Burnout... en dan?

Moderators: Memmem, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor K80 » 18 okt 2019 20:16

Mortlach schreef:Volgens een recente vraag ben je vooral egoïstisch als je van een burnout probeert te herstellen. En volgens het antwoord is het het egoïsme juist dat de burnout veroorzaakt, want we zijn immers veel te materieel en van God afgedwaald. Weer een heerlijke uitglijer van de vragenrubriek, als je het mij vraagt.


Heb ik ook met verbazing gelezen.

Je moet het zelf maar eens mee maken, dan piep je wel anders.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor pindas83 » 18 okt 2019 20:55

Mwahh.. ik denk daar iets anders over denk.
Je hoort en ziet om je heen best veel voorbeelden van mensen die steeds minder ruggengraat hebben en onder de noemer burn out de boel de boel laten.
En het gebeurt ook omdat het ook vrij makkelijk kan. Je wordt doorbetaald en het is steeds meer geaccepteerd.

Daarmee zeg ik niet dat mensen niet overspannen kunnen of mogen zijn maar wel dat het wel snel word aangegrepen voor verzuim. En dat kan je best egoïsme noemen, het werk moet toch gebeuren en een ander mag er voor opdraaien.

Yoshi

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Yoshi » 18 okt 2019 22:05

pindas83 schreef:Mwahh.. ik denk daar iets anders over denk.
Je hoort en ziet om je heen best veel voorbeelden van mensen die steeds minder ruggengraat hebben en onder de noemer burn out de boel de boel laten.
En het gebeurt ook omdat het ook vrij makkelijk kan. Je wordt doorbetaald en het is steeds meer geaccepteerd.

Daarmee zeg ik niet dat mensen niet overspannen kunnen of mogen zijn maar wel dat het wel snel word aangegrepen voor verzuim. En dat kan je best egoïsme noemen, het werk moet toch gebeuren en een ander mag er voor opdraaien.

Voor zo'n lang ziekteverband als een burn-out heb je echter een medische verklaring nodig, een behandelplan enzovoort. "omdat het ook vrij makkelijk kan" is onzin.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor pindas83 » 18 okt 2019 22:09

Yoshi schreef:Voor zo'n lang ziekteverband als een burn-out heb je echter een medische verklaring nodig, een behandelplan enzovoort. "omdat het ook vrij makkelijk kan" is onzin.


Dat zal best maar het blijft nogal een ongrijpbaar iets, en een dokter kan ook moeilijk in je hoofd kijken. Dus als je het labeltje wil, kan je t best wel krijgen.

Yoshi

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Yoshi » 18 okt 2019 22:25

pindas83 schreef:Dat zal best maar het blijft nogal een ongrijpbaar iets, en een dokter kan ook moeilijk in je hoofd kijken. Dus als je het labeltje wil, kan je t best wel krijgen.

Spijtig dat je er zo makkelijk over blijft denken. Heb het zelf een jaar of 2 gehad en weet hoe de procedures zijn. Werk nu in opdracht aan software van een verzekeraar en zie nu ook een andere kant van het verhaal. Zo simpel als jij het hier stelt is gewoon pure onzin.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor pindas83 » 18 okt 2019 22:45

Yoshi schreef:Spijtig dat je er zo makkelijk over blijft denken. Heb het zelf een jaar of 2 gehad en weet hoe de procedures zijn. Werk nu in opdracht aan software van een verzekeraar en zie nu ook een andere kant van het verhaal. Zo simpel als jij het hier stelt is gewoon pure onzin.


Dat mag jij vinden Yoshi. Maar sinds je bent gaan fietsen ging het beter zeker? :wink:

Yoshi

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Yoshi » 18 okt 2019 22:53

pindas83 schreef:Dat mag jij vinden Yoshi. Maar sinds je bent gaan fietsen ging het beter zeker? :wink:

Het helpt zeker. Maar daar ben ik pas later in het proces mee begonnen. Ben aan het begin gaan fitnessen, elke werkdag 8 uur bij de sportschool.
Het gaat erom dat je ergens mee bezig bent waarmee je je gedachten kan verzetten.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Mortlach » 18 okt 2019 23:07

pindas83 schreef:Mwahh.. ik denk daar iets anders over denk.
Je hoort en ziet om je heen best veel voorbeelden van mensen die steeds minder ruggengraat hebben en onder de noemer burn out de boel de boel laten.


Dat vraag ik me echt af. Ik ben toch echt voornamelijk omringd door mensen die gewoon willen werken voor hun geld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor katherina » 19 okt 2019 13:40

Ik vond de vraag en het antwoord in de vragenrubriek over een burn-out vooral erg veroordelend en erg kort door de bocht. Het zou leuk zijn geweest als de vraag beantwoord was door mevrouw Rots. Zij was vast meer ingegaan op de laatste zin van de vraag, hoe dat dan moet als alle moeders meer aan zichzelf zouden gaan denken. Ze had vast gevraagd of de vraagsteller moeder was, of vader, en of het niet veel mooier zou zijn om vrouwen die zoveel moeten van hun omgeving een handje te helpen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Mortlach » 19 okt 2019 17:58

Of, weet je wel, wat minder doen en dat is ook echt niet zo erg. De ramen hoeven echt niet elke week gelapt, de wc een dagje niet schoonmaken is echt geen ramp en joh, dan haal je toch een keer extra eten bij de afhaalchinees als je geen puf hebt om te koken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor pindas83 » 19 okt 2019 18:30

Mortlach schreef:Dat vraag ik me echt af. Ik ben toch echt voornamelijk omringd door mensen die gewoon willen werken voor hun geld.


Gelukkig, ik ook nog steeds voornamelijk.
Maar ik spreek veel mensen die te maken hebben met verzuimend personeel of collega’s die daar anders over denken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Mortlach » 19 okt 2019 19:01

Tja, elk systeem dat is bedoeld om mensen te helpen, zal door bepaalde mensen worden misbruikt. Dat is altijd al zo geweest en zal ongetwijfeld altijd wel zo blijven. Zelfs in Utopia, de beschrijving van de ideale samenleving van Thomas Moore, wordt dit besproken.

Het kan ook frustratie zijn van een werkgever waarvan een werknemer langer dan verwacht werkonbekwaam is. Maar het gelukkig vaak om uitzonderingen. Maar ja, als je 3 mensen in dienst hebt, en 1 iemand is al 2 jaar ziek, dan is dat best vervelend.

Laten we vooral oppassen met te snel zeggen dat het vaak om misbruik gaat. Natuurlijk moet het worden bestreden, maar je moet het afwegen tegen het nut. In hoeverre laat je de goeden lijden over de kwaden? Hoe moeilijk maak je het de mensen die oprecht in aanmerking komen voor hulp om de mensen die er niets te zoeken hebben, te mijden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor hans0166 » 19 okt 2019 19:03

pindas83 schreef:Gelukkig, ik ook nog steeds voornamelijk.
Maar ik spreek veel mensen die te maken hebben met verzuimend personeel of collega’s die daar anders over denken.


ziekteverzuim is een kwestie tussen werknemer en arts/bedrijfsarts ... de rest kan daarvan denken wat ze willen, 99.9% onderbuikjes die spreken.
Zo niet, hadden ze dr moeten worden.
Ook de werkgever is er in principe géén onderdeel van.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor pindas83 » 19 okt 2019 20:33

hans0166 schreef:ziekteverzuim is een kwestie tussen werknemer en arts/bedrijfsarts ... de rest kan daarvan denken wat ze willen, 99.9% onderbuikjes die spreken.
Zo niet, hadden ze dr moeten worden.
Ook de werkgever is er in principe géén onderdeel van.


Typisch weer. De werkgever geen onderdeel... nee tot dat iemand langdurig is uitgeschakeld dan is de werkgever ineens wel onderdeel en mag 2 jaar opdraaien voor uitval :-k

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Mortlach » 19 okt 2019 20:50

Tja, dat is inderdaad een risico, maar in hoeverre is dat onterecht? Als de werknemer 2 jaar zonder verzuim werkt, verdient die werkgever daar dus 2 jaar aan. Immers, winst is de productiviteit van de werknemer waar deze niet voor wordt betaald. Voor dat 'gratis geld' mag de werkgever best wat risico dragen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten