Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7963
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 14 dec 2020 16:59

hier ging iets fout...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 14 dec 2020 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2020 16:59

elbert schreef:Ik zag in februari tweets van (buitenlandse) virologen die COVID-19 met de Spaanse griep vergeleken en daar schrok ik me in elk geval een hoedje van. De Spaanse griep was veel dodelijker dan COVID-19 nu blijkt te zijn. Bovendien zagen we beelden uit China waar mensen dood op straat neervielen en ook Italie waar de ambulances af en aan reden, dus ik vond het in elk geval behoorlijk zorgelijk toen. Sindsdien blijkt het gelukkig zo erg nou ook weer niet te zijn.


Er is in korte tijd ontzettend veel geleerd over het behandelen van deze ziekte. Daardoor gaat het sterftecijfer inderdaad omlaag, hoewel je ook wel weer moet uitkijken dat je niet denkt dat de twee opties "sterven" of "volledig genezen, nergens last van" zijn.

En als je naar Amerikaanse cijfers kijkt, met name nu even de staat New Jersey (9mil inwoners, 18k doden) dan is dat 1 op de 500 mensen; in de bevolkingsgroep 65+ ligt het sterftecijfer op 1 op de 100, las ik ergens. Dat zijn best schrikbarende cijfers.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7963
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 14 dec 2020 17:05

Marnix schreef:Ik ben ook niet voor "losgooien". Sowieso zag je nav de herfstvakantie een daling van besmettingen. Geen school, minder werk, minder reisbewegingen, gezin meer bij elkaar. Dus twee weken kerstvakantie zorgt denk ik voor betere cijfers. Dat kan wat mij betreft ook best samengaan met strengere maatregelen (niet-essentiele winkels, dierentuinen etc dicht bijvoorbeeld) en na de kerstvakantie kan er dan geevalueerd worden. Het lijkt me wat vreemds als men nu alles inclusief scholen voor 5 weken wil sluiten en terwijl we misschien begin januari wel weer veel minder besmettingen hebben als gevolg van de vakantie.

voor jou is het onderwijs/de kinderopvang essentieel.
voor weer een ander is de bouwmarkt dat.
Dat is het lastige: er is altijd wel een groep die zich het meest gepakt voelt.
En als we eerlijk zijn is dat voornamelijk de horeca, en bepaalde ZZP-ers. Niet de ouders die wat minder makkelijk thuis kunnen werken omdat hun kroost zich er tegenaanbemoeid....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23649
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 17:41

StillAwake schreef:voor jou is het onderwijs/de kinderopvang essentieel.
voor weer een ander is de bouwmarkt dat.
Dat is het lastige: er is altijd wel een groep die zich het meest gepakt voelt.
En als we eerlijk zijn is dat voornamelijk de horeca, en bepaalde ZZP-ers. Niet de ouders die wat minder makkelijk thuis kunnen werken omdat hun kroost zich er tegenaanbemoeid....


Dat kan maar zoals ik al zei: Het gaat om de afweging van impact op samenleving en op de cijfers. En als de impact op de cijfers groot is snap ik dat je bepaalde maatregelen moet nemen. Zeker als er thuis-alternatieven zijn. Maar beiden is in het geval van kleine kinderen niet het geval. Plus dat mensen met kleine kinderen thuis ook niet hun werk kunnen doen. Wat krijg je vervolgens? Oma's die op kinderen gaan passen zodat de ouders maar kunnen werken. Ouders die zich ziek melden. ZZP'ers die over de kop gaan. Het kost gigantisch veel en de cijfers laten zien dat het nauwelijks wat oplevert. Daarom moet je het niet willen. Niet zozeer omdat ik er meer last van heb. Van alle andere lockdown-maatregelen heb ik ook last maar daar kan ik wel mee leven omdat het noodzakelijk is en meer oplevert. Maar in paniek je economie om zeep helpen zonder dat het je wat oplevert is wel dom.

Ik denk dat ze vooral proberen om de ouders thuis te houden en daar de kinderen voor opofferen. Als je kinderen niet meer naar school gaan kan je als ouders ook niet meer naar het werk.


OMT-lid Bonten verrast door schoolsluitingen
Microbioloog en lid van het Outbreak Management Team (OMT), Marc Bonten is verrast dat het kabinet waarschijnlijk alle scholen en kinderdagverblijven sluit. "Jonge kinderen dragen weinig bij aan de verspreiding van het virus, dus het directe effect van die maatregelen zal gering zijn. Je doet dit vooral zodat ouders thuis moeten blijven en daardoor minder reizen."

Het OMT heeft volgens Bonten geen duidelijk advies uitgebracht over de scholen. "We hebben schoolsluitingen ter overweging gegeven, maar we hebben niet voor of tegen die sluitingen geadviseerd. We hebben trouwens überhaupt geen keiharde adviezen gegeven. We hebben gezegd dat we ons ernstig zorgen maken en dat er harde maatregelen moesten komen."

Het maatregelenpakket dat er nu aan lijkt te komen noemt hij duidelijk. "Tot nu toe heeft het kabinet geprobeerd de economie zo veel mogelijk te sparen, maar die trend is nu doorbroken. Dit zijn harde maatregelen en ik hoop dat iedereen zich nu realiseert dat het menens is."


Bron
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 14 dec 2020 20:02

Ik vind het ook niet fijn van de basisschool, hier valt het echt reuze mee met besmettingen op school. Maar ik hoor van collega's wel dat er ook van kleinere kinderen hele klassen thuis zitten dus ik snap het wel.

Maar ik baal vooral dat veel moeders in de zorg werken en nu minder kunnen invallen. We hebben ze echt hard nodig nu... De eerste afmeldingen zijn er al #-o als manlief ook gewoon zijn uren moet werken kun je dat school gebeuren er echt niet bij hebben.

Wat mij betreft hadden ze het bij het vo gehouden, daar is het wel erg, hier tenminste wel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23649
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 20:53

lammetje schreef:Ik vind het ook niet fijn van de basisschool, hier valt het echt reuze mee met besmettingen op school. Maar ik hoor van collega's wel dat er ook van kleinere kinderen hele klassen thuis zitten dus ik snap het wel.


Er zijn echt heel weinig besmettingen op basisscholen en hoe jonger de kinderen zijn, hoe minder besmettingen. Als er al hele klassen van een basisschool thuis zitten is dat doorgaans omdat een leraar wacht op een test of positief is getest en er niet voldoende zorgpersoneel is. Niet omdat ze massaal corona hebben.

Maar ik baal vooral dat veel moeders in de zorg werken en nu minder kunnen invallen. We hebben ze echt hard nodig nu... De eerste afmeldingen zijn er al #-o als manlief ook gewoon zijn uren moet werken kun je dat school gebeuren er echt niet bij hebben.

Wat mij betreft hadden ze het bij het vo gehouden, daar is het wel erg, hier tenminste wel.


Dat is ook raar want als je in de zorg werkt heb je gewoon recht op noodopvang / onderwijs. Ik zag dat tijdens de eerste golf ook, dat mensen daar geen gebruik van durfden te maken terwijl ze er wel recht op hadden, zich bezwaard voelden. Het idee van die noodopvang is dat er geen mensen met vitale beroepen waar ze hard nodig zijn, aan die sector worden onttrokken.

Maar goed wat ik triest vind is dat men openlijk toegeeft dat de scholen dicht gaan zodat de ouders dan thuis moeten blijven. Ipv te handhaven bij bedrijven en zo, worden de kinderen maar opgeofferd met een maatregel die nauwelijks effect heeft (6500 besmettingen in een maand of 3 op basisscholen, minder dan er vandaag op 1 dag aan totale besmettingen was) want ach het is toch vakantie binnenkort en je kan online ook wel een hoop...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Pcrtje » 14 dec 2020 21:02

LordJava schreef:Wegens privacy laat ik deze even onbeantwoord. Misschien beantwoord ik hem later alsnog.
Dat mag, uiteraard. Je had het over medische studieboeken, het lijkt er evenwel op alsof je ze niet echt gelezen hebt...
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2020 21:17

Prima de lockdown en er is tenminste duidelijkheid nu.
Tegenwoordig is het toch niet gauw goed, hoe men het ook doet....helder nu met deze maatregelen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 14 dec 2020 21:28

Marnix schreef: Maar beiden is in het geval van kleine kinderen niet het geval. Plus dat mensen met kleine kinderen thuis ook niet hun werk kunnen doen. (..)Het kost gigantisch veel en de cijfers laten zien dat het nauwelijks wat oplevert. Daarom moet je het niet willen.

Ik ben er bang voor, de geruchten dat we een dikke maand in lockdown gaan worden steeds sterker. Geen weekje langer dicht maar zo'n 3 weken dan. Dat zou wel weer heel triest zijn, zeker voor mensen met kleine kinderen want net als in de eerste golf komt er van werken dan ook weinig meer terecht.

lammetje schreef:Ik vind het ook niet fijn van de basisschool, hier valt het echt reuze mee met besmettingen op school. (..)
Wat mij betreft hadden ze het bij het vo gehouden, daar is het wel erg, hier tenminste wel.

Echt knudde dit. Ik baal er ontzettend van. Kijk, als het nu ergens op zou slaan, ja dan. Maar nu lijkt het erop dat er voorbijgegaan wordt aan het belang van basisschoolkinderen. Want de ouders, ja die moeten thuis blijven. En dan regel je dat gewoon zo.. :(

Hier gewoon 0,0 besmettingen op de basisschool (van +200 ll). Ja, kinderen die thuis moeten zitten omdat oudere broers of zussen het meegenomen hebben. Maar niet omdat ze zelf ziek zijn; ook geen meesters of juffen. De VO hadden we ergens wel verwacht, maar dit toch niet.

Gelukkig lijken de examenklassen wel door te mogen gaan, afwachten hoe ze dat in gaan richten. Want dat wordt er niet gemakkelijker op lijkt me. Maar overbodig is het niet, ik heb er twee in het examenjaar en ze hebben nog een achterstand van de vorige keer die ingehaald moet worden met bijles. Dus dit kan er ook nog wel bij. Niet.

Dit worden weer een paar pittige weekjes, we zien er nu al tegenop met z'n allen. En nu maar hopen dat het wat gaat opleveren, er iig maar weer het beste van proberen te maken.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23649
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 21:48

Dorpeling schreef:Echt knudde dit. Ik baal er ontzettend van. Kijk, als het nu ergens op zou slaan, ja dan.
Maar hier gewoon 0,0 besmettingen op de basisschool! Ja, kinderen die thuis moeten zitten omdat oudere broers of zussen het meegenomen hebben. Maar niet doordat ze zelf ziek zijn, en ook geen meesters of juffen. De VO hadden we ergens wel verwacht, maar dit toch niet.
Gelukkig lijken de examenklassen wel door te mogen gaan, afwachten hoe ze dat in gaan richten. Want dat wordt er niet gemakkelijker op lijkt me. Maar overbodig is het niet, ik heb er twee in het examenjaar en ze hebben nog een achterstand van de vorige keer die ingehaald moet worden met bijles. Dus dit kan er ook nog wel bij. Niet.

Dit worden weer een paar pittige weekjes, we zien er nu al tegenop met z'n allen. En nu maar hopen dat het wat gaat opleveren, er iig maar weer het beste van proberen te maken.


Ja balen, ik vind het vooral ook sneu voor mijn oudste, die naar met zoveel plezier naar groep 1 gaat. Sinds januari dit jaar en al voor de tweede keer een poos niet, misschien weer met een paar kinderen in een noodklasje. Terwijl er nauwelijks besmettingen zijn. Puur om de ouders thuis te houden omdat teveel mensen blijkbaar niet thuis werken....

Inderdaad, het beste van maken maar...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 14 dec 2020 21:54

Marnix schreef:Ja balen, ik vind het vooral ook sneu voor mijn oudste, die naar met zoveel plezier naar groep 1 gaat. Sinds januari dit jaar en al voor de tweede keer een poos niet, misschien weer met een paar kinderen in een noodklasje. Terwijl er nauwelijks besmettingen zijn. Puur om de ouders thuis te houden omdat teveel mensen blijkbaar niet thuis werken....

Inderdaad, het beste van maken maar...

Nou, he! Mijn jongste mocht net voor de zomervakantie beginnen, zit nu net een paar maanden in groep 1. Hij gaat ook zo graag. En dan nu alweer thuis te moeten blijven, zo sneu idd! Hij was echt wel een beetje boos; 'ik wil naar de juf en met mijn vriendjes spelen!'
School is zoveel meer dan in een klasje zitten, het is mega belangrijk voor hun hele ontwikkeling. Daar mogen ze ook weleens naar kijken, want reken er maar op dat het wat doet met die koppies.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 14 dec 2020 22:08

Klopt je kunt inderdaad wel opvang krijgen maar niet als één van de ouders geen vitaal beroep heeft (hier is dat iig zo geregeld, mogelijk gaan ze dat nog aanpassen) . En voor het kind is het ook niet heel fijn om met maar 2 of 3 anderen in de klas te zijn. Dus niet alle moeders kiezen hiervoor.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2020 22:38

Tja, het is hoe het is....
Hier ook kids basisschool, middelbare school, werkend in vitaal beroep x 3.
Maar kijk toch wel even over mn eigen bubbel heen en zak niet weg in de kortzichtigheid van gezins belang.
We hebben het luchtig naar de kids gebracht.
Geen gemopper (gelukkig) hier in huis...
Tuurlijk niet leuk...maar....

Eensgezindheid ook in den lande is nu van groot belang.
Tegenwoordig heeft iedereen (vanuit zijn / haar gezichtspunt of belang) een mening.
Ook in geloofs opzicht...
vertrouwen....overgeven aan...onze Hemelse Vader die het geheel overziet...
Waar is dat eenvoudig kinderlijk vertrouwen?
Komt allemaal goed de komende weken samen met Hem...we hebben eten, drinken, en daarboven is gezondheid een groot goed om te hebben en behouden...aan het vaccin wordt gewerkt...hou vol en pas op elkaar en jezelf....




Psalm 3 vers 3
Ik lag en sliep gerust,
Van 's HEEREN trouw bewust,
Tot ik verfrist ontwaakte;
Want God was aan mijn zij';
Hij ondersteunde mij
In 't leed, dat mij genaakte.
Ik zal, vol heldenmoed,
Daar mij Zijn hand behoedt,
Tienduizenden niet vrezen;
Schoon ik, van allen kant,
Geweldig aangerand
En fel geprangd moog' wezen

Psalm 3 vers 2
Maar, trouwe God, Gij zijt
Het schild, dat mij bevrijdt,
Mijn eer, mijn vast betrouwen;
Op U vest ik het oog;
Gij heft mijn hoofd omhoog,
En doet m' Uw gunst aanschouwen.
'k Riep God niet vrucht'loos aan;
Hij wil mij niet versmaân
In al mijn tegenheden;
Hij zag van Sion neer,
De woonplaats van Zijn eer,
En hoorde mijn gebeden.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23649
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 23:29

Dorpeling schreef:Nou, he! Mijn jongste mocht net voor de zomervakantie beginnen, zit nu net een paar maanden in groep 1. Hij gaat ook zo graag. En dan nu alweer thuis te moeten blijven, zo sneu idd! Hij was echt wel een beetje boos; 'ik wil naar de juf en met mijn vriendjes spelen!'
School is zoveel meer dan in een klasje zitten, het is mega belangrijk voor hun hele ontwikkeling. Daar mogen ze ook weleens naar kijken, want reken er maar op dat het wat doet met die koppies.


Hm ja je kan wel met wat ouders kinderen "uitwisselen". Bij elkaar laten spelen. En dan heb je af en toe ook even je handen vrij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23649
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 23:37

lammetje schreef:Klopt je kunt inderdaad wel opvang krijgen maar niet als één van de ouders geen vitaal beroep heeft (hier is dat iig zo geregeld, mogelijk gaan ze dat nog aanpassen) . En voor het kind is het ook niet heel fijn om met maar 2 of 3 anderen in de klas te zijn. Dus niet alle moeders kiezen hiervoor.


Ik merkte dat veel ouders in de eerste golf daar ook zo mee omgingen maar ook best wel wat instanties. Vooral in het begin was er veel terughoudendheid. Maar volgens mij werd vanuit de overheid aangegeven dat als een iemand een vitaal beroep heeft, je recht hebt op opvang op school en bso / kinderopvang. Dus "zo is dat hier geregeld" zou niet moeten kunnen, je hebt er dan recht op. En als het gevolg is dat het mensen aan de zorg onttrekt is dat ook het tegenovergestelde van wat men ermee wil bereiken. Dus mensen gewoon wijzen op hun rechten. In de eerste golf zat mijn vrouw in het begin 6 dagen in de week in het ziekenhuis en ik met een kinds van 1,5 en net 4 thuis. Als je dan zelf ook je werk moet doen en je de aandacht voor de kids totaal niet kan verdelen is dat niet te doen. Nou heb ik officieel ook een vitaal beroep dus gingen we redelijk snel gebruik maken van de noodopvang maar als ik geen vitaal beroep had gehad had dat ook gemogen. Blijkbaar voelen mensen zich dan toch snel bezwaard om dat te doen maar dat is echt niet de bedoeling.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten