Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Faramir

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Faramir » 27 aug 2014 12:37

Hardlopen is toch niet echt mijn ding.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2014 13:20

Ik vind fietsen ook leuker. Hardlopen is overigens wel efficienter als je een betere conditie wil, af wil vallen enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Faramir

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Faramir » 27 aug 2014 13:24

Marnix schreef:Ik vind fietsen ook leuker. Hardlopen is overigens wel efficienter als je een betere conditie wil, af wil vallen enz.

Dat heb ik dus opgezocht en dat schijnt elkaar niet zo heel veel te ontlopen bij de geoefende amateur. Zeker in het begin is fietsen veel effectiever omdat je dat ook in het begin al langer vol kan houden. Daarnaast gaat het bij afvallen om de hartslag die binnen bepaalde percentages moet vallen, dat schijnt bij fietsen veel makkelijker te reguleren zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2014 15:19

Heb me maar weer eens opgegeven bij de lokale sportclub. Ik kijk er erg naar uit weer aan de slag te kunnen met deadlifts en andere gewichten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maaarten

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor maaarten » 27 aug 2014 20:04

Faramir schreef:Dat heb ik dus opgezocht en dat schijnt elkaar niet zo heel veel te ontlopen bij de geoefende amateur. Zeker in het begin is fietsen veel effectiever omdat je dat ook in het begin al langer vol kan houden. Daarnaast gaat het bij afvallen om de hartslag die binnen bepaalde percentages moet vallen, dat schijnt bij fietsen veel makkelijker te reguleren zijn.


Fietsen kun je inderdaad langer volhouden aan het begin en zeker als iemand al groot gebouwd is en vervolgens overgewicht heeft, loopt hij heel snel blessures op bij hardlopen, omdat dat belastender is voor je gewrichten. Op zich kan je wel het een en ander doen om die blessures te voorkomen, maar bij fietsen heb je er in ieder geval minder snel last van.

Maar over die hartslag, ik weet niet of dit is waar je het over hebt, maar ik wil het maar even zeggen. Het is een beetje een mythe dat je een bepaalde hartslag hebt die ideaal is voor vetverbanding. Met een niet al te hoge hartslag haal je inderdaad een hoger percentage van de energie die je gebruikt uit vet, maar je gebruikt veel minder energie, dan als je een hogere hartslag hebt. Oftwel; van harder sporten met een hogere hartslag gebruik je meer energie en val je dus sneller af. Maar goed, een hoge hartslag kun je natuurlijk net zo goed op de fiets als op de benenwagen produceren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2014 07:33

Fietsen kan je langer volhouden maar met een half uur hardlopen gebruik je je spieren toch intensiever dan met 2 uur fietsen. Langer volhouden is dan niet echt een voordeel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

maaarten

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor maaarten » 28 aug 2014 10:29

Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe hard je fietst en hoe hard je loopt. Als ik in die 2 uur fietsen allemaal heuvels heb en een hoog tempo probeer vol te houden of als ik er een flinke interval training in doe, dan ben ik helemaal kapot. Als ik een half uurtje 10km/h ga rennen, heb ik nauwelijks een druppel zweet gelaten.

Wat mij betreft is het vooral belangrijk dat je de sport die je doet leuk vindt of leuk leert vinden; anders is het heel lastig om genoeg discipline op te brengen om het systematisch en goed te doen. Anders hou je weer op als er een paar kilotjes af zijn, maar dan komen die kilotjes ook zo weer terug. Of als je je eetpatroon aanpast en die paar kilo's niet terugkomen, is het nog steeds ongezond om weinig te bewegen. Sporten omdat het moet, is lastiger om vol te houden dan sporten omdat het leuk is.

mohamed

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2014 10:35

Kung-Fu oefen ik niet omdat het mijn tweede natuur is. Als kind was ik al helemaal weg van Bruce Lee zijn films. Dat soort choreografie kan ik enorm waarderen, want in essentie is het dat. Kung-Fu is een dans van twee rivalen die meestal eindigt wanneer de dood tussenbeide komt.
Laatst gewijzigd door mohamed op 28 aug 2014 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2014 10:37

maaarten schreef:Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe hard je fietst en hoe hard je loopt. Als ik in die 2 uur fietsen allemaal heuvels heb en een hoog tempo probeer vol te houden of als ik er een flinke interval training in doe, dan ben ik helemaal kapot. Als ik een half uurtje 10km/h ga rennen, heb ik nauwelijks een druppel zweet gelaten.

Wat mij betreft is het vooral belangrijk dat je de sport die je doet leuk vindt of leuk leert vinden; anders is het heel lastig om genoeg discipline op te brengen om het systematisch en goed te doen. Anders hou je weer op als er een paar kilotjes af zijn, maar dan komen die kilotjes ook zo weer terug. Of als je je eetpatroon aanpast en die paar kilo's niet terugkomen, is het nog steeds ongezond om weinig te bewegen. Sporten omdat het moet, is lastiger om vol te houden dan sporten omdat het leuk is.


Zeker. Je moet een sport kiezen die je leuk vindt, anders wordt het niets. Dan haak je bij de eerste druppels regen al af ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2014 10:38

Dat ligt niet aan de sport, maar aan de mentaliteit. De meeste mensen haken af bij wat tegenslag, ongeacht de tak van sport. Hoeveel gitaren hangen er wel niet aan de muren van optimisten die het wel even zouden leren. :roll:

Faramir

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2014 10:41

mohamed schreef:Dat ligt niet aan de sport, maar aan de mentaliteit. De meeste mensen haken af bij wat tegenslag, ongeacht de tak van sport. Hoeveel gitaren hangen er wel niet aan de muren van optimisten die het wel even zouden leren. :roll:

Heb je interesse in een gitaar? :p

mohamed

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2014 10:54

Als het een mooi exemplaar is en de prijs redelijk: altijd! Dat is weer het voordeel van gebrek aan mentaliteit! :P

Noah88
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2014 14:31

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Noah88 » 28 aug 2014 16:24

Fietsen

mohamed

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2014 19:50

Faramir schreef:Hardlopen is toch niet echt mijn ding.

Maak een leeuw boos op de prairie en het wordt je ding wel! :lol:

Faramir

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2014 19:54

mohamed schreef:Maak een leeuw boos op de prairie en het wordt je ding wel! :lol:

Stil blijven staan is toch het advies? Gelukkig lopen er in Nederland niet zo heel veel wilde beesten rond die een mens kunnen verscheuren.

Ik heb in ieder geval een racefiets goedkoop 2e hands op de kop kunnen tikken. Kleding besteld. Daar nog even op wachten en dan kan ik beginnen.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten