Burnout... en dan?

Moderators: Memmem, Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2011 16:37

Goed zo, volhouden!

leen10
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 feb 2010 19:09

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor leen10 » 10 feb 2011 18:56

Een collega van mij had halverwege het jaar ook te maken met een burn out. Via de arbo dienst (perspectief) heeft zij toen een 3 weekse training gevolgd. Hierin ga je oa op zoek naar patronen die gemaakt hebben dat je burn out geworden bent. Bijv. perfectionisme, geen nee kunnen/durven zeggen, onzekerheid, enz. Als je dat voor jezelf een beetje op een rijtje hebt, kan je van de rest van de groep en begeleiders leren en oefenen om dingen anders te gaan aanpakken.
Ik denk dat dit wel héél intensief is, als je je al zo op en moe voelt, maar lijkt me ook heel leerzaam.

Sterkte voor iedereen die hier mee zit!!!

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor NdW » 10 feb 2011 19:03

Mijn man heeft goede ervaringen bij het HSK, waar hij door de ARBO-arts naar was doorverwezen. Deze instellingen zitten op meerdere plekken in nederland.
Die hebben speciale burnoutprogramma's. Hij had al veel therapieën gehad, maar heeft hier heel veel en snel geleerd hoe hij met dingen om moet gaan.

André

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor André » 11 feb 2011 00:37

jaccootje85 schreef:Weet iemand van jullie ook het preciese verschil tussen een burnout en overspannenheid? Ik weet namelijk nog niet of ik wel een burnout heb of dat ik overspannen ben...
Kort door de bocht, als je overspannen bent kun je nog kiezen of je wel of niet gaat werken. Bij burn-out hoef je die keuze niet meer te maken.

André

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor André » 11 feb 2011 01:04

Zo ja, hoe ben je er overheen gekomen (als je dat al bent...)?
Wat heb je ervan geleerd?
Wat doe je nu anders, vergeleken met voor je burnout?
Heb je nog zwakke plekken?
En heb je medicijnen gebruikt?


1.) Nee ben ik niet, chronische klachten zijn het nu.
2.) Veel, ik weet nu welk werk ik niet meer wil doen, weet nu mijn grenzen, weet nu -gedeeltelijk- de achterliggende oorzaken waarom ik deze klachten heb gekregen.
3.) Ik wil iets i.p.v. dat ik iets moet, zeg nee indien nodig, laat me niet meer onder druk zetten, e.d.
4.) Ja, ruim voldoende. :wink:
5.) Ja.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Jess » 30 nov 2015 13:57

wanneer gaat die vermoeidheid toch eens over?

heeft er nog iemand tips voor me? ik lig nu onderhand 3x per dag uitgeteld op de bank :roll:
ja ik neem ontspanning, doe geen 3 energievretende activiteiten buitenshuis per dag en andere zaken die je allemaal worden aangeraden probeer ik me aan te houden en toch blijf ik zooooooooooo moe

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Jerommel » 30 nov 2015 14:20

Mortlach schreef:Jezus als antidepressivum, altijd goed.

Niet dat je je geloof er niet bij moet betrekken, juist wel, maar het 'Jezus is de oplossing voor ALLES' aanpak is misschien niet de meest behulpzame.
Faramir schreef:Heb je een geldprobleem, kom tot Jezus en je geldproblemen zijn verleden tijd.
Heb je relatieproblemen, kom tot Jezus en je relatieproblemen zijn verleden tijd.
Ben je dakloos, kom tot Jezus en je zult niet meer dakloos zijn.
Is je auto kapot, kom tot Jezus en je auto doet het weer.
Ligt je arm er af door een bedrijfsongeval, kom tot Jezus en je arm zal weer aangroeien.

Afijn, je hebt hem denk ik wel door. Typische verschijnselen van het welvaartsevangelie. Jezus als kerstman die alles wel even op zal knappen en de zaakjes wel regelt. Zolang je je maar laat pamperen en vooral zelf geen verantwoordelijkheid neemt.

Ernstige dwalingen zijn dat, omdat je dan de kastijdingen van de Vader aan ziet voor een disfunctioneel geloof, want je vaart dan immers niet wel.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Jerommel » 30 nov 2015 14:26

Even reageren als 'ervaringsdeskundige'...

Ik heb een ENORME burn out gehad, waar ik na zo'n 9 jaar nog steeds niet overheen ben.
Nog steeds schiet ik in de stress van de kleinste dingen die gedaan moeten worden... :(
Ik weet niet of het ooit nog 'goed' komt.
Maargoed, dat is "goed" volgens de wereldse maatstaven, dat heeft niet zo veel te betekenen naar God's maatstaven i.m.o.

Ik ben nu iig heel klein in de wereld.
Maar da's een schrale troost vooralsnog..

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Chaya » 30 nov 2015 14:36

Jess schreef:wanneer gaat die vermoeidheid toch eens over?

heeft er nog iemand tips voor me? ik lig nu onderhand 3x per dag uitgeteld op de bank :roll:
ja ik neem ontspanning, doe geen 3 energievretende activiteiten buitenshuis per dag en andere zaken die je allemaal worden aangeraden probeer ik me aan te houden en toch blijf ik zooooooooooo moe

Jess, je moet i.i.g. de tijd in acht nemen net zolang je er over gedaan hebt om die burn out te krijgen.
Die heb je ook niet in 3 weken gekregen.
En een ernstige burnout kan echt jaren duren, niet dat het altijd moedeloosmakend is, maar toch steeds met een terugval in energielevel.
Nu las ik in een ander topic dat er bepaalde omstandigheden zijn wat ook niet echt helpt om je beter te voelen.
Er wordt energie uit je gezogen af en toe en als je al niet zoveel meer hebt, telt dat dubbel in jouw geval.
De deskundigen zeggen altijd: luister naar je lichaam, doe vooral veel leuke dingen en rust ook niet overdadig. M.a.w. probeer je criterium wel steeds iets te verleggen. Van tot de hoek van de straat lopen, tot stukje de bocht om enz. want dan voelt de moeheid toch anders.
Verder wens ik je veel sterkte en geduld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Anoniem_89

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 dec 2015 23:52

Zelf heb ik geen ervaring met een burnout.
Helpt het niet als jullie op een of andere manier iemand (een vrijwilliger) vinden die met jullie activiteiten onderneemt?
Wat afleiding, ontspanning misschien..

Yoshi

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Yoshi » 13 jun 2018 11:25

Ikzelf heb meer gehad aan de psycholoog en groepstherapie als 'realistisch denken', 'omgaan met stress' en mindfulness.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2018 13:33

Yoshi schreef:Ikzelf heb meer gehad aan de psycholoog en groepstherapie als 'realistisch denken', 'omgaan met stress' en mindfulness.

Een christen dient zich verre te houden van mindfulness. Het komt uit het Boeddhisme.
Mindfulness legt een sterke nadruk op het leven hier en nu en het accepteren daarvan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bruno

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Bruno » 13 jun 2018 14:02

Mind full of BS.
Dat verklaart nu eens veel lol.

Wat te doen bij burnout? Op uw rechten staan tiens.
In Belgie zijn er veel mensen met een burn out. Ik roep die mensen op naar Christus te keren en op ziekenkas te gaan tot de ziekte genezen is.
Waar dient uw sociale zekerheid anders voor?

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor irmo » 13 jun 2018 14:29

Bruno schreef:Mind full of BS.
Dat verklaart nu eens veel lol.

Wat te doen bij burnout? Op uw rechten staan tiens.
In Belgie zijn er veel mensen met een burn out. Ik roep die mensen op naar Christus te keren en op ziekenkas te gaan tot de ziekte genezen is.
Waar dient uw sociale zekerheid anders voor?



We zijn het voor de verandering eens met elkaar eens. :)

Ik heb in mijn vorige werk collega's die ondanks een burn-out gewoon bleven doorwerken. En maar afvragen waarom de klachten niet overgingen.
Komt ook vooral voor bij mensen die geen nee kunnen zeggen.

Bepaal je grenzen, trek ze strak en ga er boven op zitten. O, ze vinden je niet aardig omdat je nee zegt? Vette pech dan. Mijn gezondheid is belangrijker, doei!

Yoshi

Re: Burnout... en dan?

Berichtdoor Yoshi » 13 jun 2018 14:32

Chaya schreef:Een christen dient zich verre te houden van mindfulness. Het komt uit het Boeddhisme.
Mindfulness legt een sterke nadruk op het leven hier en nu en het accepteren daarvan.

Het is wat. Het werkt, ook voor een christen, meer dan prima. Er zaten, muv van een gong en wierook, maar dat was er in mijn vorige parochie ook, overigens geen boeddhistisch elementen in.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten