elbert schreef:Dat er meer dan alleen dodelijke slachtoffers zijn is ongetwijfeld het geval, maar ik neem aan dat voor mensen met long covid hetzelfde geldt als voor mensen die overlijden: ook hier gaat het vooral om mensen met een verzwakt immuunsysteem. Eigenlijk gaat het hier om hetzelfde principe als bij andere ziekten (zoals de griep of Q koorts): als je eenmaal flink ziek bent geweest, kun je daar nog langere tijd last van houden. Long covid is dus wat dat betreft niet iets nieuws, wel iets wat heel vervelend is.
Ik heb op het werk en in mijn omgeving al best wat verhalen gehoord van mensen ruim onder de 60 zijn (25-55 jaar) en gezond en sportief zijn en toch maanden last hebben gehad van de naweeën van hun coronabesmetting. Het zijn dus niet alleen oude mensen met een zwakke gezondheid. En er wordt wel snel geroepen: Als je jong en gezond bent heb je niets van het virus te vrezen want er gaan maar heel weinig mensen aan dood. Daarom wilde ik even aangeven dat je daarbij niet alleen naar het sterftecijfer moet kijken maar ook moet kijken naar langdurige klachten en je dat moet meenemen als je je afvraagt of je iets van het virus te vrezen hebt en dus ook of je je moet laten vaccineren. Je beschermen tegen de kans om maandenlang nauwelijks energie te hebben / niet te kunnen werken is ook niet zo vreemd. En nou is de kans dat je dat vast niet zo groot maar het overkomt toch een hoop mensen en je kan van tevoren niet zeggen: Dat zal mijn niet gebeuren. Nou ja, dat kan wel maar het kan zijn dat je daar later van terugkomt, ik heb er wel een paar gesproken.