lammetje schreef:Ik bedoelde niet de werking maar de bijwerkingen bij mensen met onderliggende ziektes. Er is niemand die zegt dat je donor orgaan niet gaat afstoten. Daar krijg je geen garantie op. (heb je inderdaad nooit, maar bij dit neem je hem bewust een bepaald middel in)
En je kunt ook niet zeggen dat je met corona zeker komt te overlijden. Dus ja, je moet zelf een afweging maken op basis van juiste informatie en onderzoeken. Ondertussen zijn ze wel verder, maar vooral in het begin was er nog veel onzekerheid. Ik begrijp mensen die in risicogroepen vallen wel als ze dan toch (nog) niet kiezen voor het vaccin. Of het verstandig is? Dat is niet aan mij om daar iets over te zeggen. Ik heb er niet voor geleerd. Ik zeg alleen dat ik deze mensen wel begrijp.
De bijwerkingen worden bijgehouden door het Lareb. Inmiddels zijn over de hele wereld honderden miljoenen mensen ingeënt met de diverse vaccins en de bijwerkingen zijn erg zeldzaam. Sommige mensen zijn bang voor bijwerkingen op lange termijn, maar die worden eigenlijk nooit waargenomen na vaccinatie. Het zet je immuunsysteem aan het werk, waarna de eiwitten gauw worden afgebroken. Verder gebeurt er niks wat schadelijk kan zijn.
Ik was in het begin ook wel nieuwsgierig hoe zo'n vaccin zo snel ontwikkeld kon worden en heb er toen wel een en ander over gelezen waardoor ik begreep dat dit type vaccins niet splinternieuw was en dat het administratieve gedeelte sneller kon, omdat er haast bij was.
Als je in de risicogroep valt, heb je juist meer kans op ernstig verloop van covid. Dus dan zou je eerder bang moeten zijn voor het virus dan voor het vaccin.