Burnout... en dan?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor pindas83 » 19 okt 2019 21:03

Mortlach schreef:Tja, dat is inderdaad een risico, maar in hoeverre is dat onterecht? Als de werknemer 2 jaar zonder verzuim werkt, verdient die werkgever daar dus 2 jaar aan. Immers, winst is de productiviteit van de werknemer waar deze niet voor wordt betaald. Voor dat 'gratis geld' mag de werkgever best wat risico dragen.


Gratis geld?? Dat verdwijnt allemaal in de tas van de werkgever zeker? Je hebt wel een idee wat de belastingdienst van de winst wil zien? Mede om die reden wordt meestal daar waar mogelijk geïnvesteerd om de belastingdruk wat te verlagen. Werknemers moeten zichzelf meer dan terugverdienen om überhaupt de boel te laten draaien.
Je gaf als voorbeeld dat als er 3 werknemers zijn het wat vervelend is als er 1 langdurig uitvalt maar het is wel iets meer als vervelend, dan is het vaak gewoon over en sluiten.

Mensen hebben vaak ook weinig benul van hoeveel een werknemer kost en denken dat enkel het salaris moet worden overgemaakt naar en het daarmee klaar is.

Yoshi

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Yoshi » 19 okt 2019 21:13

Een beetje werkgever verzekerd zichzelf tegen langdurige ziekte van werknemers.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor pindas83 » 19 okt 2019 21:34

Yoshi schreef:Een beetje werkgever verzekerd zichzelf tegen langdurige ziekte van werknemers.


Misschien kan jij de premies hier ook even posten die hier aan vast hangen. Je zit immers dicht bij het vuur?!

Yoshi

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Yoshi » 19 okt 2019 21:55

pindas83 schreef:Misschien kan jij de premies hier ook even posten die hier aan vast hangen. Je zit immers dicht bij het vuur?!

Ik ga niet over premies. Dat is een ander deel van de software. En als ik het al wist mag ik er geen uitspraken over doen.

Wellicht kan je gewoon een online tool vinden die in grote lijnen een berekening voor je doet als je het wil weten. Maar gezien de grote van het aantal lopende polissen kan ik wel inschatten dat het best populaire verzekeringsproducten zijn voor ondernemers.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor hans0166 » 20 okt 2019 08:21

pindas83 schreef:Misschien kan jij de premies hier ook even posten die hier aan vast hangen. Je zit immers dicht bij het vuur?!


volgens mij is dit een topic over Burn Out .. en niet over werkgeverskosten.

overigens... als een werkgever 10-20-30 jaar geld binnenkrijgt en dat vrij besteedbaar kan investeren of als winst wegschrijft is het : ondernemen
als er een werknemer ziek wordt.. is dat ook ondernemen.
Als je als werkgever bescherming wil tegen onverwachte, of verwachte kosten, moet je reserveren of verzekeren. Dat is ook ondernemen.
Als je als werkgever niet wil verzekeren/reserveren en ook geen risico wil, moet ie werknemer worden, dan is alles geregeld door de sociale premies.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Mortlach » 20 okt 2019 13:28

pindas83 schreef:Gratis geld?? Dat verdwijnt allemaal in de tas van de werkgever zeker? Je hebt wel een idee wat de belastingdienst van de winst wil zien? Mede om die reden wordt meestal daar waar mogelijk geïnvesteerd om de belastingdruk wat te verlagen. Werknemers moeten zichzelf meer dan terugverdienen om überhaupt de boel te laten draaien.
Mensen hebben vaak ook weinig benul van hoeveel een werknemer kost en denken dat enkel het salaris moet worden overgemaakt naar en het daarmee klaar is.


Ik weet inderdaad wel dat de salarisdruk voor de werkgever door premies etc. 2 keer zo hoog is als wat de werknemer krijgt, maar toch lijkt het me een vrij onaanvechtbare stelling dat een werkgever verdient aan het werk van de werknemer. Ze doen het toch immers niet enkel uit liefdadigheid?

Edit: dit is niet het topic hiervoor zoals hierboven al aangegeven. Terug naar de burnouts dan maar?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor elburger » 21 okt 2019 17:10

Burnout........?!

Daar kan ik ook over meepraten, heb lang gezwegen maar wil daar nu toch even iets over kwijt.
Was het 10 jaar geleden zo dat men zei een burnout te hebben,was men een aansteller.
Men werd als patiënt niet serieus genomen, niet door je huisarts, niet door je bedrijfsarts en niet door het UWV.
Om nog maar niet te spreken over de werkgever!

Heel beknopt.

Een hele goede vriend van mij kwam thuis te zitten met een burnout.
Zijn baas vond het nodig om personeel te ontslaan, de orders kwamen meer en meer binnen, maar de winstmarge kon wel omhoog. ( praat hier van voor de laatste recessie )
Mijn vriend kwam dus thuis te zitten met een burnout.
Binnen en half jaar moest die weer aan het werk, dit terwijl zijn huisarts hem vertelde dat hij het best gefaseerd weer aan het werk kon.
Nou, baas en UWV wezen dat direct van de hand.
Beter is beter.
Uiteindelijk heeft het 2 jaar geduurd aleer hij weer ( nu 32 uur ) werkt.

Mijn dochter zit nu 14 maanden met een burnout.
Gaat dankzij een prima bedrijfsarts de goede kant op.
Van een 38 urige werkweek gaat zij terug naar een 24 urige werkweek.
Dat heeft zijzelf voorgesteld.
Het bedrijf echter heeft tijdens haar ziekte zoveel negatieve druk op haar gelegd dat indien men dat niet had gedaan mijn dochter al weer maanden haar werkzaamheden had kunnen hervatten 9 wel die 24 uur )

Ten opzichte van 10 jaar geleden en nu is er wel het een en ander verbeterd ten positieve van mensen die met deze ziekte te kampen hebben.
Helaas is dat begrip bij heel veel werkgevers nog niet helemaal doorgedrongen.
Daar is het van, werken en niet zeuren, je bent al lang genoeg eruit geweest.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Mortlach » 21 okt 2019 17:20

Het feit dat velen hier ook burnouts hebben (in dat geval, sterkte!) of hebben gehad, legt wel een beetje bloot dat de redenatie van "men is van God los en te materieel ingesteld en dus krijgt men allemaal burnouts" niet echt een basis in de werkelijkheid heeft. Als dat immers zo was, zou je onder christenen een veel lager percentage burnouts zien, nietwaar?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Yoshi » 21 okt 2019 17:27

Mortlach schreef:Het feit dat velen hier ook burnouts hebben (in dat geval, sterkte!) of hebben gehad, legt wel een beetje bloot dat de redenatie van "men is van God los en te materieel ingesteld en dus krijgt men allemaal burnouts" niet echt een basis in de werkelijkheid heeft. Als dat immers zo was, zou je onder christenen een veel lager percentage burnouts zien, nietwaar?

Eens. Maar wie komt/kwam er met zo'n uitspraak dan?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Mortlach » 21 okt 2019 17:41

Even de vragenrubriek van deze week doornemen... :-oo

Ik bedenk me nu ineens dat daar een klassieke redenatiefout wordt gemaakt: "We zien tegenwoordig meer burnout dan vroeger, dus is dit een recent probleem (en dus maatschappelijk)"; maar het kan natuurlijk net zo goed dat we er tegenwoordig meer oog voor hebben (zie de reactie van Elburger) en dat het daarom vaker wordt gediagnosticeerd waar het vroeger gewoon verborgen bleef. Toen ging men 'gewoon' een week kuren aan zee als het iemand allemaal te veel werd. Of er werd niks gedaan en men ging aan de drank.

Omdat we tegenwoordig iets meer zien, betekent dus niet automatisch dat iets ook een nieuw verschijnsel is, en al helemaal niet dat dat dus wordt veroorzaakt door een recente verandering.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 21 okt 2019 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten