Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

hans0166
Kapitein
Kapitein

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 11 okt 2021 08:42

elbert schreef:Hoe je het ook wendt of keert, de invoering van de coronapas komt neer op uitsluiting van het sociale leven op basis van je medische status. Daar zit dus vaccinatiedrang aan vast en een tweedeling die je ermee in de samenleving creeert. Je kunt er lacherig over doen, maar dit zijn helemaal geen wenselijke maatregelen, om allerlei redenen.

overigens heel bijbels om een zieke/besmettelijke buiten het sociale leven te zetten, en pas na controle weer toe te laten tot de gemeenschap.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2021 08:49

elbert schreef:Jullie gaan er allebei vanuit dat de uitspraak "de coronapandemie is weg" hetzelfde betekent als "COVID-19" is weg.
Dat is niet het geval. COVID-19 is niet weg en gaat ook niet weg, maar de pandemie is wel weg. Of misschien moet ik het nog iets beter verwoorden: "COVID-19 als groot medisch probleem in Nederland is weg".
Hoeveel doden zijn er de afgelopen weken gevallen in Nederland als gevolg van deze pandemie?
Een paar. Dat zijn bijvendien overlijdens "met COVID" en dus niet per se overlijdens "door COVID".
Ook het aantal mensen die in het ziekenhuis zijn opgenomen is niet dusdanig dat je dat nog als een enorm probleem kunt zien.
Ik heb zelf al eerder aangegeven dat ik wel verwacht dat het aantal besmettingen zal oplopen (door het loslaten van een aantal maatregelen plus de ondoordachte invoering van de coronapas), maar ik ga er niet vanuit dat dat tot overbelasting van de zorg zal leiden. Wat dat laatste betreft zijn de beweringen van minister de Jonge haast potsierlijk te noemen. Hij neemt steeds het getal van 1,8 miljoen mensen in de mond die mogelijk allemaal tegelijk ziek zouden kunnen worden en in het ziekenhuis kunnen belanden en dus de zorg zullen overbelasten, maar dat is onzin. Dat is vorig jaar met 18 miljoen ongevaccineerde mensen ook niet gebeurd, dus zal dat met 10 keer zo weinig mensen zeker niet gebeuren.
Wat je nu dus ziet is dat andere virussen weer dominanter worden, zoals de griep en gewone verkoudheden. Afgelopen zaterdag was ik in de supermarkt en ik heb de afgelopen 2 jaar niet zoveel hoestende mensen daar gehoord als toen. Mensen zijn verkouden, of hebben de griep. Niet COVID-19.

Dat laatste is logisch als je geen anderhalve meter afstand meer houdt, thuiswerkt als het kan, wegblijft op werk enzovoorts als je verkouden bent. Juist omdat die maatregelen zijn losgelaten gaan andere verkoudheidsvirussen ook weer meer rond. En dat zal ook voor corona gelden, niet zo heftig omdat er een grote groep antistoffen heeft. Maar de kans dat vanuit die 1,8 miljoen mensen wel weer een relatief grote groep besmet raakt en een deel daarvan in het ziekenhuis terechtkomt is niet heel onwaarschijnlijk. En met ook een wat zwaardere griepgolf erbij en nog steeds een hoop achterstallige zorg is het niet zo vreemd dat men niet per direct alle maatregelen heeft losgelaten maar voorzichtig is. Maar goed, de pandemie is zeker over de top heen, best ruim ook. Maar nog steeds worden 20% van de IC-bedden bezet gehouden door mensen met 1 aandoening: Covid-19. Dat is nog steeds best fors. En als ik jouw mag geloven neemt dat naarmate het kouder wordt waarschijnlijk nog wel toe ook. Dus stellen dat de pandemie voorbij is is wel wat voorbarig.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 okt 2021 08:51

hans0166 schreef:overigens heel bijbels om een zieke/besmettelijke buiten het sociale leven te zetten, en pas na controle weer toe te laten tot de gemeenschap.
Dat is het ook, maar in het geval van corona worden vooral gezonde mensen buiten het sociale leven gezet.
De Bijbelse lijn is: als je ziek (melaats) bent, moet je je afzonderen tot je genezen bent verklaard.
Het beleid rondom de coronapas is: je wordt als ziek beschouwd tot het tegendeel bewezen is, behalve als je gevaccineerd bent, dan maakt het niet uit of je besmettelijk of ziek bent en dan mag je overal naar binnen. Dat is zo krom als een hoepel natuurlijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2021 09:49

De vergelijking tussen melaatsheid en de coronapandemie is volkomen misplaatst dus dit soort beschietingen zijn behoorlijk zinloos. Het isoleren van zieken bij besmettelijke ziekten is doorgaans verstandig. Je kan alleen soms een pandemie hebben waarbij dat niet voldoende is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 11 okt 2021 10:38

elbert schreef:Dat is het ook, maar in het geval van corona worden vooral gezonde mensen buiten het sociale leven gezet.
De Bijbelse lijn is: als je ziek (melaats) bent, moet je je afzonderen tot je genezen bent verklaard.

de gezonde mensen worden niet buiten gezet, ze kunnen middels een gewone test, tijdelijk, gewoon zonder problemen met de pas participeren.
Niet zoveel anders als "tot je genezen bent verklaard" ...

elbert schreef:Het beleid rondom de coronapas is: je wordt als ziek beschouwd tot het tegendeel bewezen is, behalve als je gevaccineerd bent, dan maakt het niet uit of je besmettelijk of ziek bent en dan mag je overal naar binnen. Dat is zo krom als een hoepel natuurlijk.

Is toch hetzelfde als de Bijbelse manier?
Dat er voor gevaccineerden en genezen personen minder restricties zijn is gewoon te danken aan de mindere kans op ernstige complicaties/ziekenhuisopname. Als het inzicht hierin veranderd zal ook het gebruik van de pas voor hen veranderen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 okt 2021 11:14

hans0166 schreef:de gezonde mensen worden niet buiten gezet, ze kunnen middels een gewone test, tijdelijk, gewoon zonder problemen met de pas participeren.

Is toch hetzelfde als de Bijbelse manier?
Dat er voor gevaccineerden en genezen personen minder restricties zijn is gewoon te danken aan de mindere kans op ernstige complicaties/ziekenhuisopname. Als het inzicht hierin veranderd zal ook het gebruik van de pas voor hen veranderen.

De bijbelse manier werd al ingezet. Zodra je klachten hebt, laat je testen en blijf thuis. Dat is heel wat anders dan vooraf testen of je misschien corona hebt. Maar sommige mensen willen dat niet begrijpen en vinden het heerlijk om zo dingen recht te praten die krom zijn.

Ik vind inderdaad niet dat ongevaccineerden erbuiten worden gezet, maar ik vind het wel krom dat juist zij die zelf het risico lopen en dat ook zelf nemen, moeten testen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2021 13:22

lammetje schreef:De bijbelse manier werd al ingezet. Zodra je klachten hebt, laat je testen en blijf thuis. Dat is heel wat anders dan vooraf testen of je misschien corona hebt. Maar sommige mensen willen dat niet begrijpen en vinden het heerlijk om zo dingen recht te praten die krom zijn.

Ik vind inderdaad niet dat ongevaccineerden erbuiten worden gezet, maar ik vind het wel krom dat juist zij die zelf het risico lopen en dat ook zelf nemen, moeten testen.

Ja, dit weekend was er in iets verdere familiekring weer een begrafenis omdat men dat risico wel wilde nemen. :? Aangestoken door iemand die zich niet hoefde de vaccineren, iemand besmet die dat ook niet nodig vond. Uiteraard laten testen toen er klachten waren maar toen was het kwaad al geschied. Dood- en doodzonde.

En die kans is gewoon veel groter als je ervoor kiest niet te vaccineren, dus dat je dan bij versoepelingen niet vooraan staat is niet zo onlogisch. Helemaal omdat, als de cijfers oplopen, andere mensen die afhankelijk zijn van de zorg ook meer risico lopen. Blijkbaar wil jij dat liever niet begrijpen want wordt door de overheid en de experts als hoofdreden aangevoerd. Het is niet alleen je eigen risico, indirect lopen anderen er ook risico door.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 okt 2021 13:25

hans0166 schreef:de gezonde mensen worden niet buiten gezet, ze kunnen middels een gewone test, tijdelijk, gewoon zonder problemen met de pas participeren.
Een stokje in je neus elke keer als je iets wilt drinken of eten? Sorry, maar dan ga ik net zo lief naar de supermarkt, waar ik tussen tientallen kuchende mensen mijn boodschappen mag doen.
hans0166 schreef:Dat er voor gevaccineerden en genezen personen minder restricties zijn is gewoon te danken aan de mindere kans op ernstige complicaties/ziekenhuisopname.
Die gevaccineerden kunnen anderen net zo goed besmetten, bijvoorbeeld mensen die een negatieve test hebben ingeleverd. Het is dus niet erg dat die mensen besmet worden en in het ziekenhuis belanden? Daar komt nog eens bij dat de werkzaamheid van de vaccins beperkt is: na 20 weken ben je nauwelijks beter beschermd dan iemand zonder prik. Wat dat betreft kun je het virus maar beter een keer gehad hebben. Maar als je het virus al gehad hebt, is het nog een hele toer om dat in je app (die ik verafschuw en weiger te gebruiken) te krijgen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2021 13:55

