Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 03 jul 2021 14:01

Marnix schreef:Jij bent banger voor de bijwerkingen van het vaccin dan ik voor corona. Maar er zijn al wel bijna 1800 mensen aan overleden. Ik v
laat me ook niet inenten omdat ik bang ben dat ik anders dood ga aan corona. Waar ik wel bang voor ben is dat er dan nog veel meer bedrijven failliet gaan, mensen zonder werk komen te zitten, vereenzamen, depressief raken, jongeren nuet naar school kunnen etcetera. Dat was voorlopig de toekomst zonder vaccins en mensen die bereid zijn zich in te laten enten. Dingen waar je je het afgelopen jaar ontzettend druk om hebt gemaakt. Maar als mensen voor de oplossing voor die problemen kiezen omdat dat weinig kost en veel oplevert verwijt je dat ze bang zijn? Dat ze (net als jij) alleen maar aan hun eigen gezondheid denken? Wat een kortzichtigheid. Met jouw visie had je nog jaren kunnen klagen over bedrijven in de problemen en kinderen die thuis zitten.

:shock: en jij zegt dat ik kortzichtig ben? Misschien moet je dan beter lezen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2021 14:23

lammetje schreef::shock: en jij zegt dat ik kortzichtig ben? Misschien moet je dan beter lezen.

Als jij zegt dat iedereen die zich laat vaccineren bang is voor corona en als ze dat ontkennen gewoon liegen is dat behoorlijk kortzichtig ja.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jul 2021 14:37

lammetje schreef:Angst, volgens mij is iedereen bang. Waarom doen we er anders alles aan om gezond te blijven? In leven te blijven? Angst voor pijn, ziekte, je kinderen kwijt te raken, je kinderen los te moeten laten als je zelf komt te overlijden. En angst is gezond. Zolang het binnen het kader blijft.

Ik laat me niet vaccineren omdat ik inderdaad een gezonde angst heb voor de mogelijkheid van eventuele bijwerkingen, maar vooral ook omdat ik de noodzaak niet inzie voor een jong, gezond persoon die corona heeft gehad en zonder al te veel problemen weer is genezen. En ik vraag me nog steeds af of dit de beste oplossing is. De tijd zal het leren.

De angst voor bijwerkingen zou blijven, maar als corona voor mij wel gevaarlijk was denk ik dat ik het vaccin al lang gehad zou hebben. Want dan weeg je 2 angsten tegen elkaar af.

Iedereen die zegt niet bang te zijn voor corona maar wel een vaccin neemt, die liegt in mijn ogen. Als je niet bang bent heb je ook geen vaccin nodig.
Als je het voor een ander doet, voor bv groeps Immuniteit, ben je dus bang dat het anders niet bereikt wordt. Of dat er iemand door jou toedoen ziek wordt door mogelijk geen vaccin kan of waarbij het niets doet. Deze angst is hetzelfde als blij, boos en verdrietig. Waarom zou je dat willen ontkennen. Ben je soms bang dat je weggezet wordt als zielig persoon als je bang ben?

Wat ik zo jammer vind aan dat hele 'angst als drijfveer'-verhaal, is dat het a) niet waar is, en b) het de deur wagenwijd open zet voor de bestrijding van ideeën. Want als je "bang" bent voor Corona, dan leg je dus je vertrouwen in het vaccin (en niet in de Heere!) en voor je het weet wordt je verweten dat je aan "vaccin-aanbidding" doet of iets dergelijks. Het geschil in religieuze termen gieten is een tactiek om het te bestrijden. Religie heeft namelijk millenia aan ervaring met het bestrijden van andere religieuze ideeën; er is een gedeelde woordenschat die iedereen begrijpt (virusgeloof, corona-ketterij, afgoden, valse verlossing, etc...) en de concepten hebben ook diepe wortels.

Ik ben voor mezelf niet bang voor Corona; ik vertrouw erop dat mocht ik het krijgen, het wel los zou lopen - maar ja, dat dachten 3 miljoen anderen misschien ook wel. Mijn vrouw en kinderen hebben qua gezondheid wat meer uitdagingen en ik hoop dat we niet hoeven uit te vinden hoe ze op Corona zouden reageren.

Ik ben ook niet bang dat groepsimmuniteit niet zal worden gehaald, dat gebeurt of dat gebeurt niet; ik ben alleen de maatregelen een beetje beu na 1,5 jaar en zie massale immunisering als oplossing om er verantwoord van af te komen. Daarnaast zie ik van redelijk nabij wat Long-Covid met je kan doen; dat gun je ook niet veel mensen. Wat Long-Covid betreft, de kans dat je dat oploopt is behoorlijk wat groter dan de kans op serieuze bijwerkingen van het vaccin, dus dat moet je ook in je afweging meenemen. Men is zo bezorgd voor de kinderen en de langetermijneffecten van het vaccin, maar men 'vergeet' even dat een deel van de kinderen die besmet raken, maanden, jaren of hun leven lang last zullen hebben van die ziekte.

