Arts zegt tijdens een consult dat je het vaccin moet halen, wil je dat niet zo zegt hij, dan ben je heel dom.
Maar die zelfde arts verwijst naar een website waarop staat dat
- ze verwachten dat het vaccin geen extra bijwerkingen heeft voor iemand met een verlaagde immuniteit ivm bepaald medicatie gebruik. (is dus niet bewezen maar je bent het proefkonijn)
- ze bijna zeker weten dat het vaccin minder, mogelijk zelfs geen, bescherming bied bij iemand die deze medicatie gebruikt maar dat ze toch aanraden om het vaccin te halen. (als het maar 40% of minder zou zijn, waarom zou je dan proefkonijn willen zijn)
- ze er vanuit gaan dat je geen schade oploopt aan je kwetsbare organen die al door een kleine griep kunnen verslechteren, maar ze dit ook niet meer zekerheid kunnen zeggen. (dus er is een kans dat je er alleen maar zieker van wordt)
Mijn mening, de arts is zijn boekje te buiten gegaan door op deze manier zijn eigen wens kenbaar te maken. Ze zeggen de feiten niet, maar gewoon: haal! die! prik!
De bijwerkingen in dit geval zijn niet verwaarloosbaar, een simpele koorts kan er al voor zorgen dat de medicatie niet werkt waardoor er een probleem ontstaat. Zo iemand moet heel goed de voors en tegens horen om een beslissing te maken. Maar de tegens van het vaccin worden niet verteld, weggestopt en gebagatelliseerd. Bizar!
En natuurlijk, corona kan ook dodelijk zijn, vooral in deze leeftijdscategorie met gezondheidsproblemen. Maar dat vaccin haal je vrijwillig op. Corona overkomt je. Of niet.
Je moet zelf de beslissing maken, een arts, je broer, zus, vader, moeder, partner, kind, kan dit niet voor je doen. Normaal gesproken al niet, maar in deze situaties helemaal niet.
In de thuiszorg kom ik regelmatig van dit soort situaties tegen. Ik laat me er nooit over uit, ik geef geen advies. Ik verwijs alleen maar de websites van het ziekenhuis zelf, over de aandoening. Er is veel informatie beschikbaar maar tegelijkertijd eigenlijk heel weinig. Want het zijn allemaal aannames.