Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Evelien » 06 mei 2013 17:57

Hier word alleen door de mannen nog gekookte aardappelen gegeten, door mij zelf maar 1 a 2 keer in de 2 weken. Ik eet vooral veel groenten en af en toe rijst.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor pannenkoek » 08 mei 2013 15:46

Hoe kan het dat ik al 10 dagen mijn best doe om af te vallen, en ik nog amper wat gewicht kwijt ben?
Ik dronk heel weinig, nu met grote regelmaat een groot glas water
Ik snoepte veel, nu niks, en als ik wel wat neem is het fruit.
Ik beweeg voldoende, maar zwem nu 2/3 x per wk, Wandel iedere dag een half uur, of hardlopen.

Hoe kan het dat ik nog geen kilo's kwijt ben? Dit is erg frustrerend. Ik doe zo mijn best, en zie geen resultaat.

Voor alle duidelijkheid er mag wel 20 kilo af. Mijn BMI is rond de 30
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor schelpje3 » 08 mei 2013 16:09

pannenkoek schreef:Hoe kan het dat ik al 10 dagen mijn best doe om af te vallen, en ik nog amper wat gewicht kwijt ben?
Ik dronk heel weinig, nu met grote regelmaat een groot glas water
Ik snoepte veel, nu niks, en als ik wel wat neem is het fruit.
Ik beweeg voldoende, maar zwem nu 2/3 x per wk, Wandel iedere dag een half uur, of hardlopen.

Hoe kan het dat ik nog geen kilo's kwijt ben? Dit is erg frustrerend. Ik doe zo mijn best, en zie geen resultaat.

Voor alle duidelijkheid er mag wel 20 kilo af. Mijn BMI is rond de 30

Bij het afslankclubje van mijn man, vielen de mannen gestaag en zeker af, de vrouwen moeizaam, soms helemaal niet.
Het kan zijn dat:
* je te weinig eet, dat kan ook!
* eet 3 volwaardige maaltijden en 3 x een tussendoortje, dat houdt het motortje draaiende
* en denk niet alleen in kilo's. Meet je bovenwijdte, taille en heupomvang. Het kan zijn dat je niet echt afvalt, maar wel centimeters kwijtraakt
* Eén keer per week wegen, op hetzelfde tijdstip
* Niet denken in termen van afvallen, maar in termen: ik ga anders leven, ga me een andere leefstijl aanmeten, door anders te eten (niet minder!) meer te bewegen....
In het koppie moet ook een knoppie om pannenkoek :D
Succes... je kunt het d:)b

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 08 mei 2013 16:49

pol schreef:moet ook beginnen :roll: pffffffffffffff niet leuk!


Niet voor het een of ander, met als je er zo instapt, zul je niet heel ver komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 08 mei 2013 16:52

schelpje3 schreef:* je te weinig eet, dat kan ook!


Inderdaad. Je lijf schiet de eerste paar weken in de 'spaarstand' omdat het veel minder calorieën binnen krijgt dan normaal. Als ik wil afvallen, komt het er vaak op neer dat ik juist méér ga eten - maar wel verstandiger natuurlijk (geen suiker enzo)...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor MissF » 08 mei 2013 18:34

654321: een keer pasta met van alles er in, een keer iets met rijst, regelmatig aardappeltjes uit de oven met of zonder schil, lasagne, roerbakgroenten met krieltjes. En ook wel eens per week gekookte aardappels, hoor, maar eerder aten we dat bijna 6 dagen per week, dat vond ik zo saai, sinds ik meer recepten uit probeer eten we het veel minder, liever uit de oven sowieso, en juist door te varieren en niet elke dag gekookte aardappels, val ik af, hoewel gekookte aardappels wel de minste kcal bevatten.

Pannenkoek, idd 5 a 6 x per dag iets eten, dat werkt bij mij het beste. Wel tussendoortjes nemen, maar dan een plak ontbijtkoek en een stuk fruit. Geen toetjes, dat heeft hier ook goed gewerkt, alleen op zondag iets lekkers na, verder óf fruit óf niks.
Ontbijten met iets anders dan beschuit of brood, maar met magere yoghurt, magere kwark of iets met muesli (dat vind ik niet lekker, maar het kan wel :) ) Of dat juist tussen de middag eten. Varieren in ieder geval. Niet elke dag hetzelfde.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor pannenkoek » 08 mei 2013 18:51

Ik eet gewoon 3 maaltijden.
ontbijt is een schaal Brinta of 3 boterhammen
Middag eten is 3 boterhammen,
's avonds gewoon een warme maaltijd met een klein toetje.
Tussendoor dus een evergreen of fruit.

Dus ik heb gewoon 5/6 eet momenten per dag. Het motertje blijft zo vast wel draaien lijkt mij.
Voor mij is 10 dagen zo eten al een heeeeeele prestatie. Vandaar dat ik graag kilo's eraf zie gaan.
Maar ik zal mijn taille en zo eens meten.
Vandaag na lange tijd weer eens een heerlijk glas melk gedronken. Nam anders gewoon water.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor parsifal » 08 mei 2013 19:07

Een BMI van 30 heb je jaren over gedaan om dat op te bouwen. Ga niet proberen meer dan een kilo per week af te vallen, dat is niet gezond. (2 kg per maand is al beter). Als je dat een jaar volhoudt dan ben je al een heel eind op weg.

Hetzelfde met mensen die spieren willen kweken. Een halve kg spier per maand is een hoop. Het schiet niet op, maar in vijf jaar ben je toch echt een behoorlijk beest als je dat lukt.

En ja gooi het toetje eruit en doe naast het zwemmen ook wat krachttraining.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
sis
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2009 08:15

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor sis » 08 mei 2013 19:08

Ik heb pas een cursus gevolgd die vooral uitlegde hoeveel van alles mocht enzo.

max. 6 boterhammen per dag, maar voor afvallen beter 5.
Allemaal met mager beleg.
450 ml. melk, dat kan dus gewoon gedronken maar kwark vult beter. Magere kwark dan wel. Ik dronk vaak optimel omdat ik melk zoo vies vind.
Avondeten mocht je 500 kcal aan besteden. Mager vlees. Aardappel en groenten afwegen. Goed opletten met boter/olie. De diëtiste die deze cursus gaf zei dat dat iets is waar je erg goed op moet letten, omdat 'een scheut' veel te veel is. 1,5 eetlepel olie/boter per persoon.
Verder inderdaad 6/7 eetmomenten op een dag. 2 stuks fruit.
Evergreens hebben superveel calorieën, beter is een komkommer of kwark oid.
Geen frisdranken met suiker en ongezonde tussendoortjes.
Je eten plannen, dus: als ik een verjaardag heb dan moet ik er heen gaan terwijl ik sterk in m'n schoenen sta om alles af te slaan. Of ik eet wat minder boterhammen zodat ik een klein stukje taart kan eten. Dan val ik die dag even iets minder af, maar dan kom je er ook niet van aan.

Haar strategie was: 500 kcal per dag minder eten dan je lichaam nodig heeft maar nooit minder als 1000 omdat je lichaam dan op spaarstand gaat.
Dan moet je een half tot een hele kilo per week afvallen.
En alles wat je sport is dus extra!

Ik heb van haar zo'n schema gehad met 'gezonde keuze', 'minder goed' en 'liever niet'. Als je het wil hebben kan ik het wel ergens opzoeken voor je.
Dat werkte voor mij heel goed omdat het dan duidelijk is wat je wel en niet mag eten.
Het was even heel erg mee bezig zijn, omdat je veel moet afwegen, en je zelf moet uitzoeken wat je gaat eten, maar als je het doorkrijgt is het supermakkelijk. En niet eens zo heel erg om te doen!

Succes ermee, ik hoop dat er snel wat kilo's afgaan, dat motiveert het meest!

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor mw » 08 mei 2013 21:02

Toch wel grappig om te zien hoeveel meningen er zijn.

Wat mijn gewichtsconsulente zegt, komt grotendeels overeen met wat Schelpje3 heeft geschreven.

Hier dit schema:
Ontbijten met 2 stuks fruit en een groot glas water
2-3 uur later een tussendoortje, meestal drinkbouillon
2-3 uur later lunch (2-3 boterhammen met mager beleg)
weer 2-3 uur later tussendoortje (lijst heb ik hier al eens neergeschreven)
Weer 2-3 uur later avondeten. Eten van een broodbordje. Helft is voor de groente, kwart voor aardappels/rijst/enz, andere kwart is voor het vlees bestemd.
Uiterlijk acht uur nog een tussendoortje. Bijv. een schaaltje yoghurt of een klein stukje chocola bij de thee.

Als melk drink ik tegenwoordig amandelmelk, echt super lekker!

Verder bewust eten: heb ik het eten nodig om van te leven? Nee? Niet nemen. Mag je dan niets nemen wat je 'gewoon lekker vind'? Jawel hoor, maar bewust. Morgen een verjaardag? Prima, let ik vandaag al beter op en geniet ik morgen van een taartje bijvoorbeeld.

Hiermee val je 3 ons per week af, als het goed is.

Wat mij enorm heeft geholpen: mijnvoedingscentrum.nl, daar registreren en een eet dagboek bijhouden. Tussen de 800-1200 calorie per dag aanhouden. Op www.voedingscentrum.nl staan ook veel lekkere recepten.

Waarom ontbijten met fruit: fruit verteerd van zichzelf. Hoeft het lichaam dus niet zelf te verbranden, wanneer je dus 's avonds om 20 uur voor het laatst iets neemt en vervolgens pas om 10 uur in de ochtend iets neemt wat het lichaam zelf moet verbranden, heeft het lichaam dus 12 uur te tijd om andere dingen te verbranden. Eet je fruit gewoon overdag, dan zijn het gewoon suikers die je binnenkrijgt, omdat de maag dan meestal niet leeg is, moet het lichaam er voor aan de slag.
Verder voldoende drinken en voldoende bewegen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Lalage » 08 mei 2013 21:49

Mijn ervaring is dat je vanzelf afvalt als je meer groente en fruit gaat eten. Je gaat dan namelijk vanzelf minder andere dingen eten, zoals brood. Maak eens een lekkere salade als lunch: bijvoorbeeld spinazie of andijvie als basis, daarbij paprika, tomaat, een gesnipperd sjalotje, komkommer, wortel. Om niet te snel weer trek te krijgen kan je er kidneybonen of kikkererwten (uit pot) bij doen. Als dressing kan je een beetje balsamico-azijn gebruiken of wat mosterd en honing.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor pannenkoek » 08 mei 2013 22:15

Lalage schreef:Mijn ervaring is dat je vanzelf afvalt als je meer groente en fruit gaat eten. Je gaat dan namelijk vanzelf minder andere dingen eten, zoals brood. Maak eens een lekkere salade als lunch: bijvoorbeeld spinazie of andijvie als basis, daarbij paprika, tomaat, een gesnipperd sjalotje, komkommer, wortel. Om niet te snel weer trek te krijgen kan je er kidneybonen of kikkererwten (uit pot) bij doen. Als dressing kan je een beetje balsamico-azijn gebruiken of wat mosterd en honing.


Sorry Lalage, als ik dit lees sla ik die lunch wel over..... :lol:

Heb regelmatig nog trek in zoetigheid, daarom neem ik die evergreens, met natuurlijke zoeten, zoals de rozijnen, maar dat blijkt ook verkeert te zijn.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Evelien » 09 mei 2013 07:52

Tsja... wat is verkeerd. Gezwavelde rozijnen zijn idd slecht, ongzwavelde zijn beter. En nog beter zijn de biologische rozijnen. Maar goed dat zijn van die dingen die heel persoonlijk zijn.

In mijn eetpatroon past geen: aardappelen, pasta, geperst fruit en zuivel. Daarnaast eet ik geen bonen, ananas en kiwi. Ook geen gluten en al totaal geen toegevoegde suikers.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Kvinna » 09 mei 2013 07:53

Even een topic-tussendoortje: ik las in de krant van een vork die vervelend gaat doen als je 'm vaker dan eens per tien seconden in je mond steekt. De vork registreert alles wat je er mee doet, en helpt je zo om langzamer te eten. Hij was ergens anders voor ontwikkeld, maar zou ook ingezet kunnen worden om mensen te helpen langzamer te eten.
Apart, maar wie weet werkt het voor sommige mensen.

Vertel ik dit vanmorgen aan het ontbijt aan mijn man, zegt hij: dan neem je er toch twee? =D>

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor schelpje3 » 09 mei 2013 11:15

Kvinna schreef:Even een topic-tussendoortje: ik las in de krant van een vork die vervelend gaat doen als je 'm vaker dan eens per tien seconden in je mond steekt. De vork registreert alles wat je er mee doet, en helpt je zo om langzamer te eten. Hij was ergens anders voor ontwikkeld, maar zou ook ingezet kunnen worden om mensen te helpen langzamer te eten.
Apart, maar wie weet werkt het voor sommige mensen.

Vertel ik dit vanmorgen aan het ontbijt aan mijn man, zegt hij: dan neem je er toch twee? =D>

:lol:
Tja, warm eten op een boterhambordje serveren, kleinere happen nemen, tot 20 tellen bij elke hap die je kauwt. Zulke tips zijn voor "schrokkers".
Daarom is het nuttig om eerst te kijken, wat het probleem werkelijk is. Misschien eet je wel weinig, maar snoep je (heel) veel en vaak.
Of eet je te weinig voeding die echt verzadigd. Volkorenpasta blijft langer in de maag dan de gewone macaroni.
Ik zou zeggen, laat geen aardappels weg, want die zorgen ook voor langdurige verzadiging.

@Evelien: knap hoor dat je dat kunt, maar ik zou veel dingen gaan missen.
Waarom eet je bepaalde dingen niet, zoals ananas en kiwi, dat is toch fruit en gezond?
Kijk je wel eens op de site van Teunie? Die voedt zichzelf met groentensmoothies. Lijkt me heerlijk voor een keer, maar om dat elke dag meerdere malen te doen, 8-[ het wordt zo dwangmatig. En bar ongezellig voor anderen.
Het zit toch ook in de gezelligheid, lekker pittig kopje koffie met een plakje cake, heeft toch iets feestelijks? Tenzij je dat elke dag gaat doen :wink:


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten