Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 26 mei 2021 13:19

StillAwake schreef:De consensus is nooit geweest dat het virus op een markt in Wuhan ontstaan is, er is wel heel lang consensus geweest over het idee dat het een vleermuisvirus geweest is wat de eerste besmetting op een mens gerealiseerd heeft op een markt in Wuhan.
In de media is dit wel de meeste genoemde lezing geweest. Daarbij werd de hypothese dat het virus uit een laboratorium ontsnapt zou zijn, ronduit belachelijk gemaakt of als knettergekke complottheorie uit de koker van Trump terzijde geschoven. Dat terwijl beide hypotheses het waard zijn om te onderzoeken.
De Amerikaanse senator Tom Cotton noemde vorig jaar al 4 mogelijke hypotheses:
Afbeelding
Daarvan zijn 1. en 2. het meest waarschijnlijk, hoewel ik 3 ook niet uitsluit. In de media hoorden we vooral optie 1, wellicht omdat dat politiek het beste uitkwam. We zijn nu in elk geval van Trump af, dus is het logischer dat er voor optie 2 of 3 ook meer aandacht komt zonder politiek gedoe eromheen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 26 mei 2021 13:26

Eerste veertigers opgeroepen, ben benieuwd hoeveel procent er daadwerkelijk op komt dagen. Ik ben sws nog lang niet aan de beurt, maar had al wel een uitnodiging omdat ik een medische indicatie zou hebben?? Meteen de ha gebeld, was een foutje in het systeem wat meteen aangepast is. Mijn oproep lag uiteraard toch al bij het oud papier, maar op deze manier kunnen er wel mensen 'voordringen'. Je oproep is nl je bewijs.

Het Janssen vaccin blijkt ook niet zo veilig voor 40minners, in Belgie is een sterfgeval bewezen gelinkt hieraan.
https://nos.nl/artikel/2382379-belgie-v ... jden-vrouw
60minners geen AZ meer, 40minners geen JJ meer..de keus wordt steeds schaarser. Maar goed, die pauze stelt toch niet veel voor. Volgende week prikken ze alweer vrolijk verder. Dat is gewoon het bijbehorende risico, hè?
In april in de Limburger: "Schrikken van het aantal mensen dat na een vaccinatie is overleden is begrijpelijk, maar volgens experts nergens voor nodig. „Willen we uit deze ellende komen, dan moeten we gewoon gaan prikken.”
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mei 2021 13:50

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 16 dec 2024 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mei 2021 14:01

-

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 mei 2021 14:22

Vraagje over het ontstaan, hoe belangrijk/waarvoor is het belangrijk om te weten hoe het is ontstaan? Om iemand de schuld te kunnen geven of ook omdat je er beter op kunt inspelen qua behandeling of voorkomen in de toekomst?
Eerlijk gezegd kan ik er niet echt veel interesse voor bedenken om te weten waar het vandaan komt. Het is al erg genoeg dat het zoveel impact heeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2021 14:33

StillAwake schreef:Erg vervelend voor de nabestaanden van degene die overleed naar aanleiding van het Janssen vaccin, maar niet vaccineren had een veel groter aantal doden betekend.
In die zin is het vervelend dat er een dode valt na vaccinatie, maar als er daardoor (statistisch gezien) 94 mensen NIET komen te overlijden aan het virus is d macroberekening redelijk eenvoudig gemaakt.
De prikpauze met AZ lijkt meer doden te hebben gekost dan een volledige vaccinatie met AZ in heel Nederland statistisch gezien gekost zou hebben.
Hoorde ik van een bevriend arts, en ik heb de getalsmatige onderbouwing er niet bijgezocht.

Klopt statistisch gezien denk ik wel maar als je bijvoorbeeld gaat kijken naar 40 minners klopt het denk ik niet meer. Wat dat betreft snap ik wel als men besluit om jongere mensen niet daarmee in te enten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mei 2021 14:36

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mei 2021 15:00

-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2021 15:31

lammetje schreef:Vraagje over het ontstaan, hoe belangrijk/waarvoor is het belangrijk om te weten hoe het is ontstaan? Om iemand de schuld te kunnen geven of ook omdat je er beter op kunt inspelen qua behandeling of voorkomen in de toekomst?
Eerlijk gezegd kan ik er niet echt veel interesse voor bedenken om te weten waar het vandaan komt. Het is al erg genoeg dat het zoveel impact heeft.

Tja, ALS zou blijken dat het door mensen in ontwikkeld, dan is dat wel belangrijke kennis. Het zou de internationale relaties met landen in een heel ander daglicht zetten. Als blijkt dat China biowapens ontwikkelt, dan zou dat enorme gevolgen hebben.

Vooralsnog ben ik overtuigd dat het 'gewoon' natuurlijk is. Mensen hebben psychologisch gezien de neiging om een reden te zoeken voor dingen met grote gevolgen (bijv. een pandemie!). Men wil/kan niet geloven dat een dusdanig grote gebeurtenis 'toevallig' gebeurt, en dus zoekt men naar een achterliggende menselijke activiteit. Dat is trouwens ook de grondslag voor veel complottheorieën (hoewel ik daar nu niemand van beschuldig). Maar soms gebeuren er nu eenmaal dingen in de natuur. De mens zit niet overal achter.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mei 2021 15:57

-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2021 16:19

StillAwake schreef:Dat snap ik, maar de prikpauze met AZ ging niet alleen over die categorie...

Klopt alleen als mensen een persoonlijke afweging moeten maken nemen ze dat wel in hun overweging mee. Statistisch naar het grote plaatje gekeken kan je het beste iedereen vaccineren en kan je zeggen: spijtig als er iemand omkomt maar zonder vaccins waren er veel meer doden gevallen.

Overigens zijn er volgens Lareb in Nederland totaal geen meldingen binnenkomen van trombosegevallen in combinatie met Janssen na 150000 prikken
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 26 mei 2021 16:59

StillAwake schreef:Als je weet hoe zaken ontstaan kun je gaan monitoren op plaatsen waar een volgende pandemie zou kunnen ontstaan.
Enigszins vergelijkbaar met mijn eigen vakgebied: door de oorzaak van een scheepsramp te kennen kun je daar veiligheidsmaatregelen op bedenken.
De ramp met Titanic heeft geresulteerd in dubbelwandige stoomketels, zodat ze niet kunnen scheuren bij een omspeiling met ijswater.
De ramp met Herald of Free Enterprise heeft geresulteerd in een systeem waarbij alle dekken onder de waterlijn gecompartimenteerd zijn.
De ramp met Estonia heeft geresulteerd in een systeem waarbij de boegdeur niet open kan op het moment dat het schip snelheid heeft.

En deze lijst is eindeloos uit te breiden.

Nog een aardig voorbeeld. Na het ongeval met de "Nautilus", een onder Nederlandse vlag varende sleephopperzuiger,o p 30 november 2006 waarbij 3 doden vielen heeft Boskalis zijn vloot omgevlagd van Nederland naar Cyprus. Dus kunnen er geen ongelukken meer gebeuren met schepen van Boskalis onder Nederlandse vlag.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 mei 2021 18:58

Ik verwacht zelf eigenlijk dat je de herkomst niet kunt achterhalen van dit virus, daarom vind ik het een beetje zonde van de tijd, energie en het geld wat ervoor gebruikt zou worden om het wel te doen. Maar goed, je zou er mogelijk inderdaad iets mee kunnen voor de toekomst, klinkt aannemelijk, al denk ik niet dat je een nieuw virus kunt voorspellen.

En neem nu die zelftesten. Kost bakken vol geld als je dit op scholen gaat inzetten, maar ze doen weinig. Al meerdere mensen gehoord die negatief testte maar een paar dagen later toch (ergere) klachten kregen een positief waren bij de ggd plus anderen besmet hebben. Vind ik best bijzonder. Helaas niemand die positief testte en daarna nog een zelftest heeft gedaan, dat zou ik dan wel weer interessant vinden om te proberen...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2021 19:06

StillAwake schreef:ALS dat zou blijken zou het in elk geval niet openbaar gemaakt worden denk ik.
Maar vooralsnog geloof ik daar geen woord van...

Ik ook niet. Het was slechts in het hypothetische geval dat...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2021 21:49

lammetje schreef:Ik verwacht zelf eigenlijk dat je de herkomst niet kunt achterhalen van dit virus, daarom vind ik het een beetje zonde van de tijd, energie en het geld wat ervoor gebruikt zou worden om het wel te doen. Maar goed, je zou er mogelijk inderdaad iets mee kunnen voor de toekomst, klinkt aannemelijk, al denk ik niet dat je een nieuw virus kunt voorspellen.

En neem nu die zelftesten. Kost bakken vol geld als je dit op scholen gaat inzetten, maar ze doen weinig. Al meerdere mensen gehoord die negatief testte maar een paar dagen later toch (ergere) klachten kregen een positief waren bij de ggd plus anderen besmet hebben. Vind ik best bijzonder. Helaas niemand die positief testte en daarna nog een zelftest heeft gedaan, dat zou ik dan wel weer interessant vinden om te proberen...

Het is maar hoe je kijkt. Ik ken verschillende mensen die een zelftest deden en positief hebben getest. Dus "ik ken mensen die negatief testten en een paar dagen later toch positief waren dus ze doen weinig" is wat kort door de bocht. Betrouwbaarheid is ongeveer 67% dacht ik (en dan moet je hem wel ver genoeg erin stoppen uiteraard) dus 2 op de 3 geven aan dat je positief bent als je dat ook bent. En 1 op de 3 niet. Kan natuurlijk ook dat je test als het virus zich nog nauwelijks actief aanwezig is en een paar dagen later wel.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”