masochisme zondig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2011 20:27

schelpje3 schreef:Nee dat staat nergens. Maar er staat ook nergens dat de 1 de ander zou mogen overheersen. Dus ook niet de man t.o.v. de vrouw!


Of andersom natuurlijk... Overheersen klinkt meteen weer zo liefdeloos. Als het goed is, gebeurt er niets zonder dat daar heldere afspraken over zijn gemaakt en is het ook iets waar je samen in groeit. En alles gebeurt met en in liefde voor elkaar. Als ik me laat overheersen is dat omdat ik dat wil en toelaat en niet iets dat tegen mijn zin in gebeurt. Dat klinkt misschien wat paradoxaal, maar voor mij is het een noodzakelijk element,

Ik heb wel eens sites gelezen van christenen in een SM-relatie en het enige waar ze echt tegen aanliepen was de zin dat de man het hoofd van het gezin hoort te zijn. Dat gaat in zo'n relatie niet werken.

En het gaat om : die twee zullen een vlees zijn. En niet dat mensen er maar zoveel mogelijk eigen genot aan moeten beleven #-o


Dat hoeft elkaar niet uit te sluiten natuurlijk. Maar goed, religie in het algemeen heeft wel vaker licht genotsvijandige trekjes, al zal dat eerder aan cultuur liggen.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 11 jun 2011 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2011 20:35

schelpje3 schreef:Ik ken dit fenomeen natuurlijk, maar heb er zelf helemaal niks mee.
Toevallig heb ik een hoge pijndrempel, maar moet er niet aan denken, dat er iemand over mij heerst =;
Ik ben blij dat mijn man mij een bepaalde vrijheid gunt.


Ook dit zijn dingen die elkaar niet uitsluiten. Als ik het idee zou hebben gevangen te komen te zitten in een SM-relatie, zou ik er nooit naar streven natuurlijk.

En je pijndrempel heeft er ook weinig mee te maken. Ik heb toevallig in de afgelopen twee weken het topje van een van mijn vingers gesneden en een rib gekneusd, ongelukjes uiteraard. Beide doet erg zeer en geen van beide is bijzonder opwindend.

De seksualiteit is bedoeld voor een man en vrouw, getrouwd met elkaar.
Dus ik zie eerlijk gezegd niet dat er dan min of meer extreme zijweggetjes bij moeten komen. :-k


Misschien niet, maar daarmee komen er wel een boel mensen (waaronder ik) ineens in de kou te staan. En geloof me, als je er zelf direct mee te maken hebt, zie je echt wel dat er ruimte is voor min of meer extreme zijweggetjes. In deze probeer ik zelf altijd zo min mogelijk de ruimte die anderen voor zichzelf zien te beperkten, omdat het mij niet aangaat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Fluitje
Mineur
Mineur
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 feb 2004 22:54
Locatie: Bunsburg
Contacteer:

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor Fluitje » 12 jun 2011 10:43

RogierV schreef:Wat ik van het Christendom begrijp zijn alle vormen van genot min of meer een zonde.(verbeter me als ik het mis heb)


Even los van de topic-titel.
Christenen mogen genieten van heel veel dingen. En dat is echt geen zonde.
Probleem is dat de wereld zoveel te bieden heeft waarvan je weet dat het je van de Here weg trekt, en dan is het wel zonde.

Genieten als man en vrouw van sexualiteit?
Ja natuurlijk mag dat, dat is door de Here gegeven als kroon op het huwelijk.
Ik heb alleen moeite met het boven de anders staan als machthebber.
Naar mijn mening staan man en vrouw naast elkaar.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor RogierV » 12 jun 2011 12:17

dat soweizo, Dat wil niet zeggen dat je er niet een beetje mee kunt spelen. Als je maar onthoudt dat je elkander gelijke bent.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor Mortlach » 12 jun 2011 12:22

Fluitje schreef:...dat het je van de Here weg trekt, en dan is het wel zonde.


Lijkt me een prima leidraad.

Genieten als man en vrouw van sexualiteit?
Ja natuurlijk mag dat, dat is door de Here gegeven als kroon op het huwelijk.


Daar hebben christenen toch behoorlijke lange tijd heel anders over gedacht, dus zo 'natuurlijk' is dat niet. (denk Puriteinen)

Ik heb alleen moeite met het boven de anders staan als machthebber.
Naar mijn mening staan man en vrouw naast elkaar.


Hoe zat dat dan ook alweer met het hoofd (de man) en de schouders (de vrouw), dat hoor je namelijk nogal vaak. Je leest toch wel eens dat sommige vrouwen 'toegeven' aan de man als er een meningsverschil is waar ze niet uitkomen...

Maar goed, dat boven de ander staan... bij de SM-stellen die ik ken is daar echt geen sprake van. Het is dat je het weet anders zou je er weinig aan merken.

Een relatie is vooral eerst dat, een relatie, waarin moet worden samengeleefd en samen geleefd (boodschappen, koken, huishouden, kinderen). Heel normaal. Dat het machtsevenwicht wordt verschoven op de moment dat de partners even echt tijd voor elkaar hebben en omdat ze daarin beiden helemaal zichzelf kunnen zijn en hun liefde voor de ander kunnen tonen, doet daar niets aan af.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor RogierV » 12 jun 2011 12:26

Ach ja,

het schijnt dat Gaius Julius Caesar Augustus (Octavius) ook een masochist was. En persoonlijk vond ik dit een van de beste leiders die ooit hebben geleefd.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor Mortlach » 12 jun 2011 12:33

RogierV schreef:Ach ja,

het schijnt dat Gaius Julius Caesar Augustus (Octavius) ook een masochist was. En persoonlijk vond ik dit een van de beste leiders die ooit hebben geleefd.


Dat sluit elkaar dan ook niet uit. Veel masochisten die ik ken hebben hele sterke persoonlijkheden en laten echt niet over zich lopen. Van mij is dat ook wel eens gezegd. Het is wel de 'mooiste' combinatie, want aan een menselijke variant van een deurmat valt weinig eer te behalen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor RogierV » 12 jun 2011 12:34

Je zegt het precies goed.

Het is gewoon een spelletje. Zodra echte machtwisselingen je motivatie word zit het wel fout denk ik.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor Mortlach » 12 jun 2011 12:57

RogierV schreef:Je zegt het precies goed.

Het is gewoon een spelletje. Zodra echte machtwisselingen je motivatie word zit het wel fout denk ik.


Nou, met 'spelletje' doe je de emotionele diepgang die het kan hebben wel tekort volgens mij. Dat is het verschil tussen iemand die in de slaapkamer 'een keertje de baas speelt' en waar ik het over heb.

Er is in mijn optiek niets mis met 'echte machtswisseling' als dat door beide (alle?) partijen is afgesproken en er wordt begrepen dat in een crisissituatie pragmatisch dient te worden gehandeld. Als de dominant in de relatie ineens flauwvalt, moet de ander niet op zijn of haar handen gaan zitten met 'ik weet niet wat ik moet doen', dan moet er gewoon worden gehandeld!

Maar goed, zoveel mensen, zoveel relatievormen, en ik ga ervan uit dat mensen de balans zoeken waar ze zich het prettigst bij voelen. In balans of juist helemaal niet. Alhoewel, ik lees zo nu en dan ook wel eens over vormen, ik durf het niet eens een relatie te noemen, waaraan de liefde geheel lijkt te ontbreken, heel destructief. Dat maakt me meestal best verdrietig. Dat is inderdaad iets dat ook in mijn ogen 'fout' is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor henkie » 16 jun 2011 15:17

qwast schreef:Zijn vormen van softe masochisme zondig?
Zijn er mensen die hier vanuit christelijk oogpunt mee worstelen en hier antwoord op hebben gevonden?


Je bent wel wat van mening veranderd door de jaren heen!
Ik las eerder van je: "Ik kan niet geloven dat het pijnigen van de één door de ander de bedoeling van God is in het sexleven."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2011 19:08

henkie schreef:
Je bent wel wat van mening veranderd door de jaren heen!


Dat mag, gelukkig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor egbert » 18 jun 2011 21:05

RogierV schreef:Wat ik van het Christendom begrijp zijn alle vormen van genot min of meer een zonde.(vebter me als ik het mis heb)

Dan begrijp je maar weinig van het christendom...

en het is 'verbeter' :wink:
The solution to a problem lies in finding the Solver...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor JeeWee » 19 jun 2011 07:22

egbert schreef:Dan begrijp je maar weinig van het christendom...

en het is 'verbeter' :wink:


Soms is het geweldig als je niet gehinderd wordt door zelf aangeleerde en aangenomen dogma's.
Ik vind het vaak verfrissend hoe Rogier naar zaken kijkt. En met zijn opmerking hier boven geeft hij voor mij aan dat hij wel degelijk iets begrijpt van wat mensen van het christendom hebben gemaakt.

En on topic: ik denk dat veel christenen er moeite mee hebben om een oordeel te vormen over dingen waarover niets in de Bijbel staat. Dan gaat eigen smaak meespelen.
Zolang iets niet tussen jou en God in gaat staan, lijkt het me een persoonlijke zaak.
En met SM hebben kennelijk mensen ook hun naaste lief.

Seks blijft natuurlijk überhaupt een kramp in onze gezindte.
Maar het is niet voor niets dat God het orgasme niet heeft beperkt tot het afgeven van zaad- en eicellen.
Maar dat Hij daaraan een heel prettig gevoel heeft toegevoegd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor egbert » 19 jun 2011 12:09

JeeWee schreef:Soms is het geweldig als je niet gehinderd wordt door zelf aangeleerde en aangenomen dogma's.
Ik vind het vaak verfrissend hoe Rogier naar zaken kijkt. En met zijn opmerking hier boven geeft hij voor mij aan dat hij wel degelijk iets begrijpt van wat mensen van het christendom hebben gemaakt.

Daar heb je gelijk in....
Ik had er ook bij willen zeggen dat als je het christelijk geloof wilt begrijpen, je vooral niet naar christenen moet kijken maar naar Jezus.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: masochisme zondig?

Berichtdoor ajl » 20 jun 2011 07:48

Toch heeft de topicstarter wel een punt; waarom zou sm niet in een christelijke relatie kunnen passen als je er beiden mee instemt en plezier aan hebt?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten