Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Moderators: Memmem, Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Welke sport beoefen je en waarom (niet)?

Berichtdoor essieee » 07 sep 2012 20:57

Okay...dus alleen een zogenaamde herstel of conditie training...red het vandaag nog niet zonder pijnstillers...en die neem ik normaal al nooit! :oops:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2012 21:05

essieee schreef:Okay...dus alleen een zogenaamde herstel of conditie training...red het vandaag nog niet zonder pijnstillers...en die neem ik normaal al nooit! :oops:

Hola, wacht. Als je pijnstillers nodig hebt tegen de spierpijn, dan durf ik je geen advies meer te geven., want zo heftig heb ik het nog niet meegemaakt. Dan moet je je toch eens afvragen wat je precies hebt gedaan en zou ik inderdaad gewoon wachten tot het overgaat (als het na een dag of 2-3 nog aanhoudt is er iets meer aan de hand).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

MarcMichel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor MarcMichel » 07 sep 2012 21:18

Ik heb vroeger veel hardgelopen maar nu door gezondheidsredenen niet meer wel probeer ik elke dag op de hometrainer te zitten met mijn brace aan. En dat is ook sport! :D

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 07 sep 2012 21:59

iemand tips tegen kramp? HEb al van alles geprobeerd.. Gister had ik enom veel zin, lekker weer een avond er flink tegenaan! en was het gewoon nodig.
Ik ben nog geen kwartier bezig, na een lange warmingup... en tjakka, kramp in mn kuiten... dus de kramp wegfietsen....na een kwartier ging het weer, maar toch niet, na vijf min was het weer mis...

tot tien min voor de tijd.. afstappen is tegen mijn principes.... rustig maar rond getrapt, laatste tien min volle, volle bak.. en net voro het eind ging het weer mis!

Dus.. een prut avond en ik kom meer sjago thuis dan dat ik ben gegaan, zo sporten is niks aan!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 08 sep 2012 17:52

@ppm: misschien staan hier nog wat tips tussen?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 sep 2012 15:25

Mortlach schreef:
Hola, wacht. Als je pijnstillers nodig hebt tegen de spierpijn, dan durf ik je geen advies meer te geven., want zo heftig heb ik het nog niet meegemaakt. Dan moet je je toch eens afvragen wat je precies hebt gedaan en zou ik inderdaad gewoon wachten tot het overgaat (als het na een dag of 2-3 nog aanhoudt is er iets meer aan de hand).

Het was de griep :wink:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 sep 2012 15:51

Na een maandagavond squatten rond de 65 kg (waar ik mijn vorm met heel veel moeite kon houden) is het geen goed idee om op dinsdagmorgen 6 km te rennen. Ik kan amper traplopen nu. Misschien moet ik toch maar overwegen om of het hardlopen of het squatten uit het programma te gooien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2012 16:06

parsifal schreef:Na een maandagavond squatten rond de 65 kg (waar ik mijn vorm met heel veel moeite kon houden) is het geen goed idee om op dinsdagmorgen 6 km te rennen. Ik kan amper traplopen nu. Misschien moet ik toch maar overwegen om of het hardlopen of het squatten uit het programma te gooien.

Of anders inplannen? :-)

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 11 sep 2012 16:17

essieee schreef:Ben gisteren voor het eerst wezen hardlopen, en vandaag....ongekend wat een spierpijn!
Als dat morgen zo nog is is het dan beter het hardlopen uit te stellen of kunje met wat spierpijn best rennen?

Als je bepaalde spiergroepen voor het eerst intensief gebruikt moeten ze daar aan wennen.
Spierpijn is aan de ene kant positief, want het betekent dat er spierweefsel is afgebroken. En dat betekent weer dat na herstel je spieren sterker worden en je conditie verbeterd.
Maar aan de andere kant is teveel spierpijn niet goed omdat er teveel weefsel is afgebroken. Dit gebeurt vooral als je te hard/te snel/te intensief hebt gesport.

Hoewel het zo verleidelijk is om tijdens een training tot je maximum te gaan, waardoor je je moe en voldaan voelt, kun je echt veel beter onder je maximum trainen. Met een beetje spierpijn kun je beter wel dan niet gaan trainen. Let er wel op dat je met spierpijn nooit een intensieve training moet doen, maar juist op souplesse moet trainen, anders heb je kans dat je jezelf overtraint.

Maar als je heel veel spierpijn hebt moet je je lichaam tijd geven voor herstel.

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 11 sep 2012 16:19

Mortlach schreef:Nee, uiteraard, maar een beetje beweging is wel beter dan stil blijven zitten. Daar raakt alles alleen maar vaster van.

Klopt. Indien je slechts een beetje spierpijn hebt is het voor het herstel van je spieren juist beter om wel te trainen dan om niet te trainen. Voorwaarde daarbij is dat het dan om een lichte (onderhouds-) training moet gaan.

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 11 sep 2012 16:21

paprikameisje2 schreef:iemand tips tegen kramp? HEb al van alles geprobeerd.. Gister had ik enom veel zin, lekker weer een avond er flink tegenaan! en was het gewoon nodig.
Ik ben nog geen kwartier bezig, na een lange warmingup... en tjakka, kramp in mn kuiten... dus de kramp wegfietsen....na een kwartier ging het weer, maar toch niet, na vijf min was het weer mis...

tot tien min voor de tijd.. afstappen is tegen mijn principes.... rustig maar rond getrapt, laatste tien min volle, volle bak.. en net voro het eind ging het weer mis!

Dus.. een prut avond en ik kom meer sjago thuis dan dat ik ben gegaan, zo sporten is niks aan!

De enige tip tegen kramp is ervoor zorgen dat je niet zo intensief traint. Uit je bericht maak ik op dat je jezelf enorm pusht en het uiterste van je lichaam vergt. Dat kun je natuurlijk wachten op kramp. Voortaan gewoon verstandiger (= minder intensief) trainen!

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 12 sep 2012 12:24

@Mortlach, ik had mijn zoon van 20 jouw "uitslooffilmpje" van 25 aug. laten zien.
Gisteravond heeft hij zich ook "uitgesloofd"maar dan met 20kg vertelde hij helemaal trots.
3 setjes van 10 :shock:
Pffffffffffff en ik vind het niks die keiharde spierballen. :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 sep 2012 12:38

Marloes1g schreef:@Mortlach, ik had mijn zoon van 20 jouw "uitslooffilmpje" van 25 aug. laten zien.
Gisteravond heeft hij zich ook "uitgesloofd"maar dan met 20kg vertelde hij helemaal trots.
3 setjes van 10 :shock:
Pffffffffffff en ik vind het niks die keiharde spierballen. :lol:

Indrukwekkend hoor. Daar moet ik nog wel even voor oefenen :-)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 12 sep 2012 21:46

Mens schreef:
De enige tip tegen kramp is ervoor zorgen dat je niet zo intensief traint. Uit je bericht maak ik op dat je jezelf enorm pusht en het uiterste van je lichaam vergt. Dat kun je natuurlijk wachten op kramp. Voortaan gewoon verstandiger (= minder intensief) trainen!

nou jah, dat kan wel, maar dan kan ik ook thuis wel een rondje om de kerk fietsen! dan zweet ik ook niet en heb ik een gevoel van dat ik gesport heb.

Ik moest vandaag voor iets anders bij de huisarts zijn en deze vraag ook nog eens gesteld, maar het past goed bij het hele beeld omdat ik in mijn zwangerschappen ook weinig kon doen en zo kramp had.
Het kan zijn dat spanning en vermoeidheid bij mij op de spieren slaat en dat dit ook helpt aan snel kramp krijgen.

Ik push mezelf niet.... maar als je lichaam zelf enerzijds aangeeft dat het nog wel veel meer kan, en bepaalde spieren geven aan dat het niet kan.. tja.. balans maar vinden!

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 15 sep 2012 21:18

ik ben nog steeds actief op de sportschool. Beetje cardio en een beetje spierontwikkeling. Ik kom er alleen maar
één keer per week aan toe.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”