Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 26 okt 2007 02:03

Overigens houd ik meer van sporten waar je niet al te veel afhankelijk ben van ploeggenoten

@ reform: dat vindt ik juist belangrijk in een sport: het sociale aspect. Balsporten (teamsporten) vind ik altijd leuk om te doen, en ook om naar te kijken. Sport verbroedert, dat is een wat lievige leus, maar berust tamelijk vaak op waarheid.

Kickboksen lijkt mij trouwens niet zo heel veel aan...opzich spreek de combinatie van strategie, conditie, kracht en techniek mij wel aan, maar de kans op blessures (hoofdletsel) weerhoud mij om die sport te beoefenen. Maar als ik de verhalen mag geloven, schijnt dat wel mee te vallen.

Kickboks is een sloopsport, in mijn ogen. Ik zou het best een tijdje willen doen om mijn benen eens te proberen, maar naar mijn idee is het té belangrijk in die sport om aggressief te zijn. Kickboks op tv heeft ook minder rondes dan gewoon boksen. Alles draait om de aanval, veel minder om het mentale gevecht tussen tegenstanders.
Wb hoofdletsel: wie redelijk professioneel bezig is, heeft een vergrootte kans op braindamage. Maar er is een groot verschil tussen boksen op de sportschool en professioneel. Amateurboksers hebben bij wedstrijden trouwens altijd een bokskap om hun hoofd, hiermee wordt de kans op een knock out geminimaliseerd; in de praktijk komt het dan ook vrij weinig voor. Overigens is de bokssport naar ik meen de laatste jaren wat 'beschaafder' geworden; vroeger was het echt een wereldje van louche trainers, weinig nazorg en weinig naleving van de regels. Nu mag bijv. een profbokser na een k.o. 8 weken niet boksen, om volledige genezing te kunnen garanderen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 26 okt 2007 07:28

Als 8 jarig meisje begon ik met gymen. Na een half jaar doorgestroomd naar turnen en nog een half jaar later naar de selectiegroep van turnen. Tot mijn 12e gedaan, toen gestopt ivm school. Ik redde 4 uur per week + zaterdags een wedstrijd niet meer.
Mijn hele verdere leven spijt gehad dat ik gestopt ben.
Sinds die tijd tijdje gefitnesst, maar dat vind ik echt dom sporten. Niks aan.
Toen zwemmen, maar dat kon niet meer doordat mn miniscus ofzo vast kwam te zitten,
Nu vast van plan om met mijn vriendin op jiu hitsu te gaan. Waarom? Om toch een beetje te sporten, en om me veiliger te gaan voelen in mijn werk.
Maar het is nog even drie weekjes vooruit geschoven, maar het komt vast :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 26 okt 2007 17:58

Giovannino schreef:Ik eet als ik ga sporten altijd een uur vantevoren een boterham, en wat chips om een toekomstig zouttekort op te vangen :mrgreen: (westerse) mensen eten sowieso te veel zouten, dus een beetje transpiratie lijkt me dan niet verkeerd.
Maar duurt dat echt jaren Rolf? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Na het lezen van je posts heb ik van jou een (fragmentarisch) beeld van iemand die jarenlang (te) fanatiek heeft gesport, met alle nadelige gevolgen vandien. Vertel er iets meer over, als je wilt.


Met de huisarts heb ik eens een gesprek gehad over afvloeien van verkeerde stoffen.
Van binnen uit, en van buiten af kunnen er verkeerde stoffen in je komen, zelfs in het bloed.
Door transpiratie kunnen deze afgevoerd worden, zodat er een fitter gevoel is.
De huisarts zei dat het veel beter is dat deze op een natuurlijke wijze worden afgevoerd.
Het lijkt mij realistisch dat dit op jonge leeftijd vaak moeilijk is.

Ook zei een huisarts, een andere, dat als je bijv. 10 jaar heel druk bent geweest, je ook moet rekenen dat er 10 jaar voor nodig is om weer tot rust te komen.

Als jaren achtereen er fysiek en psychisch niet het juiste evenwicht tussen inspanning en ontspanning is, kan dat uitputting tot gevolg hebben.
En kwetsbaarheid.
Indien tijdig een goede levenswijze de overhand krijgt, kan dat herstellen.
Laatst gewijzigd door Rolf op 26 okt 2007 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 26 okt 2007 18:31

1x hardlopen in de week, 1 avondje zwemmen en 2x naar fitniss in de week. Gewoon omdat ik me er lekker bij voel. En om een beetje uithoudingsvermogen te krijen, ik wil na een sprintje trekken om de trein te halen niet bekaf wezen.

@ rolf,
Heb je een link naar een onderzoek waarin aangetoond wordt dat het jaren kan duren dat zouten worden aangevult?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 26 okt 2007 18:57

Die link heb ik niet voorhanden.
Maar de uitspraak van die laatste huisarts (10 - 10), wil ik aannemen.
En dat transpireren zouten doet verdwijnen is algemeen bekend.
Iets van de glans, zogezegt, gaat weg.