elbert schreef:Een stokje in je neus elke keer als je iets wilt drinken of eten? Sorry, maar dan ga ik net zo lief naar de supermarkt, waar ik tussen tientallen kuchende mensen mijn boodschappen mag doen.
Die gevaccineerden kunnen anderen net zo goed besmetten, bijvoorbeeld mensen die een negatieve test hebben ingeleverd. Het is dus niet erg dat die mensen besmet worden en in het ziekenhuis belanden? Daar komt nog eens bij dat de werkzaamheid van de vaccins beperkt is: na 20 weken ben je nauwelijks beter beschermd dan iemand zonder prik. Wat dat betreft kun je het virus maar beter een keer gehad hebben. Maar als je het virus al gehad hebt, is het nog een hele toer om dat in je app (die ik verafschuw en weiger te gebruiken) te krijgen.

Als je die app weigert te gebruiken is het inderdaad een hele toer om de registratie van dat virus daar te krijgen. Of om uit eten te gaan. En ja het is best erg als die mensen in het ziekenhuis komen maar ze zijn in ieder geval wel vaak genoeg gewaarschuwd toch? We kunnen lastig de hele samenleving op slot houden omdat een groepje mensen het vaccin niet nodig vindt.

Verder begin je je aardig op het pad van het verspreiden van desinformatie te begeven. Had ik niet van je verwacht maar goed. Want de onderzoeken tonen tot nu toe aan dat de bescherming tegen corona wel daalt (bij deltavariant van 88% naar 47 procent in 6 maanden) maar dat is al heel wat anders dan wat jij hier roept, dat je na 5 maanden nauwelijks beter beschermd bent dan iemand zonder prik. En veel belangrijk, je kijkt dan alleen maar naar de kans op corona te krijgen maar niet naar de kans om ermee in het ziekenhuis terecht te komen. Daar is net weer een mooi onderzoek over verschenen waaruit blijkt dat de effectiviteit tegen het erg ziek worden van corona enorm hoog blijft. Wat bij het endemisch worden van het virus veel belangrijker is dan kans op besmetting zelf.

Ik kom nog wel meer artikelen tegen, bijvoorbeeld deze over corona op Tholen:

Hoog tijd dus, vindt de medische staf van Bravis, om meer Tholenaren aan te moedigen een vaccin te halen. ,,We hebben nog steeds te maken met een continu aanbod van coronapatiënten, vrijwel zonder uitzondering mensen die niet gevaccineerd zijn. In ademnood op de ic hebben de meesten spijt dat ze het vaccin niet hebben genomen. Het is niet de vraag óf ongevaccineerden het virus oplopen, maar wanneer”, aldus Bas Bergmans, intensivist en voorzitter van de medische staf van Bravis.

Toch ziet de landelijke GGD het coronavirus momenteel oplaaien in met name christelijke gemeenten waar de bevolking sceptisch is over vaccinatie. De lage vaccinatiegraad leidt tot een toename van besmettingen.

Huisarts Janneke Kuijlen van Medisch Centrum Pluimpot in het Thoolse Sint-Maartensdijk ziet ‘best veel corona op de praktijk‘, al kunnen de meeste patiënten thuis herstellen. ,,Ik snap het signaal vanuit Bravis heel goed. Het virus blijft zich toch verspreiden. De overgrote meerderheid van mensen die met Covid wordt opgenomen, is niet gevaccineerd. Die opnamen leiden er ook toe dat bijvoorbeeld kankeroperaties uitgesteld moeten worden. Dat is heel schrijnend.”

Hier een artikel uit de PZC:

De ervaring van deze afgelopen periode leert dat het merendeel van de mensen die met een ernstige corona-infectie in het ziekenhuis belanden niet gevaccineerd zijn. ZorgSaam laat weten dat ongeveer 85 procent van de covidpatiënten niet gevaccineerd was.

Nog eentje van Omroep West.

Het grootste deel van de mensen die met corona in het ziekenhuis liggen, is niet gevaccineerd. Dat zegt Martin Schalij, voorzitter van het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ) en bestuurder van het LUMC in Leiden. Het gaat volgens hem om zo’n 90 procent van de gevallen. 'Er zijn behoorlijk wat mensen die zeggen: wat heb ik een spijt dat ik me niet heb laten vaccineren.'
Het aantal mensen in de ziekenhuizen in de regio is al wekenlang aan de hoge kant, zegt Schalij in het radioprogramma West Wordt Wakker. Momenteel liggen er zo’n zeventig mensen in de ziekenhuizen in Gouda, Delft, Den Haag, Zoetermeer en Leiden, waarvan twintig op de ic. 'Met name in Den Haag blijft het vol. Dat is ook het gebied waar de vaccinatiegraad laag is.'

Blijft dus druk in de ziekenhuizen, er liggen met name ongevaccineerden. Ik kom overal signalen tegen die duidelijk maken waarom er nog bepaalde maatregelen zijn en nog niet alles maar is losgelaten. En waarom verhaaltjes als "ach dat vaccin, na 5 maanden kan je weer net zo goed niet gevaccineerd zijn" voor geen meter kloppen. Het maakt enorm veel verschil, zoveel maken de feiten / cijfers wel duidelijk.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 okt 2021 14:55

Marnix schreef:Ja, dit weekend was er in iets verdere familiekring weer een begrafenis omdat men dat risico wel wilde nemen. :? Aangestoken door iemand die zich niet hoefde de vaccineren, iemand besmet die dat ook niet nodig vond. Uiteraard laten testen toen er klachten waren maar toen was het kwaad al geschied. Dood- en doodzonde.

En die kans is gewoon veel groter als je ervoor kiest niet te vaccineren, dus dat je dan bij versoepelingen niet vooraan staat is niet zo onlogisch. Helemaal omdat, als de cijfers oplopen, andere mensen die afhankelijk zijn van de zorg ook meer risico lopen. Blijkbaar wil jij dat liever niet begrijpen want wordt door de overheid en de experts als hoofdreden aangevoerd. Het is niet alleen je eigen risico, indirect lopen anderen er ook risico door.

Als je gevaccineerd bent loop je dat risico niet toch? Ze slaan door met hun beredeneren dat iedereen gevaccineerd moet worden. Het is inderdaad een besmettelijke ziekte maar voor niet risicogroepen helemaal niet zo gevaarlijk als ze schetsen. En al helemaal niet als je al corona hebt gehad.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 okt 2021 15:01

En dan bedoel ik dus oa de jeugd. Hoeveel van 18 minners liggen er in het zh? Die zorgen niet voor overbelasting. 30 minners ook niet. Mits ze risico's lopen ivm aandoeningen.

Er zit een groot verschil in hè. Natuurlijk, als je 60 bent moet je jezelf wel even goed bedenken wat verstandig is. Maar voor jongeren :-k

En daarnaast, las op LinkedIn een bijdrage over de qr code. Je kunt het ermee eens zijn of niet, maar de qr code maatschappij werd eerst als complot theorie bestempeld, maar is wel werkelijkheid geworden. Tijdelijk, alles is tijdelijk, maar zelfs dat zouden ze niet doen werd beloofd. Ze stellen de eisen steeds meer bij. Dat is niet zoals het hoort hè

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2021 15:01

lammetje schreef:Als je gevaccineerd bent loop je dat risico niet toch? Ze slaan door met hun beredeneren dat iedereen gevaccineerd moet worden. Het is inderdaad een besmettelijke ziekte maar voor niet risicogroepen helemaal niet zo gevaarlijk als ze schetsen. En al helemaal niet als je al corona hebt gehad.

Dat kan maar zolang de ziekenhuizen vol niet-gevaccineerden liggen kan iedereen roepen: "voor mij is het niet zo gevaarlijk" maar ergens gaat er dan toch iets mis. En dat is lastig omdat persoonlijk veel mensen er inderdaad niet zoveel last van zullen hebben maar als je naar het grote plaatje kijkt zorgt het wel voor veel druk en dan staan we nog maar aan bet begin van het koude half jaar. En voor mensen die op andere manieren afhankelijk zijn van de zorg is dat wel een risico met het winterseizoen voor de deur. Met kans op meer zieken, een griepgolf enz. Als het dan heel druk is in de ziekenhuizen (met veel niet gevaccineerden) en bij anderen de behandelingen / zorg in gevaar komt kan je ook niet zeggen: Als je gevaccineerd bent loop je toch geen risico?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2021 15:10

lammetje schreef:En dan bedoel ik dus oa de jeugd. Hoeveel van 18 minners liggen er in het zh? Die zorgen niet voor overbelasting. 30 minners ook niet. Mits ze risico's lopen ivm aandoeningen.

Er zit een groot verschil in hè. Natuurlijk, als je 60 bent moet je jezelf wel even goed bedenken wat verstandig is. Maar voor jongeren :-k

En daarnaast, las op LinkedIn een bijdrage over de qr code. Je kunt het ermee eens zijn of niet, maar de qr code maatschappij werd eerst als complot theorie bestempeld, maar is wel werkelijkheid geworden. Tijdelijk, alles is tijdelijk, maar zelfs dat zouden ze niet doen werd beloofd. Ze stellen de eisen steeds meer bij. Dat is niet zoals het hoort hè

Tja van mij mogen ze de leeftijd voor de qr-code ophogen naar 30 hoor, maar ik denk niet dat de kritiek dan voorbij is. Overigens zijn in de jonge leeftijdsgroepen wel de meeste positieve testen, juist omdat de vaccinatiegraad daar ook wel flink lager is. De maatregelen en versoepelingen worden gewoon aangepast aan de situatie, om zoveel mogelijk te kunnen met zo weinig mogelijk beperkingen, op een manier dat het wel veilig blijft. Dat lijkt me prima. Sterker nog, als het alternatief voor een veilige samenleving is om veel meer op slot te laten is dit een prima tijdelijk alternatief.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2021 15:11

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 okt 2021 15:13

Marnix schreef:Als je die app weigert te gebruiken is het inderdaad een hele toer om de registratie van dat virus daar te krijgen. Of om uit eten te gaan. En ja het is best erg als die mensen in het ziekenhuis komen maar ze zijn in ieder geval wel vaak genoeg gewaarschuwd toch? We kunnen lastig de hele samenleving op slot houden omdat een groepje mensen het vaccin niet nodig vindt.
Jij vindt het "lastig", maar ik vind dat hier meer op het spel staat dan dat het alleen maar lastig is. Het gaat om grondrechten (bijvoorbeeld het recht op lichamelijke integriteit) en als je daarbij alleen maar kijkt naar wat je "handig" of "lastig" vindt, dan vind je dat geen fundamentele discussie. Ik wel en daarom lopen onze meningen hierover uiteen.
Overigens verzet ik me niet tegen het vaccin, maar wel tegen de QR pas en de vaccinatiedrang die dat tot gevolg heeft. Dat zijn 2 zaken die echt los van elkaar staan.
De enige ratio die achter de QR pas zit, is om mensen te pressen om zich te laten vaccineren. Met bescherming heeft het niets van doen, want wie bescherm je daar dan precies mee? Degenen die zich niet willen laten vaccineren? Die kiezen daar over het algemeen zelf voor en die mensen willen over het algemeen ook niet zo'n QR pas. Dat is dan bescherming tegen wil en dank.
Marnix schreef:Verder begin je je aardig op het pad van het verspreiden van desinformatie te begeven. Had ik niet van je verwacht maar goed. Want de onderzoeken tonen tot nu toe aan dat de bescherming tegen corona wel daalt (bij deltavariant van 88% naar 47 procent in 6 maanden) maar dat is al heel wat anders dan wat jij hier roept, dat je na 5 maanden nauwelijks beter beschermd bent dan iemand zonder prik.
Jij vindt het desinformatie, maar een bescherming van 47 procent is niet om over naar huis te schrijven. Zeker niet omdat het na een jaar dus naar alle waarschijnlijkheid vrijwel niks is. We moeten ons daarbij bedenken dat dit allemaal geen definitieve getallen zijn en dat de bescherming waarschijnlijk een stuk minder goed is dan er nu gerapporteerd wordt. Al die gevaccineerde mensen in het ziekenhuis in Israel (meer dan in januari!) is volgens jou zeker ook desinformatie? Wij lopen in Nederland 4 maanden achter op Israel. Reken dus maar uit hoe het er hier in januari uitziet. Dus al die juichverhalen over "ja, maar het vaccin beschermt nog steeds tegen ernstige ziekte" heeft wat mij betreft een houdbaarheidsdatum. Laten we in januari nog eens een keer hiernaar kijken.
Het zou de eerste keer niet zijn dat wat eerst als goed nieuws werd verpakt, later toch tegen bleek te vallen.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”