schelpje3 schreef:Kenner Mortlach ?![]()
Als ik in dit soort fases ben, doe ik wel wat onderzoek. Ik houd ook van getalletjes en wil dingen begrijpen. Sinds ik heb opgezocht hoeveel meer spiermassa verbruikt, begrijp ik waarom mensen zo jojo-en, en dus waarom spiermassa het belangrijkste wapen is tegen overgewicht. Ik heb eerder al voorgerekend wat het positieve effect is van 1 of 2 kilio extra spiermassa (en dus het nadelige effect als je dat door hongerdiëten verliest).
Afvallen doe je als je meer energie verbruikt dan dat je opneemt (eet en drinkt). Echter, voor elke 3 kilo vet die je verliest, verlies je 1 kilo spieren. Daardoor keldert je 'energieverbruik in rust'. Als je na een tijdje weer normaal gaat eten (wat je was gewend), neem je dus ongemerkt veel meer energie op dan je verbruikt, waardoor dat gewicht er binnen no time weer aanzit. Daarom dus: Afvallen doe je als je meer energie verbruikt dan dat je opneemt, en je het verlies aan spiermassa compenseert!
Ik heb gisteren het 2e boek van dr Frank gekocht voor mijn man. Het is een beetje genuanceerder geworden inmiddels.
Hij had zich destijd aangemeld op internet en kreeg elke dag een menu, maar voor een buitenshuis werkende, die ook nog vaak onderweg is, is dat niet haalbaar.
Nu staan er lekkere menu's in voor het hele gezin, al is mijn man de enige in huis die op de lijn moet letten
Buitenshuis werken maakt het inderdaad wel een wat grotere uitdaging. Gelukkig dat jullie een goede manier hebben gevonden!