Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Yoshi

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Yoshi » 09 dec 2015 21:52

Humanisme hoeft er niets mee te maken te hebben, net zoals christendom dat niet hoeft. Ik snap die angst voor psychologen eigenlijk volstrekt niet. De meeste helpen mensen juist om te gaan met traumatische gebeurtenissen in mensenlevens.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2015 10:49

_Sjors_ schreef:Een christelijke therapeut/psycholoog/psychiater... over een contradictio in terminis gesproken.

In mijn optiek fabriceert psychologie slachtoffers. Vaak wordt de uitgelokte emotionaliteit bij de gebruikers foutief als authentiek aangezien, en de nadrukkelijke beweringen van de psycholoog als deskundigheid. Maar, wat hun acties weerspiegelen is een simplistisch proces dat de individualiteit van mensen negeert. Psychologie werkt volgens het principe van het pragmatisme: waarheid is wat werkt. Niet oplossingsgericht, maar beheersmatig; leren omgaan met je probleem ipv het probleem laten verdwijnen. Het zal je maar gebeuren dat de problematiek echt verdwijnt, dan zitten ze zonder werk. Om nog maar te zwijgen over de farmaceutische industrie en de verwoestende effecten daarvan.

Zit je toevallig bij Scientology?

En het probleem laten verdwijnen? Stel eens dat je vroeger door je ouders bent mishandeld. Hoe zou je dat probleem willen laten verdwijnen? Daar heb je een tijdmachine voor nodig. Dus is beheersing de enige optie, toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 10 dec 2015 11:47

Hallo Mortlach (Whiskey liefhebber?),

Ik ben geen lid van enige kerkelijke gezindte op dit moment. Laten we het erop houden dat ik het bijzonder moeilijk vind om door de bomen het bos te zien. Waar ik in ieder geval geen lid van zal worden is die van Scientology. Ik weet waar je op doelt, maar ik ga niet mee met die new age pseudowetenschappelijke kletspraatjes. Van zout der aarde naar MEST der aarde? Nee laat maar, we stammen niet af van een ras van niet geschapen almachtige goden, genaamd Thetanen. Dat is natuurlijk grote flauwekul. De enige reden in mijn optiek waarom Hubbard deze "kerk" heeft gesticht is om de belasting te ontduiken.

Wat betreft je reactie:

En het probleem laten verdwijnen? Stel eens dat je vroeger door je ouders bent mishandeld. Hoe zou je dat probleem willen laten verdwijnen? Daar heb je een tijdmachine voor nodig. Dus is beheersing de enige optie, toch?

Hier kom ik vandaag nog op terug. Ik heb nu andere dringende bezigheden te doen, maar ik zie ernaar uit om hierover in discussie (of is "gesprek" een vriendelijkere optie?) te gaan met jou en/of anderen.

Hartelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2015 13:59

_Sjors_ schreef:Hallo Mortlach (Whiskey liefhebber?),

Inderdaad :-)

Ik ben geen lid van enige kerkelijke gezindte op dit moment. Laten we het erop houden dat ik het bijzonder moeilijk vind om door de bomen het bos te zien. Waar ik in ieder geval geen lid van zal worden is die van Scientology. Ik weet waar je op doelt, maar ik ga niet mee met die new age pseudowetenschappelijke kletspraatjes. Van zout der aarde naar MEST der aarde? Nee laat maar, we stammen niet af van een ras van niet geschapen almachtige goden, genaamd Thetanen. Dat is natuurlijk grote flauwekul. De enige reden in mijn optiek waarom Hubbard deze "kerk" heeft gesticht is om de belasting te ontduiken.

Ja, het is een behoorlijk schimmige organisatie/cult.

Hier kom ik vandaag nog op terug. Ik heb nu andere dringende bezigheden te doen, maar ik zie ernaar uit om hierover in discussie (of is "gesprek" een vriendelijkere optie?) te gaan met jou en/of anderen.

Hartelijke groeten,

Sjors.

Ik ben altijd wel in voor een gesprek. Ik wacht het rustig af, het internet is geduldig. :-)

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 10 dec 2015 14:10

Zo, de hond is uitgelaten en het huisje is weer wat opgeruimder. Het is maar zomaar weer een rommeltje, ik ben een echte kruimelaar wat dat betreft en dat geeft ook alleen maar onrust. De hond echter vind dit niet zo erg, hij vind die kruimels wel lekker.

Laat ik beginnen met het gegeven dat ik heel goed weet wat het is om blauwe plekken te moeten verbergen voor de rest van de wereld.

Ik merk, corrigeer me als ik fout zit, dat je geen Christen bent. Dat praat wat lastig omdat er een aantal zaken jou niet bekend zijn en ik nog wel eens geneigd ben om op de zaken vooruit te lopen. Ik zie dit echter als een uitdaging en niet als een probleem.

Je hebt het over een tijdmachine die, als ik je goed begrijp, je in staat zou moeten stellen om zaken ongedaan te maken. Het frappante van die tijdmachine is dat deze dus ook bestaat: de mijne bestond uit een trip naar het verleden. Helaas werkte deze tijdmachine maar op 1 manier: herhalen van gebeurtenissen. In principe werkt deze dus alleen maar gedragsversterkend. Nu wil ik niet beweren dat iedereen hetzelfde omgaat met problematiek, maar mij bracht deze tijdmachine geen oplossing.

Om nu het hele proces naar de oplossing in een notendop weer te geven, doet m.i. tekort aan de geweldige genezende kracht van God. Maar om nu pagina's vol te gaan schrijven als reactie, lijkt me ook weer niet het doel van dit platform. Daarom zou ik je willen vragen om een stukje te lezen in de Bijbel, zodat je wellicht enigszins kunt volgen waar ik het dan over zou willen hebben. Dat stukje kun je vinden in Lucas 11, en dan i.h.b. de verzen 15-32. Mocht je geen Bijbel hebben, dan hierbij een link naar het betreffende gedeelte:

http://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/15.html#11

Dan volgt nu iets bijzonders, want ik wil eigenlijk niet de aandacht vestigen op de verloren zoon, maar op zijn broer. Probeer goed tussen de regels door te lezen. Gezien je reacties, getuigd dat volgens mij van een behoorlijk IQ, dus dat gaat je vast wel lukken. Geef maar aan of dit is gelukt, dan kan ik de zaken hopelijk wat duidelijker uitleggen, althans mijn point of view.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2015 17:12

_Sjors_ schreef:Ik merk, corrigeer me als ik fout zit, dat je geen Christen bent.

Dat klopt.

Dat praat wat lastig omdat er een aantal zaken jou niet bekend zijn en ik nog wel eens geneigd ben om op de zaken vooruit te lopen. Ik zie dit echter als een uitdaging en niet als een probleem.

Ik zit al heel wat jaren op refoweb, dus hoewel ik dingen niet altijd overneem, zal er niet heel veel zijn dat me totaal onbekend is.

Je hebt het over een tijdmachine die, als ik je goed begrijp, je in staat zou moeten stellen om zaken ongedaan te maken. Het frappante van die tijdmachine is dat deze dus ook bestaat: de mijne bestond uit een trip naar het verleden. Helaas werkte deze tijdmachine maar op 1 manier: herhalen van gebeurtenissen. In principe werkt deze dus alleen maar gedragsversterkend. Nu wil ik niet beweren dat iedereen hetzelfde omgaat met problematiek, maar mij bracht deze tijdmachine geen oplossing.

Om nu het hele proces naar de oplossing in een notendop weer te geven, doet m.i. tekort aan de geweldige genezende kracht van God. Maar om nu pagina's vol te gaan schrijven als reactie, lijkt me ook weer niet het doel van dit platform. Daarom zou ik je willen vragen om een stukje te lezen in de Bijbel, zodat je wellicht enigszins kunt volgen waar ik het dan over zou willen hebben. Dat stukje kun je vinden in Lucas 11, en dan i.h.b. de verzen 15-32. Mocht je geen Bijbel hebben, dan hierbij een link naar het betreffende gedeelte:

http://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/15.html#11

Geen zorgen, ik heb een NBV-bijbel in de kast staan. Ik zal het eens bekijken. Maar tot nu toe klinkt dit toch enorm als het leren beheersen van de gevolgen, en niet van het wegnemen van het probleem. Jouw tijdmachine is figuurlijk; ik doelde op een letterlijke.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 10 dec 2015 17:16

Geduld mijn vriend, geduld. Die NBV zal je niet zoveel goeds brengen, dat is een corrupte vertaling. Neem de Statenvertaling maar, die blijft het dichtst bij de grondtekst.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 10 dec 2015 18:39

Als je mensen vooral wil ontmoedigen om de bijbel te lezen moet je ze vooral een Statenvertaling aanraden...

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 10 dec 2015 18:59

Ik gebruik de Jongbloed editie (1995), die valt best mee hoor in taalgebruik. Mocht de Statenvertaling je te ouderwets zijn en ben je te vervreemd van je wortels, dan is de HSV (Herziene Statenvertaling) een goed alternatief. Hoewel ook daarin enkele zaken m.i. niet juist vertaald zijn. Verder is dit op zich een discussie waard, maar heeft het hier te weinig betrekking op het onderwerp.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 10 dec 2015 19:06

Wat mij betreft kan je gewoon fijn elke vertaling lezen in hedendaags Nederlands. :)

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 11 dec 2015 00:02

Yoshi,

Je moet doen waar je gelukkig van wordt...

Heb je nog een bijdrage die het onderwerp aangaat?

Beste groeten,

Sjors.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 11 dec 2015 06:48

Maar natuurljk. Ik ben een jaar oid in behandeling geweest van een psycholoog. Tijdens mijn burn-out. Door de gesprekken met haar en door verschillende soorten groepstherapie waaronder mindfulness heb ik iets wat zich kon ontwikkelen in een chronische burn-out (n dus een levenslang arbeidsongeschiktheid en alles wat daaraan hangt) kunnen ombuigen. Angst voor psychologie is slechts angst voor jezelf, je eigen gedachtengangen en je eigen tekortkomingen.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 11 dec 2015 10:30

Ah, stress: de nieuwste boeman. Ik motiveer deze reactie later op de dag.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 11 dec 2015 12:45

Mindfulness heeft zijn wortels in het boedhisme zitten. Zen-boeddhist Jon Kabat-Zinn heeft het “Center for Mindfulness” (voorheen de Stress Reduction Clinic) van de University of Massachusetts Medical School, gesticht in 1979. Wat mijn vermoeden bevestigd dat jij dus boeddhist bent. Tevens roept dit bij mij ook de vraag op wat je bedoeling hier op dit forum is. Ben je zeker van je zaak? Of ben je nog steeds op zoek? Probeer je een hybride te maken van het geloof in God? Of wil je hier de boedhistische kulwaarheden ventileren? Wat mij betreft voorstelbare vragen.

Terugkomend op de mindfulness:

In mijn ogen is mindfulness een groeiende trend in de psychologie en de daaruit voortvloeiende psychotherapie. En zoals dat meestal gaat bij trends: ze zijn er om aan een behoefte te voldoen. Deze behoeftes worden voornamelijk in het leven geroepen doordat praktiseerders van alternatieve geneeswijzes grote inspanningen verrichten om stress te benadrukken in de hedendaagse cultuur. We zijn nu eenmaal gevoelig voor trends, dus is het niet zo verwonderlijk dat men deze benadering accepteerd, zonder daarbij na te denken over de vraag of stress echt wel zo’n probleem is voor hen, en of men zo nodig de aanbevolen technieken moet beoefenen om hun zogenaamde stress te verminderen (reduceren).
Heb je ook overwogen dat in plaats van tijd te nemen om een stressreductie-techniek aan te leren en te praktiseren, het veel waardevoller en praktischer zou kunnen zijn om die tijd te gebruiken om bordspellen te spelen met de kinderen, of naar een (dieren)park te gaan, of het beluisteren van mooie muziek, een dutje te doen, een nuttige hobby te ontwikkelen, een (strand)wandeling te maken of een van de vele andere aangename activiteiten die mensen kunnen genieten en ook eens nagedacht over het feit dat deze activiteiten samen ondernomen (samen met een ander dus) een nog grotere uitwerking kunnen hebben? Studies hebben aangetoond dat zulke acties de bloeddruk doen dalen en de hartslag kalmeren. Wetenschappelijk bewezen! En dat is niet het geval bij de pseudo wetenschappelijke benadering die jij nu aan het promoten bent. Waarover nog het volgende:

Mindfulness is een religieuze praktijk, een belangrijke spirituele discipline van het boeddhistische achtvoudige pad. Misschien (waarschijnlijk wel dus) heb je de term “apenverstand” (monkey mind) al opgemerkt hier en daar; dit wordt meer en meer algemeen. In het promoten van mindfulness wordt het denkende verstand voorgesteld/aangezien als een “kletsende aap”. Gedachten zijn het geklets en meditatie moet dit apenverstand temmen en tot zwijgen brengen, zodat het “boeddha-verstand” kan worden. Ik verwijs hierbij voor meer info ontrent deze anti Goddelijke benadering middels de volgende link:

http://buddhaspace.blogspot.com/2010/02 ... -mind.html

Kletsende aap...hmmm. Daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Gedachtes zijn volgens deze methodiek niks meer dan een onafhankelijke activiteit, losgekoppeld van, nee ontdaan zelfs van de ware essentie van wie JIJ bent. Mocht dit lukken, dan ben je dus niks meer dan de vormeloosheid die boedha zelf is. Door middel van meditatie (laat ik daar me smoel nog maar over dichthouden, m.a.w. breek me de bek niet open) wordt dit zogenaamde kletsende apenverstand getemd om het stille boeddha-verstand bloot te leggen. Met al zijn pieken en dalen. Ik leef in de stellige overtuiging dat het mindfulness gebeuren niet ontworpen is voor stress-reductie. Het is rigoureus religieus en strikt spiritueel. Dat is wat er aan de hand is.

God echter vertelt een totaal ander verhaal. Ons denken en redeneren maken deel uit van hoe Hij ons bedraad (of gemaakt, wat u wil) heeft, aangezien de mens naar Zijn beeld is gemaakt. Rede en gedachte zijn geworteld in Gods karakter! En in Zijn schepping is het niet een kwestie van een illusoir (fictief) fenomeen van louter rijzen en dalen. Elke leer die zegt dat het verstand of het denken slecht is, of dat geestelijk begrip hindert, is vreemd aan de natuur van God zoals Hij Zichzelf onthuld heeft in Zijn Woord. Het gebruik van de termen “kletsend verstand” of “apenverstand” denigreert het verstand dat God ons gaf en geeft. Met een dusdanig verstand zullen we Gods Woord nimmer leren verstaan.

Voor de liefhebber nog enkele links:

http://www.umassmed.edu/Content.aspx?id=41252

http://circleyoga.com/mindfulness/monda ... mindfulnes

http://bijbelenonderwijs.nl/bijbel-en-n ... dfulness-3

Ik hoop dat wij verder kunnen kletsten zonder dat ik daarvoor naar de dierentuin moet gaan.

Hartelijke groeten,

Sjors.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 11 dec 2015 21:15

_Sjors_ schreef:Mindfulness heeft zijn wortels in het boedhisme zitten.

Dat klopt.
Zen-boeddhist Jon Kabat-Zinn heeft het “Center for Mindfulness” (voorheen de Stress Reduction Clinic) van de University of Massachusetts Medical School, gesticht in 1979.

Klopt.
Wat mijn vermoeden bevestigd dat jij dus boeddhist bent.

Volgens mij haal je 2 personen door elkaar. Mortlach is volgens mij boeddhistisch, ikzelf ben christen.
Tevens roept dit bij mij ook de vraag op wat je bedoeling hier op dit forum is.

Mijn bedoeling is een beetje tijdverdrijf en een beetje informatie opdoen en een beetje informatie geven.
Ben je zeker van je zaak?

Ik ben belijdend en overtuigd christen.
Of ben je nog steeds op zoek?

Nope.
Probeer je een hybride te maken van het geloof in God?

Ook al niet.
Of wil je hier de boedhistische kulwaarheden ventileren?

Niet echt. Ook nooit gedaan. Alhoewel ik helemaal niets tegen het boeddhisme heb en er zeker wel wijsheden in te vinden zijn.
Wat mij betreft voorstelbare vragen.

Terugkomend op de mindfulness:

Fijn. Alhoewel het slechts een voetnoot was in mijn reactie.
In mijn ogen is mindfulness een groeiende trend in de psychologie en de daaruit voortvloeiende psychotherapie. En zoals dat meestal gaat bij trends: ze zijn er om aan een behoefte te voldoen. Deze behoeftes worden voornamelijk in het leven geroepen doordat praktiseerders van alternatieve geneeswijzes grote inspanningen verrichten om stress te benadrukken in de hedendaagse cultuur. We zijn nu eenmaal gevoelig voor trends, dus is het niet zo verwonderlijk dat men deze benadering accepteerd, zonder daarbij na te denken over de vraag of stress echt wel zo’n probleem is voor hen, en of men zo nodig de aanbevolen technieken moet beoefenen om hun zogenaamde stress te verminderen (reduceren).
Heb je ook overwogen dat in plaats van tijd te nemen om een stressreductie-techniek aan te leren en te praktiseren, het veel waardevoller en praktischer zou kunnen zijn om die tijd te gebruiken om bordspellen te spelen met de kinderen, of naar een (dieren)park te gaan, of het beluisteren van mooie muziek, een dutje te doen, een nuttige hobby te ontwikkelen, een (strand)wandeling te maken of een van de vele andere aangename activiteiten die mensen kunnen genieten en ook eens nagedacht over het feit dat deze activiteiten samen ondernomen (samen met een ander dus) een nog grotere uitwerking kunnen hebben? Studies hebben aangetoond dat zulke acties de bloeddruk doen dalen en de hartslag kalmeren. Wetenschappelijk bewezen! En dat is niet het geval bij de pseudo wetenschappelijke benadering die jij nu aan het promoten bent. Waarover nog het volgende:

Mindfulness is een religieuze praktijk, een belangrijke spirituele discipline van het boeddhistische achtvoudige pad. Misschien (waarschijnlijk wel dus) heb je de term “apenverstand” (monkey mind) al opgemerkt hier en daar; dit wordt meer en meer algemeen. In het promoten van mindfulness wordt het denkende verstand voorgesteld/aangezien als een “kletsende aap”. Gedachten zijn het geklets en meditatie moet dit apenverstand temmen en tot zwijgen brengen, zodat het “boeddha-verstand” kan worden. Ik verwijs hierbij voor meer info ontrent deze anti Goddelijke benadering middels de volgende link:

Kletsende aap...hmmm. Daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Gedachtes zijn volgens deze methodiek niks meer dan een onafhankelijke activiteit, losgekoppeld van, nee ontdaan zelfs van de ware essentie van wie JIJ bent. Mocht dit lukken, dan ben je dus niks meer dan de vormeloosheid die boedha zelf is. Door middel van meditatie (laat ik daar me smoel nog maar over dichthouden, m.a.w. breek me de bek niet open) wordt dit zogenaamde kletsende apenverstand getemd om het stille boeddha-verstand bloot te leggen. Met al zijn pieken en dalen. Ik leef in de stellige overtuiging dat het mindfulness gebeuren niet ontworpen is voor stress-reductie. Het is rigoureus religieus en strikt spiritueel. Dat is wat er aan de hand is.

God echter vertelt een totaal ander verhaal. Ons denken en redeneren maken deel uit van hoe Hij ons bedraad (of gemaakt, wat u wil) heeft, aangezien de mens naar Zijn beeld is gemaakt. Rede en gedachte zijn geworteld in Gods karakter! En in Zijn schepping is het niet een kwestie van een illusoir (fictief) fenomeen van louter rijzen en dalen. Elke leer die zegt dat het verstand of het denken slecht is, of dat geestelijk begrip hindert, is vreemd aan de natuur van God zoals Hij Zichzelf onthuld heeft in Zijn Woord. Het gebruik van de termen “kletsend verstand” of “apenverstand” denigreert het verstand dat God ons gaf en geeft. Met een dusdanig verstand zullen we Gods Woord nimmer leren verstaan.

Voor de liefhebber nog enkele links:

http://www.umassmed.edu/Content.aspx?id=41252

http://circleyoga.com/mindfulness/monda ... mindfulnes

http://bijbelenonderwijs.nl/bijbel-en-n ... dfulness-3

Ik hoop dat wij verder kunnen kletsten zonder dat ik daarvoor naar de dierentuin moet gaan.

Hartelijke groeten,

Sjors.

Ik betwijfel het. Schijnbaar weet je niet dat er 2 varianten zijn. Een boeddhistische en een ontdaan daarvan. Die laatste wordt meestal toegepast in therapie in westerse landen. Misschien is het makkelijk dat je de volgende keer weet waarover je praat (daar kan je achter komen door te vragen) alvorens een tirade af te steken. Overigens is er voor spiritualiteit binnen het christendom ook prima ruimte, kijk bijvoorbeeld eens naar de Karmelitaanse spiritualiteit.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”