Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 07 aug 2012 16:40

Galateia schreef:Hier staat de weegschaal nu op 62-63 kg (de eerste in de ochtend, de laatste in de avond).


Goede reden om je niet 2 keer per dag te wegen. 1 keer per 2 weken is meer als genoeg, anders ga je er maar over obsederen.

Ik heb het gevoel een nieuw lijf te hebben, heerlijk. Veel kleding is nu toch echt wel te groot, ik koop een maat kleiner en ik pas kleding die ik al jaren niet aan heb gehad gewoon weer. Ik koop me dan ook helemaal suf. Ik heb me zelden zo lekker gevoeld in mijn lijf.

Na de zomer start ik weer met klassiek ballet. Dat is ook onwijs goed voor je lijf :mrgreen:


Goede zaak. Het is een zegen je goed te voelen in je eigen lijf. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 07 aug 2012 16:53

654321 schreef:Afvallen..??? Hoe doe je dat??
Ik wil eigenlijk ook heel graag wat kilo's kwijt (ben in 4 jaar ruim 10 kilo aangekomen...) maar het lukt mij gewoon niet. Alles is zóó lekker ;-)! En overdag lukt het nog wel (afleiding? maar ook minder trek) maar 's avonds als de kids in bed liggen kan ik echt niet van al dat lekkers afblijven.


Niet kopen, dat is de enige oplossing. Ik heb het zelf ook, als ik het in huis heb en de zak is open, dan wil ik het. Maar ik ben weer te lui om speciaal naar de winkel te fietsen als ik zin heb in chips. Goed, met kinderen is het wat lastiger, maar je zult er zelf voor moeten waken dat je niet allerlei dingen in je mandje gooit onder het mom 'voor de kinderen' wat je dan zelf opeet.

Verder is het makkelijker om gewoon 'nee' te zeggen tegen alles dan 'nee' tegen dat beetje meer. Als je eenmaal bent begonnen is het lastig die zak of reep weg te leggen. Er dus niet aan beginnen. Niet dat je dan helemaal nooit meer wat mag, want dat houdt niemand vol. Wel goed opletten dat je niet met 1 blokje chocola begint en uiteindelijk de halve reep opeet.

Proberen om suiker uit je dieet te schrappen, dus geen frisdrank, vruchtensap (vaak net zoveel suiker als cola), zoete yoghurt en dergelijke. Dat scheelt al een hoop.

Labels lezen en uitzoeken wat wat betekent!

Sporten heb ik niet echt de energie voor om dat te gaan doen. Al helemaal niet in mn uppie.


Terwijl je juist na vrij korte tijd juist méér energie krijgt van sporten, je moet alleen die drempel even over.
Iemand zoeken om samen te gaan helpt wel enorm.

Er moet gewoon een knop in mn hoofd om om van al dat lekkers af te blijven maar hoe krijg ik dat voor elkaar. Gewoon zoveel zin... En op één of andere manier vind ik het ook gezellig.
Geprobeerd om fruit etc. te gaan eten maar de zin in andere dingen (hartig, chips etc) blijft dan en dan pak ik het er nog achteraan.
Herkenbaar? Tips?


Niet kopen. Verder goed nadenken wat je voelt als je zin hebt. Het is vaak niet eens honger, maar verveling of troost of 'gezelligheid' of iets dergelijks emotioneels. Dat herkennen maakt het al makkelijker om de connectie tussen eten en emotie te verbreken. Opschrijven wat je precies eet de hele dag, hoe laat en opschrijven hoe je je toen voelde. Na een tijdje kun je daar misschien patronen in ontdekken en die dan bijsturen.

Verder ben ik dol op amandelen en pitten. Die zijn in vrij grote zakken te kopen in Kruidvatachtige winkels. Het kost wel wat, maar met een pond of een kilo rauwe amandelen doe je wel een tijdje hoor.

Verder is het ook goed om aan te leren dingen weg te gooien. Dus als je een halve reep chocola hebt opgegeten, om de rest dan weg te gooien omdat je wéét dat je hem anders toch weer opeet. Dit druist wel heel erg in tegen de calvinistische houding t.o.v. verspilling, zeker wat betreft eten, maar goed, het alternatief is dus meer eten dan je eigenlijk wilde...

Ik dacht eigenlijk altijd dat je een man was (kan natuurlijk nog steeds, maar nu twijfel ik er een beetje aan). Dan zou ik aanraden te gaan krachttrainen. De snelle resultaten die je dan ziet zijn een enorme motivatie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Galateia » 07 aug 2012 17:21

Mortlach schreef:Goede reden om je niet 2 keer per dag te wegen. 1 keer per 2 weken is meer als genoeg, anders ga je er maar over obsederen.


