Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2021 10:53

Chaya schreef:Ik kan heel goed tegen laat eten. Ik ontbijt heel sober, ik eet slechts een schaaltje volle yoghurt en daar kan ik de hele ochtend op. (als ik moet werken)
Er zijn veel mensen die gaan rond 5 uur geeuwen, of hebben een after lunch dip. Dat heb ik nooit.
Maar ik heb weleens een voedingsadvies ingevuld en kreeg terug dat ik te weinig at :shock:
Maar ik ben sowieso nooit een ontbijter geweest.
Als ik uit mijn bed kom en ik hoef niet te werken, ga ik eerst aan de slag. Katjes eten geven, wasmachine aanzetten, douchen, aankleden en dan zijn we inmiddels zeker anderhalf uur verder vooraleer ik dan met een kopje koffie met een beschuitje zit.
Sja en ik ga dus niet eten als ik geen trek heb.


Ik van dan om 10:30 wel ongeveer flauw. Ik ken ook mensen die de lunch overslaan. Ooit wel eens geprobeerd maar dan kan ik niet meer een bult op fietsen eind van de middag.

Maar ja ik kan ook engels onbijten (of Schots, keertje met haggish gedaan, was wel half 10 toen) of de overgebleven pasta van de dag ervoor even opbakken als ontbijt :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor ajl » 28 jun 2021 07:55

lammetje schreef:Jezelf uithongeren is niet nodig. Maar het is wel door de welvaart dat we opeens 3 (vrij grote) maaltijden eten. Er wordt ook vaak verkeerd gegeten. Smorgens 3 boterhammen, smiddags nog eens 6... Dat 7 dagen per week... Zie https://groenevrouw.nl/blog/eet-nog-maar-een-boterham voor uitleg over brood. (weet niet of de link hier mag staan, Google anders op 'groene vrouw brood') Vervang die broodmaaltijd eens door iets anders. Goed gevulde salade met voldoende gezonde vetten.. Gebonden soep, gevulde paprika, quiche.... Genoeg keus al moet je er iets langer voor in de keuken staan. Meeste dingen kunnen ruim van te voren klaar gemaakt worden. Ik heb door ervaring zelf geleerd wat een boterham met je doet. In mijn geval niet voldoende voedingsstoffen waardoor ik afviel. Bij mijn man het tegenovergestelde, hij kwam juist aan van brood.

Ik zeg niet dat het voor iedereen werkt, maar op een dag 2 keer goed eten is beter dan 3 of 5 keer een beetje. Voor je lichaam is het erg belangrijk dat het een groot aantal uur rust krijgt. Minimaal 12 uur (als je wil afvallen liefst 16 of 18 uur) aansluitend geen voedsel is heel gezond. En dan hoef je jezelf ook niet uit te hongeren, als je zorgt binnen die andere 12 uur (of 8 of 10 uur) voldoende te eten.
Maar goed, ik heb makkelijk praten... met een bmi van 18,5 moet ik juist opletten niet af te vallen.


Ik geloof niet zo dat je aankomt van een paar boterhammen per dag. Dan eet je of het verkeerde brood ( met veel suikers) of veel vetten/suikers op je boterham en veel tussendoor. En 10 boterhammen per dag is gewoon veel te veel voor de gemiddelde volwassene die niet/weinig beweegt.

Het intermittent fasting is inderdaad op dit moment hip. Zelf denk ik niet dat je op gezette tijden (ontbijt, lunch en diner) moet eten en niet je lichaam 18 uur on hold moet zetten.

Ik ben de afgelopen 4 jaren langzaam aangekomen ( 7 kg). Niet door brood of andere granen, maar gewoon door te veel snoepen en te vaak eten en niet tijdig er iets aan doen. Kilootje met kerst, kilootje zomervakantie en dat een paar jaar achter elkaar. Afgelopen anderhalf jaar was de weegschaal ook nog kapot en in deze periode ook 3 kg aangekomen. Heel slecht. Het komende half jaar ga ik besteden aan afvallen, meer bewegen, niet snoepen en 'normaal' eten. Vanmorgen een kom havermout, vanmiddag een salade en vanavond een normale maaltijd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2021 08:45

ajl schreef:Ik geloof niet zo dat je aankomt van een paar boterhammen per dag. Dan eet je of het verkeerde brood ( met veel suikers) of veel vetten/suikers op je boterham en veel tussendoor. En 10 boterhammen per dag is gewoon veel te veel voor de gemiddelde volwassene die niet/weinig beweegt.

Het intermittent fasting is inderdaad op dit moment hip. Zelf denk ik niet dat je op gezette tijden (ontbijt, lunch en diner) moet eten en niet je lichaam 18 uur on hold moet zetten.

Ik ben de afgelopen 4 jaren langzaam aangekomen ( 7 kg). Niet door brood of andere granen, maar gewoon door te veel snoepen en te vaak eten en niet tijdig er iets aan doen. Kilootje met kerst, kilootje zomervakantie en dat een paar jaar achter elkaar. Afgelopen anderhalf jaar was de weegschaal ook nog kapot en in deze periode ook 3 kg aangekomen. Heel slecht. Het komende half jaar ga ik besteden aan afvallen, meer bewegen, niet snoepen en 'normaal' eten. Vanmorgen een kom havermout, vanmiddag een salade en vanavond een normale maaltijd.


Herkenbaar, corona heeft daar ook niet echt bij geholpen trouwens. En op zich zit het hem inderdaad niet in het brood, het is gewoon een optelsom van hoeveel je binnenkrijgt en hoeveel je beweegt. Een keer een maandje weight-watchen kan wel goed zijn, puur voor de bewustworden hoeveel calorieen je op een dag ongeveer eet en waar je goed dingen kan winnen.

Overigens ben ik het wel met Lammetje / de Groene Vrouw eens dat het goed zou zijn om brood vaker te vervangen. Dat zijn we in Nederland niet zo gewend waardoor we bij het avondeten nog 200 gram groente naar binnen moeten krijgen wat meestal niet lukt. Bij de lunch een goede salade eten ipv brood of in ieder geval in plaats van een aantal boterhammen is dan wel goed. Heb je een deel van je dagelijks aanbevolen groente binnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor ajl » 28 jun 2021 08:59

Je kan ook een salade of lekkere soep eten als lunch met daarnaast een broodje. Of een broodje uitgebreid beleggen met groente en bv vis. Brood an sich is namelijk niet verkeerd. Ik denk wel dat de Hollandse wijze van beleggen ( enkel beleg zonder groente erbij) niet altijd juist is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2021 11:11

ajl schreef:Je kan ook een salade of lekkere soep eten als lunch met daarnaast een broodje. Of een broodje uitgebreid beleggen met groente en bv vis. Brood an sich is namelijk niet verkeerd. Ik denk wel dat de Hollandse wijze van beleggen ( enkel beleg zonder groente erbij) niet altijd juist is.


Dat, plus dat het goed is om naast brood ook andere dingen te eten bij de lunch, voor de diversiteit, schijf van vijf, whatever :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor ajl » 07 jul 2021 08:10

gravo schreef:De titel van dit topic "Afslanken deel 4" geeft weinig vertrouwen in de afloop daarvan.
Het heeft er alle schijn van dat de deelnemers in een betreurenswaardig jojo-effect zijn terechtgekomen. Dat kan alleen maar uitlopen op "Afslanken deel 5". Triest.

gravo


Dat zal voor een aantal mensen inderdaad spelen. Mijn moeder viel hier inderdaad onder en lijnde op een verkeerde wijze. Ik heb in het verleden alleen 'gelijnd' na een zwangerschap. Ik wilde eerste de overtollige kilo's eraf hebben voordat ik weer zwanger zou worden. Dat ging om 4 x 5-7 kg. Nu door ouder worden en meer eten voor het eerst aangekomen. Die kilo's gaan er echt af en ik ben langzaam op de goede weg. Inmiddels na 6 weken 3 kg kwijt. Nog 6 te gaan. Ik hoop ergens in oktober op gewicht te zijn. Vlak voor de kruidnootjes in de winkel liggen 8-[

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2021 09:24

Een klein beetje jojo'en is niet zo erg, als het maar niet te extreem is. Af en toe een paar kilo erbij (vakantie bijvoorbeeld) en daarna weer wat eraf, prima. Als je iedere keer crash-dieten gaat volgen en daarna weer teruggaat naar je oude patroon en zo om het jaar 20 kilo erbij en dan weer 20 eraf hebt is dat inderdaad wel slecht. Je moet wel een gezonde modus gaan vinden waarbij je een beetje op gewicht blijft, de filosofie van een poos jezelf dingen ontzien zodat je daarna weer lekker kan "zondigen" is niet goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor ajl » 07 jul 2021 09:57

Marnix schreef:Een klein beetje jojo'en is niet zo erg, als het maar niet te extreem is. Af en toe een paar kilo erbij (vakantie bijvoorbeeld) en daarna weer wat eraf, prima. Als je iedere keer crash-dieten gaat volgen en daarna weer teruggaat naar je oude patroon en zo om het jaar 20 kilo erbij en dan weer 20 eraf hebt is dat inderdaad wel slecht. Je moet wel een gezonde modus gaan vinden waarbij je een beetje op gewicht blijft, de filosofie van een poos jezelf dingen ontzien zodat je daarna weer lekker kan "zondigen" is niet goed.


Klopt dat is ook zo! Ik heb een paar jaar mijn ogen ervoor gesloten. Ik had na mijn zwangerschappen altijd een BMI van 22-23, nooit modellenslank, maar een prima gewicht en nu BMI 25. Gewoon echt niet goed

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2021 10:30

ajl schreef:Klopt dat is ook zo! Ik heb een paar jaar mijn ogen ervoor gesloten. Ik had na mijn zwangerschappen altijd een BMI van 22-23, nooit modellenslank, maar een prima gewicht en nu BMI 25. Gewoon echt niet goed


Nee hoewel een BMI van 24,9 officieel weer onder "gezond gewicht" valt dus zo heel veel scheelt het niet. Maar goed, dat verschilt ook wel een beetje per persoon, lichaamsbouw enzovoorts en iedereen voelt wel een beetje aan of het goed is of niet. Modellenslank hoeft trouwens ook helemaal niet, sterker nog, die redden een BMI van 20 denk ik niet en dat is doorgaans minder gezond dan een BMI van 25.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Jess » 03 jan 2022 19:46

En wie gaat er lijnen? Goede voornemens enzo

Ga eens kijken wat voor batterijen in mijn weegschaal moeten. Dan kunnen we in elk geval weer eens wegen. Ik ben echt heel benieuwd wat die me gaat vertellen. Gokje: tussen de 70 en 75 kilo.

Na de zoveelste astma aanval ben ik nu onder begeleiding gaan sporten en oefen thuis ook wat. Daardoor ben ik al wel strakker in mijn vel komen te zitten.

Heb een boek van Project Gezond gekocht, ooit. Weet dat daar wel goede resultaten mee worden behaald.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten