Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor MissF » 21 jan 2016 11:15

Wauw, wat goed.
Ik probeer ook het brood eten wat te minderen, omdat ik merk dat ik daar snel erg veel van eet, met lekker dik ongezond beleg. Dus nu kies ik er voor om 's morgens iets van yoghurt of kwark te eten, tussen de middag vaak salade of griekse yoghurt met appel/rozijnen/kaneel, en 's avonds gewoon normale maaltijd. Het lijkt hier ook wel te helpen met afvallen.

Als ik bij anderen ben pas ik me niet aan, dan eet ik wel gewoon brood, en soms thuis ook wel.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor pien » 22 jan 2016 12:35

Het gaat er gewoon om dat je weet wat je eet, dat je gevarieerd eet, en voldoende van alles binnen krijgt. En dat je doet wat bij je past, want dan hou je het ook vol. Ik snoep ook gewoon wel eens tussendoor, als je een beetje oplet, kan dat best. Brood laat ik niet staan, maar ik neem het alleen bij de lunch, en met mager beleg.
Aardappelen en rijst eet ik nauwelijks. Wel 1 keer per week patat :D Heerlijk!!!

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Jannoek » 01 feb 2016 22:55

wauw 19 kilo! wat goed! hoe lang heb je daar over gedaan?
Ik ben ook bezig met m'n eeuwige strijd ;-) Sinds augustus sport ik 3x per week en dat is inderdaad verslavend. Ik MOET echt sporten, dan voel ik me veel beter (nu zitik ook niet tiptop in m'n vel dat scheelt ook wel denk ik).
Sinds begin januari alle toegevoegde suikers geskipt en daardoor voel ik me ook veel beter en is er al 5 kilo af in een maand.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor liefie » 02 feb 2016 16:30

MissF Heb je dan geen honger na een salade of doe je die heel goed vullen?
Wel lekker bezig zo!

Pien dat is het ook hoor ik zie dit ook niet als een dieet ik kan heerlijke dingen eten en heb nooit honger.

Jannoek Goed bezig! Ik zit nu rond de -21kg en ben eind september hiermee begonnen maar niet altijd even streng hoor. Goed bezig 3 keer in de week sporten dat is hier niet echt haalbaar door mijn werk alleen in de wijk waar ik nu werk zijn veel hoge flats en daar pak ik alleen nog maar de trappen (dus ook naar 10 hoog :D ) En dat meerdere keren in een dienst dat wil wel haha
Ook heb ik sinds een tijdje een Fitbit en blijkt toch wel dat ik heel veel beweeg per dag dat is wel fijn.
Je schrikt je echt rot he hoeveel suiker er in producten zit.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Chaya » 03 feb 2016 10:27

Beetje demotiverend nieuws in de Volkskrant:
Lichamelijke activiteit is cruciaal voor een goede gezondheid. Maar wil je overtollige kilo's kwijt? Kies dan liever voor een dieet. Bij lichamelijke inspanning gebruikt je lichaam namelijk nauwelijks meer energie dan wanneer je op de bank hangt.

Sporten kost energie, maar blijkt zelden tot een lager gewicht te leiden. Verklaringen:

Na sporten eet je vaak een hapje meer. Mensen belonen zichzelf met een snack, of scheppen bij het diner onbewust een keertje vaker op. Ons lichaam compenseert sport met luiheid. Wie intensief heeft bewogen, ploft daarna al snel op de bank neer. Je lichaam compenseert energiegebruik door te besparen op je basisstofwisseling. Door te sporten ga je efficiënter bewegen en kost de inspanning minder energie, zoals hoogleraar Klaas Westerterp zegt.

Het GEHELE ARTIKEL
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Evelien » 03 feb 2016 11:02

Je moet gewoon normaal blijven eten, dus niks geen extra opscheppen om je te belonen omdat je net flink gesport hebt.
Ik zwem twee keer in de week 's ochtends. Ik begin dan met een licht ontbijt (1 schep yoghurt met een lepel musli) na het zwemmen eet ik een appel/banaan. En bij thuiskomst eet ik een halfuur/uur na het sporten het ontbijt dat ik meestal eet (iets minder). Ik lig dan al wel om 7 uur in het zwembad.

Sinds ik gestopt ben met werken merk ik wel dat ik minder in beweging ben. Vandaar ook het zwemmen. Plus nog vaker de fiets pakken. Vooral nu in de winter is de auto pakken toch wel fijner.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor MissF » 03 feb 2016 11:25

Liefie, ik doe zo'n 200 a 300 gram gemengde sla in een bak, tomaatjes, komkommer, kaas en gerookte kipfilet. Dat vult prima.

Ik heb het vaker gehoord inderdaad, sporten voegt qua afvallen niets of weinig toe. Maar ik merk wel dat het mij energie geeft. Hardlopen in de buitenlucht vind ik zo heerlijk. Even helemaal alleen, zonder muziek, zonder mensen, alleen af en toe een auto die langsrijdt :)
En het zorgt er wel voor dat mijn lijf beter wordt, mijn buik wordt minder, het zwembandje wordt minder, terwijl de kilo's er echt niet afvliegen, het gaat maar langzaam, maar het doet dus wel iets, en dat is wel mooi meegenomen.


Succes allemaal!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor pien » 03 feb 2016 16:47

Wow, 200 a 300 gram sla??? dat is echt veel!! :shock: Dat krijg ik niet weg hoor. Ik eet 150 gram, en dan nog de laatste happen tegen heug en meug.....

Sporten moet je inderdaad alleen maar doen om je tussen je oren goed te voelen. Lichamelijk voegt het weinig toe, je wordt er ook niet echt gezonder van. Sterker nog, intensief sporten geeft je lichaam alleen maar stress. Half uurtje intensief bewegen op een dag is echt voldoende voor je gezondheid, en daar valt stevig wandelen, fietsen en traplopen ook onder.
Als je wil afvallen moet je je energiebalans aanpassen, dus minder energie er in brengen dan er uit gaat. Is eigenlijk super simpel, maar doordat veel mensen er zo'n ding van maken, en van alles laten staan of juist speciaal gaan eten, maken ze het zichzelf alleen maar moeilijk. Je kunt zelfs afvallen als je koek, snoep en patat eet, als je maar zorgt dat je de balans houdt.

Schouwer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 feb 2016 08:21

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Schouwer » 04 feb 2016 09:38

Na min trouwen merkte ik dat ik vrij snel veel aan kwam. Ik woog voor mijn trouwen 77 kg en een jaar later 89 met soms uitschieters naar over de 90 kg. Met mijn 1.80 is dat niet goed.
Dus, afvallen, maar hoe...

Ik kwam de app my fitness pal tegen. Wat een uitkomst. Waar ik snel achterkwam is dat het alle belangrijkste is; duidelijkheid in wat je eet. Wat zit er in mijn voeding.
Zo kwam ik er achter dan ik mijn 3 boterhammen met hagelslag elke ochtend beter kon vervangen met iets anders ;-)

Dit heb ik 3 maanden gedaan. Elke dag onder de 1500 kcal blijven. Voordeel van de app is dat je ook je sporten kan toevoegen en dan telt die dat weer bij je kcal op (of beter gezegd af).

Na 3 maanden woog ik 75 kg en heb mijn niet eerder zo lekker gevoelt. Sporten is echt een uitkomst wanneer je een dag stress gehad hebt en even wilt ontspannen.

Sporten wordt wel een stress wanneer je het gaat zien als moeten en je daarna gelijk op de weegschaal gaat staan om te zien of je afgevallen bent, en het is niet zo. Dan ga je stress krijgen van sporten. Maar voor mij was dat gelukkig niet zo.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 05 feb 2016 09:48

Evelien schreef:Je moet gewoon normaal blijven eten, dus niks geen extra opscheppen om je te belonen omdat je net flink gesport hebt.
Ik zwem twee keer in de week 's ochtends. Ik begin dan met een licht ontbijt (1 schep yoghurt met een lepel musli) na het zwemmen eet ik een appel/banaan. En bij thuiskomst eet ik een halfuur/uur na het sporten het ontbijt dat ik meestal eet (iets minder). Ik lig dan al wel om 7 uur in het zwembad.

