StillAwake schreef:Nogmaals: ik heb nooit zo meegekregen dat er vanuitgegaan werd dat de QR-code op 1 november afgeschaft zou worden.
Ik wel:
"1 november mogelijk geen maatregelen meer". Natuurlijk was het geen zekerheid, vandaar het woord "mogelijk", maar het werd weldegelijk genoemd. Dat het werd genoemd, was natuurlijk niet zomaar: men wilde weer perspectief geven, zoals bij alle eerdere keren dat men zei dat "we er bijna waren en we nog even vol moesten houden". Maar het was een totaal onrealistisch perspectief. Als overheid doe je er goed aan om mensen geen luchtspiegelingen voor te houden. Ik heb liever een "bloed, zweet en tranen" toespraak (dat is pas echt leiderschap!) dan "we zijn er bijna" terwijl dat niet logisch is.
StillAwake schreef:Dat klopt, maar het wordt wel een complot als je nu al stelt dat dit ook voor andere zaken (naast een pandemie) in gebruik genomen zal worden.
Er wordt over gesproken om dit mogelijk ook voor de griep te gaan doen. Dat is zolang corona de boventoon voert niet aan de orde, maar er zit weldegelijk enige logica achter om zoiets in de toekomst te doen. Ministers hebben het niet voor niets over "toekomstige pandemieen".
StillAwake schreef:Dat jij het averechts vindt werken is een feit, maar een echte onderbouwing van die cijfers zie ik niet. Als een Amsterdam DanceEvent uiteindelijk niet significant slechter scoort dan de maatschappij als geheel, terwijl de genomen risico's heel veel groter zijn: onzinnig besluit, maar wel het bewijs dat de pas werkt.
Jij vindt het feit dat we nu met de hoogste besmettingscijfers van dit jaar zitten (meer dan in januari toen 0% van de bevolking was gevaccineerd) bewijs dat de coronapas werkt?

Voor mij is dat het ultieme bewijs dat die pas totaal niet werkt, aangezien er een gat in dat CTB zit zo groot als de provincie Gelderland. Zolang een besmet iemand gewoon een groen vinkje krijgt en overal naarbinnen gaat, omdat hij/zij ten onrechte denkt dat een vaccinatie bescherming biedt tegen besmetting, is die coronapas van nul en generlei waarde. Ook 2G (wat met name D66 zo graag ziet: daar willen ze zo snel mogelijk ongevaccineerden uit het sociale leven verbannen) heeft precies datzelfde euvel.
StillAwake schreef:De alternatieven die ik zo gauw zie zijn: alles opengooien (ongewenst, dan heb je echt een te grote toeloop op de zorg) en alles dichtgooien (waar ook niemand op zit te wachten). Andere alternatieven: ik zie ze neit, maar noem er gerust één als jij hem wel ziet...
StillAwake schreef:Het andere alternatief is om de zorg definitief op te blazen.
Dus er zijn drie opties:
-De pandemie ongecontroleerd uit laten razen (onwenselijk met het oog op de zorg)
-De hele maatschappij weer in een lockdown gooien, ditmaal nog strenger dan de vorige keer (waarbij ook kerken niet gespaard blijven). Onwenselijk, met het oog op het gegeven dat mensen daar depressief van raken.
-De maatschappij zo open mogelijk houden door strenge restricties aan kerkbezoek, cafébezoek, museumbezoek en dergelijke te stellen. Onwenselijk, maar van deze drie met afstand de minst vervelende
Als ik luister naar wat artsen zeggen, dan is geen van bovenstaande opties die je noemt, nu het meest urgent. Al de opties die je noemt hebben namelijk te maken met restricties. Als we nu maar extra restricties opleggen, dan wordt het virus het beste bestreden. Dat is tenminste de gedachte van het kabinet. Is dat zo? Volgens mij niet.
Waar artsen nu om vragen, is de
derde boosterprik voor ouderen, niet per se om hardere maatregelen. Die boosterprik willen die artsen NU en niet over een maand pas, als de 80+ ers die zullen krijgen. Dat is ook logisch: de meeste mensen die nu op de IC komen,
zijn vooral 60+ ers. Minister de Jonge heeft aangegeven "ernaar te willen kijken", wat nou niet bepaald uitstraalt dat hij veel haast heeft. Wat je feitelijk ziet is dat de minister tot vorige week de schuld neerlegde bij de ongevaccineerden. Hij noemde de huidige uitbraak dan ook "de pandemie van de ongevaccineerden" en bovendien werd er gewezen naar de Biblebelt, waar relatief weinig mensen gevaccineerd zijn. Ook vertelde hij dat 80% van de mensen in het ziekenhuis ongevaccineerd zijn. Deze cijfers stammen uit september, maar dat hoorden we er in de media niet of nauwelijks bij.