Ik weeg mezelf niet elke dag, hoor. Maar ik begon te merken, dat ik aan het afvallen was en dus sta ik nu eens in de 1-2 weken op de weegschaal. En dan doe ik altijd ochtend en avond, dat vind ik interessant. Verder vind ik dat gewicht op zichzelf niet zo boeiend, hoe mijn lijf voelt en eruit ziet wel heel erg. En ik zie en voel het veranderen en dat maakt het ineens interessant.

Goede zaak. Het is een zegen je goed te voelen in je eigen lijf. :-)


Ik voelde me goed in mijn lijf, maar nu voel ik me nog veel beter. Ik ben gewoon strakker. Er is overal een laagje af. Ik voel me gewoon mooier en - mag dat woord hier eens genoemd worden :wink: - sexyer :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Galateia » 07 aug 2012 17:28

654321 schreef:Afvallen..??? Hoe doe je dat??
Ik wil eigenlijk ook heel graag wat kilo's kwijt (ben in 4 jaar ruim 10 kilo aangekomen...) maar het lukt mij gewoon niet. Alles is zóó lekker ;-)! En overdag lukt het nog wel (afleiding? maar ook minder trek) maar 's avonds als de kids in bed liggen kan ik echt niet van al dat lekkers afblijven.
Sporten heb ik niet echt de energie voor om dat te gaan doen. Al helemaal niet in mn uppie.
Er moet gewoon een knop in mn hoofd om om van al dat lekkers af te blijven maar hoe krijg ik dat voor elkaar. Gewoon zoveel zin... En op één of andere manier vind ik het ook gezellig.
Geprobeerd om fruit etc. te gaan eten maar de zin in andere dingen (hartig, chips etc) blijft dan en dan pak ik het er nog achteraan.
Herkenbaar? Tips?


Zoals hier al gezegd: gewoon niet in huis hebben. Dan kun je nog zoveel zin hebben, als het er niet is, is het er niet. Mijn man en ik zijn allebei geen snoepers, wij hebben alleen ergens een pak noodgevallen-koekjes staan voor als er iemand onverwachts langs komt. Zo komen we ook nooit in de verleiding en ik moet zeggen: dan leer je die snoep-gewoonte ook gewoon af.

Verder wil ik soms ook gewoon iets knagen. Jammie. Wij kregen ooit lang geleden een popcornmachine van vrienden. Als je daar maïs in doet, zonder olie, suiker, zout of andere troep, dan komt er dus gewoon gepofte maïs uit. Jammie! Het is vast lekkerder met iets anders erop, maar wanneer je gewoon went aan de smaak, tja, dan knaagt het lekker weg. Eten we zo een hele berg van als we naar een film kijken, ofzo.

Andere tip: ga in je blootje voor de spiegel staan, bestudeer jezelf vanuit alle hoeken en spreek jezelf eens even flink toe. Kan ook werken.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor MissF » 07 aug 2012 17:43

Idd niets in huis halen. Zo hadden wij afgelopen week nog 2 zakken chips in de kast van de vakantie, die zijn dan zo leeg. Nu koop ik het gewoon niet meer. Een zak nootjes voor mijn man die ik toch niet lust, maar ach, ook voor hem is het niet echt goed al dat spul, en hij vindt het ook best om zonder te doen.
De snoeptrommel van de oudste bevat snoepjes die ik niet lekker vind, geen drop dus. Zolang die maar uit zicht staat en dicht is kan ik er best af blijven. Koekjes in een trommel hebben we niet, iedereen mag zomaar langs komen maar een klein koekje krijgen ze niet, ik maak wel met liefde een cake open, die heb ik altijd genoeg op voorraad, omdat ik die echt niet alleen voor mezelf open ga maken.
Frisdrank drink ik sowieso al zelden, en als er een pak of fles open gaat voor bezoek, dan vraag ik mijn man hem z.s.m. leeg te drinken :mrgreen: Ik drink eigenlijk altijd groene thee, vind ik lekkerder dan cola of sinaasappelsap ofzo. En tussendoortjes als ontbijtkoek vind ik ook best, dus dan haal ik dat maar in huis.

Mijn sportabonnement is gestopt, het jaar was om. En ik vind het te duur om weer een jaar te nemen. Nu dus maar bedenken wat ik dan ga doen. Gelukkig ga ik binnenkort regelmatig werken, en kan ik misschien wel een avondje voor mezelf inplannen om te sporten, maar dan moet ik gaan bedenken wat, want wat ik deed kan dan niet meer, omdat ik op die ochtend ga werken. En sowieso wil ik eens per week gaan fietsen naar mijn werk, weer of geen weer. Mijn nieuwe werk is ook iets dichterbij, dus is best te doen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 07 aug 2012 22:59

Er zijn hier een aantal mensen die touwtje springen, dat is natuurlijk ook een dijk van een workout en kost (bijna) niets. Een paar goede renschoenen is al ietsje duurder, maar als het weer goed blijft kun je dat ook nog een tijdje doen (goed loopschema opzoeken op internet).

Zelf ben ik aan het kijken of ik van die weerstandsbanden ga kopen om thuis ook wat meer te kunnen doen. maar dat moet ik nog even zien, qua prijs.

En misschien niet het meest motiverende antwoord, maar misschien ben je er gewoon nog niet klaar voor. Het vergt inzet, offers en zelfdiscipline en eraan beginnen om vrij snel weer op te geven is ook niets. Dat zet maar een trend. Met die offers valt het uiteindelijk wel mee, trouwens. Ik mis het echt niet, elke dag koekjes of snoep of pizza.

Hopelijk kun je wat met alle adviezen en ga je ervoor. Maar misschien is het je tijd nog niet. Wacht gewoon nog een paar jaar, als je nog eens 10 kilo aankomt zal je motivatie misschien ook wat groter zijn. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor parsifal » 08 aug 2012 05:24

Mortlach schreef:Er zijn hier een aantal mensen die touwtje springen, dat is natuurlijk ook een dijk van een workout en kost (bijna) niets. Een paar goede renschoenen is al ietsje duurder, maar als het weer goed blijft kun je dat ook nog een tijdje doen (goed loopschema opzoeken op internet).

Zelf ben ik aan het kijken of ik van die weerstandsbanden ga kopen om thuis ook wat meer te kunnen doen. maar dat moet ik nog even zien, qua prijs.

En misschien niet het meest motiverende antwoord, maar misschien ben je er gewoon nog niet klaar voor. Het vergt inzet, offers en zelfdiscipline en eraan beginnen om vrij snel weer op te geven is ook niets. Dat zet maar een trend. Met die offers valt het uiteindelijk wel mee, trouwens. Ik mis het echt niet, elke dag koekjes of snoep of pizza.

Hopelijk kun je wat met alle adviezen en ga je ervoor. Maar misschien is het je tijd nog niet. Wacht gewoon nog een paar jaar, als je nog eens 10 kilo aankomt zal je motivatie misschien ook wat groter zijn. :-oo


weerstandsbanden heb je ook voor 20 euro Verder zijn tassen met boeken ideale gewichten om mee te werken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor ajl » 09 aug 2012 07:22

Ik heb nog eens over het 'niets in huis halen om af te vallen' zitten nadenken, maar ik vind dat eigenlijk een heel raar iets. Het lijkt mij dat je dan een hele rare verhouding met eten hebt. Ik heb van alles in huis, chips, ijs chocola, koekjes, maar ik eet het gewoon niet dagelijks. Ik denk ook dat je moet 'leren'om op een normale manier om te gaan met de dingen die je lekker vind.

Ik moet zeggen dat ik daarom het afvallen via de WW ook wel ideaal vind. Daar zeggen ze ook dat je zeker niet moet stoppen met eten van de dingen die je lekker vindt, omdat dan de kans dat als je weer op gewicht bent, je weer aankomt veel groter is. Daar leer je eigenlijk om anders en gezonder te eten, maar wel dagelijks ( of wekelijks net wat je wilt) de lekkere dingen erbij te nemen en dan nog langzaam af te vallen. Dat werkt hier goed. Vanmorgen weer 4 ons kwijt en gisteren ook lekker een stuk chocola gegeten.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor parsifal » 09 aug 2012 07:52

Hier zegt de weegschaal nu dat ik amper afval, maar mijn riem kan wel een gaatje strakker. Ik denk dus dat de combinatie hardlopen, beter op mijn voedsel letten en met gewichten trainen het gewenste effect hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2012 09:35

parsifal schreef:
weerstandsbanden heb je ook voor 20 euro


Maar als je daar de recensies van leest...

Verder zijn tassen met boeken ideale gewichten om mee te werken.


Leuk met shoulder presses, klappen er steeds van die dikke pillen tegen je hoofd :-)

Ik ben wel dankbaar voor de tip, maar ben stiekem ook een beetje een gadget freak.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2012 09:39

ajl schreef:Ik heb nog eens over het 'niets in huis halen om af te vallen' zitten nadenken, maar ik vind dat eigenlijk een heel raar iets. Het lijkt mij dat je dan een hele rare verhouding met eten hebt. Ik heb van alles in huis, chips, ijs chocola, koekjes, maar ik eet het gewoon niet dagelijks. Ik denk ook dat je moet 'leren'om op een normale manier om te gaan met de dingen die je lekker vind.


Daar heb je wel een punt. De vraag is hoe je dat het beste leert. Want wat mensen nu doen, werkt blijkbaar niet. Dan is de verleiding wegnemen en langzaam weer terug invoeren toch beter?

Ik moet zeggen dat ik daarom het afvallen via de WW ook wel ideaal vind. Daar zeggen ze ook dat je zeker niet moet stoppen met eten van de dingen die je lekker vindt, omdat dan de kans dat als je weer op gewicht bent, je weer aankomt veel groter is. Daar leer je eigenlijk om anders en gezonder te eten, maar wel dagelijks ( of wekelijks net wat je wilt) de lekkere dingen erbij te nemen en dan nog langzaam af te vallen. Dat werkt hier goed. Vanmorgen weer 4 ons kwijt en gisteren ook lekker een stuk chocola gegeten.


Ja, dat sta ik in ieder geval ook voor. Jezelf alles ontzeggen werkt niet. Maar als de verleiding van het in huis hebben te groot is, dan is reguleren een optie. En dan om de zoveel tijd wel iets kopen waar je dan echt zin in hebt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor parsifal » 09 aug 2012 09:42

Mortlach schreef:Maar als je daar de recensies van leest...


Tja, ik koop Zweedse produkten, dat is net als Duits: onverwoestbaar. je kunt er zeker je schouders, armen en buik mee trainen


Leuk met shoulder presses, klappen er steeds van die dikke pillen tegen je hoofd :-)
Ik ben wel dankbaar voor de tip, maar ben stiekem ook een beetje een gadget freak.


Je kunt je tassen aan een bezemsteel hangen, kleine inkeping veilen. Ik gebruik de commentaren van Calvijn voor het gewicht trouwens :)

Trouwens, als je al deadlift, squat en benchpressed, dan is het waarschijnlijk een beter idee om er overhead press bij te doen en verder niet te veel extra te doen (misschien wat biceps, en bovenrug). Je hebt dan je hele lichaam al te pakken en rust voor de spieren is dan erg belangrijk. Je schouders krijgen in ieder geval al genoeg aandacht zo.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor ajl » 09 aug 2012 10:34

@ mortlach Ik vind daarom het systeem van de WW erg prettig. Je hebt een basis aantal punten op grond van gewicht en lengte, geslacht en leeftijd. Daarmee moet je gezonde dingen eten om vol te raken. Je hebt ook nog eens weekpunten ( bij mij 1,5 keer mijn dagtotaal) en dat kan/mag je vullen met lekkere dingen of uit eten gaan etc. Zo leer je in feite om normaal om te gaan met eten en da snoepen best kan/mag.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2012 12:11

parsifal schreef:Tja, ik koop Zweedse produkten, dat is net als Duits: onverwoestbaar. je kunt er zeker je schouders, armen en buik mee trainen


Als je een (web)winkel weet die in Ierland bezorgt, houd ik me aanbevolen :-)

Trouwens, als je al deadlift, squat en benchpressed, dan is het waarschijnlijk een beter idee om er overhead press bij te doen en verder niet te veel extra te doen (misschien wat biceps, en bovenrug). Je hebt dan je hele lichaam al te pakken en rust voor de spieren is dan erg belangrijk. Je schouders krijgen in ieder geval al genoeg aandacht zo.


Ha, ik zou al naar buiten moeten om overhead presses te doen, vanwege het lage plafonnetje in de sportschool. Ik tik nu al zo nu en dan met de halters tegen de lampen. Biceps en rug train ik voornamelijk met pull ups. Kan er nu al 1 zonder hulp :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2012 12:11

ajl schreef:@ mortlach Ik vind daarom het systeem van de WW erg prettig. Je hebt een basis aantal punten op grond van gewicht en lengte, geslacht en leeftijd. Daarmee moet je gezonde dingen eten om vol te raken. Je hebt ook nog eens weekpunten ( bij mij 1,5 keer mijn dagtotaal) en dat kan/mag je vullen met lekkere dingen of uit eten gaan etc. Zo leer je in feite om normaal om te gaan met eten en da snoepen best kan/mag.


Klinkt goed, inderdaad. Ik doe het meer op gevoel, dat scheelt een hele boekhouding, maar ik heb dan ook geen haast om af te vallen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron