Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 25 aug 2012 10:05

nita schreef:hoe zit dat dan met je gewicht, stel je BMI zit in de oranje/rode zone, door teveel aan vet. je verbrandt je vet, maar krijgt er spieren voor in de plaats. Dan zit je qua gewicht dus nog steeds in de oranje/rode zone, dan heb je toch alleen iets aan die vetmetingen, dan is de BMI toch niet betrouwbaar voor die bouw van het lichaam?


Inderdaad. BMI werkt alleen als je een 'normale' bouw hebt. Bodybuilders hebben allemaal een veel te hoog BMI, en marathonlopers te laag. Het is voor de meeste mensen een aardige indicator hoe het er ongeveer voorstaat en als je zo veel spiermassa hebt dat de BMI-schaal onbetrouwbaar wordt, weet je al lang dat je veel beter je vetpercentage kunt laten meten. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mens » 28 aug 2012 15:05

Mortlach schreef:Inderdaad. BMI werkt alleen als je een 'normale' bouw hebt. Bodybuilders hebben allemaal een veel te hoog BMI, en marathonlopers te laag. Het is voor de meeste mensen een aardige indicator hoe het er ongeveer voorstaat en als je zo veel spiermassa hebt dat de BMI-schaal onbetrouwbaar wordt, weet je al lang dat je veel beter je vetpercentage kunt laten meten. :-)


Dat klopt helemaal, de BMI is een richtsnoer voor de 'gemiddelde mens', niet een eindbeoordeling die onfeilbaar is.

Overigens is dit geen reden om dan voortaan maar geen vet te verbranden. Indien je vetweefsel omzet in spiermassa ziet je lichaam er wel strakker uit. Bovendien raak je wel degelijk een hoeveelheid vet kwijt door regelmatig te bewegen.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor parsifal » 28 aug 2012 15:10

Mortlach schreef:Inderdaad. BMI werkt alleen als je een 'normale' bouw hebt. Bodybuilders hebben allemaal een veel te hoog BMI, en marathonlopers te laag. Het is voor de meeste mensen een aardige indicator hoe het er ongeveer voorstaat en als je zo veel spiermassa hebt dat de BMI-schaal onbetrouwbaar wordt, weet je al lang dat je veel beter je vetpercentage kunt laten meten. :-)


Ja, de broer van iemand uit de kerk hier speelt nu voor een professioneel american football team. Hij had ook wel eens te horen gekregen van een verpleegster nog wel, dat hij "obese" was want hij had een BMI van rond de 30.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor ajl » 04 sep 2012 09:01

Weer een pond eraf. Nog even volhouden en dan ben ik eindelijk weer op gewicht.

@ jannoek Hoe gaat het met jou? Ik begreep uit een ander topic dat je minder koolhydraten eet. Is dat ook op aanraden van de WW? Gaat dat goed?

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Jannoek » 04 sep 2012 18:45

@ajl bij mij gaat het heel goed! nu vanaf april 14 kilo kwijt... ww even mee gestopt, hield me perfect aan punten en vetten,water,groente,fruit calcium maar ik viel niet af.
nu 17 dagen dieet en dat gaat geweldig! ik ben ook bijna weer op mm gewicht van voor de zwangerschap... eindelijk! ik eet nu 2 porties koolhydraten per dag, veel groente, 2 stuks fruit, 2el goede vetten, 1 of 2 keer yoghurt en veel eiwitten. geen honger en t gevoel dat ik de hele wereld aan kan :-)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Evelien » 04 sep 2012 18:52

Wat goed dames.... en Jannoek wat gaaf. =D>

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor essieee » 05 sep 2012 08:30

4 maanden gestopt met roken en 22 kilo lichter! \:D/

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Lichtzwaard » 05 sep 2012 20:07

Afslanken heel eenvoudig minder eten maar twee keer per dag en gezond eten en niet snoepen en een mens is zo slank als een den :8> :8> :8> :)C en bewegen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor parsifal » 05 sep 2012 20:26

Lichtzwaard schreef:Afslanken heel eenvoudig minder eten maar twee keer per dag en gezond eten en niet snoepen en een mens is zo slank als een den :8> :8> :8> :)C en bewegen.


Maar twee keer per dag eten, lijkt me ook niet echt altijd alles. Meer bewegen en wat krachttraining doet ook een hoop (ik eet meer dan ik deed, maar wel gezonder en mijn riem kan alweer een gaatje strakker).
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 05 sep 2012 20:46

parsifal schreef:Maar twee keer per dag eten, lijkt me ook niet echt altijd alles. Meer bewegen en wat krachttraining doet ook een hoop (ik eet meer dan ik deed, maar wel gezonder en mijn riem kan alweer een gaatje strakker).


Inderdaad. Als ik goed in het trainingsritme zit, eet ik 6 keer per dag. Met minder kan ik dan echt niet toe.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor meribel » 05 sep 2012 21:01

maar 2 keer per dag eten?!?!?!

nou, dan ga ik van mijn graatje hoor. Lijkt me heel ongezond.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Lichtzwaard » 05 sep 2012 21:06

meribel schreef:maar 2 keer per dag eten?!?!?!

nou, dan ga ik van mijn graatje hoor. Lijkt me heel ongezond.


Het lichaam is ingesteld op schaarste en twee keer per dag volstaat echt en is ook meer als genoeg men blijft zeer slank en gezond :)~] :)bezem 8>) !:)
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor parsifal » 06 sep 2012 07:29

Lichtzwaard schreef:
Het lichaam is ingesteld op schaarste en twee keer per dag volstaat echt en is ook meer als genoeg men blijft zeer slank en gezond :)~] :)bezem 8>) !:)


Een lichaam is niet ingesteld op schaarste: daar word je gewoon zwak van. De energie die je gebruikt moet ergens vandaan komen. Als je slank wilt blijven, lijkt het me goed om te kijken hoeveel energie je ongeveer gebruikt en ongeveer zoveel te eten. Nog beter lijkt het om wat meer te sporten, waardoor je uithoudingsvermogen en spieren kweekt (die weliswaar zwaarder zijn dan vet, maar er vaak ook wat gezonder uitzien en in het geval van vrouwen toch niet dominant worden) en waardoor je ook je bloedvaten kunt versterken, iets wijder maken, rust hartslag verlagen etc. Allemaal dingen die wel gezond zijn en die je minder krijgt door ver onder onderhoud te eten.

Als je al behoorlijk te zwaar bent door vet dan is het natuurlijk wel aan te raden om meer sporten (met rustige opbouw) te combineren met minder eten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 sep 2012 08:31

Stukje uit een wetenschappelijk raport.
Dus niet eigenwijs zijn [-X [-X [-X [-X


Doordat onze voorouders enkele miljoenen jaren aan voedselschaarste hebben meegemaakt, is het menselijk lichaam zo ingesteld dat wanneer het voedsel binnen keeg, het dit zo goed mogelijk vast probeerde te houden. Dit doet ons lichaam nu nog steeds en een waarschuwing dat we te veel eten hoeven we dus niet te verwachten.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor meribel » 06 sep 2012 08:47

maar waarom dan 2 keer per dag eten? Waarom niet 1 keer per dag.
Of 1 keer per week?


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten