Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2020 19:24

Dorpeling schreef:Ik heb van jongsaf meegekregen nooit met een dicht raam te moeten slapen, omdat je dan met hoofdpijn wakker wordt. De keren dat ik zo eigenwijs was om dat wel te doen, om de kou of om lawaai op straat, was dat inderdaad het geval. Ventilatie wordt niet voor niets zo belangrijk geacht. Maar goed, ik neem aan dat jij zelfs met een mondkapje op slaapt tegenwoordig. En dan is het wel te vergelijken idd met een afgesloten ruimte, met in jou geval dus maar 1 of 2 man ipv een hele klas vol van 30 ll. Kun je nagaan hoe slecht het daar moet gaan qua CO2.
En bij veel mensen is het trouwens niet 'nu en dan', maar gewoon dag in dag uit, minstens 8 uur per dag. Zal het dan nog zo onschadelijk zijn?

Ja, blijkbaar kan dat gewoon. Hoofdpijn is inderdaad een beetje vervelend, maar ach, als dat nou toch alles is... Is het allemaal ideaal? Nee, natuurlijk niet. Maar Nederland is weer hard op weg naar de 10.000 besmettingen per dag. Dat is ook niet ideaal.

Ik vind het trouwens sowieso onverantwoord dat scholen nog gewoon open zijn, maar goed.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 dec 2020 19:33

Mortlach schreef:Toch moet je daar mee uitkijken. Er is een wetenschappelijke slogan die luidt "Het meervoud van "anecdote" is niet "gegevens" ".

Ik ben uiteraard blij dat je kinderen weinig last hebben gehad van ziekten en dat borstvoeding daar wellicht aan heeft bijgedragen. Moedermelk is een waar wonder te noemen wat dat betreft. Maar als je alle cijfers neemt en samenvoegt, komt er statistisch toch iets anders uit. Het gaat ook vaak mis.

Nou, van die bijwerkingen daar weten we nu toch van? Hoeveel meer duidelijkheid is er dan nodig? En tja, het lastige is dat antivaxxers zo'n voet aan de grond hebben gekregen dat artsen tegenwoordig heel voorzichtig vragen hoe je over vaccins denkt en zichtbaar opgelucht is als je gewoon voor bent.
Hoewel ik laatst ook een bericht zag, een foto op de deur van een huisartsenpraktijk, waarin stond "sorry, maar als je tegen vaccins bent, kan ik je niet als patiënt aannemen. Ik heb het te druk om ziekten te behandelen die gewoon hadden kunnen worden voorkomen."

Dat van deze bijwerkingen weten we inderdaad maar is dat nu echt alles? Want in eerste instantie was dit niet bekend.

Hier deden ze heel lelijk, ik werd als kindermishandelaar weggezet
Sorry maar dat gaat me echt te ver. Alleen daarom heb ik al geweigerd en ben ik ergens anders heen gegaan om meer informatie te krijgen.
Er is een hele grote groep, deze groep lijkt wel steeds groter te worden, die niet vaccineren. Dat merk je nu met het corona vaccin ook.

En ik vind het eigenlijk vooral belangrijk wat mijn eigen ervaringen zijn. Die heb ik zelf meegemaakt en dat kan niemand ontkrachten. Voor beide kanten is voldoende informatie, de ene kan vrijwel alles van de ander ontkrachten en andersom. Tja, wie geloof je? Ik baseer mijn besluiten dan liever op mijn eigen ervaring.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 dec 2020 19:33

Dorpeling schreef:Verderss... is het niveau hier aardig gedaald zeg (en word ik nog steeds geacht daar achteraan te lopen, @gravo?! :shock: )
Ik neem dan ook aan, en voor deze keer hoop ik dat zelfs, dat er binnen nu en heel snel weer de nodige berichten verwijderd gaan worden..
kom op jongens!

Tegen wie zeg je dat?