Ik wil beslist niet stellen dat hardlopen (beenoefening), in de ringen hangen (armoefening), salto's maken, enz. geen enkel nut kan hebben.
Maar ik denk wel dat grenzen overgaan nadelige gevolgen heeft.
En, indien mogelijk, dat natuurlijke beweging het allerbeste is.
En dat kan ook een nuttig resultaat geven.
Dat ontbreekt bij sport.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 27 okt 2007 22:43

MissF schreef:Maar het is nog even drie weekjes vooruit geschoven, maar het komt vast :D

vergeet tzt ff niet te vertellen wat je ervan vindt :D

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 27 okt 2007 22:44

Rolf schreef:.
En dat transpireren zouten doet verdwijnen is algemeen bekend.
Iets van de glans, zogezegt, gaat weg.

glans?? wat bedoel je daarmee?

Gebruikersavatar
Loucom
Kapitein
Kapitein
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 apr 2006 21:06
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 28 okt 2007 17:02

Ik zit al een paar jaar op reddingsbrigade. Dit omdat ik van zwemmen hield en snorkelen mij niks leek. Hier heb ik nu al mijn diploma's gehaald en ik doe het nog steeds 3 kwartier in de week. En elke maand wel een marathon (deze maand 2á3) verder doe ik aan EHAD (eerste hulp aan drenkeling) wedstrijden omdat leuk en leerzaam is.
Maar zwemmen vind ik ook fijn voor conditie en door wedstrijden gewoon extra training meer. En super gezellig.
Ook heb ik dik een jaar op volleybal gezeten 1.15 uur per week geen wedstrijden. Ik ben er een maand geleden mee gestopt aangezien ik EHBO ging en mijn knieën het niet meer 'aankonden'. En waarom ik hier op ben gegaan is omdat het mij een leuke sport leek en was. En ik tijd overhad.
Leef je droom.

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 29 okt 2007 03:15

Sporten doe ik niet aan. Zonde van de tijd en energie.

Dit wil niet zeggen dat ik niet beweeg, maar de nutteloosheid van sporten staat me tegen. Hardlopen zonder ergens aan te komen, achter een balletje aan rennen om het daarna weg te schoppen, gewichten heffen zonder dat je er iets aan hebt. :?

Beweging krijg ik uit m'n dagelijks werk (lutherie), fietsen en wandelen naar allerlei plaatsen (geen rijbewijs) en het werk voor de plaatselijke rommelmarkt.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 okt 2007 09:23

Ik doe vooral hééééél veel denksport!

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 29 okt 2007 09:37

Javaca schreef:Sporten doe ik niet aan. Zonde van de tijd en energie.

Dit wil niet zeggen dat ik niet beweeg, maar de nutteloosheid van sporten staat me tegen. Hardlopen zonder ergens aan te komen, achter een balletje aan rennen om het daarna weg te schoppen, gewichten heffen zonder dat je er iets aan hebt. :?


Wij zitten op één lijn. 8)
Auf Wiedersehen!

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 29 okt 2007 09:46

T. Lindeman schreef:
Javaca schreef:Sporten doe ik niet aan. Zonde van de tijd en energie.

Dit wil niet zeggen dat ik niet beweeg, maar de nutteloosheid van sporten staat me tegen. Hardlopen zonder ergens aan te komen, achter een balletje aan rennen om het daarna weg te schoppen, gewichten heffen zonder dat je er iets aan hebt. :?


Wij zitten op één lijn. 8)


Op de zijlijn dus. :P

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 29 okt 2007 10:40

Jamillah; grijns :mrgreen:

Vroeger ook geturnd, altijd leuk!

Heb ook een jaar of 6 getennist. Ben gestopt toen ik ging verhuizen en daar op scouting ging om te gaan zeilen :)
Maargoed, wat doe ik momenteel?
Ik ga minimaal 1x per week fitnessen. Vooral omdat het kan op ieder moment en je daardoor dus niet aan een bepaalde tijd/avond vast zit.
Van tevoren dacht ik niet dat ik het erg leuk zou vinden, maar dat valt mee, heb er wel lol in. Het is niet iets wat ik 5 jaar ga blijven doen ofzo.
Verder ga ik regelmatig zwemmen en BOMmen. Af en toe een potje tennis, dat zou ik wel vaker willen doen, maar is wat lastiger af te spreken.

Als ik later groot ben, een vaste woonplaats heb en een béétje een regelmatig leven heb wil ik wel graag weer bij een tennisvereniging. Het is een leuke sport, hartstikke gezellig en als ik weer aan het trainen ben denk ik dat het vrij snel weer goed zal gaan :)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 29 okt 2007 11:56

jamillah schreef:
Op de zijlijn dus. :P


8)

Jep, en dat bevalt prima.. zien hoe anderen nutteloos bezig zijn. :P
Auf Wiedersehen!

Gebruikersavatar
HansenMirjam
Mineur
Mineur
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 dec 2006 02:44
Locatie: Ridderkerk

Berichtdoor HansenMirjam » 29 okt 2007 12:23

Ik zou moeten sporten...voor mijn conditie vooral, maar ook en beetje omdat mijn uniformbroeken steeds lastiger dichtgaan. :oops:

Ik heb een poosje met mijn echtgenoot meegedaan met hardlopen. Helaas dat is echt niets voor mij. Ik heb per sessie wel een keer of drie het gevoel nu echt de pijp uit te gaan. Weer mee gestopt. Zwemmen vind ik wel leuk, maar om je nou steeds om te kleden, in dat koude water, nat haar etc...
Ik zou ook op de fiets naar mijn werk kunnen, het is maar een half uurtje, maar nu regent en waait het steeds... :?

Ik ben gewoon nog niet echt gemotiveerd. Heeft iemand tips voor een echte leuke sport?
A smile costs nothing, but gives much


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten