Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 04 feb 2021 16:08

Marnix schreef: In Duitsland worden de FFP2-maskers op steeds meer plekken verplicht. Ik snap dat jij voor hoe goed het werkt daar groot voorstander van bent.

Ja tuuurlijk! ::))
Al met al een teken dat ze door hebben dat die lapjes hier niks doen. Net als in Frankrijk overigens.

Het schaadt wel, maar om geen aanstoot te geven draag ik ze inmiddels in de supermarkt. En dat is een hele overwinning hoor. Maar op het schoolplein of voor mijn jongsten.. never niet.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2021 16:40

Dorpeling schreef:Ja tuuurlijk! ::))
Al met al een teken dat ze door hebben dat die lapjes hier niks doen. Net als in Frankrijk overigens.

Het schaadt wel, maar om geen aanstoot te geven draag ik ze inmiddels in de supermarkt. En dat is een hele overwinning hoor. Maar op het schoolplein of voor mijn jongsten.. never niet.

Haha. Ik vind het echt zo weinig moeite. En het lijkt erop dat die lapjes stof wel een beetje werken maar FFP-maskers werken uiteraard beter. Logisch want ze filteren beter en het virus komt in druppeltjes door de lucht. Dus hoe beter de lucht gefilterd wordt, hoe beter dat is.

Mijn oudste vindt het juist heel interessant om een mondkapje op te zetten, ook al hoeft hij dat niet te doen. :-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2021 18:06

Dorpeling schreef:Lokaal de kop in drukken en vervolgens dat gebied hermetisch afsluiten dus? Hoe? Met het leger die mensen er aan de haren terug slepen zeker? :cry:

Weet je, ik moet denken aan een verhaal dat een vriend van mij eens vertelde. Die was sergeant in het leger toen er een enorme overstroming dreigde omdat de rivieren zo hoog stonden. Hij had met zijn peloton de opdracht om de aangelegde nooddijken te bewaken tegen ramptoeristen. Het bevel was: als je iemand op de nooddijk ziet lopen, stuur je ze weg; luisteren ze niet, dan schiet je in de lucht; luisteren ze dan nog niet, dan schiet je gericht!" Heftig? Ja, natuurlijk, maar je wilt toch niet dat door één eigenwijze knurft die weigert te luisteren die een nooddijk beschadigd en half Limburg onder water komt te staan?

Ja klopt, dat zeg ik. Je kunt het ook gewoon eens van de positieve kant bekijken hoor. De kans dat je het overleefd is vele, vele malen groter dan dat je eraan overlijdt. Ga je dat vergelijken met atoomaanvallen op Japan? Was dat ook al zo besmettelijk en wereldwijd verspreid? Jonge jonge.

Ik zal het tegen de nabestaanden die ik ken zeggen: dat ze het ook gewoon van de positieve kant kunnen bekijken, want ze hebben toch zo veel gezinsleden die NIET zijn overleden.

Je kunt wel wijzen op voorbeelden voor wie (nog) geen volkomen genezing bereikt is, en die ken ik ook. Maar het gros hersteld er volkomen van en heeft zelfs geen ernstige klachten. Het is geen ebola ofzo met een mortaliteit van 50-90%.

Ah, oké, het gros hersteld volkomen, dus hoeven we verder niet meer om te zien naar degenen die dat niet doen. Helder.

Serieus? Nou, gelukkig hebben we nu alleen Covid en kunnen we daar mee omgaan zonder ons zorgen te maken over andere ziekten.. :shock:

Sorry, jij hebt liever covid én pokken én mazelen én polio allemaal tegelijk?

Logisch dat niemand langskomt, als ik wist dat ik buiten moest blijven staan koukleumen deed ik dat ook niet.

Scheel in jouw geval een enorme vliegreis ook! Maar als de lente straks weer aanbreekt, ben ook jij gewoon van harte welkom hoor.

Die redenering slaat nergens op, kanker is totaal niet te vergelijken met covid. En je verdraait de boel dus ga ik daar geen aandacht aan geven.

Je gaat toch aan allebei soms dood? Het zijn toch allebei ziekten? Wetenschappers proberen toch voor allebei oplossingen te vinden? Raakvlakken genoeg dus, lijkt me.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 04 feb 2021 19:32

Mortlach schreef:
Je gaat toch aan allebei soms dood? Het zijn toch allebei ziekten? Wetenschappers proberen toch voor allebei oplossingen te vinden? Raakvlakken genoeg dus, lijkt me.

Ik krijg het gevoel dat jullie elkaar een beetje willen dwarsliggen.

Kanker is niet besmettelijk en het genezingsproces gaat heel anders, dus nee je kunt dit totaal niet vergelijken. Zal ook nooit een vaccinatie voor komen denk ik zo.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2021 19:52

lammetje schreef:Ik krijg het gevoel dat jullie elkaar een beetje willen dwarsliggen.

Kanker is niet besmettelijk en het genezingsproces gaat heel anders, dus nee je kunt dit totaal niet vergelijken. Zal ook nooit een vaccinatie voor komen denk ik zo.

Zeg nooit nooit. Niemand kan zich een voorstelling maken van hoe de wereld er in het jaar pak-em-beet 2300 uit zal zien en wat er dan allemaal mogelijk is. Maar goed, ik zeg natuurlijk niet dat covid en kanker hetzelfde zijn; ik zeg alleen dat er voldoende raakvlakken zijn om toch vergelijkingen te kunnen maken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2021 20:39

lammetje schreef: Zal ook nooit een vaccinatie voor komen denk ik zo.

Het HPV-vaccin voorkomt kanker veroorzaakt door het Human Papillomavirus (met name baarmoederhalskanker maar ook andere kankers). Dus nee, voorlopig nog niet ALLE kankers, maar wel sommige en dat lijkt mij een positief iets.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 04 feb 2021 21:04

Mortlach schreef:Het HPV-vaccin voorkomt kanker veroorzaakt door het Human Papillomavirus (met name baarmoederhalskanker maar ook andere kankers). Dus nee, voorlopig nog niet ALLE kankers, maar wel sommige en dat lijkt mij een positief iets.

Klopt maar dit soort kanker is volgens mij wel een van de weinige die je oploopt door bepaalde overdracht van mens op mens. Heb je geen vaccinaties voor nodig als je je gewoon aan de bijbelse opdracht houdt en niet met Jan en alleman in bed duikt :-k

En dan kom je terug op andere opdrachten, goed hoor je lichaam zorgen dus ervoor waken dat je overgewicht hebt met een slechte conditie, juist wel gezond eten, niet roken etc. En jawel, dan krijg je weer de discussie met als stelling: als iedereen zich daaraan had gehouden waren er minder slachtoffers gevallen.
Zo zie je maar, de bijbel heeft toch op veel dingen het juiste antwoord.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 04 feb 2021 21:10

Marnix schreef:Haha. Ik vind het echt zo weinig moeite. En het lijkt erop dat die lapjes stof wel een beetje werken maar FFP-maskers werken uiteraard beter. Logisch want ze filteren beter en het virus komt in druppeltjes door de lucht. Dus hoe beter de lucht gefilterd wordt, hoe beter dat is.

Mijn oudste vindt het juist heel interessant om een mondkapje op te zetten, ook al hoeft hij dat niet te doen. :-)

Ik begin me er echt aan te storen. Stom kriebel ding op m'n mond, onwijs veel droge rode huid rond m'n mond, veel pukkels precies onder m'n mondkapje. En ik was laatst even per ongeluk naar een alarm oproep gelopen na wat te hebben gedronken. Zonder mondkapje :oops: maar ik was opeens veel beter te verstaan. Tis echt frustrerend voor die oudjes.

En ffp2 doet vast wel meer, bij ons is het niet verplicht. Nog steeds chirurgische maskers. Rest is te duur en zit nog beklemmender om je mond, lastiger ademhalen. Had pas een acute situatie, moesten echt even snel handelen. Ik hield er een bloedheet gezicht, droge keel met keelpijn en kriebel aan m'n neus aan over. Was ik niet heel blij mee, de rest van mijn dienst heb ik er last van gehad.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2021 21:27

lammetje schreef:Klopt maar dit soort kanker is volgens mij wel een van de weinige die je oploopt door bepaalde overdracht van mens op mens. Heb je geen vaccinaties voor nodig als je je gewoon aan de bijbelse opdracht houdt en niet met Jan en alleman in bed duikt :-k

En hoe gaat het met die oplossing in de praktijk? Blijkbaar zo bijzonder slecht dat er een vaccin moest worden ontwikkeld...

Ik weet precies waar ik betrouwbare cijfers zou moeten zoeken, maar aangezien ook christelijke mensen HPV-gerelateerde kanker ontwikkelen, lijkt er nog wel wat aan die oplossing van je te schorten.

Hier een interessant artikeltje van de Huffpo uit 2005 over rechts-christenen die tegen die vaccin zijn om mensen zo te dwingen te kiezen: Of onze regels volgen Of baarmoederhalskanker met alle gevolgen van dien. Je zult het me moeten vergeven dat ik een beetje cynisch wordt van dit soort lui dat er totaal geen bezwaar in ziet om zo over lijken te gaan.

En dan kom je terug op andere opdrachten, goed hoor je lichaam zorgen dus ervoor waken dat je overgewicht hebt met een slechte conditie, juist wel gezond eten, niet roken etc. En jawel, dan krijg je weer de discussie met als stelling: als iedereen zich daaraan had gehouden waren er minder slachtoffers gevallen.
Zo zie je maar, de bijbel heeft toch op veel dingen het juiste antwoord.

Wel raar dan dat de levensverwachting alleen maar is toegenomen sinds de Bijbelse tijden (even de fantastische leeftijden van Methusalem en dergelijke terzijde).

Maar goed, als mijn argument "Als iedereen zich aan de coronamaatregelen had gehouden, waren er minder slachtoffers gevallen" geen gewicht in de schaal legt, doet jouw variant dat om exact dezelfde reden dus ook niet. Je zult altijd mensen houden die zich niet aan de regels of voorschriften houden.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 04 feb 2021 23:15

Mortlach schreef:Weet je, ik moet denken aan een verhaal dat een vriend van mij eens vertelde. Die was sergeant in het leger toen er een enorme overstroming dreigde omdat de rivieren zo hoog stonden. Hij had met zijn peloton de opdracht om de aangelegde nooddijken te bewaken tegen ramptoeristen. Het bevel was: als je iemand op de nooddijk ziet lopen, stuur je ze weg; luisteren ze niet, dan schiet je in de lucht; luisteren ze dan nog niet, dan schiet je gericht!" Heftig? Ja, natuurlijk, maar je wilt toch niet dat door één eigenwijze knurft die weigert te luisteren die een nooddijk beschadigd en half Limburg onder water komt te staan?

Dat je hier aan moet denken zegt al genoeg.
Scheel in jouw geval een enorme vliegreis ook! Maar als de lente straks weer aanbreekt, ben ook jij gewoon van harte welkom hoor.

O, geweldig wat fijn! Ik kijk er naar uit om in real life lekker verder te kibbelen. Lente 2031 wat afspreken? Onder voorbehoud hoor. Wie weet is er dan wel een heeeeeeel eng virus :mrgreen:
e gaat toch aan allebei soms dood? Het zijn toch allebei ziekten? Wetenschappers proberen toch voor allebei oplossingen te vinden? Raakvlakken genoeg dus, lijkt me.

Ja hoor.. wie was degene die een paar dagen terug nog HET grote verschil tussen deze twee aanwees? En nu kun je ineens genoeg raakvlakken vinden.
Wel raar dan dat de levensverwachting alleen maar is toegenomen sinds de Bijbelse tijden (even de fantastische leeftijden van Methusalem en dergelijke terzijde).

Psalm 90: 'Aangaande de dagen onzer jaren, daarin zijn zeventig jaren, of, zo wij zeer sterk zijn, tachtig jaren; en het uitnemendste van die is moeite en verdriet; want het wordt snellijk afgesneden, en wij vliegen daarheen'.
En of oud worden voor iedereen wel zo 'fantastisch' is.. daarover zijn de meningen verdeeld.
lammetje schreef:Ik krijg het gevoel dat jullie elkaar een beetje willen dwarsliggen.

Hoe kom je daarbij =; :-oo ik ga toch lang niet overal op in?
En ik was laatst even per ongeluk naar een alarm oproep gelopen na wat te hebben gedronken. Zonder mondkapje :oops: maar ik was opeens veel beter te verstaan. Tis echt frustrerend voor die oudjes.

Ik denk maar zo dat ze best blij met je geweest zijn. Eindelijk weer iemand met een gezicht naast je bed.
Marnix schreef:Mijn oudste vindt het juist heel interessant om een mondkapje op te zetten, ook al hoeft hij dat niet te doen. :-)

Ja die van mij ook, voor eventjes dan. Maar de hele tijd zo'n ding op je snufferd is echt niet leuk meer. Wees maar met mij blij dat ze in dat opzicht (nog) niet aan kleuters komen, verplicht testen en quarantaine van hele klassen lijkt me vooralsnog meer dan voldoende.

Waar ik (en zelfs mijn kroost!) best van baal, is dat ze weer naar school mogen wanneer er eindelijk sneeuw van betekenis en schaatsplezier verwacht wordt.. het is ook nooit goed. Maar zoveel mogelijk vrije uurtjes meepikken dan. Of gewoon ijsvrij vragen.. :lol:

Ik moet iets bekennen... ik ben er achter gekomen dat ik, voor mezelf dan hè, die avondklok helemaal niet zo'n gek idee vindt! Echt, wanneer je door de intense stilte terug naar huis peddelt en in een half uur tijd maar 3 voetgangers (met een hondje natuurlijk) tegenkomt.. eigenlijk is het een verademing! En die ene politieagent die ik tegenkwam tufte gewoon voorbij. Blijkbaar zie ik er toch niet zo besmettelijk/gevaarlijk uit. :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 feb 2021 01:05

Dorpeling schreef:O, geweldig wat fijn! Ik kijk er naar uit om in real life lekker verder te kibbelen. Lente 2031 wat afspreken? Onder voorbehoud hoor. Wie weet is er dan wel een heeeeeeel eng virus :mrgreen:

Nou, wat onvriendelijk. In het echt ben ik echt wel gemoedelijker hoor en hoeven we het echt niet over zware dingen te hebben. Daarbij is een persoonlijk gesprek toch altijd anders. Maar goed, je stelt het niet op prijs en dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet.

Ja hoor.. wie was degene die een paar dagen terug nog HET grote verschil tussen deze twee aanwees? En nu kun je ineens genoeg raakvlakken vinden.

Ja, omdat we daar een ander element bespraken (besmettelijk of niet). Zaken kunnen overeenkomsten en verschillen hebben, en die kun je beide gebruiken om verschillende elementen ervan uit te lichten!

Psalm 90: 'Aangaande de dagen onzer jaren, daarin zijn zeventig jaren, of, zo wij zeer sterk zijn, tachtig jaren; en het uitnemendste van die is moeite en verdriet; want het wordt snellijk afgesneden, en wij vliegen daarheen'.

Sorry, heb je dat ook in het Nederlands voor me?

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 05 feb 2021 11:11

Mortlach schreef:Nou, wat onvriendelijk. In het echt ben ik echt wel gemoedelijker hoor en hoeven we het echt niet over zware dingen te hebben. Daarbij is een persoonlijk gesprek toch altijd anders. Maar goed, je stelt het niet op prijs en dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet.

Nou ja, ik vond het juist geweldig! Wat is daar onvriendelijk aan? Maar goed, in dat geval kun je altijd je schoonfamilie nog uitnodigen.
Ja, omdat we daar een ander element bespraken (besmettelijk of niet). Zaken kunnen overeenkomsten en verschillen hebben, en die kun je beide gebruiken om verschillende elementen ervan uit te lichten!

Helemaal niet. Ik zei dat er zoveel meer was waar oudere mensen aan overlijden ( dementie, kanker, hart- en vaatziekten, beroertes, diabetes, eenzamheid) waarvan sommige tig keer dodelijker dan covid. Kwam jij met 'ja maar, alleen covid is besmettelijk...' en was het 'kortzichtig' om te zeggen dat het net zo goed ziekten zijn en dat je eraan kunt overlijden..
Als je argumenten op zijn kun je dat soms gewoon beter toegeven. Dan gaat het nl nergens meer over.
Sorry, heb je dat ook in het Nederlands voor me?

Dat je er niet op hoeft te rekenen veel ouder te worden dan hooguit 70, 80 jaar. En dat het leven zeker niet alleen maar fantastisch is. En dat de dood komt voordat je er erg in hebt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 feb 2021 16:01

Dorpeling schreef:Nou ja, ik vond het juist geweldig! Wat is daar onvriendelijk aan? Maar goed, in dat geval kun je altijd je schoonfamilie nog uitnodigen.

O, dat vind ik nou flauw. Als je per se sarcastisch wilt zijn en je wordt er op aangesproken, wees dan groot genoeg om het toe te geven en niet van dit soort flauwekul.

Helemaal niet. Ik zei dat er zoveel meer was waar oudere mensen aan overlijden ( dementie, kanker, hart- en vaatziekten, beroertes, diabetes, eenzamheid) waarvan sommige tig keer dodelijker dan covid. Kwam jij met 'ja maar, alleen covid is besmettelijk...' en was het 'kortzichtig' om te zeggen dat het net zo goed ziekten zijn en dat je eraan kunt overlijden..
Als je argumenten op zijn kun je dat soms gewoon beter toegeven. Dan gaat het nl nergens meer over.

Als je mijn argumenten niet begrijpt, kun je dat soms beter toegeven.

Dat je er niet op hoeft te rekenen veel ouder te worden dan hooguit 70, 80 jaar. En dat het leven zeker niet alleen maar fantastisch is. En dat de dood komt voordat je er erg in hebt.

Kijkt zo eens rond en ziet toch echt een aantal 100-jarigen.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 05 feb 2021 17:16

MOrtlach, doe es lief....je weet heus wel wat Dorpeling bedoelt,

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 feb 2021 20:06

Sjonge jonge wat een kinderachtige opmerking Mortlach. Het merendeel van de mensheid is voor hun 80ste overleden en anders krakkemikkig. Ik werk al jaren met oudjes, meestal hoor ik ze zuchten. Oud worden willen we allemaal, oud zijn valt niet mee. Dat is de meest gehoorde opmerking of iets anders in die strekking.

Als je je gelijk niet kunt halen, houd dan gewoon je mond dicht, laat je niet zo kennen zeg.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”