker niet af te leiden van hetgeen we over hem weten.
Lees het hoofdstuk Psalmen eens op wikipedia, niet dat dat hoogwetenschappelijk is, maar geeft wel een beeld dat je niet zomaar de aanname kunt doen wat je hier beweert.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Psalmen

Jacoba
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2018 16:17

Re: HSP

Berichtdoor Jacoba » 29 jan 2019 19:30

ehm... de psalmen zijn geschreven door velen, vindt het toeschrijven van HSP aan David een beetje tever gaan, en zeker niet af te leiden van hetgeen we over hem weten.
Lees het hoofdstuk Psalmen eens op wikipedia, niet dat dat hoogwetenschappelijk is, maar geeft wel een beeld dat je niet zomaar de aanname kunt doen wat je hier beweert.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Psalmen
Uuhm, dat weet ik ook heus wel dat niet alle psalmen door David zijn opgeschreven. Ik beweer het niet, maar zou kunnen. Je kunt uit veel teksten afleiden dat David een gevoelig mens was.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: HSP

Berichtdoor hans0166 » 30 jan 2019 09:24

Jacoba schreef: Uuhm, dat weet ik ook heus wel dat niet alle psalmen door David zijn opgeschreven. Ik beweer het niet, maar zou kunnen. Je kunt uit veel teksten afleiden dat David een gevoelig mens was.


maar je plakt wel zonder enige aanleiding HSP op zijn voorhoofd. Dát vind ik toch redelijk verontrustend.
Dat hij een gevoelig mens was is ook niet bevreemdend, dat is namelijk in principe iedereen.

Daarnaast wéten we gewoonweg niet wat er van David is of niet, de aanduiding boven de Psalmen is niet origineel, en betekent zoals je in het stuk waarnaar ik verwees, vaak "opgedragen aan" ipv "gemaakt door" .

Ik denk dat je redenatie andersom zou kunnen zijn, "wij" zijn hooggevoelig door en met de psalmen.

Jacoba
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2018 16:17

Re: HSP

Berichtdoor Jacoba » 30 jan 2019 10:04

Beste Hans, hoezo zonder enige aanleiding? Er werd gesproken over wie in de bijbel HSPers zouden kunnen zijn. Dan denk ik aan David. Waarom is dat verontrustend? Het is maar een interpretatie! En uhh niet alle mensen zijn gevoelig hoor, velen hebben een hart van steen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: HSP

Berichtdoor hans0166 » 31 jan 2019 12:26

Jacoba schreef:Er werd gesproken over wie in de bijbel HSPers zouden kunnen zijn.


één klein postje uit 2013 .. het onderwerp is verder alle 3 de pagina's over echte personen in het nu.

Jacoba
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2018 16:17

Re: HSP

Berichtdoor Jacoba » 31 jan 2019 16:20

*provocerende posting verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: HSP

Berichtdoor gravo » 02 feb 2019 12:57

Jacoba schreef:Als we de benaming HSP mogen gebruiken, oftewel gevoelige mensen, dan denk ik toch zeker wel dat David in de bijbel een HSPer was. Zie de psalmen, hoe ongelooflijk mooi zijn die door hem opgeschreven, natuurlijk onder leiding van de Heilige Geest. Maar ik denk dat God hem er speciaal voor uitkoos om ze op te schrijven juist omdat hij zo'n gevoelig karakter had zodat de mensen die ze daarna zouden lezen zichzelf erin konden herkennen en zo God konden leren kennen.


Nou, deze reactie noopt mij om nog even terug te komen op mijn alternatieve verklaring dat HSP misschien een beetje een hype is. Het voorziet uiteraard in een behoefte. Je hebt eindelijk een diagnose voor vage klachten. Je kunt je nu veilig en gerechtvaardigd voelen om je onder die naam te organiseren (lotgenoten). Je kunt er in zekere zin mee pronken; veel mensen raken niet uitgepraat over hun ziekte die een zekere status heeft.
En geef nu toe: High Sensitive klinkt toch veel interessanter dan steenpuisten, kalknagels of winderigheid. HSP kan je nog trots maken (ik ben uiterst gevoelig... klinkt OK), maar winderigheid? Daar loop je niet mee te koop. Stel je voor:

Ik: "Ik heb HFD (High Flatulence Disorder)".
ander: "Leg eens uit!"
Ik: "Nee, liever niet"

En nu wordt er dan nog een sieraad aan de hoofdtooi van HSP toegevoegd: "...dan denk ik toch zeker wel dat David in de Bijbel een HSP-er was".
Aha, nog een voordeel! Je kunt je zelfs identificeren met andere, bijzonder High Sensitive Persons. Met mensen die een onaantastbare, bijna mythische status hebben. En bovendien: je staat gewoon in de BIJBEL!! Ja, echt!!! Krijg nou wat!!!

