lammetje schreef:Klopt, mooie berekening, maar dat wil niet zeggen dat dan het zorg capaciteit probleem is opgelost hè. Ik zei al, ieder bed telt, maar het probleem wordt er niet mee opgelost.
Voor de toekomst misschien niet maar het zou nu wel enorm schelen. Dan had er niet zoveel reguliere zorg afgeschaald hoeven worden bijvoorbeeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity. ― Dr. Martin Luther King, Jr.”
Die QR code, dat is een gevaarlijk ding. Ook in andere landen hebben ze zoiets en ook daar wordt dit door juristen met gepaste argwaan bekeken. Zoals in Belgie (zie artikel): we staan vrijheid aan de overheid af, zonder dat we de garantie hebben dat we die ooit weer terugkrijgen. Veiligheid krijgen we er ook al niet door. Dan is de standaard reactie: "o, maar dit is tijdelijk, de politiek schaft dit echt wel weer af. Vertrouw ze nou maar...". Maar waarom zouden ze dit eigenlijk afschaffen? Denk eens aan het precedent dat dit oplevert. En waarom zouden we de politici vertrouwen? Zeker als de overheid de afgelopen jaren volstrekt onbetrouwbaar is gebleken? Het is o zo gemakkelijk voor de politiek om je met 1 druk op de knop ergens wel of niet binnen te laten. Een ideaal instrument om mensen mee te sturen. Je zou als politicus wel gek zijn als je zo'n efficient sturingsinstrument af zou schaffen, is het niet voor corona, dan wel voor iets anders.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)
elbert schreef:Die QR code, dat is een gevaarlijk ding. Ook in andere landen hebben ze zoiets en ook daar wordt dit door juristen met gepaste argwaan bekeken. Zoals in Belgie (zie artikel): we staan vrijheid aan de overheid af, zonder dat we de garantie hebben dat we die ooit weer terugkrijgen. Veiligheid krijgen we er ook al niet door. Dan is de standaard reactie: "o, maar dit is tijdelijk, de politiek schaft dit echt wel weer af. Vertrouw ze nou maar...". Maar waarom zouden ze dit eigenlijk afschaffen? Denk eens aan het precedent dat dit oplevert. En waarom zouden we de politici vertrouwen? Zeker als de overheid de afgelopen jaren volstrekt onbetrouwbaar is gebleken? Het is o zo gemakkelijk voor de politiek om je met 1 druk op de knop ergens wel of niet binnen te laten. Een ideaal instrument om mensen mee te sturen. Je zou als politicus wel gek zijn als je zo'n efficient sturingsinstrument af zou schaffen, is het niet voor corona, dan wel voor iets anders.
Tja, je bent achterdochtig over "de politiek" en niet helemaal onterecht maar je slaat er wel enorm in door. Je doet net alsof men graag wil dat Nederland als een soort dictatuur functioneert waarbij men de bevolking als marionetten aan een touwtje heeft. Daarnaast hebben deze tijdelijke maatregelen draagvlak bij een meerderheid van de bevolking, de kamer en de medische experts en dat is niet onlogisch, veel mensen vinden het helemaal niet fijn maar er moet toch actie ondernomen worden. En als laatste, we leven nog steeds in een democratie en de overheid kan niet denken: Hey handig zo'n QR-code, laten we dat ook gebruiken voor klimaatdoelstellingen, wie geen energielabel C of hoger heeft laten we nergens meer binnen. Of zoiets. Het zou geen draagvlak vinden in de kamer, bij experts en ook niet bij de bevolking. Maar jij doet alsof er helemaal geen draagvlak is voor bestaande regels, geen motivatie... en alsof de politiek (uiteraard op de SGP na) en wie ze adviseren een bolwerk is (dé politiek, dé overheid) dat samen streeft naar dictatuur.... waarmee je weer dicht tegen complotdenken begint aan te sturen. De QR-code, ingevoerd ten tijde van een pandemie. Wat een handig iets was, daardoor kon men dat doen. Men zei dat het tijdelijk was maar wilde het helemaal niet afschaffen, nee, men wil het juist uitbreiden want zo kan je mensen zo lekker sturen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity. ― Dr. Martin Luther King, Jr.”
elbert schreef:Die QR code, dat is een gevaarlijk ding. Ook in andere landen hebben ze zoiets en ook daar wordt dit door juristen met gepaste argwaan bekeken. Zoals in Belgie (zie artikel): we staan vrijheid aan de overheid af, zonder dat we de garantie hebben dat we die ooit weer terugkrijgen. Veiligheid krijgen we er ook al niet door. Dan is de standaard reactie: "o, maar dit is tijdelijk, de politiek schaft dit echt wel weer af. Vertrouw ze nou maar...". Maar waarom zouden ze dit eigenlijk afschaffen? Denk eens aan het precedent dat dit oplevert. En waarom zouden we de politici vertrouwen? Zeker als de overheid de afgelopen jaren volstrekt onbetrouwbaar is gebleken? Het is o zo gemakkelijk voor de politiek om je met 1 druk op de knop ergens wel of niet binnen te laten. Een ideaal instrument om mensen mee te sturen. Je zou als politicus wel gek zijn als je zo'n efficient sturingsinstrument af zou schaffen, is het niet voor corona, dan wel voor iets anders.
Marnix schreef:Tja, je bent achterdochtig over "de politiek" en niet helemaal onterecht maar je slaat er wel enorm in door. Je doet net alsof men graag wil dat Nederland als een soort dictatuur functioneert waarbij men de bevolking als marionetten aan een touwtje heeft. Daarnaast hebben deze tijdelijke maatregelen draagvlak bij een meerderheid van de bevolking, de kamer en de medische experts en dat is niet onlogisch, veel mensen vinden het helemaal niet fijn maar er moet toch actie ondernomen worden. En als laatste, we leven nog steeds in een democratie en de overheid kan niet denken: Hey handig zo'n QR-code, laten we dat ook gebruiken voor klimaatdoelstellingen, wie geen energielabel C of hoger heeft laten we nergens meer binnen. Of zoiets. Het zou geen draagvlak vinden in de kamer, bij experts en ook niet bij de bevolking. Maar jij doet alsof er helemaal geen draagvlak is voor bestaande regels, geen motivatie... en alsof de politiek (uiteraard op de SGP na) en wie ze adviseren een bolwerk is (dé politiek, dé overheid) dat samen streeft naar dictatuur.... waarmee je weer dicht tegen complotdenken begint aan te sturen. De QR-code, ingevoerd ten tijde van een pandemie. Wat een handig iets was, daardoor kon men dat doen. Men zei dat het tijdelijk was maar wilde het helemaal niet afschaffen, nee, men wil het juist uitbreiden want zo kan je mensen zo lekker sturen.
Ja, ja, ik ben een complotdenker. Alweer. Dat is een veel te gemakkelijk verwijt. Vooral omdat we op 1 november van die maatregelen af zouden zijn, weet je nog? En die QR code zou dan ook overbodig worden. Weet je nog? Nu heeft het RIVM het erover dat we nog jaren met corona te maken zullen krijgen. Hoe lang zal die QR code dan nog blijven denk je? Ook nog jaren natuurlijk. Daar hoef je geen profeet voor te zijn.
Over je opmerkingen over draagvlak. Dit staat er bijvoorbeeld in de Volkskrant. Ja, inderdaad. Er is draagvlak. Maar het is een doodeng draagvlak. Zolang dit soort opvattingen in de krant staan, kun je natuurlijk zeggen dat we ons nergens zorgen over moeten maken qua draagvlak, maar daar word ik helemaal niet door gerustgesteld. Je begint je af te vragen waarom mensen die opvattingen hebben. Nou, dat is niet zo gek. Conditioneren is namelijk heel gemakkelijk:
Op een gegeven moment zijn de extreemste opvattingen de normaalste zaak van de wereld. Niet alleen de extreemste natuurlijk, ook over mondkapjes, QR codes en dergelijke is het heel normaal dat mensen zich eraan houden, ook al is vanuit de wetenschap allang duidelijk dat ze niet werken. Je hebt alleen maar mensen met gezag nodig (politici) die zeggen dat ze wel werken en dat mensen zich eraan moeten houden en ze gaan het gewoon doen. Een voorbeeld: afgelopen vrijdag was ik in de supermarkt. Op een oud vrouwtje na, had niemand een mondkapje op. Afgelopen zaterdag was ik er weer. Guess what? Iedereen had wel een mondkapje op. Waarom? Omdat een politicus op dinsdag zei dat we die op zaterdag op moesten doen. Hadden we vrijdag dan geen last van het virus? Jawel, maar toen hoefde het nog niet. Zaterdag wel, dus deden we ons mondkapje op. Het belletje ging en we gehoorzaamden. Niet omdat het werkt, maar omdat het moet.
StillAwake schreef:Daarnaast: wat zou de politiek er voor belang bij hebben om mensen met 1 druk op de knop her en der te gaan weigeren?
Omdat een geconditioneerde bevolking een stuk gemakkelijker te regeren is dan een niet-geconditioneerde bevolking. Probeer maar eens een groep springende kikkers te temmen en vergelijk dat met een kudde makke schapen. Ik zou wel weten wie ik als burgers zou willen hebben als ik regeringsleider was. Basale psychologie is straks ook een complottheorie, dat zal allemaal wel. Uiteraard zal corona ooit voorbij zijn en ik hoop die coronapas ook. Maar de mogelijkheden voor de overheid om dit soort controlemechanismen in te zetten, zullen blijven. Als burgers is het zaak om de overheid wat dat betreft bij de les te houden en niet bij voorbaat (want dat doe je) te zeggen: "welnee, zo'n vaart zal het niet lopen". Dat hoop je ja (en ik ook!), maar garanties heb je niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)
StillAwake schreef:Besef jij dat jij je net zo geconditineerd gedraagt? Welliswaar de andere kant op, maar bij ALLES wat er vanuit Den Haag wordt geroepen duik jij meteen de "ze zijn onbetrouwbaar, het is een complot, het werkt niet" doctirne in, en ga je wanhopig op zoek naar artikelen die in de krochten van het internet te vinden zijn om je gelijk te krijgen.
Even voor de goede orde: jij bent degene die me complotdenken verwijt. Ik heb het niet over een complot gehad. Daar begin jij steeds over. Ik ben degene die in september zei dat de coronapas niet afgeschaft zou worden op 1 november (zoals de regering naar eigen zeggen verwachtte). Daarbij zei ik niet dat het om een complot zou gaan, maar zei ik dat omdat die verwachting van de regering totaal niet logisch was. Het resultaat zie je nu. Je kunt me nu verwijten dat ik me geconditioneerd gedraag, maar echt: het TV programma Mindf*ck (excusez le mot, maar zo heet dit programma nu eenmaal) komt niet uit de krochten van het internet, maar is een veelbekeken programma op de Nederlandse TV, waarbij men gewoon basale psychologie gebruikt, die ook op zowel jou als mij van toepassing is.
Dus nogmaals: ik geloof niet in een complot. Ik geloof wel dat we op de verkeerde weg zitten qua coronastrategie. Ik geloof ook dat we geconditioneerd worden door de berichten in de media om ook onzinnige dingen te geloven en daarin zelf nog een stapje verder te gaan. Ook daarin hoeft er geen complot in het spel te zijn. De menselijke psyche is heel goed in staat om allerlei onzin te geloven zonder dat er iemand achter de schermen bewust aan touwtjes zit te trekken. Ik vind die berichtgeving namelijk heel ongezond, waardoor mensen ongevaccineerden als een groot gevaar gaan zien bijvoorbeeld. Dat is geen complot, maar wel eng.
Als iemand het met je oneens is, hoeft het nog niet per definitie een complotdenker te zijn.
Zo lang ze tijdens de volgende verkiezingen geen QR-code in het stemlokaal vereisen, zie ik het probleem niet en dan stem je maar lekker op een partij die het helemaal belooft af te schaffen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw
elbert schreef:Ja, ja, ik ben een complotdenker. Alweer. Dat is een veel te gemakkelijk verwijt. Vooral omdat we op 1 november van die maatregelen af zouden zijn, weet je nog? En die QR code zou dan ook overbodig worden. Weet je nog? Nu heeft het RIVM het erover dat we nog jaren met corona te maken zullen krijgen. Hoe lang zal die QR code dan nog blijven denk je? Ook nog jaren natuurlijk. Daar hoef je geen profeet voor te zijn.
Het complot-gedeelte zat hem niet zozeer in de QR-code maar dat we een onbetrouwbare overheid hebben (gedeeltelijk waar maar al veel te generaliserend) die QR_code ziet als een ideaal stuurinstrument dat veel precedent oplevert en dat men verder zal willen uitbuiten.
En verder is het onzin om te roepen: zie je wel, het is 1 november en het is nog steeds niet afgeschaft dus willen ze het eigenlijk wel afschaffen? Is toen ook gezegd, als het even kan schaffen we het af. De cijfers laten duidelijk zien dat dat niet aan de orde is. Het is dus een non-argument als je probeert te onderbouwen dat men het eigenlijk stiekem helemaal niet WIL afschaffen. Als de cijfers dat toelaten gaat dat gewoon gebeuren alleen laten de cijfers dat momenteel niet toe. Maar er komt een moment dat dat wel weer kan en dat dit weer wordt afgeschaft. Let maar op. Tenzij je bewering dat men het toch maar heel fijn vindt om de bevolking te kunnen sturen klopt. Maar dat je met dat argument komt na 6 weken QR-code en hoge besmettingscijfers lijkt me wat voorbarig.
Over je opmerkingen over draagvlak. Dit staat er bijvoorbeeld in de Volkskrant. Ja, inderdaad. Er is draagvlak. Maar het is een doodeng draagvlak. Zolang dit soort opvattingen in de krant staan, kun je natuurlijk zeggen dat we ons nergens zorgen over moeten maken qua draagvlak, maar daar word ik helemaal niet door gerustgesteld. Je begint je af te vragen waarom mensen die opvattingen hebben. Nou, dat is niet zo gek. Conditioneren is namelijk heel gemakkelijk:
Op een gegeven moment zijn de extreemste opvattingen de normaalste zaak van de wereld. Niet alleen de extreemste natuurlijk, ook over mondkapjes, QR codes en dergelijke is het heel normaal dat mensen zich eraan houden, ook al is vanuit de wetenschap allang duidelijk dat ze niet werken. Je hebt alleen maar mensen met gezag nodig (politici) die zeggen dat ze wel werken en dat mensen zich eraan moeten houden en ze gaan het gewoon doen. Een voorbeeld: afgelopen vrijdag was ik in de supermarkt. Op een oud vrouwtje na, had niemand een mondkapje op. Afgelopen zaterdag was ik er weer. Guess what? Iedereen had wel een mondkapje op. Waarom? Omdat een politicus op dinsdag zei dat we die op zaterdag op moesten doen. Hadden we vrijdag dan geen last van het virus? Jawel, maar toen hoefde het nog niet. Zaterdag wel, dus deden we ons mondkapje op. Het belletje ging en we gehoorzaamden. Niet omdat het werkt, maar omdat het moet. Omdat een geconditioneerde bevolking een stuk gemakkelijker te regeren is dan een niet-geconditioneerde bevolking. Probeer maar eens een groep springende kikkers te temmen en vergelijk dat met een kudde makke schapen. Ik zou wel weten wie ik als burgers zou willen hebben als ik regeringsleider was. Basale psychologie is straks ook een complottheorie, dat zal allemaal wel. Uiteraard zal corona ooit voorbij zijn en ik hoop die coronapas ook. Maar de mogelijkheden voor de overheid om dit soort controlemechanismen in te zetten, zullen blijven. Als burgers is het zaak om de overheid wat dat betreft bij de les te houden en niet bij voorbaat (want dat doe je) te zeggen: "welnee, zo'n vaart zal het niet lopen". Dat hoop je ja (en ik ook!), maar garanties heb je niet.
Dat noemen we regels en mensen zijn (gelukkig) doorgaans geneigd om zich aan regels te houden. De ene dag mag je nog 120 of 130 rijden op de snelweg en de volgende dag rijdt men opeens allemaal (de meesten dan) nog maar 100. De ene dag werd het andere, het belletje ging en men gehoorzaamde. Waarom? Zo werkt dat met die mondkapjes (waar ik doorgaans ook geen fan van ben) bijvoorbeeld ook. En als de overheid morgen zegt: Je mag gewoon alles weer doen gaan veel mensen daar ook gehoor aan geven en puilen de ziekenhuizen binnenkort uit.
Het complotdenken zit hem dus vooral in de motivatie (men, die politiek gesteund door medici) wil de bevolking als makke schaapjes kunnen sturen als ware het een soort Mindf*ck en voert daarom dingen in die totaal niet werken, belooft die weer af te schaffen maar dat wil men natuurlijk helemaal niet, men wil de bevolking gewoon conditioneren zodat ze doen wat ze willen. En niet alleen in Nederland, wereldwijd zie je dit in tal van landen gebeuren... Totaal niet realistisch als je bedenkt dat we een pandemie hebben en de prioriteit gewoon in om met zo weinig mogelijk beperkingen te zorgen dat de zorg het zoveel mogelijk aan kan.
Laatst gewijzigd door Marnix op 08 nov 2021 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
StillAwake schreef:Conditionering werkt overigens (ik heb Mids ooit een lezing zien geven op een personeelsdag) bij iedereen, maar vaak heeft het bij beta's juist het tegenovergestelde effect. Waarmee een groep beta's net zo makkelijk in een vreemde situatie te dwingen is, maar net anders. En ik heb het stellige idee dat wij (want ik heb van ons beide het idee dat we in de Beta-hoek zitten, en ik herken veel van jouw denklijnen ook wel als mijn eerste gedachte) net zo conditioneerbaar zijn als de groep die bij de bel ging staan. (...) Je roept heel hard dat mondkapjes niet werken, terwijl er ook best een aantal studies zijn die claimen dat het toch wel een verstorend effect heeft op de baan die aerosolen hebben.
Zeker, conditionering werkt: in de supermarkt doe ik net zo goed een mondkapje op. Vooral om geen gezeur te krijgen. Dat is dezelfde reden denk ik dat anderen dat doen. Ik weet dat de normale mondkapjes (i.t.t. FFP2 mondkapjes) niet werken: ik heb aerodynamica gestudeerd en weet dus het een en ander van de grootte van de virusdeeltjes ten opzichte van de mondmaskers en hoewel zo'n masker de luchtstroom iets beinvloedt, voorkomt het niet dat de virusdeeltjes zich net zo makkelijk door de ruimte verspreiden als zonder masker.
StillAwake schreef:Je bracht namelijk de cijfers van een ziekenhuis in Maastricht naar voren (terwijl de directeur daar zelf verklaarde dat het een atypisch beeld was) als tegengeluid.
Inmiddels geven alle ziekenhuizen in Nederland dit beeld. De cijfers die Hugo de Jonge steeds opvoert (80% ongevaccineerd in het ziekenhuis) kloppen in elk geval niet meer: die stammen uit september. In oktober was de verhouding 52-48% en inmiddels is de meerderheid van de patienten waarschijnlijk gevaccineerd. Om over het buitenland (bijv. in Gent) maar te zwijgen. Daar zie je hetzelfde beeld. Nogal logisch, want het gaat om dezelfde vaccins.
StillAwake schreef:Je riep een paar weken geleden dat Belgie geen corona-app had, terwijl het daar al bekend was dat het ingevoerd ging worden, maar dat ze technisch nog een hobbel hadden waardoor het pas op 1-11 kon worden verplicht.
Ik heb Belgie genoemd, maar toen weer weggehaald omdat ik bij nader onderzoek erachter kwam dat zie die corona app wel in wilden voeren.
StillAwake schreef:Jij bent zelf degene die een predikant die nogal uit de bocht vliegt en complottheorieen voor waarheid versleet hier voor het eerst te berde bracht, alsof het allemaal klopte wat hij zei.
Ik heb 1 zin van hem geciteerd en de link naar zijn preek erbij gegeven. Die zin heb ik natuurlijk niet voor niets geciteerd (daarmee stem ik in), over de rest van de preek heb ik gemengde gevoelens. Feit is wel dat het WEF weldegelijk een aantal ideeen die Visser in zijn preek noemde, op zijn website heeft staan. Klaus Schwab heeft daar bovendien een boek over geschreven. Dus als mensen dat een complottheorie noemen, is dat wat te weinig eer. Ik hoop in elk geval niet dat de regeringen alle ideeen van Schwab en co over gaan nemen.
StillAwake schreef:En ergens ben ik het ook nog wel met je eens dat je bang bent voor conditionering. En ook bij de laatste persconferentie viel me iets op (waar ik overigens nog weinig mensen over gehoord heb...): de persconferentie was op de 2e, de maatregelen gingen in op de 6e, en (hoewel altijd gezegd is dat maatregelen pas na twee weken, dus op zijn vroegst op de 20e, meetbaar effect sorteren) worden de maatregelen geevalueerd op de 12e. Met andere woorden: er wordt niks geevalueerd, maar de maatregelen die nog te gevoelig lagen worden aanstaande vrijdag alsnog doorgevoerd (ik zou er niet van opkijken als de coronapas op de werkvloer verplicht wordt, en als de ongevaccineerden inderdaad geweigerd mogen gaan worden).
Ik begreep van van Dissel dat het advies van het OMT deze week gebaseerd zal worden op een aantal ingevulde enquetes over gedrag, niet over de maatregelen die al van kracht zijn. Dus er is inderdaad geen evaluatie die van invloed zal zijn op de persconferentie eind van deze week.