Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jajanneke
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mar 2015 14:38

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Jajanneke » 01 apr 2015 08:47

*Annette* schreef: Iemand daar ervaring mee vermoeidheid en voeding?


IJzertekort is volgens mij een van de meest voorkomende oorzaken!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Evelien » 01 apr 2015 08:51

Bepaalde voedingsmiddelen houden de opname van ijzer en vitC. tegen. Weet zo even niet welke, dat zou je misschien kunnen opzoeken.
Er zijn ook veel mensen die bijv. vitb12 tabletten niet opnamen maar injecties nodig hebben.
Heb je al eens gekeken naar je magnesium?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Chaya » 01 apr 2015 10:45

Evelien schreef:Bepaalde voedingsmiddelen houden de opname van ijzer en vitC. tegen. Weet zo even niet welke, dat zou je misschien kunnen opzoeken.

Melk(produkten) indien ze gelijktijdig worden genuttigd.
Als je ijzertabletten van de dokter krijgt die je tijdens het eten moet innemen, mag je geen melk bij je brood drinken, wel een paar uur daarna.
Dus ook geen bammetje met kaas.
VitC tekort bestaat niet in de westerse wereld. Je zou elke dag zo'n eenzijdig menu moeten hebben, wil je dit oplopen.
Je hebt maar 60 mg nodig en dat zit al in 1 portie fruit en 1 portie groente en aardappel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Evelien » 01 apr 2015 11:14

Nou in de meeste groenten en fruit zijn de meeste vitamines niet zo hoog meer als vroeger. Tegenwoordig is het meest ingespoten met water en worden ze in een no time gekweekt dat ze nog maar amper of geen vitamines en mineralenbevatten.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Chaya » 01 apr 2015 11:43

Nee dat is zo, maar desondanks is het gevaar nu groter dat je teveel binnenkrijgt.
Een paar jaar lang waren superhoge doseringen HET summum van gezondheid en de oplossing om veel ziektes te voorkomen.
Nu is aangetoond dat het zelfs schadelijk is!
Als je gewoon dagelijks je appeltje en een paar druiven eet bijvoorbeeld en je eet een normale portie groente, zit je al ruim boven de marge.
En als het enigszins kan, biologische en onbespoten etenswaren kopen. En zo puur mogelijk eten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor cornelia77 » 01 apr 2015 12:41

-7!!! =D>

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor *Annette* » 13 apr 2015 11:05

Chaya schreef:Hoi Annette, in zoverre, als je altijd alleen maar snelle suikers en ongezond voedsel zou eten, zou dit vermoeidheid kunnen verklaren.
Maar als je zo goed mogelijk volgens de "schijf van 5" eet, kan dit bijna niet voorkomen in Nederland.
Of je moet echt een allergie of intolerantie hebben, maar dat is uit te zoeken.
Soms helpt extra vitamine B, maar ik zou eerder kijken naar een onderliggende oorzaak van de vermoeidheid.

Zo ernstig was m'n eetgedrag dan ook weer niet dat ik alleen maar snelle suikers en ongezond eet ;). Ben nu vooral gestopt met de toegevoegde suikers en ik merk sowieso dat dat een positieve invloed heeft op m'n maag.

leen10 schreef:Hoi Annette, ik heb ook veel vermoeidheidsklachten, en ben me nu aan het verdiepen in voeding. Maar vind het best lastig hoor. Ik eet bijvoorbeeld veel fruit, gezond, zou je denken. Maar dat bevat dus ook veel koolhydraten. 'k Heb binnenkort een consult, ter orientatie, bij vimenta, eens kijken hoe dat is (http://www.vimenta.nl) Op de site staat ook al allerlei informatie.

Ik eet ook veel fruit, zit gemiddeld wel op 4 stuks per dag. Maar in elk tussendoortje zit suikers... dan heb ik liever natuurlijke suikers dan toegevoegde suikers. Heb je al een consult gehad? Heb je er wat aan gehad?

Het is een paar weken iets beter gegaan, vermoedelijk speelde een flinke verkoudheid er ook in mee. Maar heb het gevoel nu weer bij 'af' te zijn... een nacht van 10 uur slapen en ik word nog erg moe wakker... Misschien moet ik toch maar eens naar de huisarts toe, aangezien ik ook maar blijf kwakkelen met een zere en droge keel. Al is vermoeidheid wel een probleem wat al jaren speelt en ik weet de 'grootste oorzaak' er ook wel van en daar valt weinig aan te doen. Maar het is op het moment wel heel heftig :-&...
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor vpk » 20 apr 2015 11:57

cornelia77 schreef:-7!!! =D>

Goed bezig! Jij deed toch met soja bakker?Hoelang ben je nu bezig?
Ik heb het boek er vanochtend ook weer bijgepakt. . Er moet nu toch serieus wat gebeuren vind ik zelf en als ik iets heb om me aan te houden lukt het bij mij beter dan 'gewoon opletten'. Bleek alleen meteen al dat het misschien niet meevalt want toen ik bij de lunch yoghurt nam ipv brood begonnen de kids ook meteen te mopperen over hun boterham..
Hoe gaat dat bij jou in het gezin cornelia?
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor cornelia77 » 20 apr 2015 15:20

Op zich gaat het best goed hier. Af en toe moet ik mezelf herpakken en weer flink aan de gang gaan. k Ben nu een week of 10 bezig denk ik.
Ik vind de avondmaaltijd wel lastig. Het lukt het best als je die ook volgens het boekje doet, maar dat vind ik vaak erg onpraktisch. Doordat onze zoon voedselallergie heeft, kunnen we niet alles eten.
De kinderen vinden het vooral zielig dat ik niets 'lekkers' mag, in hun ogen dan...Maar als er bij mij crackers of beschuitjes op de planning staan, dan willen zij dat ook wel, idd. Maar dat vind ik wel prima eigenlijk.
Ik ben het nu wel een beetje zat, maar wil nog 5 kilo kwijt. Ik merk wel dat mijn suikerspiegel constanter is. Ik voel me wel fitter.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Chaya » 20 apr 2015 15:35

@Cornelia77: volg jij echt het boekje, dus met de menu's?
Als Sonja voorschrijft dat je worteltjes met tartaar moet eten en je hebt daar helemaal geen trek in of je lust dit niet, hoe los je het dan op?
Overigens zijn diverse mensen in mijn omgeving succesvol afgevallen met Sonja, maar helaas helaas, voor velen is het niet eeuwig vol te houden en de kilo's komen er dan toch weer bij. Zelfs na de vervolgboeken, wanneer je mag uitbreiden.

Eigenlijk begrijp ik niet dat de suikerspiegel constanter is, zoals zij beweert, omdat je soms een krentenbol als ontbijt moet nemen en tussendoor een eierkoek of ontbijt koek moet eten en dat zijn juist suikerbommen.

Eigenlijk komt het toch allemaal neer op: meer kcal verbranden dan je eet >>> dus vaker bewegen en de verborgen kcal vermijden of in de gaten houden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Evelien » 20 apr 2015 19:36

Hier val ik af zonder echt op dieet te zitten. Ik eet meer fruit en groenten ook als tussen doortjes.
wel balen dat ik nog steeds niet mag sporten.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor cornelia77 » 21 apr 2015 21:30

Chaja: Ik volg wel zoveel mogelijk het menu uit het boekje, maar geef er weleens mijn eigen twist aan. Ik merk dat het dan het best gaat. Ook het avondeten afwegen helpt.
En ja, een valkuil is om weer meer te gaan eten en dan aan te komen. dat is een beetje het lot van mensen die snel overgewicht hebben...Ik neem me nu voor om dat niet te laten gebeuren, maar ja, dat doet denk ik iedereen.

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor vpk » 22 apr 2015 14:21

Het gaat mij er ook vooral om dat ik weer een 'normaal' eetpatroon ga hanteren. Tijdens de bv - periode moest ik er echt tegenaan eten en daar ben ik een beetje in blijven hangen.. ik at tussen de middag gerust 4 boterhammen (en dan nog t liefst met pasta :oops: ) maar dat is gewoon echt niet nodig, nu tenminste niet meer. En niet bij ieder trekgevoeletje wat in je mond stoppen.. ik merk nu al dat ik het prima kan als ik maar een soort leidraad heb zoals dat boek. Wil minimaal 6 kg kwijt en 8 zou nog mooier zijn. Nou ja, we gaan het zien.
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 08 mei 2015 16:38

Jajanneke schreef:IJzertekort is volgens mij een van de meest voorkomende oorzaken!


Ik heb juist teveel ijzer (hemachromatose, waarschijnlijk, in lichte variant). Het blijkt helaas dat het samenhangt met leverproblemen en ik heb dus ook daadwerkelijk een te vette lever. Dat kan op zijn beurt weer cirrose en allerlei andere narigheid veroorzaken, dus dit is een goede schop onder mijn kont om echt eens iets te doen aan mijn gewicht.

Momenteel zit ik op of net boven 100 kg (bij 1.86), dus moet ik ongeveer 15 kilo kwijt. Ik ben al begonnen met het schrappen van suiker en zoetstoffen (aspartaam veroorzaakt blijkbaar ook vette levers) en ik eet tegenwoordig minder brood met kaas en kleinere porties bij het avondeten. Nou ja, kleiner? Gewoon de helft van wat ik eerst at.

We hebben een hometrainer gekocht, omdat dat toch de oefening is die ik het liefste doe, zeker als ik ondertussen gewoon naar youtube filmpjes kan kijken. Dat ding wordt hopelijk begin juni bezorgd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor mohamed » 08 mei 2015 17:03

Ik zou ook wel wat kilo's kwijt kunnen, maar diëten blijft erg lastig als je van lekker eten houdt en aanleg hebt. Destijds heb ik een half jaar nauwelijks tarwe gegeten, maar daar viel ik nagenoeg niks van af.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten