Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2020 21:30

Canada voorlopig nog net onder de 1000 gevallen / 12 doden. Hopelijk waren ze er op tijd bij met de maatregelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2020 21:41

Wat me opvalt is dat de mortaliteit zo per land verschilt.

Nederland heeft 3000 gevallen/ 100 doden = 3%
Duitsland heeft 19.800 gevallen / 67 doden = 0.3%
Noorwegen heeft 1900 gevallen / 7 doden = 0,3%
Italië heeft 47.000 gevallen / 4000 doden = 8,5%

Voor Italië zal het wel liggen aan het feit dat het zorgstelsel is overweldigd, maar het verschil tussen Nederland en Duitsland of Noorwegen begrijp ik niet. Ligt dat aan de rapportage?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1933
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Pcrtje » 20 mar 2020 21:59

Mortlach schreef:Wat me opvalt is dat de mortaliteit zo per land verschilt.

Nederland heeft 3000 gevallen/ 100 doden = 3%
Duitsland heeft 19.800 gevallen / 67 doden = 0.3%
Noorwegen heeft 1900 gevallen / 7 doden = 0,3%
Italië heeft 47.000 gevallen / 4000 doden = 8,5%

Voor Italië zal het wel liggen aan het feit dat het zorgstelsel is overweldigd, maar het verschil tussen Nederland en Duitsland of Noorwegen begrijp ik niet. Ligt dat aan de rapportage?

Er wordt ondergerapporteerd. Hier wordt niet standaard meer getest bij klachten.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2020 22:28

Gelukkig ook nog genoeg (bij)zaken om boos over te worden.

Blijkbaar zijn er Amerikaanse politici (aan beide zijden trouwens) die voor miljoenen aan aandelen hebben gedumpt voordat de markt instortte. Heel toevallig na een geheime briefing over de potentiële gevolgen. En terwijl ze publiekelijk het publiek probeerden te sussen dat alles wel goed zou komen. Een van de politici wist zelfs te investeren in een bedrijf dat telewerken/thuiswerken faciliteert, goh, wat een toeval.

Blijkbaar hebben de vliegmaatschappijen het zo zwaar dat ze 50 miljard dollar aan bailout nodig hebben. Vergeet daarbij voor het gemak even dat het geld dat ze tijdens de vette jaren hebben verdiend, voornamelijk is gestoken in het terugkopen van aandelen - je weet wel, om de aandeelhouders blij/rijk te maken. En nu de nood aan de man is, mag de belastingbetaler de kastanjes uit het vuur halen, want anders massa-ontslagen etc.

Ook cruiseliners willen geld zien. Vergeet voor het gemak even dat die dan wel onder een vlag varen van een land waar ze geen belasting hoeven te betalen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 20 mar 2020 22:52

Wat mij betreft mogen die lui allemaal met een nekschot worden afgeschoten @Mortlach.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 20 mar 2020 23:01

Pcrtje schreef:Er wordt ondergerapporteerd. Hier wordt niet standaard meer getest bij klachten.



Ik denk ook dat er hier veel minder wordt getest. En dat daarom zo de cijfers zijn.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 20 mar 2020 23:02

irmo schreef:Wat mij betreft mogen die lui allemaal met een nekschot worden afgeschoten @Mortlach.



Ik gebruik deze uitspraak ook regelmatig. Vind het prachtig.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2020 00:10

Ja, ik geef je geen ongelijk, maar het is een lastige situatie want als die bedrijven gaan snijden of in zijn geheel over de kop gaan, verliezen honderdduizenden mensen hun baan en dat is momenteel ook niet echt behulpzaam. Maar als deze crisis blijvende veranderingen teweeg zal brengen, is het mijn hoop dat er naderhand wetten worden uitgevaardigd die bedrijven dwingen reserves op te bouwen en te behouden. Balen voor de aandeelhouders want geld dat stilstaat is niks waard, maar je voorkomt er wel dit soort onzin mee. Gewoon wettelijk vastleggen dat 10% van de winst opzij moet worden gezet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2020 00:21

Mortlach schreef:Wat me opvalt is dat de mortaliteit zo per land verschilt.

Nederland heeft 3000 gevallen/ 100 doden = 3%
Duitsland heeft 19.800 gevallen / 67 doden = 0.3%
Noorwegen heeft 1900 gevallen / 7 doden = 0,3%
Italië heeft 47.000 gevallen / 4000 doden = 8,5%

Voor Italië zal het wel liggen aan het feit dat het zorgstelsel is overweldigd, maar het verschil tussen Nederland en Duitsland of Noorwegen begrijp ik niet. Ligt dat aan de rapportage?


In Italie ligt het ook aan de gemiddelde leeftijd in de zwaarst getroffen gebieden. Ik denk ook wel aan het eind dat daar veel vaker meer generaties in één woning wonen of in één plaats wonen en ze elkaar veel vaker bezoeken.

Verder, zoals gezegd ligt hoe hoog dat percentage is, ook aan hoeveel mensen ze controleren. Ik ken verhalen van mensen met symptomen die niet worden gecheckt, ook al zijn er wel vermoedens. Vehoudingsgewijs worden er in Duitsland en Belgie bijvoorbeeld meer mensen getest dan hier.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2020 10:18

Mortlach schreef:Je moet heel erg oppassen met dit soort zaken. Ik heb recent een artikel gelezen over onderzoekers die ontdekten dat de mazelen bij mensen bestaande weerstand tegen andere ziekten 'uitwist'. En ook koorts kan dodelijk zijn als de temperatuur hoog genoeg oploopt.

Ik heb het niet persé over mazelen, maar over de werking van het doormaken van kinderziektes, op KINDERleeftijd.
Als je een kinderziekte op volwassen leeftijd krijgt, verloopt dat meestal veel ernstiger.
In ons gezin brak waterpokken uit, de jongste had er wel last van, jeuk en paar pokjes in haar mond, zodat het eten niet lekker ging, maar de 2 oudsten kwamen zelfs in het ziekenhuis te liggen!
Ik kreeg zelf de bof toen ik al 14 was en ben zeer ernstig ziek geweest, met complicaties.
Maar moeders brachten hun kinderen juist bij zieke kindjes, alleen met de bof was het kennelijk niet gelukt.

En zoals ik eerder zei, ik ben nergens tegen ingeënt.
Marnix schreef:Koorts is inderdaad een natuurlijke lichamelijke reactie waardoor antistoffen beter functioneren maar van paracetamol gaat die ziekte niet uit het lichaam, het onderdrukt alleen dingen. Je lichaam ruimt het virus gewoon op. Het heeft geen invloed op je weerstand.

Als je de natuurgeneeswijzen volgt, zie je dat koorts niet onderdrukt wordt, maar begeleid.
Vergelijk het met een brandende kachel. Het vuur kan hoog oplaaien, maar zet dan wel de schuif onderaan open en zorg dat de schoorsteen geveegd is.
Dus i.g.v. koorts, zolang het niet richting de 40gr gaat en de patiënt geen pijnen heeft, heel veel laten drinken, licht verteerbaar laten eten.
Pas azijnsokken toe, geen warm dekbed, geen warme pyama en meet koorts regelmatig.
Wordt het alsnog toch te hoog, geef dan pmol.
Marnix schreef:corona is vergeleken met de pest, spaanse griep en andere pandemieën uit de tijd dat het geen vaccins waren heel mild. Nou komt dat grotendeels door meer kennis en betere zorg maar het is onzin dat mensen toen een veel betere weerstand hadden.

Het is absoluut geen vergelijk. De Spaanse griep brak uit, toen de doodvermoeide soldaten terugkeerden van de slagvelden.
Er werd feest gevierd. Er waren destijds geen ondersteunende middelen, zoals antibiotica en ademondersteuning.
Koorts kon onderdrukt worden soms met kina of aspirine.
Marnix schreef:waarom je het voorbeeld van het jongetje met hersenvliestontstekening aanhaalt snap ik niet. Wou je stellen dat als hij wat vaker ziek was geweest, hij meer kans had gehad om het te overleven?

Dat is wat de artsen zeiden.
Ze hebben daar niet echt een verklaring voor. Zoals nu ook niet waarom jonge gezonde en fitte pubers nu aan de beademing liggen vanwege het oplopen van Corona.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 21 mar 2020 10:31

K80 schreef:Ik denk ook dat er hier veel minder wordt getest. En dat daarom zo de cijfers zijn.


als je milde klachten hebt, bel je de dr niet eens want je denkt dat het een verkoudheidje is, of zelfs bijna geheel geen klachten.( geen testen)
Voel je je echt niet goed krijg je te horen; binnen blijven, geen contacten ..( geen testen)
Ietwat zwaardere klachten, maar geen directe problemen: binnen blijven, geen contacten ( geen testen)
zware klachten en ziekenhuisopname, worden getest...
zorg medewerkers worden wel iets eerder getest, vandaar ca 1/3 van het officiele aantal.

IN DlD test men véél eerder.. en ( heel voorzichtig stellende) de patient is veel beter in beeld, en kan direct ingegrepen worden als het mis gaat. Hier gaat het eerst mis, en dan pas kijken.
Er is internationaal dan ook wel wat kritiek en serieuze vragen mbt de aanpak hier.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 21 mar 2020 12:32

Net de laatste cijfers uit Belgie gehoord. 558 nieuwe besmettingen, 30 sterfgevallen door het COVID-19 virus.

Er gaat ook een extra waarschuwing uit naar jongeren!
Deze kunnen het virus ook krijgen, wat nogal onderschat wordt door jongeren) maar zij besmetten zo weer ouderen, etc, etc.

Wat betreft jongeren in Belgie maar ook in Nederland.
Zij houden zich bar weinig aan de door de regering(en) opgelegde maatregelen.
Beelden gezien van grote groepen jongeren in Almere, Rotterdam, die samenkomen.

Als dat zo doorgaat krijg je het virus echt niet onder controle!
De kans dat hier in Nederland Spaanse toestanden komen, totale " lockdown" hooge boetes of cel, komt daarmee wel erg dichtbij.
Spijtig om dan ook te moeten constateren dat het overgrote deel van die overtreders mensen zijn die.........

Zeer benieuwd naar de cijfers van NL.

Ondertussen komen er vanuit Afrika ook steeds meer landen komen waar besmettingen zijn.
Rampzalig!!!!!

Laatste nieuws..1e dode in Congo
Spanje, laatste 24 uur..5000 nieuwe besmettingen en 320 doden totaal nu meer als 1250.
Laatst gewijzigd door elburger op 21 mar 2020 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2020 12:43

elburger schreef:Zeer benieuwd naar de cijfers van NL.
Ondertussen komen er vanuit Afrika ook steeds meer landen komen waar besmettingen zijn.
Rampzalig!!!!!

Elburger, laat die cijfers toch gaan. Het zegt niets, echt niet! Het werkelijke getal ligt veel hoger.
En focus je je teveel op de besmetten, zie je niet meer dat er een overgroot deel niet besmet is.

Vanmorgen was in het nieuws dat in Singapore nu pas! de eerste 2 doden waren te betreuren, beide oudere mensen met onderliggende lichamelijke problemen. Maar Singapore heeft vanaf het begin de boel op slot gegooid en hoge boetes uitgedeeld op overtreding.

Goed nieuws, zou je denken. Maar wat gaat er nu gebeuren als de lock down wordt afgeschaft? Het virus is niet weg.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 21 mar 2020 13:00

@Chaya.

Ben het met jou eens. De cijfers geven een indicatie van geteste mensen. Dus het aantal besmettingen is waarschijnlijk ×10.
Wat betreft het virus, dat krijg je zo maar niet de wereld uit.
Nog ff betreffende de NL cijfers, wat wel van belang is is dat die cijfers reden kunnengeven tot een complete lockdown.

Maar ik doe mijn ding, zoek het niet op, en als ik het krijg dan heb ik veel pech. Mijn naasten maken zich meer zorgen om mij dan ik zelf.
Het is God die bepaald, en ik bid voor mjjn naasten, de familie, vrienden kerkgemeenschap, voor een ieder, zelfs de vijanden van de kerk dat dit zo rap mogelijk voorbij mag gaan.
Het is niet onze wil die geschied, maar Gods wil.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 21 mar 2020 13:40

elburger schreef:
Er gaat ook een extra waarschuwing uit naar jongeren!

Zij houden zich bar weinig aan de door de regering(en) opgelegde maatregelen.
Beelden gezien van grote groepen jongeren


ik zie zélden groepen van meer dan 50 jongeren op straat ..99 nog véél minder

maar morgen wel weer kerken met 100 - 1 mensen .. en daarna gezellig koffie drinken.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten