Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2021 11:08

elbert schreef:Dat er meer dan alleen dodelijke slachtoffers zijn is ongetwijfeld het geval, maar ik neem aan dat voor mensen met long covid hetzelfde geldt als voor mensen die overlijden: ook hier gaat het vooral om mensen met een verzwakt immuunsysteem. Eigenlijk gaat het hier om hetzelfde principe als bij andere ziekten (zoals de griep of Q koorts): als je eenmaal flink ziek bent geweest, kun je daar nog langere tijd last van houden. Long covid is dus wat dat betreft niet iets nieuws, wel iets wat heel vervelend is.

Ik heb op het werk en in mijn omgeving al best wat verhalen gehoord van mensen ruim onder de 60 zijn (25-55 jaar) en gezond en sportief zijn en toch maanden last hebben gehad van de naweeën van hun coronabesmetting. Het zijn dus niet alleen oude mensen met een zwakke gezondheid. En er wordt wel snel geroepen: Als je jong en gezond bent heb je niets van het virus te vrezen want er gaan maar heel weinig mensen aan dood. Daarom wilde ik even aangeven dat je daarbij niet alleen naar het sterftecijfer moet kijken maar ook moet kijken naar langdurige klachten en je dat moet meenemen als je je afvraagt of je iets van het virus te vrezen hebt en dus ook of je je moet laten vaccineren. Je beschermen tegen de kans om maandenlang nauwelijks energie te hebben / niet te kunnen werken is ook niet zo vreemd. En nou is de kans dat je dat vast niet zo groot maar het overkomt toch een hoop mensen en je kan van tevoren niet zeggen: Dat zal mijn niet gebeuren. Nou ja, dat kan wel maar het kan zijn dat je daar later van terugkomt, ik heb er wel een paar gesproken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lydia63
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lydia63 » 26 aug 2021 11:44

Ik hoorden gisteren dat 'n vaccin maar 'n bepaalde houdbaarheid duur heeft of dit klopt weet ik niet maar als het wel klopt wil dat zeggen dat we vast zitten aan deze herhaling van vaccinaties, toch?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 aug 2021 11:57

Lydia63 schreef:Ik hoorden gisteren dat 'n vaccin maar 'n bepaalde houdbaarheid duur heeft of dit klopt weet ik niet maar als het wel klopt wil dat zeggen dat we vast zitten aan deze herhaling van vaccinaties, toch?

ja dat was van te voren ook al wel de verwachting, net als het griepvaccin

Lydia63
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lydia63 » 26 aug 2021 12:11

meribel schreef:ja dat was van te voren ook al wel de verwachting, net als het griepvaccin

Oké dat wist ik niet ik dacht dat het eenmalig was deze actie het blijft voor mij persoonlijk 'n dilemma, al hebben andere familie leden wel zich laten vaccineren, ik heb zelf ook nog nooit 'n griep vaccin gehaald.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2021 13:01

Lydia63 schreef:Oké dat wist ik niet ik dacht dat het eenmalig was deze actie het blijft voor mij persoonlijk 'n dilemma, al hebben andere familie leden wel zich laten vaccineren, ik heb zelf ook nog nooit 'n griep vaccin gehaald.

Paar feiten op een rijtje:

- Het griepvaccin werkt voor maar 40-60 procent. Dit komt ook omdat het griepvirus zich sneller muteert en veel meer seizoensgebonden is.
- Het coronavaccin lijkt door de maanden heen langzaam aan effectiviteit in te leveren als het gaat om de kans om het virus te krijgen / over te dragen maar minder snel zijn effectiviteit te verliezen als het gaat om hier ziek je wordt als je het virus toch krijgt.
- Corona muteert minder snel dan griep

Het is al met al de verwachting dat hoe vaak je een prik moet halen bij corona ook wel afhankelijk is van je leeftijd en gezondheid en dat dat minder vaak is dan bij de griepprik.. en dat vaker een "booster" halen vooral interessant is voor oudere mensen die vatbaarder zijn en voor wie het virus meer risicovol is.