Je hebt hetzelfde als David! Toe maar!
Nee, sterker nog (HSP is niet iets dat je hebt, maar wat je bent, kreeg ik in dit topic te horen). Dus:
Je bent hetzelfde als David!

Je kunt je meten met de grootsten der aarde. Met mannen van God! Je maakt deel uit van het Huis van David, net als Jezus, die weer de Zoon van God is! Kun je hoger klimmen? Nee! Congratulations with HSP!

En zo rijst bij mij toch weer het vermoeden dat HSP ook wel een beetje een methode is om je eigenwaarde op te krikken en de eigenaardigheden die jij hebt voorrang te geven op de eigenaardigheden die andere mensen misschien hebben. Je bent speciaal.

Ik zie te veel voordelen om de titel HSP te dragen en ik zie teveel aanleunen tegen het gevoel dat je met HSP een zeer bijzondere, bijna jaloersmakende, unieke eigenschap hebt, om niet te denken:

zou dat hele HSP gedoe misschien toch ook niet een beetje de wens zijn die de vader is van deze gedachte?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: HSP

Berichtdoor pindas83 » 04 feb 2019 13:32

gravo schreef:Nou, deze reactie noopt mij om nog even terug te komen op mijn alternatieve verklaring dat HSP misschien een beetje een hype is. Het voorziet uiteraard in een behoefte. Je hebt eindelijk een diagnose voor vage klachten. Je kunt je nu veilig en gerechtvaardigd voelen om je onder die naam te organiseren (lotgenoten). Je kunt er in zekere zin mee pronken; veel mensen raken niet uitgepraat over hun ziekte die een zekere status heeft.
En geef nu toe: High Sensitive klinkt toch veel interessanter dan steenpuisten, kalknagels of winderigheid. HSP kan je nog trots maken (ik ben uiterst gevoelig... klinkt OK), maar winderigheid? Daar loop je niet mee te koop. Stel je voor:

Ik: "Ik heb HFD (High Flatulence Disorder)".
ander: "Leg eens uit!"
Ik: "Nee, liever niet"

En nu wordt er dan nog een sieraad aan de hoofdtooi van HSP toegevoegd: "...dan denk ik toch zeker wel dat David in de Bijbel een HSP-er was".
Aha, nog een voordeel! Je kunt je zelfs identificeren met andere, bijzonder High Sensitive Persons. Met mensen die een onaantastbare, bijna mythische status hebben. En bovendien: je staat gewoon in de BIJBEL!! Ja, echt!!! Krijg nou wat!!!

Je hebt hetzelfde als David! Toe maar!
Nee, sterker nog (HSP is niet iets dat je hebt, maar wat je bent, kreeg ik in dit topic te horen). Dus:
Je bent hetzelfde als David!

Je kunt je meten met de grootsten der aarde. Met mannen van God! Je maakt deel uit van het Huis van David, net als Jezus, die weer de Zoon van God is! Kun je hoger klimmen? Nee! Congratulations with HSP!

En zo rijst bij mij toch weer het vermoeden dat HSP ook wel een beetje een methode is om je eigenwaarde op te krikken en de eigenaardigheden die jij hebt voorrang te geven op de eigenaardigheden die andere mensen misschien hebben. Je bent speciaal.

Ik zie te veel voordelen om de titel HSP te dragen en ik zie teveel aanleunen tegen het gevoel dat je met HSP een zeer bijzondere, bijna jaloersmakende, unieke eigenschap hebt, om niet te denken:

zou dat hele HSP gedoe misschien toch ook niet een beetje de wens zijn die de vader is van deze gedachte?

gravo


:lol:


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast