Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2020 18:06

irmo schreef:Misschien ben ik een doemdenker, maar ik zie dit nog op een burgeroorlog uitdraaien. Ik weet niet wat iemand daar voor voordeel uit zou kunnen halen,maar deze situatie is voor veel mensen iets wat niet al te lang meer moet voortduren…

Landen genoeg die daar om zouden juichen. En ik moet zeggen dat ontzettend veel mensen ontzettend offerbereid zijn, bereid hun leven tijdelijk stop te zetten om mensen die ze niet kennen, te beschermen. Aan de andere kant heb je de 'fake news' mensen die het allemaal denken beter te weten en die door Fox News of erger zijn gehersenspoeld dat alles een complot is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 apr 2020 13:05

Marnix schreef:Hoezo? In Oostenrijk werden de eerste twee corona-besmettingen op 25 feb vastgesteld. Op 16 maart werd er een lockdown afgekondigd. In Nederland werd de eerste besmetting vastgesteld op 27 feb en op 16 maart een intelligente lockdown afgekondigd. Je ziet over het algemeen in verschillende landen een redelijk gelijke tijdlijn als het gaat om wanneer welke maatregelen genomen worden.
Je ziet dat Oostenrijk de besmettingsgevallen veel beter in toom heeft weten te houden, waardoor het aantal sterfgevallen veel minder is (452 daar, 3700 hier). Ik kan het "intelligente" van de Nederlandse lockdown niet ontwaren als je bedenkt dat de Oostenrijkse aanpak veel minder slachtoffers heeft opgeleverd. Dat "intelligente" als bijvoeglijk naamwoord heeft de pretentie dat we het hier beter doen dan in andere landen. Welnu, dat is qua aantal besmettingen en het aantal doden niet het geval.
Marnix schreef:Met Baudet of Wilders aan het roer hadden we een volledige locckdown gehad zonder dat dat een bewezen effect heeft.
Zie boven: in Oostenrijk ging men wel voor een volledige lockdown. In het geval van Wilders of Baudet had je bovendien eerder een lockdown gehad en daar zouden we ook eerder uit gekomen zijn. Snelheid is bij deze crisis, waarbij het aantal besmettingen exponentieel toeneemt, essentieel.
Marnix schreef:Ps het gaat om hoe Rutte in een crisis met de omstandigheden omgaat, hoe hij communiceert. Het feit dat hij niet blind de complete lockdown heeft opgevolgd terwijl de maatregelen desondanks wel werken.
Dit is een verschil tussen de communicatie en de inhoud. Qua communicatie is Rutte heel goed. Hij zou je gemakkelijk een kapotte auto kunnen verkopen. Zijn toespraak waarin hij groepsimmuniteit bepleitte werd in de Nederlandse pers positief onthaald ("goede toon", "staatsman") terwijl er inhoudelijk van alles mee mis was en men dit daarom in het buitenland met afgrijzen aanhoorde.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 20 apr 2020 15:37

Mortlach schreef

Ik dacht toch dat het buiten kijf stond dat Rusland.....

Dat ontken ik niet en dat betwijfel ik ook niet.
Mijn punt derhalve was en is; dat er geen stembusfraude is gepleegd. Tenminste, daar is geen enkel bewijs van. Staten waar het " to close to call " was hebben iedere stem nageteld.
In Rusland bijv. behaald Poetin met gemak 80 tot 90% van de stemmen. Dat is niet omdat men daar zo stemt maar wel omdat daar grove schendingen zijn tov tegenkandidaten, persvrijheid, en andere zaken die het licht liever niet aanschouwen.

Ik spreek nog vele Amerikanen met wie ik samengewerkt heb, met wie ik goede contacten had en nog heb die op de NAVO basis in 't Harde werkzaam waren en waar ik ook nog wel eens vanuit defensie werkzaam moest zijn. Het betreft, blanken en gekleurden, officieren en soldaten, republikeinen en democraten, van Noord tot Zuid, van Oost tot West, dus ik mag ervanuit gaan dat ik redelijk goed op de hoogte mag zijn wat er zich in de USA afspeeld.

Tenslotte nog dit en dat is mijn persoonlijke mening: de NL pers is zo anti Trump als maar kan waardoor er een erg gekleurde visie wordt weergegeven van wat er zich in de USA afspeeld. Niet alleen politiek, ook economisch rasciaal enz, enz. Tegenstanders van DT worden in het zonnetje gezet, iedere letter van DT gewogen, maar zijn achterban wordt HIER niet gehoord.
Dit is niet persoonlijk op jou, Mortlach.
Maar ik proef hier soms dat men mijn letters hier soms erg aanstootgevend vindt.
Een ieder mag zijn/haar mening uiten, en helaas zijn er mensen die het maar al te prettig vinden om meningen van anderen onderuit te halen, terwijl men dat doet met oogkleppen op!!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 apr 2020 15:59

elburger schreef:Dat ontken ik niet en dat betwijfel ik ook niet.
Mijn punt derhalve was en is; dat er geen stembusfraude is gepleegd. Tenminste, daar is geen enkel bewijs van. Staten waar het " to close to call " was hebben iedere stem nageteld.
In Rusland bijv. behaald Poetin met gemak 80 tot 90% van de stemmen. Dat is niet omdat men daar zo stemt maar wel omdat daar grove schendingen zijn tov tegenkandidaten, persvrijheid, en andere zaken die het licht liever niet aanschouwen.

Maar dan verschuif je dus de doelpalen van "geheime manipulatie via psy-ops en social media" met "het letterlijk vervalsen/wijzigen van uitgebrachte stemmen", alsof dat eerste geen probleem zou zijn. Ach, waar maken we ons druk om, dat een vreemde macht heeft geholpen een volslagen idioot het witte huis in te krijgen? Hoeveel doden ondertussen door COVID? 40.000+ ?

Tenslotte nog dit en dat is mijn persoonlijke mening: de NL pers is zo anti Trump als maar kan waardoor er een erg gekleurde visie wordt weergegeven van wat er zich in de USA afspeeld. Niet alleen politiek, ook economisch rasciaal enz, enz. Tegenstanders van DT worden in het zonnetje gezet, iedere letter van DT gewogen, maar zijn achterban wordt HIER niet gehoord.

Die achterban die ziekenhuizen blokkeert met demonstraties? Die achterban? De achterban die nepotisme en corruptie letterlijk TOEJUICHEN? Die achterban? Nee, waarom wordt daar eigenlijk niet naar geluisterd?

Dit is niet persoonlijk op jou, Mortlach.
Maar ik proef hier soms dat men mijn letters hier soms erg aanstootgevend vindt.
Een ieder mag zijn/haar mening uiten, en helaas zijn er mensen die het maar al te prettig vinden om meningen van anderen onderuit te halen, terwijl men dat doet met oogkleppen op!!

Wat Trump betreft raak ik er inderdaad elke dag meer van overtuigd dat hij geen enkele, NUL, positieve eigenschappen heeft.

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 20 apr 2020 16:05

@ Mortlach
......... veel........

R.M.Nixon. Verguist door iedereen!
WATERGATE, de schande uit de 20e eeuw in de Amerikaanse politieke geschiedenis.

Heeft hij in jouw ogen iets hoeds gedaan in zijn ambtstermijn?

Ben benieuwd waar jij mee aankomt zetten.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 apr 2020 17:33

elburger schreef:R.M.Nixon. Verguist door iedereen!
WATERGATE, de schande uit de 20e eeuw in de Amerikaanse politieke geschiedenis.

Heeft hij in jouw ogen iets hoeds gedaan in zijn ambtstermijn?

Ben benieuwd waar jij mee aankomt zetten.

Man, Nixon was een heilige vergeleken met Trump. En ja hoor, Nixon heeft ook wel goede dingen gedaan. De Environmental Protection Agency, bijvoorbeeld, is uit zijn tijd. Een bureau dat Trump trouwens zo hard mogelijk aan het uithollen is.

Ik ben zelf van mening dat Watergate kinderspel is vergeleken met Ukrain-a-lago en alle andere complotten waar Trump midden in staat. Verder liegt die man zo veel dat ik hem nog niet zo geloven als hij zou zeggen dat de lucht blauw was. Malignant narcisme is geen eigenschap die goed samengaat met iemand de machtigste persoon op aarde maken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2020 19:30

elbert schreef:Je ziet dat Oostenrijk de besmettingsgevallen veel beter in toom heeft weten te houden, waardoor het aantal sterfgevallen veel minder is (452 daar, 3700 hier). Ik kan het "intelligente" van de Nederlandse lockdown niet ontwaren als je bedenkt dat de Oostenrijkse aanpak veel minder slachtoffers heeft opgeleverd. Dat "intelligente" als bijvoeglijk naamwoord heeft de pretentie dat we het hier beter doen dan in andere landen. Welnu, dat is qua aantal besmettingen en het aantal doden niet het geval.
Zie boven: in Oostenrijk ging men wel voor een volledige lockdown. In het geval van Wilders of Baudet had je bovendien eerder een lockdown gehad en daar zouden we ook eerder uit gekomen zijn. Snelheid is bij deze crisis, waarbij het aantal besmettingen exponentieel toeneemt, essentieel.
Dit is een verschil tussen de communicatie en de inhoud. Qua communicatie is Rutte heel goed. Hij zou je gemakkelijk een kapotte auto kunnen verkopen. Zijn toespraak waarin hij groepsimmuniteit bepleitte werd in de Nederlandse pers positief onthaald ("goede toon", "staatsman") terwijl er inhoudelijk van alles mee mis was en men dit daarom in het buitenland met afgrijzen aanhoorde.

Op het groepsimmuniteitsverhaal kwam heel kort erna een uitleg, dat de groepsinnuniteit geen doel is maar een bijkomstigheid.

Wat Oostenrijk betreft, ja kan de cijfers gewoon niet zo vergelijken als je doet. Er zijn landen met een complete lockdown (denk even aan Belgie, Spanje enzovoorts) waar de cijfers niet beter zijn dan in Nederland, soms minder gunstig. Er zijn landen zonder lockdown waar weinig besmettingen waren. Dat heeft te maken met de hoeveelheid besmettingen
en daardoor “brandhaarden” die er al voor die tijd waren (denk aan carnaval in Nederland waardoor met name de zuidelijke provincies geraakt werden en het virus al vroeg de kans had om zich te verspreiden, wintersporters in Noord-Italie (in Oostenrijk blijven die meestal in hun eigen land) de bevolkingsdichtheid (veel hoger dan in Oostenrijk), hoeveel men in een land reist voor werk en andere zaken (veel meer woon-werkverkeer hier.) Het is dus onzin om naar 1 ander land met een ander land met een complete lockdown te vergelijken en te zeggen: dus dat werkt veel beter. Of op basis daarvan stellen dat de regering betere beslissingen nam.

Oh ja en in Oostenrijk droeg zelf mogelijk ook bij aan de verspreiding van het virus in Europa, door wintersportgebieden waar veel buitenlandse toeristen waren, open te houden terwijl men wist dat er besmettingen waren: https://nos.nl/artikel/2331132-honderde ... tirol.html
Laatst gewijzigd door Marnix op 20 apr 2020 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 apr 2020 21:02

https://www.cnbc.com/2020/04/20/oil-mar ... emand.html

Onverwacht gevolg van Corona en de stilstand van de wereldeconomie is dat de olieprijs voor levering in mei naar MIN 40 USD per vat is gegaan. Ja, je leest het goed: als je nu een contract zou sluiten om in mei een vat olie te kopen, zou je dat vat met olie PLUS 40 dollar krijgen. Blijkbaar kunnen de producenten het nergens meer opslaan en ze moeten er echt vanaf. Ik vraag me af hoe veel vaten ik kwijt kan in onze achtertuin. Toch best een hoop, lijkt me. Misschien toch maar eens 2000 vaten bestellen of zo.

De prijzen voor later dit jaar zijn trouwens wel gewoon nog positief.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2020 23:06

Mortlach schreef:https://www.cnbc.com/2020/04/20/oil-markets-us-crude-futures-in-focus-as-coronavirus-dents-demand.html

Onverwacht gevolg van Corona en de stilstand van de wereldeconomie is dat de olieprijs voor levering in mei naar MIN 40 USD per vat is gegaan. Ja, je leest het goed: als je nu een contract zou sluiten om in mei een vat olie te kopen, zou je dat vat met olie PLUS 40 dollar krijgen. Blijkbaar kunnen de producenten het nergens meer opslaan en ze moeten er echt vanaf. Ik vraag me af hoe veel vaten ik kwijt kan in onze achtertuin. Toch best een hoop, lijkt me. Misschien toch maar eens 2000 vaten bestellen of zo.

De prijzen voor later dit jaar zijn trouwens wel gewoon nog positief.

Tja, de prijs voor benzine is ook flink gezakt hier. Alleen heeft niemand er veel aan want waar moet je naartoe rijden? Naar het werk? Mag niet. Naar familie of vrienden? Mag niet. Naar de dierentuin of een museum? Mag ook niet. Daarom is die prijs ook zo laag. Maar ja als jij veel vaten onbewerkte olie kan opslaan kan je er vast winst op maken :-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

K80
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor K80 » 21 apr 2020 07:37

Trump gaat nu een voorraad olie op opslaan.
Vandaag is het gisteren van morgen.

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 21 apr 2020 08:00

Vandaag worden waarschijnlijk enige maatregelen betreffende " intelligente lockdown" verzacht. Uitgelekte zaken als, lageronderwijs dat weer beperkt gegeven mag worden op de scholen, verruimen sport mogelijkheden voor kinderen tot 12 jr, het toestaan van bezoek ( 1 vaste bezoeker per bewoner) in bejaarden- verzorgingstehuizen zijn enige zaken. De burgemeesters van de diverse veiligheidzones willen een verbod op alle evenementen tot september, oktober. Ook de "corona-app zal wel besproken worden.

Wat vindt een ieder van het ingebruiknemen van deze app?
Prima zaak en moet het verplicht worden?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 apr 2020 14:31

K80 schreef:Trump gaat nu een voorraad olie op opslaan.

Nee, Trump heeft de "Strategic Reserve" volgetankt toen de olie nog 30 dollar per vat was, voor zover ik het begrepen heb. Hij wil nu wel extra capaciteit maken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 apr 2020 14:32

elburger schreef:Wat vindt een ieder van het ingebruiknemen van deze app?

Dat hangt er maar helemaal van af hoe hij werkt. Volledig geanonimiseerd en zonder 'centrale' opslag of verwerking, dan ja. Anders zou ik er wel mijn twijfels bij hebben.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 21 apr 2020 15:12

elburger schreef:
Wat vindt een ieder van het ingebruiknemen van deze app?

Vergeet het maar. De overheid en ICT is een waardeloze combinatie. Nog meer mogelijkheden voor de overheid om iemand te controleren. Ik hoop niet dat ze dit verplicht gaan maken, want dan ga ik kijken of ik mijn telefoon uit het raam kan gooien.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 apr 2020 17:14

Ik zie het probleem van die app niet zo in. Nu weten ze ook alles al 8-[

Ik ben benieuwd naar de manier waarop de scholen weer kunnen gaan beginnen. Eerlijk gezegd vind ik dat lastiger en lijkt het mij niet verstandig. Bij ons opt werk is de uitbraak net begonnen, ik verwacht nog wel wat besmettingen erbij komen de komende weken.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”