Wat zijn je afwegingen waardoor je het halen van een prik zo'n dilemma vindt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 aug 2021 15:31

elbert schreef:Op een wereldbevolking van 7,8 miljard is dat inderdaad niet veel. Dit jaar zijn er bovendien al meer dan 38 miljoen mensen overleden, verreweg de meesten dus niet door covid.

Dus 5 tot 10% van ALLE DODEN over de hele wereld dit jaar kwam door covid... Nah, valt inderdaad reuze mee!

Daarbij moet ook nog eens worden opgemerkt dat van die 4,5 miljoen doden door covid het overgrote deel 70 plussers en mensen met andere klachten zijn die zijn overleden. Mensen dus met een sterk verzwakt immuunsysteem.
Vooropgesteld: elke dode door dit virus is er 1 teveel en als dat voorkomen kan worden door vaccinatie of op een andere manier, dan is dat aan te bevelen. Maar suggereren dat mensen met een gezond immuunsysteem veel hebben te vrezen van dit virus is simpelweg onjuist.

Toch ken ik meerdere mensen die jong & gezond waren, denk 30'ers die marathons lopen, die eraan zijn overleden of die al een jaar volledig lamgeslagen thuiszitten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 27 aug 2021 10:07

Mortlach schreef:
Toch ken ik meerdere mensen die jong & gezond waren, denk 30'ers die marathons lopen, die eraan zijn overleden of die al een jaar volledig lamgeslagen thuiszitten.

Ik vraag me echt af wat er was gebeurd als deze groep een griep zou hebben gehad. Niet dat ik het wil vergoelijken, maar corona had misschien net zo goed iets anders kunnen zijn.
Ik heb 3 jaar geleden 2 collega's gehad die door de griep geveld waren en daarna moesten revalideren/langzaam aan hun werk weer moesten opbouwen. En 1 zelfs gestopt is omdat het niet meer ging. Zij waren ook gezond. Maar ik denk echt dat je voor het oog gezond kunt zijn maar ondertussen wel iets kunt mankeren. Hoeveel mensen lopen maar door, soms zonder iets te voelen.. ze krijgen een simpele verkoudheid en beginnen te kwakkelen. Blijkt er toch een onderliggend virus, hepatitis, lyme, vermoeidheidssyndroom etc te zitten. Niks aan de hand, maar door een kleine aanval op hun immuunsysteem komt dat opeens volop openbaar.

Dit kwam altijd al voor. Alleen is corona zo erg besmettelijk dat er opeens heel veel mensen besmet zijn en dat soort klachten ontwikkelen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 aug 2021 11:33

lammetje schreef:Ik vraag me echt af wat er was gebeurd als deze groep een griep zou hebben gehad. Niet dat ik het wil vergoelijken, maar corona had misschien net zo goed iets anders kunnen zijn.
Ik heb 3 jaar geleden 2 collega's gehad die door de griep geveld waren en daarna moesten revalideren/langzaam aan hun werk weer moesten opbouwen. En 1 zelfs gestopt is omdat het niet meer ging. Zij waren ook gezond. Maar ik denk echt dat je voor het oog gezond kunt zijn maar ondertussen wel iets kunt mankeren. Hoeveel mensen lopen maar door, soms zonder iets te voelen.. ze krijgen een simpele verkoudheid en beginnen te kwakkelen. Blijkt er toch een onderliggend virus, hepatitis, lyme, vermoeidheidssyndroom etc te zitten. Niks aan de hand, maar door een kleine aanval op hun immuunsysteem komt dat opeens volop openbaar.

Dit kwam altijd al voor. Alleen is corona zo erg besmettelijk dat er opeens heel veel mensen besmet zijn en dat soort klachten ontwikkelen.

ja dat is het probleem. corona is nieuw en gewoon zo veel mensen tegelijk krijgen het dat de groep die problemen ontwikkeld, long covid of zkhuisopname, ook naar verhouding immens is.
En wat mensen soms ook vergeten is dat ons zorgstelsel al op instorten stond voor corona. Toen waren er al verschrikkelijke tekorten in de zorg.

ik weet dat het nederlandse beleid ergens dichter bij het zweedse beleid zit dan het nieuw zeelandse beleid maar ik denk op lange termijn dat het in nieuw zeeland alsnog zal gaan gebeuren dat die golven komen. Klinkt zo leuk dat zero covid beleid maar pas over 20 jaar kunnen we bekijken wie de meeste corona slachtoffers heeft gehad, zweden of nieuw zeeland.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 27 aug 2021 12:22

Marnix schreef:Omdat we (voor de 1000e keer) in juni gelijk een forse stijging zagen van de ziekenhuiscijfers en als er toen niet was gestopt met uitgaan, festivals enz weer mogelijk te maken en we alles weer zoals 2 jaar geleden zouden doen, die stijging had doorgezet en de ziekenhuizen weer vol gelegen hadden. Daarom is het verstandiger om geleidelijk te versoepelen dan in 1x alles los te laten.

Dat er in juni een stijging was (na een geleidelijke versoepeling) wil niet zeggen dat dat er toe zou geleid hebben dat de ic's meteen overgestroomd waren. Het virus verspreidde zich vooral onder jongeren maar de besmettingscijfers sloegen niet massaal over naar ouderen.Het heeft iig wel gezorgd voor een toename aan natuurlijke immuniteit en dat is altijd nog effectiever dan vaccinatie.
Maar goed, ik ben het met je eens dat het toen misschien iets te snel ging, later is ook wel toegegeven dat dansen met Jansen nu niet echt slim was.

De praktijk laat zien dat dit niet altijd zo is. En daarnaast is het natuurlijk onzin, de wereld wordt niet volledig met driedubbele jaarlijkse boosters gevaccineerd voordat alle maatregelen worden losgelaten. Maar ook niet veel te vroeg. De waarheid zit ergens in het midden, er wordt geleidelijk versoepeld en ik snap dat geduld hebben soms heel lastig kan zijn :-)

Geduld opbrengen is het probleem niet wanneer het nodig zou zijn. Maar dat is het niet meer. Ook voor de 1000ste keer, we moeten onderhand toegeven dat we met ons leven door moeten gaan, ook wanneer Covid blijft. Net zoals we doen met griep en andere besmettelijke ziekten waar we ook niet de hele samneleving voor op slot gooien.

Beetje jammer dit he. De vraag of je de consequenties ook zou accepteren als je roept "Ik ben gezond, ik kan corona makkelijk aan" en vervolgens er toch heel ziek van wordt (en geloof me, Antoon zou de eerste niet zijn en met 75 jaar hoor je toch wel iets meer bij een risicogroep) is toch niet zo gek. Natuurlijk nou hij alle nodige zorg krijgen als het zo ver zou komen maar daarom is het nog wel goed om er over na te denken.

Zullen we dat aan Antoon zelf over laten?
meribel schreef:@ dorpeling. Of jij leest het anders. Bedenk goed dat je alleen geschreven woord leest he en niets nonverbaals oppakt. Dus jij ziet ook niet hoe ik het ervaar als je mij een triest figuur noemt. Ik ben gewoon een mens achter dit beeldscherm hoor.

Als je het terugleest zul je zelf ook zien dat het op twee manieren opgevat kan worden. Ik las het als een 'okee, geen vaccinatie, dan ook geen IC, toch?' Alsof dat het recht op behandeling zou uitsluiten. Een beetje zoals wanneer je rookt, je geen recht hebt op behandeling tegen longkanker.
En daarin was ik niet de enige blijkbaar. Maar goed, bij deze mijn excuses omdat ik het dan verkeerd gelezen heb.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 aug 2021 13:31

Mortlach schreef:Dus 5 tot 10% van ALLE DODEN over de hele wereld dit jaar kwam door covid... Nah, valt inderdaad reuze mee!

Dingen in perspectief zien, is lastig he? COVID-19 is geen pretje voor deze wereld, maar het is ook niet zo dat het het einde van de wereld(bevolking) betekent. Mensen gaan er dood aan, maar de overgrote meerderheid niet.
Als je per leeftijdsgroep gaat kijken, dan zijn er mensen van 20-30 die eraan overlijden (ik had een collega uit India in die leeftijdscategorie die eraan is overleden) en dat is heel tragisch, maar dat zijn wel flinke uitzonderingen.
Nu kun je van die uitzonderingen het hele verhaal gaan maken, maar daarmee trek je het verhaal wel onnodig scheef. Het aantal 20-ers dat aan zelfmoord of een verkeersongeval overlijdt, is een stuk groter dan het aantal in die leeftijdscategorie die aan covid overlijdt. Voor 70-ers daarentegen is het een totaal ander verhaal. Het is echt een issue voor mensen in de leeftijd van mijn ouders, voor mensen uit mijn leeftijdscategorie al een stuk minder en voor jongeren nauwelijks. Die laatsten hebben vooral last van de maatregelen en veel minder van het virus. Zo zit iedereen er weer anders in.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2021 13:36

Dorpeling schreef:Dat er in juni een stijging was (na een geleidelijke versoepeling) wil niet zeggen dat dat er toe zou geleid hebben dat de ic's meteen overgestroomd waren. Het virus verspreidde zich vooral onder jongeren maar de besmettingscijfers sloegen niet massaal over naar ouderen.Het heeft iig wel gezorgd voor een toename aan natuurlijke immuniteit en dat is altijd nog effectiever dan vaccinatie.
Maar goed, ik ben het met je eens dat het toen misschien iets te snel ging, later is ook wel toegegeven dat dansen met Jansen nu niet echt slim was.

Geduld opbrengen is het probleem niet wanneer het nodig zou zijn. Maar dat is het niet meer. Ook voor de 1000ste keer, we moeten onderhand toegeven dat we met ons leven door moeten gaan, ook wanneer Covid blijft. Net zoals we doen met griep en andere besmettelijke ziekten waar we ook niet de hele samneleving voor op slot gooien.

Hoeft ook niet blijvend, dat was een tijdelijke noodzakelijkheid. Het gaat er alleen even om hoe en wanneer we terug kunnen naar normaal. Dat vraagt nog iets aan geduld hoewel er alweer een hoop kan tov een half jaar geleden.

Zullen we dat aan Antoon zelf over laten?

Prima, dan was deze hele discussie overbodig geweest.

Als je het terugleest zul je zelf ook zien dat het op twee manieren opgevat kan worden. Ik las het als een 'okee, geen vaccinatie, dan ook geen IC, toch?' Alsof dat het recht op behandeling zou uitsluiten. Een beetje zoals wanneer je rookt, je geen recht hebt op behandeling tegen longkanker.
En daarin was ik niet de enige blijkbaar. Maar goed, bij deze mijn excuses omdat ik het dan verkeerd gelezen heb.

Oke prima hoewel je excuus vooral aan Meribel gericht moet zijn.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 27 aug 2021 14:24

Wat me nu zo verbaast in de christelijke debatten rond Sars, Mers en Corona is de totale afwezigheid van enige connectie met de eindtijd.
Ik merk bij sommige bezorgde christenen wel een soort bevlogenheid rond de corona-pandemie als het er op aan komt om deze te zien als een middel in de hand van een alomvattende wereldregering die ons wil onderwerpen. Het is het WEF dat er achter zit, het heeft met The Great Reset te maken, vaccinaties zijn bedoeld om ons te infiltreren, zwak te maken enzovoorts, enzovoorts. Maar de ernst van de pandemie op medisch gebied, de besmettingen, ziektes en sterfgevallen lijken geen enkele eindtijdbel te doen rinkelen. Vreemd.

Of moet ik dit anders zien. Is het wel of niet gebruiken van bepaalde apocalyptische voorstellingen soms afhankelijk van het nut dat we er op een bepaald moment van hebben? Past het nu niet zo goed om de reeks van nieuwe ziektes die tegenwoordig best snel over de wereld reizen in te passen in het eindtijd-verhaal dat we nu nodig hebben?
Het huidige eindtijdverhaal, en ik heb het hier al eens eerder aangehaald, is de laatste tijd wat van kleur verschoten onder invloed van de ideeën van de wijdvertakte stroming NAM (New Apostolic Reformation), waarin de nabije toekomst gezien wordt als een tijd van overwinning, omdat er eindelijk christelijke mensen op alle terreinen van cultuur en maatschappij aan de macht zouden komen.

Het zou juist beter worden, niet slechter!

Centrale figuur in deze gedachte werd uiteraard president Donald Trump, in meerdere opzichten een geschenk uit de hemel voor de NAM-adepten. Maar wat heb je aan Trump, als precies op dat moment het boek Openbaringen zijn vele zevenvoudige gruwelen op ons begint uit te storten. Dat komt helemaal niet zo goed uit! Liever niet dus. Zou dat de reden zijn om allerlei narigheid niet direct met een vernietigende eindtijd te verbinden?
Eerst nog even genieten van de christelijke hegemonie!

Ach, inmiddels is die werkelijkheid ook alweer gekeerd. We hebben nu Biden.

Maar het lijkt alsof er toch iets is veranderd aan de eindtijd-verhalen. Vrij algemeen werd in eindtijdkringen altijd aangenomen dat de vierde ruiter in het boek Openbaringen (op het vale paard) stond voor besmettelijke ziektes. Je kunt tal van websites vinden waar deze interpretatie te lezen valt.
Maar nu hoor je eerder dat corona niet zoveel voorstelt, dat vaccinatie veel erger is en dat het echte gevaar niet die pandemieën zijn, maar iets heel anders. Ja, zo raakt de puzzel nooit compleet!
Eerst allerlei enge verhalen voorspiegelen en als dat dan gebeurt gewoon zeggen dat je dit niet bedoelde. Het echte werk moet nog beginnen.

No True Scotsman?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 aug 2021 15:04

gravo schreef:Wat me nu zo verbaast in de christelijke debatten rond Sars, Mers en Corona is de totale afwezigheid van enige connectie met de eindtijd.
Nou, die connectie is er wel hoor. Deze virussen vallen onder de pestilentien die voorzegd worden in o.a. Mattheus 24:7. Het punt is wel dat er ook bij gezegd wordt dat deze dingen (waaronder ook hongersnoden, oorlogen en aardbevingen) nog maar een beginsel zijn van de smarten (vers 8 ). Dus je misschien ironische opmerking dat "het echte werk nog moet beginnen" heeft Bijbels gezien zeker een kern van waarheid in zich.
gravo schreef:Maar nu hoor je eerder dat corona niet zoveel voorstelt,
Vergeleken met de zwarte dood die in de 14e eeuw een kwart van de Europese bevolking uitroeide, is dat ook zeker zo. Sowieso was die 14e eeuw een afschuwelijke tijd om in te leven, met ook de grote hongersnood van 1315-1317 en de Honderdjarige Oorlog. Ik kan me voorstellen dat christenen in die tijd wat meer aan de eindtijd dachten dan wij nu doen.
Je moet corona dus zien in een lange lijst van leed dat de wereld treft voorafgaand aan het einde, waarbij dit zeker nog niet het ergste is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 27 aug 2021 15:11

Marnix schreef:Oke prima hoewel je excuus vooral aan Meribel gericht moet zijn.

Dat was het ook :)
gravo schreef:Het zou juist beter worden, niet slechter!

Als je het vanuit Bijbels perspectief bekijkt wordt het ook beter. Het beste komt namelijk nog.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 27 aug 2021 15:18

meribel schreef:En wat mensen soms ook vergeten is dat ons zorgstelsel al op instorten stond voor corona. Toen waren er al verschrikkelijke tekorten in de zorg.

Dit inderdaad, het wordt er ook niet beter op. Tis echt een chaos op alle niveaus. Ik heb 2 weken vakantie gehad, alles draait gewoon door, maar het personeel staat op instorten.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”