Sinds ik gestopt ben met werken merk ik wel dat ik minder in beweging ben. Vandaar ook het zwemmen. Plus nog vaker de fiets pakken. Vooral nu in de winter is de auto pakken toch wel fijner.


Het schiet natuurlijk niet op als je jezelf in het zweet sport en dan naderhand een glas cola of sportdrank drinkt. En je ziet het mensen regelmatig doen hoor.

Wat dat betreft moet je cardio eigenlijk ook altijd combineren met krachttraining. Spieren verbruiken - zelfs in rust - behoorlijk veel energie. Hoe meer spierweefsel je dus hebt, hoe meer energie je lichaam verbruikt, zelfs als je slaapt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Chaya » 05 feb 2016 10:45

Schouwer schreef:Dit heb ik 3 maanden gedaan. Elke dag onder de 1500 kcal blijven. Voordeel van de app is dat je ook je sporten kan toevoegen en dan telt die dat weer bij je kcal op (of beter gezegd af).

Pas op dat je niet in de vlakuil stapt dat je te weinig eet, je lichaam gaat dan in een soort spaarstand en verbruikt minder kcal.
De nieuwste richtlijn is om het motortje te laten draaien, dus niet alleen 3 hoofdmaaltijden, maar ook gezonde tussendoortjes.
Je kunt op internet diverse sites vinden waarop je een gemiddeld dagmenu in kunt vullen dan zie je precies hoeveel kcal, vet, eitwit, koolhydraten en ook zout bevat.
Dat maakt het heel inzichtelijk.
Ik kwam tot de conclusie dat ik te weinig at en daarom kwam ik aan (mede door invloed van bepaalde medicatie) Het was even puzzelen, maar door meer en anders te eten en toch een extra wandelingetje in te lassen, viel ik weer langzaam af.
Op zich had ik nog een gezonde BMI, maar mijn kleding ging net iets te strak zitten.
Mortlach schreef:Het schiet natuurlijk niet op als je jezelf in het zweet sport en dan naderhand een glas cola of sportdrank drinkt. En je ziet het mensen regelmatig doen hoor.

Of een chocolade-bar, zoals een mars of snickers.
In het kader van: zo, dat heb ik wel verdiend. :mrgreen:
pien schreef:Wow, 200 a 300 gram sla??? dat is echt veel!! Dat krijg ik niet weg hoor. Ik eet 150 gram, en dan nog de laatste happen tegen heug en meug.....

Dat is echt een enorme bak. Liever verdeel ik dat met een paar blaadjes op een boterham met een plakje jonge kaas erop. En s'avonds voor de warme maaltijd een klein schaaltje rauwkost, om alvast te vullen.
Ik vind sla erg lekker, maar niet zoveel tegelijk. Ik wissel het af met babyspinazie, little gem, rode sla enzo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Jannoek » 08 feb 2016 21:22

Ik gebruik ook myfitnesspal. Vind het ook fijn om bij te houden wat ik eet op een dag.
Mij helpt sporten wel echt... Tussen m'n oren in elk geval ;-). Ik merk dat m'n conditie beter is bijvoorbeeld, en dat ik meer kracht heb (ik doe dan ook voornamelijk krachtsoefeningen ;-)).
Ik val niet hard af, maar probeer me daar ook niet op te focussen, hoewel ik liever wil dat het wat harder gaat :mrgreen:

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor cornelia77 » 10 feb 2016 22:49

Ik heb die app er van de week ook opgezet. Je krijgt inderdaad goed zicht op de hoeveelheden die je eet. Op die manier is het wel makkelijker om blijvend dingen te veranderen. Beter dan een dieet waarna je weer op oude voet verder gaat. Ik ben benieuwd...

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor liefie » 11 feb 2016 10:19

Ik heb dat ook een tijdje gedaan maar dan ben ik naar mijn idee heel de dag met eten bezig :oops: Nu hou ik niks bij en mag ik eten tot ik genoeg heb dat werkt voor mij heel goed zo ben ik tussendoor ook niet bezig met eten want ik heb geen trek.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor liefie » 04 apr 2016 09:23

Iedereen nog goed bezig?

Hier wel lekker veel bewegen en op de suikers/koolhydraten letten ondertussen zit ik op de -25kg en dat zonder honger en met heerlijk eten :D


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron