lammetje schreef:Angst, volgens mij is iedereen bang. Waarom doen we er anders alles aan om gezond te blijven? In leven te blijven? Angst voor pijn, ziekte, je kinderen kwijt te raken, je kinderen los te moeten laten als je zelf komt te overlijden. En angst is gezond. Zolang het binnen het kader blijft.
Ik laat me niet vaccineren omdat ik inderdaad een gezonde angst heb voor de mogelijkheid van eventuele bijwerkingen, maar vooral ook omdat ik de noodzaak niet inzie voor een jong, gezond persoon die corona heeft gehad en zonder al te veel problemen weer is genezen. En ik vraag me nog steeds af of dit de beste oplossing is. De tijd zal het leren.
De angst voor bijwerkingen zou blijven, maar als corona voor mij wel gevaarlijk was denk ik dat ik het vaccin al lang gehad zou hebben. Want dan weeg je 2 angsten tegen elkaar af.
Iedereen die zegt niet bang te zijn voor corona maar wel een vaccin neemt, die liegt in mijn ogen. Als je niet bang bent heb je ook geen vaccin nodig.
Als je het voor een ander doet, voor bv groeps Immuniteit, ben je dus bang dat het anders niet bereikt wordt. Of dat er iemand door jou toedoen ziek wordt door mogelijk geen vaccin kan of waarbij het niets doet. Deze angst is hetzelfde als blij, boos en verdrietig. Waarom zou je dat willen ontkennen. Ben je soms bang dat je weggezet wordt als zielig persoon als je bang ben?
Wat ik zo jammer vind aan dat hele 'angst als drijfveer'-verhaal, is dat het a) niet waar is, en b) het de deur wagenwijd open zet voor de bestrijding van ideeën. Want als je "bang" bent voor Corona, dan leg je dus je vertrouwen in het vaccin (en niet in de Heere!) en voor je het weet wordt je verweten dat je aan "vaccin-aanbidding" doet of iets dergelijks. Het geschil in religieuze termen gieten is een tactiek om het te bestrijden. Religie heeft namelijk millenia aan ervaring met het bestrijden van andere religieuze ideeën; er is een gedeelde woordenschat die iedereen begrijpt (virusgeloof, corona-ketterij, afgoden, valse verlossing, etc...) en de concepten hebben ook diepe wortels.
Ik ben voor mezelf niet bang voor Corona; ik vertrouw erop dat mocht ik het krijgen, het wel los zou lopen - maar ja, dat dachten 3 miljoen anderen misschien ook wel. Mijn vrouw en kinderen hebben qua gezondheid wat meer uitdagingen en ik hoop dat we niet hoeven uit te vinden hoe ze op Corona zouden reageren.
Ik ben ook niet bang dat groepsimmuniteit niet zal worden gehaald, dat gebeurt of dat gebeurt niet; ik ben alleen de maatregelen een beetje beu na 1,5 jaar en zie massale immunisering als oplossing om er verantwoord van af te komen. Daarnaast zie ik van redelijk nabij wat Long-Covid met je kan doen; dat gun je ook niet veel mensen. Wat Long-Covid betreft, de kans dat je dat oploopt is behoorlijk wat groter dan de kans op serieuze bijwerkingen van het vaccin, dus dat moet je ook in je afweging meenemen. Men is zo bezorgd voor de kinderen en de langetermijneffecten van het vaccin, maar men 'vergeet' even dat een deel van de kinderen die besmet raken, maanden, jaren of hun leven lang last zullen hebben van die ziekte.
Overigens, de uitleg van Mortlach klinkt misschien heel goed, maar er is niemand die kan garanderen dat er niets gebeurd door het mrna. De kans is zeer klein, hoogst onwaarschijnlijk. Maar niet 0!
Er is helaas weinig volledig gegarandeerd in de wetenschap buiten de wiskunde. Extreem onwaarschijnlijk is zo goed als het wordt. Dat is een kwestie van de vaktaal begrijpen.