Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2011 12:17

schelpje3 schreef:Kenner Mortlach ? :wink:

Als ik in dit soort fases ben, doe ik wel wat onderzoek. Ik houd ook van getalletjes en wil dingen begrijpen. Sinds ik heb opgezocht hoeveel meer spiermassa verbruikt, begrijp ik waarom mensen zo jojo-en, en dus waarom spiermassa het belangrijkste wapen is tegen overgewicht. Ik heb eerder al voorgerekend wat het positieve effect is van 1 of 2 kilio extra spiermassa (en dus het nadelige effect als je dat door hongerdiëten verliest).

Afvallen doe je als je meer energie verbruikt dan dat je opneemt (eet en drinkt). Echter, voor elke 3 kilo vet die je verliest, verlies je 1 kilo spieren. Daardoor keldert je 'energieverbruik in rust'. Als je na een tijdje weer normaal gaat eten (wat je was gewend), neem je dus ongemerkt veel meer energie op dan je verbruikt, waardoor dat gewicht er binnen no time weer aanzit. Daarom dus: Afvallen doe je als je meer energie verbruikt dan dat je opneemt, en je het verlies aan spiermassa compenseert!

Ik heb gisteren het 2e boek van dr Frank gekocht voor mijn man. Het is een beetje genuanceerder geworden inmiddels.
Hij had zich destijd aangemeld op internet en kreeg elke dag een menu, maar voor een buitenshuis werkende, die ook nog vaak onderweg is, is dat niet haalbaar.
Nu staan er lekkere menu's in voor het hele gezin, al is mijn man de enige in huis die op de lijn moet letten :D

Buitenshuis werken maakt het inderdaad wel een wat grotere uitdaging. Gelukkig dat jullie een goede manier hebben gevonden!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 feb 2011 12:29

Mijn man trapt immer in die valkuil, in het kader van: het lichaam is zwak.
Hij lust alles en kan altijd eten. Zelfs als hij ziek is en dat is hij niet vaak.
Bij elk dieet valt hij succesvol af, maar dan..... dan moet hij op gewicht BLIJVEN en dan gebeurt iedere keer hetzelfde.
Het sporten vermindert, ach, dat ene gebakje, die paar toastjes, dat blokje kaas...
En iedere keer rende ik als een soort coach achter hem aan, doe dat nou niet, of beweeg dan meer ter compensatie, maar helaas...
De jaartjes gaan echter steeds meer tellen, dus voordat er echte gezondheidsproblemen optreden, zal hij toch weer moeten afvallen !
Als de dokter het tegen je moet zeggen, ben je te laat !
Idd Mortlach, hij eet naar verhouding vrijwel niet meer dan ik, maar zijn stofwisseling is veel trager (geworden)
Ik kan altijd van alles snoepen (al doe ik dat niet) zonder aan te komen, ik ben sinds mijn trouwen 5 kilo zwaarder en 1 confectiemaat.
Maar ik beweeg sowieso, al sport ik dan momenteel niet en heb nu een parttime baan, waarin ik ook lichamelijk werk verricht.
En ik heb een kleine maag, die snel gevuld is :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2011 15:21

schelpje3 schreef:Mijn man trapt immer in die valkuil, in het kader van: het lichaam is zwak.
Hij lust alles en kan altijd eten. Zelfs als hij ziek is en dat is hij niet vaak.
Bij elk dieet valt hij succesvol af, maar dan..... dan moet hij op gewicht BLIJVEN en dan gebeurt iedere keer hetzelfde.
Het sporten vermindert, ach, dat ene gebakje, die paar toastjes, dat blokje kaas...

Ja, dat hebben we vrees is allemaal wel last van. Ik bedoel, er is natuurlijk een goede reden dat ik nu (weer) aan het afvallen ben. Als je stopt met sporten, tja, dan wordt gewichtstoename haast onafwendbaar. Blijven bewegen dus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 feb 2011 08:36

Ik wil eigenlijk ook naast m'n dagelijkse beweging (fietsen naar werk/kerk/stad/winkels en wandelen) iets erbij gaan doen. Ik zit te denken aan zwemmen dan kan m'n man ook gelijk mee doen. Ik hou absoluut niet van een sportschool. Daar maak je mij echt sjago mee.

Eigenlijk wil ik een wii, maar tsja we hebben geen tv.

En ik droom van een zolder met een Wii.... lekker de ruimte en heb je het niet in de woonkamer staan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2011 10:34

Evelien schreef:Ik wil eigenlijk ook naast m'n dagelijkse beweging (fietsen naar werk/kerk/stad/winkels en wandelen) iets erbij gaan doen. Ik zit te denken aan zwemmen dan kan m'n man ook gelijk mee doen. Ik hou absoluut niet van een sportschool. Daar maak je mij echt sjago mee.

Echt? Hoezo? De oefeningen? de mensen? Het is echt allang niet meer zo dat in de sportschool alleen maar van die spijkers zitten of van die kleerkasten.

Mijn sportschool heeft een zwembad, dus dat is makkelijk.

En ik droom van een zolder met een Wii.... lekker de ruimte en heb je het niet in de woonkamer staan.

De algemene trend met de Wii is dat het toch een tegenvallende aankoop is. Niet dat ik je uit de droom wil helpen, maar mocht je je niet kunnen bedwingen, dan zou ik toch eerst een aantal mensen opzoeken die de Wii langer dan pak-m-beet 6 maanden hebben en hen vragen wat ze er nou nog mee doen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 feb 2011 10:43

m'n vriendin heeft een Wii, en doet er zeker wat mee. Sinds haar operatie (en voor de operatie) gebruikt ze hem dagelijks. En ze heeft dat ding al ruim 2 jaar.

Ik haat de sportschool ten eerste omdat er zo'n enorme vreselijke sfeer hangt, je kijkt alleen maar naar hijgende en zwetende mensen. Ik voel me bekeken (ja dat is in een zwembad ook wel zo). Nee een sportschool is echt niks voor mij. Ik ben een paar keer geweest. :?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 feb 2011 10:50

Ik heb de wii van mijn ouders te leen, maar heb zelf een spel gekocht, en heb het heel veel gedaan. Nu even iets minder, omdat het allemaal niet helemaal soepel meer gaat ;) Maar zo af en toe een kwartiertje. Ik vind dat heerlijk!
Sowieso is het slim om op de sportschool iets te zoeken wat je echt leuk vindt. Nu doe ik al een hele poos sportgames, elke vrijdagochtend, en dat vind ik superleuk. Ik baal echt enorm als ik een keer moet werken en niet kan.Dan ga ik vaak op een avond in de week, als het ook is.
Maar het fitnessen zelf vond ik ook prima, maar toch een stuk minder leuk dan dit. Je moet gewoon even ontdekken wat je leuk vindt.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2011 12:35

Evelien schreef:m'n vriendin heeft een Wii, en doet er zeker wat mee. Sinds haar operatie (en voor de operatie) gebruikt ze hem dagelijks. En ze heeft dat ding al ruim 2 jaar.

Ah, dat is mooi. Misschien ligt het aan de mensen met wie ik omga. Daarbij bewegen alleen de duimen als ze met een spelcomputer spelen. Als dat gespring is maar niks.

Ik haat de sportschool ten eerste omdat er zo'n enorme vreselijke sfeer hangt, je kijkt alleen maar naar hijgende en zwetende mensen. Ik voel me bekeken (ja dat is in een zwembad ook wel zo). Nee een sportschool is echt niks voor mij. Ik ben een paar keer geweest. :?

Hmm, als je dat zo ervaart begrijp ik wel waarom je niet gaat. Gelukkig vind ik persoonlijk het sfeertje wel meevallen. Ja, iedereen is fanatiek/intensief met zichzelf bezig, maar goed, je gaat er ook niet heen voor iemand anders. Dat hijgen en zweten doe ik trouwens ook heel erg, dat komt van de inspanning :-) Na een half uur fietsen moet ik echt een schoon shirt aantrekken.

Africa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Africa » 04 feb 2011 12:43

Evelien schreef:Ik wil eigenlijk ook naast m'n dagelijkse beweging (fietsen naar werk/kerk/stad/winkels en wandelen) iets erbij gaan doen. Ik zit te denken aan zwemmen dan kan m'n man ook gelijk mee doen. Ik hou absoluut niet van een sportschool. Daar maak je mij echt sjago mee.

En 2x per week een halfuurtje hardlopen?
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 04 feb 2011 14:00

Een vraag. Ik wil graag mijn zusje stimuleren om wat af te vallen. Ze woont op zichzelf en niet direct bij mij in de buurt zodat we samen wat kunnen gaan doen. Maar ze is de laatste 4 jaar behoorlijk gegroeid. Ze is nu "echt dik", om het even zo te zeggen. Heb al gepolst wat ze eet en dat is nu niet echt heel veel maar volgens mij zit het meer in, dat ze veel te dik beleg neemt op brood, elke dag aardappels, groente en regelmatig vlees eet. Ze houdt wel echt van lekker eten. ALs je haar een gebakje ziet eten dan geniet ze daar enorm van. Nu gun ik dat haar allemaal van harte hoor. Maar ik gun haar nog meer dat ze iets slanker wordt, waardoor ze gewoon weer lekkerder in d'r vel zit, en wat meer zelfvertrouwen krijgt, want ze is nu best onzeker. Meer bewegen zou ook goed zijn voor d'r. Ze vindt dat ze zelf genoeg beweegt, maar dat is meer het gewone bewegen zeg maar, en niet waar je moe van wordt. ZE werkt in het onderwijs dus ze loopt wel veel, maar ja daar val je niet van af, zolang dat in gewone pas gaat.
Nu lijkt mij het beste dat ze naar een diëtiste gaat om wat advies in te winnen, en het zou mooi zijn als ze naar een sportschool wil. Maar kun je gewoon een afspraak maken bij een diëtiste of moet je daar een verwijsbrief voor hebben?

lia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lia » 04 feb 2011 14:09

zomaar schreef:Een vraag. Ik wil graag mijn zusje stimuleren om wat af te vallen. Ze woont op zichzelf en niet direct bij mij in de buurt zodat we samen wat kunnen gaan doen. Maar ze is de laatste 4 jaar behoorlijk gegroeid. Ze is nu "echt dik", om het even zo te zeggen. Heb al gepolst wat ze eet en dat is nu niet echt heel veel maar volgens mij zit het meer in, dat ze veel te dik beleg neemt op brood, elke dag aardappels, groente en regelmatig vlees eet. Ze houdt wel echt van lekker eten. ALs je haar een gebakje ziet eten dan geniet ze daar enorm van. Nu gun ik dat haar allemaal van harte hoor. Maar ik gun haar nog meer dat ze iets slanker wordt, waardoor ze gewoon weer lekkerder in d'r vel zit, en wat meer zelfvertrouwen krijgt, want ze is nu best onzeker. Meer bewegen zou ook goed zijn voor d'r. Ze vindt dat ze zelf genoeg beweegt, maar dat is meer het gewone bewegen zeg maar, en niet waar je moe van wordt. ZE werkt in het onderwijs dus ze loopt wel veel, maar ja daar val je niet van af, zolang dat in gewone pas gaat.
Nu lijkt mij het beste dat ze naar een diëtiste gaat om wat advies in te winnen, en het zou mooi zijn als ze naar een sportschool wil. Maar kun je gewoon een afspraak maken bij een diëtiste of moet je daar een verwijsbrief voor hebben?

Heel lief van je dat je aan je zusje denkt, maar het moet echt uit haarzelf komen, anders hoeft ze er echt niet aan te beginnen. Ik weet het van mezelf: Je moet op een punt komen dat je denkt: En nu ga ik er voor! Anders lukt het toch niet. Wat je dan ook probeerd, de motivatie ontbreekt. Die motivatie krijg je echt niet omdat jou zus nu zo nodig vind dat jij af moet vallen...

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 04 feb 2011 14:16

Dit antwoord had ik al verwacht, wilde het er nog bij zetten, maar m'n zusje zou echt niet uit haar zelf actie ondernemen hiervoor. En je ziet haar als het ware dicht groeien, en dat doet me gewoon verdriet. Zij heeft echt een steuntje in de rug nodig, dus ik wil het samen met haar gaan proberen. Familie woont allemaal ruim anderhalf uur rijden bij haar vandaan en wij 40 minuten. Ze is ook een beetje een troosteter. ZO van ik woon hier alleen, heb geen verkering. Me zussen zijn getrouwd etc. Ze schikt zich als het ware in haar lot. Nu kun je zeggen van als je zo gelukkig bent prima. Maar dat geloof ik ten diepste niet. Heb ook heel wat gelezen over afval verhalen, en toen kwam ik toch wel meer tegen dat mensen soms even de ogen geopend moesten worden ervoor.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2011 15:20

zomaar schreef:Dit antwoord had ik al verwacht, wilde het er nog bij zetten, maar m'n zusje zou echt niet uit haar zelf actie ondernemen hiervoor. En je ziet haar als het ware dicht groeien, en dat doet me gewoon verdriet. Zij heeft echt een steuntje in de rug nodig, dus ik wil het samen met haar gaan proberen. Familie woont allemaal ruim anderhalf uur rijden bij haar vandaan en wij 40 minuten. Ze is ook een beetje een troosteter. ZO van ik woon hier alleen, heb geen verkering. Me zussen zijn getrouwd etc. Ze schikt zich als het ware in haar lot. Nu kun je zeggen van als je zo gelukkig bent prima. Maar dat geloof ik ten diepste niet. Heb ook heel wat gelezen over afval verhalen, en toen kwam ik toch wel meer tegen dat mensen soms even de ogen geopend moesten worden ervoor.

Tja, ik ben het wel met Lia eens. Het moet uit haarzelf komen en als dat langer duurt, dan duurt dat maar wat langer. Kijk, de dingen die jij ziet, ziet je zus zelf ook wel. Daar op wijzen of aan haar gaan lopen trekken, hoe goed je het ook bedoelt, werkt vaak alleen maar averechts. Het lijkt er bijna op dat je die afspraak bij de diëtiste het liefste voor haar zou maken.

Jammer dat jullie zo ver uit elkaar wonen, anders zou je wel zelf naar de sportschool kunnen gaan en dan vragen of ze mee wil.

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 04 feb 2011 22:15

Iemand ervaring met Herbalife?

Ben het aan het overwegen, of is het jammer van m'n geld?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 feb 2011 22:23

@Zomaar, mijn zus en ik wonen meer dan een uur rijden van elkaar, maar deden tegelijk het streep-je-slank van Margriet. Dat was echt wel leuk! Nu was ik zelf wel gemotiveerd om te lijnen en mijn zus ook,maar ervaringen uitwisselen was sowieso leuk. Dat kan ook op afstand en met meer contact natuurlijk.
Gewoon via de telefoon of mail. Mijn zus wilde wel meer afvallen dan ik, en zij sportte ook veel meer, maar het was wel leuk om het toch samen te doen. Is dat een idee?
(en eigenlijk zou ik het wel beschamend vinden als mijn zus met het idee zou komen eigenlijk, want als zij zou zeggen dat ik te dik ben, dan zou mijn eigenwaarde flink dalen. Zoiets mag ik alleen zeggen, en desnoods mijn man, maar echt niet een zus, dus ik weet niet of het heel handig is om dat te zeggen, al is het heel lief bedoeld)

En Petra, ik heb geen ervaring, ik denk bij voorbaad dat zoiets zonde is van het geld. Met bewegen en gezond eten bereik je meer denk ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”