Leven met Pectus Excavatum / Carinatum

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Leven met Pectus Excavatum / Carinatum

Berichtdoor mw » 04 aug 2010 20:05

Uhm... als ik lees wat voor lichamelijke klachten het kan geven dan zou ik het nog geen reden vinden om iemand af te wijzen. Psychische ziekte(n) zou ik dan erger vinden. Daarvan vind ik de gevolgen veel minder goed te overzien dan bij een lichamelijk ongemak.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Jut
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2010 19:25

Re: Leven met Pectus Excavatum / Carinatum

Berichtdoor Jut » 04 aug 2010 22:22

@ajl: niet mijn foto, wel vergelijkbaar. Misschien ietsje dieper/breder bij mij maar het lijkt erop en daar ging het om.

Jah, het ziet er niet vies ofzo uit, het ziet eruit "alsof" het zo hoort.

Wat mij zelf betreft maak ik me ook niet zoveel zorgen, maar eventuele kinderen kunnen het in mindere of juist ergere mate hebben. Of juist een kippenborst hebben, wat meer opvalt (je ziet dan een vooruitstekende bult onder kleding).

@schelpje3:

Klopt, over het algemeen is iemand met deze afwijking onzeker. Zal niet altijd aan de afwijking liggen, maar komt zeker wel meer voor.

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Re: Leven met Pectus Excavatum / Carinatum

Berichtdoor 88alries88 » 10 aug 2010 18:45

Jut, ik zag de foto die je liet zien en ik vroeg me af of je toekomstige vriendin dat zelf dan niet ziet? Als je een keer samen gaat zwemmen dan ziet ze dat toch? Dan kan je het toch sowieso niet verzwijgen?

Overigens heb ik zelf een klein beetje een kippenborst. Heb tot nu toe lichamelijke klachten niet ervaren als gevolg daarvan. Het nadeel vind ik alleen dat mijn boezem 'wegvalt'. :wink: Overigens werd ik me dat op mijn 16e pas bewust en verder ben ik er niet mee bezig ofzo.

Bij de meeste kinderen is een trechterborst al te zien in de eerste levensjaren en worden ze vaak dan er al aan geholpen. Volgens mij moet je dit echt niet als belemmering gaan zien om kinderen te mogen krijgen!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Jut
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2010 19:25

Re: Leven met Pectus Excavatum / Carinatum

Berichtdoor Jut » 10 aug 2010 22:58

Uiteraard ziet ze dat wel, maar ik wilde antwoorden op de vragen die ik had.
Dan zal ik gewoon eerlijk vertellen wat het is, want dat weten veel mensen niet. Je kunt iemand treffen die dan niet meer met je verder wil, maar echte liefde kan dit dragen.

Mijn vragen heb ik zo goed als antwoord op gevonden, dankzij de reacties en pb's van hier, maar ook van het boek Overgave [geschreven door Nelleke Wander]. Uiteraard heb ik er ook om gebeden, en de dominee preekte afgelopen donderdag over Job, waar hij ook kort sprak over Paulus met zijn doorn in het vlees wat mij op dat moment wel erg aansprak maar eerlijk gezegd kan ik het niet zonder vragen terug koppelen op de vraag die ik heb als ik het nalees. Toch overweeg ik nu niet meer of ik me laat opereren, mede omdat ik me ook niet meer 'mislukt' voel. In het boek Overgave als ik dingen die in het bijbelgedeelte van afgelopen zondag ochtend voorkwamen (1 Korinthe 13), en zondag avond waarschuwde de dominee er nog voor dat je van een ziekte genezen kan worden, maar dat niet betekent dat het ook verder komt. Zoveel mensen in de Bijbel zijn ergens van genezen, maar zijn nooit tot geloof gekomen. Nu geloof ik wel dat God deze gebeden heeft verhoord, en weet ik dat ik zal moeten blijven bidden om bekering.

Mensen bedankt voor de moeite die jullie gedaan hebben om mij te helpen met mijn vragen, ik sta nu niet meer te springen om antwoorden maar als je nog wat toe te voegen hebt is die reactie uiteraard altijd welkom.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Leven met Pectus Excavatum / Carinatum

Berichtdoor mw » 11 aug 2010 04:29

Fijn dat je je niet meer 'mislukt' voelt! Hopelijk gaat die gedachte ook door in hoe je denkt over de toekomst (vrouw/kinderen/enz).

I.i.g veel zegen toegewenst!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
saartje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 544
Lid geworden op: 20 apr 2004 19:55
Locatie: achter de voordeur
Contacteer:

Re: Leven met Pectus Excavatum / Carinatum

Berichtdoor saartje » 11 aug 2010 11:10

Ik heb geen idee of het iets toevoegd Jut, maar mijn man heeft de ziekte van Scheuermann, waardoor een kromme rug en een scoliose. Toen ik hem leerde kennen zag ik het wel, maar dacht ik er niet zo over na. Later heeft hij er een keer over verteld, en wat voor gevolgen het evt. kan hebben. Maar mijn man was meer dan alleen die scoliose. Onze liefde was meer dan die scoliose. Wat ik hiermee wil zeggen? Dat liefde door zaken kan heenzien, zéker als het in gebed voor God wordt neergelegd.
Ik wens je veel sterkte door alles heen!
Psalm 25:2 (ber.)

marietje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2003 23:39

Re: Leven met Pectus Excavatum / Carinatum

Berichtdoor marietje » 11 aug 2010 13:51

Ik ben eigenlijk alleen een meelezer, maar wil nu toch wel even reageren.
Mijn man heeft ook een trechterborst (gehad) is geopereerd eraan en voor zover ik weet geen klachten.
Ik heb er zelf nooit over nagedacht want dat hoorde gewoon bij hem, zag het niet eens!
Over erfelijkheid...
we hebben een gezonde dochter...
Maar wie zegt dat ze later geen andere problemen, ziektes kan krijgen?
Ik bedoel het niet akelig hoor, maar er zijn ergere dingen...

groetjes

Jim01415
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2018 15:21

Re: Leven met Pectus Excavatum / Carinatum

Berichtdoor Jim01415 » 06 okt 2018 15:21

Beste iedereen,
Ik ben deze operatie ondergaan en help graag iedereen die vragen heeft! Toen ik zelf deze periode zat had ik veel aan ervaringen van anderen en wil zelf ook graag mensen helpen.

Mijn e-mail is: 1997-jimm@hotmail.nl

Het maakt niet uit wanneer je dit leest, ik zal altijd snel reageren. Al is het 10 jaar later.
Alle vragen mogen gesteld worden, wellicht help ik iemand hier mee. :)

Groeten.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten