Spons schreef:dat is ook het lastige van lijnen. Dan kan je nog beter komkommer met een yougurt saus eten , of iets waar heel weinig kalorietjes in zitten
Maar het is en blijft lastig !
Ik ben niet aan het lijnen. Ik ben aan het afvallen, en ik uit ervaring weet ik dat voor mij persoonlijk alle winst te halen is aan de bewegingskant, niet aan de voedingskant. Sinds ik 'aan het lijnen' ben, ben ik alleen maar méér gaan eten, omdat mijn bewegingspatroon dat simpelweg vergt.
Ja, soms eet ik pizza, (niet vaak, want eigenlijk niet eens lekker, meestal als ik geen zin heb om echt te koken), of maak ik hamburgers voor mezelf. Ik drink thee met honing en eet boterhammen met chocoladepasta. Is daar een hoop winst te boeken? Ongetwijfeld, maar dan zou ik binnen twee weken helemaal gek worden en er volledig de brui aan geven. Voor mij is dat dus geen goede taktiek.
Aan de andere kant ga ik 4 keer per week naar de sportschool, ongeveer 1-1,5 uur per keer. Lekker na het werk even wat anders dan beeldschermen en teksten. Van dat 1,5 uur is 30% cardio op de hometrainer, en 70% procent krachttraining met gewichten. Ik weet niet precies hoeveel ik verbrand bij het krachttrainen, maar als ik de waarden van de cardio doortrek (plusminus 700 kcal per uur volgens het apparaat) kom ik uit op ongeveer 1000 kcal per keer, 4 keer per week.
4000 kilocalorie: dat is een hele hoop pizza. Sterker nog, het is ongeveer het totaal wat je in 2 dagen naar binnen werkt. Dat soort winst krijg ik niet uit mijn dieet geperst hoor door minder te eten. Het is natuurlijk wel handig dat je niet méér dan die 4000 calorieën extra eet, anders heeft het nog weinig effect. Maar ik maak me dus echt niet druk om die ene keer per maand dat ik pizza eet of pannenkoeken maak.
Daarbij heeft het trainen als voordeel dat het je stofwisseling aanjaagt terwijl diëten je stofwisseling juist afremt. Spieren verbruiken meer energie om zichzelf in stand te houden dan een gelijk gewicht aan vet, dus zelfs als je slaapt ligt je verbranding hoger. En spieren zijn enorm sexy, vooral brede schouders

(opdrukkende smiley?)
Maar goed, ik heb dan ook het geluk dat ik de tijd en rust heb om regelmatig te sporten. Ik begrijp dat het voor mensen met gezinnen al een stuk lastiger is.