Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2021 15:43

Erik1960 schreef:Maar daarmee is toch de stelling van Sneijder niet houdbaar? Of vergis ik me?

Als je negatief test vlak voor je reist is de kans dat je besmet bent erg klein. Kan alsnog, een bevriend stel is 2 maanden in Nederland, in Argentinie uiteraard moeten testen voor de vlucht, negatief… en bij de controletest in NL na de vlucht toch positief. Maar niet besmet in het vliegtuig. Maar op zich is een negatieve test natuurlijk prima, de kans dat je het dan toch hebt is niet groot, ook al is die wel aanwezig. Net als dat de kans om gevaccineerd te zijn en toch besmet niet zo groot is maar wel aanwezig. Het gaat erom dat je de kansen kleiner maakt, niet dat het 0 wordt. En Sneijder heeft corona gehad dus ook antistoffen dus de kans is niet zo groot. Je zal alleen als je weer teruggaat ook weer moeten testen. En Sneijder geeft zelf aan dat hij zich later misschien alsnog laat vaccineren dus als hij zich afvraagt waarom hij het zou doen: dat scheelt voorlopig een hoop testen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2021 18:14

meribel schreef:Hoezo niet aan te tonen? Iedereen die na vorige zomer Corona kreeg had kreeg een pcr test en de uitslag staat in DigiD net als je vaccinaties

Ik meen mij nog een tijd te herinneren dat die PCR-tests volgens anderen totaal onbetrouwbaar waren. Nu ineens niet meer, blijkbaar. Het kan verkeren. :-)

Ook in het voor kamp zijn vele nuances, zo ben ik voor maar zou mijn vierjarige echt niet prikken. Dat het vaccin nog niet goedgekeurd is voor onder de twaalf is niet zonder reden hoor.

Het is natuurlijk alleen maar goed dat ze dit soort zaken grondig testen voordat ze het vrijgeven. Het zou alleen een zorg wegnemen, dus zodra de officiële goedkeuring er is, gaan we ervoor.

Ik ben echt verbaasd dat jij het jammer vind dat je je vierjarige niet mag laten inenten met een nieuw vaccin. Risico op ernstig verloop voor haar is zo bizar klein dat ik heel veel ( besmettelijke) aandoeningen kan opnoemen waar je heel veel banger voor zou moeten zijn Maar daar houdt je haar ook niet thuis voor

Het gaat me niet alleen om haar; ik heb meerdere gezinsleden in huis met kwetsbare gezondheid en als de kleine Corona mee naar huis neemt, zou dat een behoorlijke uitdaging worden. Iedereen is natuurlijk wel gevaccineerd, maar de anderen zouden maar net in die 10% zitten waar het vaccin wat minder effectief voor is.

Ik denk inderdaad dat we Corona zullen moeten accepteren als een nieuw bestaande ziekte. Op de spoedeisende hulp verhoogt het werkdruk het meeste en bij ons in het ziekenhuis is daar de werkdruk het hoogst door heel veel medewerkers die het voor gezien houden. Elke nieuwe patiënt met ook maar 1 symptoom (koorts bijv) moet volledig geïsoleerd verpleegd totdat de testuitslag er is, nou je begrijpt dat velen die naar de eerste hulp gaan bijv koorts hebben.

Maar op de afdeling zullen we moeten accepteren dat je gewoon een percentage Corona patiënten heb net zoals je altijd andere groepen heb liggen Zolang het ziekenhuis niet meer overstroomt wordt ( en dat is wat ik hoop zal gebeuren door vaccineren) dan is dat de nieuwe realiteit

Ik kan me de werkdruk en de stress van het gezondheidspersoneel nauwelijks voorstellen. Ik hoop dat er snel een evenwicht komt waarbij de situatie weer behandelbaar (haha) is.

Verder weet ik niet of Covid een blijvertje zal zijn. Ik denk/hoop het niet, omdat er vaccinatie is en geen natuurlijk reservoir voor is. Dan is de kans groter dat we het er op een gegeven moment wel onder krijgen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2021 18:21

meribel schreef:Waarbij het voor ons zorgmedewerkers uiteraard het meest gunstige is dat iedereen zich vaccineert hoor zodat zo min mogelijk mensen ernstige symptomen krijgen

Maar mensen die zich niet vaccineren omdat ze bijv al Corona hebben gehad die begrijp ik zeker (of om andere redenen en nee mortlach niet om die hele rare redenen maar die groep is alleen groot online en niet in reallife)

Ik ben blij dat te horen. Het beeld wordt een beetje vertekend als je veel op het internet zit :-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2021 18:36

ben db bd schreef:Waar komt deze quote vandaan? Nou, dit is zomaar`een klein stukje van het commentaar van de filmer en het gaat over zijn filmpje op de 'neppe' alternatieve media waar ik toch heel erg eng van word. ( u weet waar het is te zien? :( ).
Het gaat over spandoeken op de elektrisch beveiligde afrastering van een groot walgelijk ogend, concentratiekamp, met voor mij in ieder geval afzichtelijke barakken,..... gelukkig helemaal in Canada.

Concentratiekampen in Canada, ach nee toch, wat erg!!

Misschien moet je wat beter naar het RD, Zoeklicht en de vragenrubriek van Refoweb luisteren, dan kun je je wat beter wapenen tegen al die zaken waat je eng van wordt. Het meeste nieuws hierover is trouwens al bijna een jaar oud, dus onze grote vriend X is weer mooi bij de tijd!

Hier het hele verhaal:
https://www.toronto.com/news-story/1023 ... -theories/
https://factcheck.afp.com/misleading-de ... conspiracy

Als je naar Canada reist, en niet volledig gevaccineerd bent, moet je een tijdje (14 dagen) in 'zelf-isolatie' thuis of in een hotel. Dat betaalt de overheid. Verder is een centrum waar je vrijwillig heen kunt als je positief bent en thuis in isolatie blijven lastig is en dat kan gebeuren als je een gezin hebt, of juist alleen bent en boodschappen doen lastig is.

Volgens cijfers hadden inoktober 2020 zo'n 4000 mensen gebruik gemaakt van deze isolatie-locaties - wat dus meestal door de overheid betaalde hotelkamers zijn. Maar nee, deze mensen zijn allemaal stiekem vergast en de familie is ze blijkbaar gewoon vergeten...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 09 aug 2021 08:47

meribel schreef:Hoezo niet aan te tonen? Iedereen die na vorige zomer Corona kreeg had kreeg een pcr test en de uitslag staat in DigiD net als je vaccinaties

Ook in het voor kamp zijn vele nuances, zo ben ik voor maar zou mijn vierjarige echt niet prikken. Dat het vaccin nog niet goedgekeurd is voor onder de twaalf is niet zonder reden hoor. Ik ben echt verbaasd dat jij het jammer vind dat je je vierjarige niet mag laten inenten met een nieuw vaccin. Risico op ernstig verloop voor haar is zo bizar klein dat ik heel veel ( besmettelijke) aandoeningen kan opnoemen waar je heel veel banger voor zou moeten zijn Maar daar houdt je haar ook niet thuis voor

Ik denk inderdaad dat we Corona zullen moeten accepteren als een nieuw bestaande ziekte. Op de spoedeisende hulp verhoogt het werkdruk het meeste en bij ons in het ziekenhuis is daar de werkdruk het hoogst door heel veel medewerkers die het voor gezien houden. Elke nieuwe patiënt met ook maar 1 symptoom (koorts bijv) moet volledig geïsoleerd verpleegd totdat de testuitslag er is, nou je begrijpt dat velen die naar de eerste hulp gaan bijv koorts hebben.

Maar op de afdeling zullen we moeten accepteren dat je gewoon een percentage Corona patiënten heb net zoals je altijd andere groepen heb liggen Zolang het ziekenhuis niet meer overstroomt wordt ( en dat is wat ik hoop zal gebeuren door vaccineren) dan is dat de nieuwe realiteit

En iemand die al Corona heeft gehad die heeft helemaal geen grote kans in het ziekenhuis te komen of besmettelijk te zijn. Hoe dat over een aantal jaar is, hoelang een infectie je beschermt ja dat zal uit onderzoek moeten blijken

Maar in feite had Wesley Snijder wel gelijk hè! Je kan beter naast een ongevaccineerde met een negatieve test zitten dan een gevaccineerde zonder test. Dus die coronapassen zijn echt heel raar!!

Eens.

Corona blijft denk ik ook. En ik vind dat de nadruk nu vooral op corona gelegd is de afgelopen jaren. En dat terwijl er heel veel andere ziektes zijn waar je vrijwel nooit iets over hoorde. Is waarschijnlijk minder besmettelijk of leeft niet heel erg in welvaarts landen, maar ze zijn er wel. Laten we ook leren weer verder te kijken en niet te blijven hangen in testen, cijfers en aanscherping van regels.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 aug 2021 15:18

Mortlach schreef:De vaccinatiegraad in de continenten die je noemt is inderdaad schandalig laag. Maar dat is eerder een reden om een paar tandjes bij te zetten.
De WHO heeft afgeraden om een boostershot in westerse landen te zetten omdat dit de vaccinatie in derde wereldlanden zou vertragen. Er is namelijk een tekort aan vaccins om wereldwijd iedereen tegelijk te vaccineren. Zo'n boostershot is dus een rijkeluisshot. Als we in het westen allemaal gevaccineerd zijn en in die andere landen niet, is er nog steeds een groot probleem.
Mortlach schreef:Hoe kom je daar op? Om dat te kunnen zeggen moet je weten hoeveel doden de lockdowns hebben bespaard, d.w.z. wat er was gebeurd als er geen lockdowns waren geweest en we de ziekte gewoon de vrije loop hadden gelaten. Ja, er zit nog wat tussenin, maar toch, zeggen dat het veel meer heeft gekost kan alleen als je weet wat er was gebeurd in de alternatieve situatie.
Er zijn in dit land iets minder dan 18.000 coronadoden gevallen. Als je gemiddeld rekent dat die 10 jaar eerder zijn overleden dan zonder corona (dat is aannemelijk omdat verreweg de meeste doden 70+ ers zijn), kom je uit op ongeveer 180.000 levensjaren. Reken je met 20 jaar (overdreven volgens mij) dan kom je op 360.000. Dat is nog altijd een stuk minder dan de 520.000 waar de ambtenaren van EZK mee kwamen.
Mortlach schreef:Obesitas is niet besmettelijk. Roken, drinken, drugs, weinig sporten enz is niet besmettelijk. Dat lijkt me een nogal relevant verschil.
Het is wel allemaal te voorkomen en bovendien vormen bijna al die zaken een belangrijke risicofactor bij het krijgen van covid-19. Je kunt in theorie mensen er dus op aanspreken als overheid.
Mortlach schreef:Maar verder ben ik het met je eens dat verplicht vaccineren geen optie is. En dat dat principe veel waard is. Maar een bezoek aan een winkel of je werk is dan weer géén grondwettelijk beschermde vrijheid, dus als een winkel/kantoor zegt dat je je een vaccinatiepas moet laten zien, en jij komt met artikel 10 aanzetten, dan mogen ze je dus gewoon weigeren. Ze kunnen je inderdaad niet dwingen een pas al dan niet te tonen, maar ze hoeven jou dus ook niet binnen te laten.
Het komt feitelijk neer op discriminatie op basis van mijn medische toestand. Naast dat dat volgens mij een privezaak is, is het naar de geest van de artikelen 1, 10 en 11 van de grondwet een onverkwikkelijke manier om met mensen om te gaan.
Mortlach schreef:Daarbij moet ik toch even opmerken dat nu het uitkomt artikels 10 en 11 enorm belangrijk worden geacht, maar in het abortusdebat hoor je daar van bepaalde kant veel minder over...
Dat komt omdat ongeboren baby's niet kunnen praten. Zouden ze dat wel kunnen, dan had je oordopjes in moeten doen. Bij abortus gaat het over 2 mensenlevens: die van de moeder en die van het ongeboren kind. Dat is dus net iets anders dan bij corona, waarbij het puur persoonlijk is.
Marnix schreef:Ik stelde dat het feit dat het vaccin beschermt tegen de alphavariant, inhoudt dat get ook beschermt tegen de deltavariant. Dat kan procentueel wel iets minder zijn (ook al onderzocht trouwens) dus het werkt misschien iets minder goed maar het werkt nog steeds goed. De huidige cijfers onderstrepen dat alleen maar dus ik snap niet zo goed waarom je hier zo tegenin gaat.
Ik ga er niet tegenin, maar wil wel aangeven dat vaccinatie niet het einde van COVID-19 betekent. COVID is endemisch geworden en zal dat dus blijven. Er zullen, net als bij de griep, altijd nieuwe varianten komen. De vraag die we ons moeten stellen is of we tot in het oneindige maatregelen moeten nemen om een kleine kans te voorkomen dat we ziek worden, of dat we (net als bij de griep en bij het verkeer) een zeker risico moeten accepteren, omdat we anders tot in lengte van jaren met maatregelen zitten die een normale samenleving verstoren.
Marnix schreef:Ik heb het niet over de tijd voor het vaccin er was. Nu die er wel is er iets van een oplossing. Lockdowns zijn nooit ideaal geweest, aan de andere kant had je beperkingen nodig omdat anders de zorg was omgevallen (en het aantal slachtoffers veel hoger was geweest). Je zag in juni wat er gebeurt als we op korte termijn weer terug willen naar normaal. En dat was al met een flinke groep mensen met een of twee prikken.
Dat "dansen met Jansen" was onverstandig (zeker omdat het om vrijwel allemaal binnenevenementen ging), maar er zijn betrekkelijk weinig extra dodelijke slachtoffers bij gevallen en ook de IC's zijn niet overbelast geraakt. Dus de regering zit hiermee nog steeds in een risicoafweging die weliswaar moeilijk is, maar die niet noodzakelijkerwijs tot langdurige maatregelen hoeft te leiden. Je zou als regering ook kunnen zeggen, als iedereen de mogelijkheid heeft gehad om zich te laten vaccineren (en dat bij eventuele extra prikken kan blijven doen), dat de regering heeft gedaan wat nodig was en dat voor het overige het aan de eigen verantwoordelijkheid van mensen is om beslissingen te nemen.
Marnix schreef:En in tegenstelling tot andere dingen zoals wanneer je zwaar overgewicht hebt, raakt dit niet alleen jezelf maar de hele samenleving.
Het feit dat de gemiddelde Nederlander steeds dikker wordt (in navolging van de VS) is wel degelijk een probleem dat de hele maatschappij aangaat. Het zorgt voor hogere zorgkosten in het algemeen (hart- en vaatziekten, kanker) en drukker bezette IC's door covid in het bijzonder. Dus wat dat betreft ben ik het met je oneens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2021 15:38

elbert schreef:Er zijn in dit land iets minder dan 18.000 coronadoden gevallen. Als je gemiddeld rekent dat die 10 jaar eerder zijn overleden dan zonder corona (dat is aannemelijk omdat verreweg de meeste doden 70+ ers zijn), kom je uit op ongeveer 180.000 levensjaren. Reken je met 20 jaar (overdreven volgens mij) dan kom je op 360.000. Dat is nog altijd een stuk minder dan de 520.000 waar de ambtenaren van EZK mee kwamen.

De vraag is dan ook hoeveel doden er waren gevallen ZONDER lockdowns...

Het is wel allemaal te voorkomen en bovendien vormen bijna al die zaken een belangrijke risicofactor bij het krijgen van covid-19. Je kunt in theorie mensen er dus op aanspreken als overheid.

In theorie kun je mensen aanspreken op linkshandigheid.

Het komt feitelijk neer op discriminatie op basis van mijn medische toestand. Naast dat dat volgens mij een privezaak is, is het naar de geest van de artikelen 1, 10 en 11 van de grondwet een onverkwikkelijke manier om met mensen om te gaan.

Een medische toestand die jij weigert kenbaar te maken. Je kunt iemand niet discrimineren op een onbekend aspect. Is het prettig? Nee, maar een winkelier heeft ook zo zijn verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de andere klanten. Je redenatie komt een beetje op me over als van de Amerikanen die met een geplastificeerd kaartje lopen waarop staat dat als je hen naar hun gezondheid vraagt, dat in strijd is met de HEPA (ik ben de precieze afkorting even kwijt).

Dat komt omdat ongeboren baby's niet kunnen praten. Zouden ze dat wel kunnen, dan had je oordopjes in moeten doen. Bij abortus gaat het over 2 mensenlevens: die van de moeder en die van het ongeboren kind. Dat is dus net iets anders dan bij corona, waarbij het puur persoonlijk is.

Een besmettelijke ziekte is niet "puur persoonlijk".

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 aug 2021 15:45

Mortlach schreef:De vraag is dan ook hoeveel doden er waren gevallen ZONDER lockdowns...
Ongeveer net zoveel als in Zweden waarschijnlijk waar ze geen lockdowns hadden. Dat land heeft iets meer doden dan Nederland per miljoen inwoners (1,5 keer zoveel). Dan kom je uit op ongeveer 27.000 covid doden in Nederland.
Mortlach schreef:In theorie kun je mensen aanspreken op linkshandigheid.
Dat kan natuurlijk en is ook zeer terecht. :mrgreen:
Of het een relatie heeft met covid-19 betwijfel ik echter. Dat is bij obesitas wel anders: dat is de meest voorkomende risicofactor, samen met andere kwalen.
Mortlach schreef:Een medische toestand die jij weigert kenbaar te maken. Je kunt iemand niet discrimineren op een onbekend aspect.
Precies. Daarom mag ik dus gewoon naar binnen, net als iedereen. Dan hoeft er ook niet gediscrimineerd te worden.
Mortlach schreef:Is het prettig? Nee, maar een winkelier heeft ook zo zijn verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de andere klanten
Wie lopen er precies gevaar als ik niet gevaccineerd ben? Andere niet-gevaccineerden toch? Want de gevaccineerden zijn grotendeels beschermd (daar gaan we voor het gemak maar even vanuit). Dus loopt iedereen op eigen verantwoordelijkheid naar binnen. Zoals het nu is en altijd al was dus.
We mogen ons weleens afvragen of we door de overheid altijd en overal tegen gevaar beschermd moeten worden of dat we ook nog eigen verantwoordelijkheid hebben en willen nemen.
Mortlach schreef:Een besmettelijke ziekte is niet "puur persoonlijk".
Abortus ook niet: daar zijn er minstens 2 bij betrokken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2021 16:44

elbert schreef:Ongeveer net zoveel als in Zweden waarschijnlijk waar ze geen lockdowns hadden. Dat land heeft iets meer doden dan Nederland per miljoen inwoners (1,5 keer zoveel). Dan kom je uit op ongeveer 27.000 covid doden in Nederland.

+50% is "iets meer"? 9000 doden? Schokkend om je zo achteloos dat te horen zeggen

Dat kan natuurlijk en is ook zeer terecht. :mrgreen:
Of het een relatie heeft met covid-19 betwijfel ik echter. Dat is bij obesitas wel anders: dat is de meest voorkomende risicofactor, samen met andere kwalen.

Het ging niet per se om Covid maar om andere zaken die an sich minder gezond zijn.

Precies. Daarom mag ik dus gewoon naar binnen, net als iedereen. Dan hoeft er ook niet gediscrimineerd te worden.
Wie lopen er precies gevaar als ik niet gevaccineerd ben? Andere niet-gevaccineerden toch? Want de gevaccineerden zijn grotendeels beschermd (daar gaan we voor het gemak maar even vanuit). Dus loopt iedereen op eigen verantwoordelijkheid naar binnen. Zoals het nu is en altijd al was dus.

Grotendeels beschermd, daar zit de kneep. En die winkelier heeft vast wel wat personeel rondlopen.

Daarbij wordt je niet gediscrimineerd want 'vaccinatiestatus' is geen wettelijk beschermde factor. Dat is een beetje als zeggen dat een agent mij niet naar mijn rijbewijs mag vragen en ik het ook niet hoef te laten zien want dat is discriminatie.

We mogen ons weleens afvragen of we door de overheid altijd en overal tegen gevaar beschermd moeten worden of dat we ook nog eigen verantwoordelijkheid hebben en willen nemen.

Joh, gooi je het over die boeg? Dus verbod op met alcohol op rijden; ach, waarom is dat geen eigen verantwoordelijkheid? Onveilige werkomgeving? Eigen verantwoordelijkheid?

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 09 aug 2021 19:40

Marnix schreef:Je wil het echt niet snappen he. Een bepaalde vaccinatiegraad is nodig, anders zijn de consequenties van niet vaccineren niet alleen persoonlijk. Dat is al honderd keer uitgelegd en iedere expert zal je dat ook kunnen vertellen. Je zag in juni wat er gebeurt als we maar eventjes versoepelen en alles loslaten. En hoe de grote groep mensen in het ziekenhuis niet gevaccineerd was. En er vervolgens voor iedereen weer beperkingen kwamen. Dus zo simpel als “eigen keuze en als je bent gevaccineerd kan je toch alles weer” is het niet. Maar ik vraag me af of je reacties / argumenten van anderen uberhaupt leest want dan had je dit al lang geweten.

Los van je valse reactie hier waarbij je mensen weer probeert aan te praten dat ze de lockdown leuk vonden, er totaal geen moeite mee hadden wat gewoon een gemene leugen is waarmee je anderen in een kwaad daglicht wil plaatsen. Lekker onchristelijke reactie van je, dit soort steken onder de gordel.

Helemaal met Meribel eens dat de discussie wat meer op een normale manier moet worden gevoerd. Maar dan we graag met feiten. Dit soort reacties bewijzen dat het tegenkamp ook geregeld alles uit de kast trekt om gelijk te halen en daarbij het verdraaien van de feiten geen enkel probleem vindt.

Voor de duidelijkheid:

- niemand heeft hier gezegd: als ik me laat vaccineren kan ik vervolgens weer doen en laten wat ik wil. Dit verdraaisel bedenk je zelf. Zodat je dan kan zeggen: dus zijn mensen die dat niet doen nergens voor verantwoordelijk en als er dan toch weer beperkingen komen kan je roepen: zie je wel het werkt toch niet.

- niemand hier heeft alle beperkingen leuk gevonden. Dat mensen er wel voor waren was omdat niks doen voor overvolle ziekenhuizen zou zorgen. Daarom was het noodzakelijk. En dan ga je nu naar voorstanders roepen: nou je had er eerder ook weinig moeite mee dat kinderen werden opgesloten enz dus moet je nu ook niet zeuren als er beperkingen komen (terwijl er nu een betere oplossing voorhanden is dan vervelende beperkende maatregelen.)

Aah.. de liefde spat gelukkig wel van deze reactie af. Niet echt kunnen ontspannen op vakantie? :)

Mijn reactie was gericht op de discussie ergens eind vorig jaar ofzo, toen vonden bepaalde forummers dat kinderen / jongeren niet zoveel te klagen hadden, thuiszitten was zo erg niet etc. En om van alles af te komen moet toch vooral iedereen het vaccin nemen. Want dan alleen kunnen we weer doen en laten wat we willen.
Voor nu, met een groene code kan dat ook gewoon. Dus waar is het wachten nog op? Tot zelfs de kleintjes geprikt 'mogen' worden, ook al worden ze er zelf nauwelijks ziek van? :shock:
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2021 20:14

Dorpeling schreef:Aah.. de liefde spat gelukkig wel van deze reactie af. Niet echt kunnen ontspannen op vakantie? :)

Mijn reactie was gericht op de discussie ergens eind vorig jaar ofzo, toen vonden bepaalde forummers dat kinderen / jongeren niet zoveel te klagen hadden, thuiszitten was zo erg niet etc. En om van alles af te komen moet toch vooral iedereen het vaccin nemen. Want dan alleen kunnen we weer doen en laten wat we willen.
Voor nu, met een groene code kan dat ook gewoon. Dus waar is het wachten nog op? Tot zelfs de kleintjes geprikt 'mogen' worden, ook al worden ze er zelf nauwelijks ziek van? :shock:

Ik ontspan hier heerlijk en aangezien ik voor mijn plezier forum doe ik dat nog steeds af en toe. Maar ontspannen is wat anders dan gemene reacties opeens niet meer erg vinden. Als jij door vakantie vieren dat opeens niet meer erg vindt raad ik je aan om maar geen vakantie te vieren. Verder slaat je opmerking over kleintjes prikken nergens op (totaal niet aan de orde) net als je verwijzing naar een eerdere discussie. De beperkingen zijn vervelend voor iedereen maar het was even kiezen tussen dat en ziekenhuizen die de druk niet meer aan zouden kunnen. Met zoveel mogelijk gevaccineerden is er in ieder geval weer het meeste mogelijk op korte termijn dus logisch dat men het aanmoedigt. Maar dat dat tijdelijk nodig wad is heel wat anders dan doen alsof de mensen die die maatregelen steunden het helemaal niet erg zouden vinden als dat een langdurige situatie zou worden.

Je gaat constant onzin roepen, onwaarheden om er zelf beter uit te zien met je mening en het feit dat je dat doet maakt je juist ongeloofwaardig, omdat je niet bij de feiten blijft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 09 aug 2021 21:32

Marnix schreef:Ik ontspan hier heerlijk en aangezien ik voor mijn plezier forum doe ik dat nog steeds af en toe. Maar ontspannen is wat anders dan gemene reacties opeens niet meer erg vinden. Als jij door vakantie vieren dat opeens niet meer erg vindt raad ik je aan om maar geen vakantie te vieren. Verder slaat je opmerking over kleintjes prikken nergens op (totaal niet aan de orde) net als je verwijzing naar een eerdere discussie. De beperkingen zijn vervelend voor iedereen maar het was even kiezen tussen dat en ziekenhuizen die de druk niet meer aan zouden kunnen. Met zoveel mogelijk gevaccineerden is er in ieder geval weer het meeste mogelijk op korte termijn dus logisch dat men het aanmoedigt. Maar dat dat tijdelijk nodig wad is heel wat anders dan doen alsof de mensen die die maatregelen steunden het helemaal niet erg zouden vinden als dat een langdurige situatie zou worden.

Je gaat constant onzin roepen, onwaarheden om er zelf beter uit te zien met je mening en het feit dat je dat doet maakt je juist ongeloofwaardig, omdat je niet bij de feiten blijft.

Wanneer je bepaalde dingen anders ziet, wil dat niet zeggen dat het dan meteen 'onzin' of 'onwaarheden' zijn.
Daarbij is het gewoon een optie om je ongevaccineerde kleintje(!) thuis te kunnen laten wanneer je daar niet al te veel moeite mee hebt (zoals wel degelijk in eerdere discussie is aangehaald) en het als gevaar voor de rest van je (gevaccineerde?) gezin ziet. De logica hiervan vat ik niet, maar goed, daarover kunnen meningen verschillen.

Gemeen? Nee, niet echt zo bedoeld. Alhoewel; ik heb de laatste weken zoveel andere 'gemene' reacties van meerdere forummers voorbij zien komen, misschien is het een gewenning aan het worden. Of een reactie daarop.
De toon is niet bepaald vriendelijker geworden hier, laten we het daar maar op houden. Ik ga lekker verder vakantie vieren, dit topic hou ik ff voor gezien. Wordt me iets te opdringerig en bitter hier.
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 09 aug 2021 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2021 21:33

elbert schreef:Ongeveer net zoveel als in Zweden waarschijnlijk waar ze geen lockdowns hadden. Dat land heeft iets meer doden dan Nederland per miljoen inwoners (1,5 keer zoveel). Dan kom je uit op ongeveer 27.000 covid doden in Nederland.

Zou kunnen, ook al is het wel iets makkelijk dat je Zweden noemt. Dunbevolkt, een redelijk afstandelijke cultuur en ouderen die voor de zekerheid vaak toch maar thuisbleven. Je had natuurlijk ook Brazilie kunnen kiezen, had ook geen lockdowns dacht ik ;-)

Los daarvan had je bepaalde dingen van de lockdown niet kunnen doen maar een deel had je toch wel gehouden want anders had de gezondheidszorg het niet getrokken (met veel levensjaren verlies). Zonder lockdown waren ouderen ook vereenzaamd omdat ze geen risico’s zouden durven nemen. Daanaast was er dan geen algemene lockdown maar werden wel bijeenkomsten van meer dan 50 man verboden, middelbare scholen en hoger onderwijs gesloten, thuiswerken als norm gesteld, gevraagd om sociale afstand te houden, mensen boven de 70 en mensen met verkoudheidsklachten gevraagd om thuis te blijven, niet-noodzakelijke reizen afgeraden net als bezoekjes aan het verpleeghuis. Hoeveel van die 520000 jaar zou dat dan alsnog alsnog gekost hebben?

Dus het is geen 520000 jaar versus 0 tegen de prijs van 9000 extra doden. Door de pandemie was dat cijfer op welke manier dan ook hoog geweest en het idee van flatten the curve was om dat zoveel mogelijk te beperken. Of dat op alle fronten gelukt is is een interessante vraag waar de wereld (waarbij de experts massaal voor deze aanpak kozen) maar zo simpel als je het hier stelt ligt het niet.
Laatst gewijzigd door Marnix op 09 aug 2021 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2021 21:46

elbert schreef:Ik ga er niet tegenin, maar wil wel aangeven dat vaccinatie niet het einde van COVID-19 betekent. COVID is endemisch geworden en zal dat dus blijven. Er zullen, net als bij de griep, altijd nieuwe varianten komen. De vraag die we ons moeten stellen is of we tot in het oneindige maatregelen moeten nemen om een kleine kans te voorkomen dat we ziek worden, of dat we (net als bij de griep en bij het verkeer) een zeker risico moeten accepteren, omdat we anders tot in lengte van jaren met maatregelen zitten die een normale samenleving verstoren.

Op zich mee eens maar je kan de risico’s op een eenvoudige manier enorm terugbrengen en dat is met één of twee prikjes in je arm. Daarnaast ben ik het voor de langere termijn wel met je eens maar op het moment dat de ziekenhuizen dreigen overbelast te raken moet je op korte termijn toch wat doen en kan je nuet zeggen: ach we moeten er maar aan wennen. Dan moet de gezondheidszorg eerst op de schop, voldoende mensen gevaccineerd zijn of we moeten geduld hebben. Want als je direct alles weer opengooit lopen de cijfers toch nog flink op, dat hebben we van dansen met janssen wel geleerd.

Dat "dansen met Jansen" was onverstandig (zeker omdat het om vrijwel allemaal binnenevenementen ging), maar er zijn betrekkelijk weinig extra dodelijke slachtoffers bij gevallen en ook de IC's zijn niet overbelast geraakt. Dus de regering zit hiermee nog steeds in een risicoafweging die weliswaar moeilijk is, maar die niet noodzakelijkerwijs tot langdurige maatregelen hoeft te leiden. Je zou als regering ook kunnen zeggen, als iedereen de mogelijkheid heeft gehad om zich te laten vaccineren (en dat bij eventuele extra prikken kan blijven doen), dat de regering heeft gedaan wat nodig was en dat voor het overige het aan de eigen verantwoordelijkheid van mensen is om beslissingen te nemen.

Als dat niet ten koste van anderen gaat, prima. Maar als je ziet hoe snel de cijfers opliepen en men al snel weer de disco’s, festivals en dergelijke verbood vraag ik me af hoe de ziekenhuisbezetting zou zijn als men de zomer gewoon door was gegaan met feesten en festivals. En als de zorg het aantal mensen in het ziekenhuis / op de IC niet aankan, andere zorg weer wordt afgeschaald enz wordt het lastig om te zeggen: laat de verantwoordelijkheid gewoon weer alleen bij de mensen zelf liggen.

Het feit dat de gemiddelde Nederlander steeds dikker wordt (in navolging van de VS) is wel degelijk een probleem dat de hele maatschappij aangaat. Het zorgt voor hogere zorgkosten in het algemeen (hart- en vaatziekten, kanker) en drukker bezette IC's door covid in het bijzonder. Dus wat dat betreft ben ik het met je oneens.

Het is niet besmettelijk dus moet je het anders bestrijden. Ik ontken niet dat het ook een probleem is. En dat daar meer tegen gedaan mag worden. Punt is dat omdat het niet besmettelijk is, men je niet gaat verplichten om geen overgewicht te hebben of zo. Allicht komt er de komende tijd op dat gebied ook wat meer een aanmoedigingsbeleid.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2021 02:17

https://www.cnn.com/us/live-news/corona ... 635394a789

Nieuwe Amerikaanse cijfers. En wat blijkt? Vaccins wérken!

164 miljoen mensen dubbel gevaccineerd. Sterfgevallen in deze groep: 1507, oftewel minder dan 0,001%. Ruim 7000 mensen, minder dan 0,005%, opgenomen in het ziekenhuis.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”