Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 11 nov 2021 22:53

StillAwake schreef:2G houdt in dat een herstelbewijs ook voldoende is voor een "groen vinkje" De hele clou is dat het aantoonbaar moet zijn.

Dat is het nu net. Als je het niet kunt aantonen, of je herstelbewijs verlopen is wil dat niet zeggen dat je niet (meer) beschermd bent. En daarom zou het meetellen van een antistoffen test als toegang ook in aanraking moeten komen. Dat is vast een goedkopere oplossing dan al dat testen steeds.
De grap is dat die 15% momenteel juist de 85% gijzelt met de plannen voor een lockdown. Een beetje nuance mis je wel ;-)

Die 15% staat echt niet te springen om een bepaalde bescherming oid hoor, al gooien ze het nu daarop.
Mi is het gewoon een pressiemiddel om het aantal prikken op te krikken. En maar die bangmakerij en stemmingsmakerij. Lampje!!
Mortlach schreef:Wat een belachelijke stunt van die ouders. Die weten toch van te voren dat ZIJ niet naar binnen mogen. De kinderen dan wel sturen terwijl je weet dat die hulp nodig hebben bij het omkleden en dan gaan lopen janken dat het zwembad zo gemeen is... Je moet het maar durven.

Een belachelijke stunt van de overheid. Die weten toch van tevoren dat er kinderen alleen naar binnen en weer naar buiten moeten. Andere optie is van zwemles halen. En dat in een waterrijk land als Nederland... Je moet het maar durven. Zwemles is niet voor je lol hè!!
lammetje schreef:Nee joh dat meen je niet 8-[ is het echt zo ver dat je gewoon je kind niet mag afdrogen binnen? Sorry maar ik vind dit echt te triest voor woorden. Vooral omdat het nu wel overduidelijk is dat vaccinatie niet voldoende helpt.

Exact, dat is waarom ik twee keer per week mag testen. Morgen weer.. absurd dit. En dan maar hopen dat het een keer raak is. Want anders moet mijn kind ook buiten staan kleumen en mag ik in de auto zitten wachten terwijl mijn kind binnen weet ik wat uithaalt en gevaar van verdrinking loopt. Ouders letten doorgaans op hun eigen kind en helpen waar nodig. Wat nu verhinderd wordt. Personeel heeft wel wat anders te doen (oa codes scannen) en helpt niet. Daarnaast hebben zij ook geen 10 paar ogen. Het is erop wachten dat het ergens goed mis gaat..

Overigens hoor ik ook al van zwembaden dat kinderen niet eens meer alleen naar binnen gelaten worden. Leidt tot gevaarlijke en ongewenste situaties. Die kinderen worden dus gedwongen van zwemles gehaald. Belachelijke situatie en triest ook vooral. Over de ruggen en veiligheid van kinderen de ouders overhalen tot vaccinatie. Hoever ben je dan gezakt.

Cijfers kloppen inderdaad niet meer, dat is wat ik ook al probeerde aan te geven. Maar het is maar net wat je wilt geloven, hè.. :roll:
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2021 00:12

Dorpeling schreef:Die 15% staat echt niet te springen om een bepaalde bescherming oid hoor, al gooien ze het nu daarop.
Mi is het gewoon een pressiemiddel om het aantal prikken op te krikken. En maar die bangmakerij en stemmingsmakerij. Lampje!!

Allicht niet. Maar uit de praktijk blijkt wel dat ouderen en ongevaccineerden dat wel nodig hebben. Als je de ziekenhuiscijfers omlag wil krijgen zijn dat de groepen waar je naar moet kijken. Maar dat is wat ingewikkeld en dus wordt iedereen maar weer flink beperkt.

Een belachelijke stunt van de overheid. Die weten toch van tevoren dat er kinderen alleen naar binnen en weer naar buiten moeten. Andere optie is van zwemles halen. En dat in een waterrijk land als Nederland... Je moet het maar durven. Zwemles is niet voor je lol hè!!

Corona / een pandemie ook niet he…. En binnensporten beperken doet men ook niet voor de lol he…

Exact, dat is waarom ik twee keer per week mag testen. Morgen weer.. absurd dit. En dan maar hopen dat het een keer raak is. Want anders moet mijn kind ook buiten staan kleumen en mag ik in de auto zitten wachten terwijl mijn kind binnen weet ik wat uithaalt en gevaar van verdrinking loopt. Ouders letten doorgaans op hun eigen kind en helpen waar nodig. Wat nu verhinderd wordt. Personeel heeft wel wat anders te doen (oa codes scannen) en helpt niet. Daarnaast hebben zij ook geen 10 paar ogen. Het is erop wachten dat het ergens goed mis gaat..

Overigens hoor ik ook al van zwembaden dat kinderen niet eens meer alleen naar binnen gelaten worden. Leidt tot gevaarlijke en ongewenste situaties. Die kinderen worden dus gedwongen van zwemles gehaald. Belachelijke situatie en triest ook vooral. Over de ruggen en veiligheid van kinderen de ouders overhalen tot vaccinatie. Hoever ben je dan gezakt.

Dat is niet de reden, dat verzin je zelf om de overheid zwart te maken en dan kan je je eigen keuze daar mee verdedigen. Bah, hoe ver ben je gezakt als je dit soort beschuldigingen daarvoor moet verzinnen. En op geen enkele manier bedenken: er is een pandemie, heel vervelend, die beperkt ons allen. Maar ik ga niks daartegen doen maar als dat vervelende consequenties heeft word ik boos.

Cijfers kloppen inderdaad niet meer, dat is wat ik ook al probeerde aan te geven. Maar het is maar net wat je wilt geloven, hè.. :roll:

Welke cijfers kloppen dan wel? Het is heel makkelijk om, als je mening niet overeenkomt met feiten te roepen: ja de cijfers kloppen niet meer. Dat is een zwaktebod als je er niets tegenover stelt behalve een bepaald onderbuikgevoel. Dat er een verschuiving is kan zijn maar het is niet opeens compleet anders dan afgelopen maand.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 nov 2021 08:08

Marnix schreef:Je kijkt weer naar de besmettingscijfers. Kijk je naar zieknhuiscijfers, IC en sterfte, dan is er in die twee jaar heel veel vooruitgang geboekt.
Je vergeet 1 ziekenhuiscijfer dat die vooruitgang op losse schroeven zet: de capaciteit van de ziekenhuizen is de afgelopen anderhalf jaar fors achteruitgelopen, waardoor we nu al bij 300 bezette IC bedden in de problemen komen op een bevolking van 17,7 miljoen mensen. Dat was vorig jaar nog een stuk beter.
Marnix schreef:Zeker als je bedenkt dat we in tegenstelling tot de afgelopen 1,5 jaar geen lockdowns hadden en bijna alles mogeljk was.
We zien nu waartoe dit leidt: vanavond wordt er een lockdown afgekondigd van 3 weken die naar mijn inschatting een maand of 3 gaat duren (zo ging het vorig jaar namelijk ook) en er worden stappen genomen richting een 2G dictatuur (een beter woord heb ik er niet voor). De overheid gaat dit nu een "milde" lockdown noemen (na de "intelligente" lockdown en andere bijvoeglijke naamwoorden) om het als iets positiefs te verkopen.
Je kunt er natuurlijk een positief verhaal van maken (dat kan bij bijna alles), maar de realiteit is dat we qua maatregelen die genomen worden geen steek opgeschoten zijn ten opzichte van vorig jaar.

Ook in Duitsland komen ze er achter dat 2G niet de oplossing is: "2G reicht nicht mehr". Maar toch gaan we in Nederland precies dat doen: het wetsvoorstel ligt al een week op de plank voor advies bij de Raad van State. "Voor­stel van wet tot wij­zi­ging van de Wet pu­blie­ke ge­zond­heid in ver­band met aan­pas­sing van de tij­de­lij­ke re­gels over de in­zet van co­ro­na­toe­gangs­be­wij­zen bij niet-es­sen­tiële de­tail­han­del en dienst­ver­le­ning op pu­blie­ke plaat­sen."'
Voldoende wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt, maar de Nederlandse regering heeft een Winnie de Poeh benadering van de corona aanpak: we hebben het nog nooit geprobeerd, dus we denken dat het wel werkt.
Ook de wetenschapsredacteur van de Volkskrant is kritisch (zit helaas achter een betaalmuur), maar het komt erop neer dat een eventuele winst van een 2G systeem maar moeilijk opweegt tegen de tweedeling en het voeden van wantrouwen tegen de regering. "Zo'n coronapas is nooit bedoeld om de golf te breken en kan zelfs averechts werken".
Marnix schreef:De vaccins lijken bij de meeste mensen nog prima te werken tegen ziekenhuis en ic. Het wordt na verloop van tijd wat minder, met name bij ouderen is dat een issue. En dan nog is de gemiddelde gevaccineerde in het ziekenhuis 77 en de gemiddelde niet-gevaccineerde 57. Hoe zou dat toch komen als die vaccins zo slecht werken...
Ik ontken niet (en heb dat ook niet gedaan) dat de vaccins enig effect hebben. Maar dat is het dan ook: ze hebben enig effect. We kunnen toch moeilijk zeggen dat de vaccins net zo goed werken om een corona epidemie te bestrijden als de DKTP en BMR prikken dat doen tegen de ziektes waartegen die vaccins zijn gemaakt? De coronavaccins zijn lapmiddelen die in grote haast naar buiten zijn gebracht en die de fase 4 van testen nog niet hebben afgerond. Natuurlijk worden die vaccins aan de man gebracht door overheid en media (met vaccinatiedrang en -dwang ook nog), maar vergeleken met een tetanus- of polioprik zijn die coronaprikken gewoon lang niet zo goed en dan formuleer ik het nog heel, heel mild.
Marnix schreef:En hoeveel doden vielen er? En een jaar geleden? Of vorige besmettingsrecord? En wat mocht er toen? En nu? En als je stopt met alle maatregelen?
Je kunt de cijfers van Nederland vergelijken met het buitenland. Daar moet je altijd wat nuanceringen bij aanbrengen, maar als je het sec bekijkt, dan is Nederland een middenmoter, bijvoorbeeld op het punt van de IC bedden die bezet zijn. Opvallend is de plaats van Zweden: het land met de minste maatregelen. Dat land heeft ook het minste aantal bezette IC bedden. Er wordt meesmuilend over de Zweedse aanpak gedaan, maar ze hebben weldegelijk succes. De Zweden hebben precies gedaan wat in alle handboeken stond voorafgaand aan de uitbraak van de COVID-19 crisis. Alle andere landen hebben geprobeerd te improviseren en zijn daarbij regelmatig afgeweken van de standaard aanpak. Heeft dat beter uitgepakt? Volgens mij niet.
Mortlach schreef:Wat een belachelijke stunt van die ouders. Die weten toch van te voren dat ZIJ niet naar binnen mogen. De kinderen dan wel sturen terwijl je weet dat die hulp nodig hebben bij het omkleden en dan gaan lopen janken dat het zwembad zo gemeen is... Je moet het maar durven.
Een belachelijke stunt van die ouders? Die hebben nota bene betaald om hun kinderen op zwemles te doen en waarschijnlijk hebben ze een abonnement dat inging voordat het kabinet met die maatregel kwam. Dan verwacht je op zijn minst een beetje service, zoals het aanbieden van een fatsoenlijke oplossing waardoor hun kinderen zich niet in de kou hoeven om te kleden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 nov 2021 08:19

Er is inderdaad een pandemie en die treft ons allen. Maar laat hen die niet gevaccineerd willen worden in hun waarde. En accepteer dat de vaccins in werking afnemen. Dat de 2 g regel niet betrouwbaar is, is wel duidelijk gebleken. En ja, testen ook niet. Dat is ook niet wenselijk, maar die qr code is gewoonweg niet betrouwbaar genoeg. Gister bij rd actueel een filmpje van een longverpleegkundige en arts umcg. Duidelijk wat mij betreft. En eerlijk. Vaccinatie is een onderdeel, maar wordt behoorlijk overtrokken.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 nov 2021 08:53

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 nov 2021 08:57

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2021 09:15

StillAwake schreef:Gelukkig wel, maar toch zitten we ook nu, in ons kikkerlandje, met een slachtofferaantal wat gelijk staat aan een middelgroot dorp...
er zijn echt veel ernstiger epidemieen en pandemieen geweest, maar om nu te zeggen : "we doen niks, want het kan erger" is ook niet heel wijs, denk je wel?

We zitten in Nederland op de helft van het aantal slachtoffers toen. En de pandemie is nog niet voorbij. En dat met heel veel beperkingen die er toen niet waren. Als er geen beperkingen waren geweest zaten we al op het aantal slachtoffers van de Spaanse griep. Wat we daar sowieso van hebben kunnen leren is dat niks doen het domste is wat je kan doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 nov 2021 09:18

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 nov 2021 09:19

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2021 09:33

elbert schreef:Je vergeet 1 ziekenhuiscijfer dat die vooruitgang op losse schroeven zet: de capaciteit van de ziekenhuizen is de afgelopen anderhalf jaar fors achteruitgelopen, waardoor we nu al bij 300 bezette IC bedden in de problemen komen op een bevolking van 17,7 miljoen mensen. Dat was vorig jaar nog een stuk beter.

Klopt, de vooruitgang dienis geboekt wordt ten dele teniet gedaan door de ontstane tekorten in de zorg. Wat weer een indirect gevolg is van 10 jaar vvd-beleid….

We zien nu waartoe dit leidt: vanavond wordt er een lockdown afgekondigd van 3 weken die naar mijn inschatting een maand of 3 gaat duren (zo ging het vorig jaar namelijk ook) en er worden stappen genomen richting een 2G dictatuur (een beter woord heb ik er niet voor). De overheid gaat dit nu een "milde" lockdown noemen (na de "intelligente" lockdown en andere bijvoeglijke naamwoorden) om het als iets positiefs te verkopen.
Je kunt er natuurlijk een positief verhaal van maken (dat kan bij bijna alles), maar de realiteit is dat we qua maatregelen die genomen worden geen steek opgeschoten zijn ten opzichte van vorig jaar.

Niet helemaal waar want:

- de maatregelen komen een stuk later dan vorig jaar
- de maatregelen zijn in ieder geval voor alsnog een stuk milder dan een jaar terug
- het is afwachten of de maatregelen net zo lang duren als vorig jaar, die conclusie trek je wel heel snel. “Er is weinig vooruitgang geboekt dus het zal wel net zo lang duren als afgelopen winter want er is weinig vooruitgang geboekt” is een cirkelredenering ;-)

Ook in Duitsland komen ze er achter dat 2G niet de oplossing is: "2G reicht nicht mehr". Maar toch gaan we in Nederland precies dat doen: het wetsvoorstel ligt al een week op de plank voor advies bij de Raad van State. "Voor­stel van wet tot wij­zi­ging van de Wet pu­blie­ke ge­zond­heid in ver­band met aan­pas­sing van de tij­de­lij­ke re­gels over de in­zet van co­ro­na­toe­gangs­be­wij­zen bij niet-es­sen­tiële de­tail­han­del en dienst­ver­le­ning op pu­blie­ke plaat­sen."'
Voldoende wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt, maar de Nederlandse regering heeft een Winnie de Poeh benadering van de corona aanpak: we hebben het nog nooit geprobeerd, dus we denken dat het wel werkt.
Ook de wetenschapsredacteur van de Volkskrant is kritisch (zit helaas achter een betaalmuur), maar het komt erop neer dat een eventuele winst van een 2G systeem maar moeilijk opweegt tegen de tweedeling en het voeden van wantrouwen tegen de regering. "Zo'n coronapas is nooit bedoeld om de golf te breken en kan zelfs averechts werken".

Reicht nicht mehr betekent dat het niet meer voldoende is, er zijn tijdelijk meer maatregelen nodig. Maar je kan daarna ook niet zomaar terug naar alles opengooien. En de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf leggen werkt ook al niet zo goed.

Ik ontken niet (en heb dat ook niet gedaan) dat de vaccins enig effect hebben. Maar dat is het dan ook: ze hebben enig effect. We kunnen toch moeilijk zeggen dat de vaccins net zo goed werken om een corona epidemie te bestrijden als de DKTP en BMR prikken dat doen tegen de ziektes waartegen die vaccins zijn gemaakt? De coronavaccins zijn lapmiddelen die in grote haast naar buiten zijn gebracht en die de fase 4 van testen nog niet hebben afgerond. Natuurlijk worden die vaccins aan de man gebracht door overheid en media (met vaccinatiedrang en -dwang ook nog), maar vergeleken met een tetanus- of polioprik zijn die coronaprikken gewoon lang niet zo goed en dan formuleer ik het nog heel, heel mild.
Je kunt de cijfers van Nederland vergelijken met het buitenland. Daar moet je altijd wat nuanceringen bij aanbrengen, maar als je het sec bekijkt, dan is Nederland een middenmoter, bijvoorbeeld op het punt van de IC bedden die bezet zijn. Opvallend is de plaats van Zweden: het land met de minste maatregelen. Dat land heeft ook het minste aantal bezette IC bedden. Er wordt meesmuilend over de Zweedse aanpak gedaan, maar ze hebben weldegelijk succes. De Zweden hebben precies gedaan wat in alle handboeken stond voorafgaand aan de uitbraak van de COVID-19 crisis. Alle andere landen hebben geprobeerd te improviseren en zijn daarbij regelmatig afgeweken van de standaard aanpak. Heeft dat beter uitgepakt? Volgens mij niet.

Ze werken inderdaad minder goed dan de vaccins bij kinderziekten (waarbij vaccinatiegraad overigens wel een rol speelt). “Lapmiddelen” is wel wat slap uitgedrukt voor iets wat de kans op ernstig ziek worden / overlijden enorm verkleint.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2021 09:40

StillAwake schreef:Dat is waar, maar we zaten toen met een fors kleinere bevolking, dus die getallen kun je niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.

Klopt. Dat was ook niet helemaal mijn bedoeling. En als je wereldwijd kijkt was het dodental vele malen hoger, zeker gezien de veel minder grote wereldbevolking. Maar men had toen nog weinig kennis van virus, preventieve maatregels en bestrijding. Er waren nauwelijks maatregelen en ook dat zorgde voor een enorme verspreiding. Het laat maar zien hoe achterlijk opmerkingen zoals Benefietdiner maakte zijn: “zie je wel, de maatregelen werken niet dus je kan er beter helemaal mee stoppen”. Met zo’n houding zou je een stuk dichter bij de dodelijkheid van de Spaanse griep gekomen zijn en had je veel grootschaliger net als toen massabegrafenissen gezien, opgestapelde kisten omdat er niet voldoende doodgravers waren enzovoorts. Maar ja men liet zich natuurlijk gewoon door angst leiden toen :roll:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 nov 2021 09:52

Marnix schreef:Niet helemaal waar want:

- de maatregelen komen een stuk later dan vorig jaar
- de maatregelen zijn in ieder geval voor alsnog een stuk milder dan een jaar terug
- het is afwachten of de maatregelen net zo lang duren als vorig jaar, die conclusie trek je wel heel snel. “Er is weinig vooruitgang geboekt dus het zal wel net zo lang duren als afgelopen winter want er is weinig vooruitgang geboekt” is een cirkelredenering ;-)
De maatregelen komen een stuk later, dat klopt. Maar ze komen wel bij veel hogere besmettingscijfers, dus je kunt ook zeggen: "het kabinet is nog meer te laat met maatregelen nemen dan vorig jaar".
Gezien de resultaten uit het verleden is het helemaal niet gek om te veronderstellen dat de maatregelen (veel) langer duren dan vooraf wordt aangekondigd. Wanneer is de laatste keer dat een tijdsduur of datum die door het kabinet werd genoemd over de coronamaatregelen ook daadwerkelijk zo uitkwam?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 nov 2021 09:57

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 11 dec 2024 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 nov 2021 10:09

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 11 dec 2024 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 nov 2021 10:15

StillAwake schreef:Jij stelt dat Zweden het zo goed doet, maar Zweden heeft heel dicht tegen Code zwart aangeschuurd.
(...)
Ze doen het nu aanmerkelijk beter, maar in de eerdere golven hadden ze juist heel erg veel slechtere cijfers.
Het klopt dat Zweden in eerdere golven slechtere cijfers had, maar het is niet onaannemelijk om te veronderstellen dat ze nu profiteren van een hogere natuurlijke immuniteit dan in Nederland. Dat zou kunnen betekenen dat Zweden een kortere coronacrisis doormaakt dan Nederland omdat in Nederland het aantal besmettingen en doden meer over de tijd wordt uitgesmeerd. Elk nadeel heeft zijn voordeel en omgekeerd.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”