Inmiddels zien we dat het virus dat hele frame, waar een politiek doel achter zat en dat nodeloos polariseerde, omver heeft geblazen. Niet alleen omdat het virus nu aardig gelijk verdeeld lijkt te zijn over het hele land (niet alleen in de Biblebelt dus), maar ook omdat het steeds meer duidelijk wordt dat de vaccins aan werkzaamheid verliezen en ouderen en zwakkere gevaccineerden nu in grote getale besmet raken en ook in het ziekenhuis raken. Of zoals
deze arts (die een bloedhekel aan wappies heeft) zegt:
Mijn kwetsbare patiënten, allemaal gevaccineerd, beginnen nu ziek te worden. En ze worden verdikkeme goed ziek!!
WANNEER KOMT DIE BOOSTER???
Eigenlijk komt nu al uit wat ik eigenlijk pas voor januari had verwacht: dat de meerderheid van de patienten in het ziekenhuis gevaccineerd zou zijn:
elbert schreef:Even een tegendraads geluid: ik heb ook andere (harde) cijfers van mensen die in het ziekenhuis werken gezien. Een microbioloog in het CWZ ziekenhuis zegt dat in zijn ziekenhuis op dit moment die verhouding precies andersom is. Met een toenemende vaccinatiegraad is dat ook te verwachten trouwens dat er meer gevaccineerden in het ziekenhuis komen. In januari verwacht ik dat dat percentage nog veel hoger is vanwege het afnemende effect van de vaccinaties.
Ik was dus veel te optimistisch. Daarbij denk ik trouwens ook dat die boosterprik ons maar beperkt zal helpen. Met een beetje geluk tot en met het voorjaar, waarna in oktober (als de regering het tenminste goed plant) prik nummer 4 op het programma moet staan.
StillAwake schreef:Grappig, De Jonge zegt dat hij een 4e en een 5e verlenging niet uitsluit, en je klimt in de gordijnen, en nu beweer je dat er niet gecommuniceerd wordt dat het lang gaat duren.
Ik ben de logica even kwijt geloof ik...
Je bent de logica kwijt omdat je het moment waarop het gezegd wordt niet meerekent. Tot eergisteren werd steeds de indruk gewekt dat we "er bijna waren". Dat was in april 2020 al zo ("even volhouden nog"). Dat werd in april 2021 herhaald. Tot vorige week was het frame: "dat het zo lang duurt komt niet door ons maar door die verdraaide ongevaccineerden!".
Gisteren was er dan (in een beetje achteraf vergadering) de erkenning dat we er sowieso tot medio 2022 aan vastzitten. Waarschijnlijk veel langer.
Marnix schreef:Artikel over de vaccinatiegraad in Portugal. Zo’n 98 procent gevaccineerd. 10,3 miljoen mensen. 1000 besmettingen Mensen opgenomen in het ziekenhuis: 316 (gemiddeld over 7 dagen). Mensen op de IC: 61. Sterfgevallen: 5.
Maar waarom zou men toch zo graag zo naar een hoge vaccinatiegraad streven en het belang daarvan benadrukken…
Het is gevaarlijk om met dit soort getallen te komen. Om een tegenvoorbeeld te geven. In Waterford County (in Ierland) is
99,5% van de mensen gevaccineerd. Toch heeft het de hoogste besmettingscijfers van mogelijk de hele wereld. Waarom? Mogelijk omdat mensen ten onrechte dachten dat ze door de vaccinatie verder niets meer aan maatregelen hoefden te doen en dat die vaccinatie onbeperkt werkzaam zou zijn.
In Ierland is 92% van de bevolking gevaccineerd en hebben ze een coronapas. Kijk even naar
de besmettingscijfers. Valt tegen.
De conclusie in deze
blogpost over Portugal is dan misschien ook wel terecht: het is heel "simplistisch om de huidige situatie in Portugal met name toe te schrijven aan de heel hoge vaccinatiegraad". Er hoeft maar 1 uitbraak te komen en dan zie je daar hetzelfde als in Ierland en Nederland.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)