Overigens, de uitleg van Mortlach klinkt misschien heel goed, maar er is niemand die kan garanderen dat er niets gebeurd door het mrna. De kans is zeer klein, hoogst onwaarschijnlijk. Maar niet 0!

Er is helaas weinig volledig gegarandeerd in de wetenschap buiten de wiskunde. Extreem onwaarschijnlijk is zo goed als het wordt. Dat is een kwestie van de vaktaal begrijpen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jul 2021 14:43

Chaya schreef:Zodra je de 50 aan mag tikken, ploffen de enveloppen op je mat. Je hebt nl. opeens een grotere kans om darmkanker en borstkanker te krijgen. Tot 70 en dan houdt dat op.
Tussen de 70 en 80 moeten ouderen zich ook nog laten vaccineren tegen de pneumokokken.
Een echtpaar: man is 82, krijgt die niet en zijn echtgenote is 78, wordt dringend aangeraden.
Zij snappen dit niet, ze liggen naast elkaar in bed, kan de een de ander niet besmetten dan?

Ja, in elk systeem dat je opzet, zul je randgevallen hebben waarin je keuzes leiden tot een wat rare situatie. De tijd van individueel maatwerk is voorbij en leeftijdsgroepen selecteren is altijd een beetje arbitrair. Het is een afweging die je maakt om systemen uitvoerbaar en betaalbaar te maken. Gewoon een harde scheiding op leeftijd, want het is geen doen om elk geval individueel te gaan lopen evalueren.

Deze hele campagne is grotendeels gebaseerd op angst. Angst om dood te gaan, angst om maandenlang binnen te moeten blijven, angst om het gewone leven niet meer op te kunnen pakken.

Irritatie is niet hetzelfde als angst.

Ik ontmoet maar weinig mensen die zich eerst grondig laten informeren.
En niet nadenken over de lange termijn effecten.

De mogelijke langetermijneffecten, want tot nu toe is nog nergens aangetoond dat het überhaupt langetermijneffecten heeft. Het heeft wél kortetermijneffecten.

Het brengt ook scheidingen aan, in families. Een 26 jarige kleindochter wil zich niet laten inenten omdat ze een kinderwens heeft, maar ze is ook bang om zo naar haar opa en oma te gaan.

Hier in Canada kun je je gewoon laten inenten, zelfs als je zwanger bent (of het wil worden), omdat er geen enkele aanwijzingen zijn dat het dat negatief zou beïnvloeden.

Ik heb trouwens geprobeerd om een afspraak te maken, op een redelijke rijafstand.
Ik kreeg als mogelijkheid: een priklocatie op 105 km en eentje op 42 km afstand.
Laat het maar even aan me voorbijgaan nog.

42 km? Dat is bij ons het volgende dorp :-)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jul 2021 14:48

Marnix schreef:Als jij zegt dat iedereen die zich laat vaccineren bang is voor corona en als ze dat ontkennen gewoon liegen is dat behoorlijk kortzichtig ja.

Als je de rest van het stuk leest, weet je dat ik met deze 'angst' niet bedoel dat je doodsbang onder je bed gekropen ben. Angst hoeft niet negatief te zijn. Er wordt hier continu gezeurd dat vele anti vaxxers bang zijn voor de bijwerkingen. En dan wordt er terug gegooid met angst voor mutaties, angst om ziek te worden angst voor..... Noem maar op. En uiteindelijk is dat ook zo. Maar wel een gezonde angst. Dat wilde ik ermee zeggen. Net zoals je op straat uitkijkt als je een auto aan hoort komen bij de oversteekplaats en je wil lopend met je kinderen oversteken. Dan kijk je toch of de auto remt? Als je niet bang zou zijn, dan loop je gewoon zonder te kijken door. Stukje nadenken, risico's analyseren... En niet blind vertrouwen op het feit dat je voorrang hebt. Die 'angst' is stap 1 op de schaal van 1 tot 10. Heel normaal, net zoals boos, blij... het is een emotie. En dat wil niet zeggen dat het een negatief iets is.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jul 2021 14:49

Geef mij anders maar 1 goede reden waarom je een vaccin (of ieder ander preventief medicijn) neemt welke niet te maken heeft met angst.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jul 2021 15:22

lammetje schreef:Als je de rest van het stuk leest, weet je dat ik met deze 'angst' niet bedoel dat je doodsbang onder je bed gekropen ben. Angst hoeft niet negatief te zijn. Er wordt hier continu gezeurd dat vele anti vaxxers bang zijn voor de bijwerkingen. En dan wordt er terug gegooid met angst voor mutaties, angst om ziek te worden angst voor..... Noem maar op. En uiteindelijk is dat ook zo. Maar wel een gezonde angst. Dat wilde ik ermee zeggen. Net zoals je op straat uitkijkt als je een auto aan hoort komen bij de oversteekplaats en je wil lopend met je kinderen oversteken. Dan kijk je toch of de auto remt? Als je niet bang zou zijn, dan loop je gewoon zonder te kijken door. Stukje nadenken, risico's analyseren... En niet blind vertrouwen op het feit dat je voorrang hebt. Die 'angst' is stap 1 op de schaal van 1 tot 10. Heel normaal, net zoals boos, blij... het is een emotie. En dat wil niet zeggen dat het een negatief iets is.

Oké, het zit hem dus in het feit dat er zelfs over het woordje 'angst' geen algemeen geaccepteerde betekenis blijkt te zijn. Ik zou waarschijnlijk niet gauw zeggen dat ik uitkijk voor het oversteken omdat ik bang ben te worden aangereden. "iets niet willen" en/of "iets proberen te vermijden" is in mijn ogen niet hetzelfde als "bang zijn voor". Voor jou zijn die begrippen blijkbaar wél synoniem. Dat kan, de ene positie is niet beter dan de andere, maar het verklaart wel waarom het gesprek de afgelopen paar pagina's een beetje is ontspoort.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2021 15:26

lammetje schreef:Geef mij anders maar 1 goede reden waarom je een vaccin (of ieder ander preventief medicijn) neemt welke niet te maken heeft met angst.

Voorzichtig zijn is wat anders dan angst. En ik heb genoeg redenen genoemd. Ik wil geen jaren dichte scholen en bedrijven. Ik ben niet bang voor corona maar ik wil geen jaren een anderhalvemeter-samenleving met allerlei beperkingen. En het vaccin is veilig dus dat ik me laat vaccineren (en mijn kinderen zijn ingeent voor allerlei dingen) en angst was daarvoor geen directe reden. Wel de keuze voor veiligheid voor mezelf, mijn kinderen en anderen. Voorzichtig zijn is heel wat anders dan bang zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 jul 2021 15:45

lammetje schreef:Geef mij anders maar 1 goede reden waarom je een vaccin (of ieder ander preventief medicijn) neemt welke niet te maken heeft met angst.

uit compassie met de mensen om je heen

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jul 2021 15:51

Mortlach schreef:Dat kan, de ene positie is niet beter dan de andere, maar het verklaart wel waarom het gesprek de afgelopen paar pagina's een beetje is ontspoort.

Dat dus.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jul 2021 15:53

meribel schreef:uit compassie met de mensen om je heen

Omdat je dus niet wilt dat anderen ziek worden, ook een soort angst/bang zijn dat anderen ziek worden waardoor ze komen te overlijden (in het ergste geval)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jul 2021 15:54

Marnix schreef:Voorzichtig zijn is heel wat anders dan bang zijn.

Dat vind ik dus al stap 1 op de schaal van 10 bij de emotie angst...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 jul 2021 16:06

lammetje schreef:Omdat je dus niet wilt dat anderen ziek worden, ook een soort angst/bang zijn dat anderen ziek worden waardoor ze komen te overlijden (in het ergste geval)

dat je niet wil dat anderen ziek worden staat niet gelijk aan angst of bang zijn vind ik, dat is gewoon gezond verstand. Ik eet mijn kip goed doorbakken en serveer dat zo ook aan mijn kinderen, niet omdat ik bang ben maar omdat ik weet dat je er erg ziek van kan worden als het niet zo is.
Bak ik dan mijn kip goed door met als motivatie angst of met als motivatie gezond verstand?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2021 17:37

lammetje schreef:Omdat je dus niet wilt dat anderen ziek worden, ook een soort angst/bang zijn dat anderen ziek worden waardoor ze komen te overlijden (in het ergste geval)

Dat is voorzichtigheid. Zoals je weet kon je het besmetten van anderen doorgaans prima voorkomen door afstand te houden maar dan zit je dus lang vast aan beperkingen en afstand houden. Angst vind ik dus een misplaatste term, voorzichtigheid is wat anders zoals ik al zei. En aangezien je het over mensenlevens hebt is dat wel gepast. Zoals Meribel aan aangeeft, het is gewoon gezond verstand, afwegen van wat het kost en oplevert waardoor veel mensen zich laten vaccineren en je kanniet zeggen dat angst hun (grootste) motief is.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 jul 2021 18:04

Staat er trouwens niet ergens in de bijbel dat je een hek om je platte dak moet zetten Is ook preventief en toch ook niet op basis van angst

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”