Ik ben wel benieuwd wie meteen de inenting gaat halen als deze beschikbaar voor "jouw" doelgroep.
Ik sta in een vooraanstaande rij, al is het niet de eerste, ik zou wel in de 2e of 3e groep vallen.
Maar zoals ik er nu insta, ga ik me niet laten inenten.
Ik heb nl. covid doorstaan en ik heb om een bloedtest gevraagd of ik antistoffen ontwikkeld heb.
Ik vind dat nl veel effectiever.
Waarom zou je mensen gaan inenten die corona hebben gehad???
Vooralsnog mocht ik nog steeds geen bloedtest laten afnemen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 12 dec 2020 19:37

Mortlach schreef:Ja, blijkbaar kan dat gewoon. Hoofdpijn is inderdaad een beetje vervelend, maar ach, als dat nou toch alles is... Is het allemaal ideaal? Nee, natuurlijk niet. Maar Nederland is weer hard op weg naar de 10.000 besmettingen per dag. Dat is ook niet ideaal.

Ik vind het trouwens sowieso onverantwoord dat scholen nog gewoon open zijn, maar goed.

Ach ja, elke dag hoofdpijn.. gewoon nemen zoals het is hoor. Nee, dan zijn er toch echt wel dingen veel belangrijker.. cijfers bijvoorbeeld.
Gelukkig zit jij niet in het team dat beslissingen moet nemen. Dan was de hele wereld al vanaf februari in een lockdown? En wat daar dan uit voortvloeit.. ja niet ideaal maar joh, als dat alles is!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 dec 2020 19:45

Maar om nu te gaan demonstreren zoals in Nunspeet :roll: kom op zeg, ik ben het ook niet echt eens met de mondkapjes plicht, maar om daar nu op die manier zo'n rel over te schoppen...

Die zachte stoffen mondkapjes, krijg je daar ook hoofdpijn van? Ik heb het alleen bij de strakke medische. 3 uurtjes gaat nog wel (gister en vanmorgen een korte dienst gehad) maar veel langer is niet fijn. Tussendoor mag hij wel even af maar dat is niet lang genoeg om de pijn kwijt te raken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2020 19:50

lammetje schreef:Dat van deze bijwerkingen weten we inderdaad maar is dat nu echt alles? Want in eerste instantie was dit niet bekend.

Er al allicht een bijsluiter bij het vaccin zitten tegen de tijd dat het bij de huisarts verkrijgbaar is.

Hier deden ze heel lelijk, ik werd als kindermishandelaar weggezet
Sorry maar dat gaat me echt te ver. Alleen daarom heb ik al geweigerd en ben ik ergens anders heen gegaan om meer informatie te krijgen.
Er is een hele grote groep, deze groep lijkt wel steeds groter te worden, die niet vaccineren. Dat merk je nu met het corona vaccin ook.

Ik geef direct toe dat mensen wegzetten als kindermishandelaars niet de juiste weg is; aan de andere kant is het jammer dat je ergens anders informatie bent gaan zoeken, want het blijkt telkens weer dat die informatie vaak ontzettend gekleurd, onnauwkeurig of gewoon keihard gelogen is.
Ik neem aan dat je Facebookgroepen bedoelt of soortgelijke verzamelingen mensen.

Maar weet je, het is een probleem dat zichzelf wel oplost. Op een gegeven moment gaan er weer gewoon kinderen dood aan mazelen of polio en als dat er maar genoeg zijn, dan gaat men wel weer vaccineren. Het is natuurlijk wel ontzettend jammer als het zo ver moet komen.

En ik vind het eigenlijk vooral belangrijk wat mijn eigen ervaringen zijn. Die heb ik zelf meegemaakt en dat kan niemand ontkrachten. Voor beide kanten is voldoende informatie, de ene kan vrijwel alles van de ander ontkrachten en andersom. Tja, wie geloof je? Ik baseer mijn besluiten dan liever op mijn eigen ervaring.

Ervaring is inderdaad een krachtige motivator. Het is alleen jammer dat mensen vaak denken dat ze weten wat er is gebeurd, terwijl de werkelijke reden misschien heel wat anders is. Dat heet met een sjiek woord "Post hoc, ergo proctor hoc" (erna, dus erdoor). Daarom is het juist zo belangrijk dat er grondige, objectieve analyse wordt uitgevoerd om dat soort subjectieve 'ruis' te minimaliseren.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 12 dec 2020 21:19

Chaya schreef:Tegen wie zeg je dat?

Zie meerdere opmerkingen welke nu niet echt getuigen van respect ofzo. Het wordt er iig niet bepaald gezelliger op.
Ik ben wel benieuwd wie meteen de inenting gaat halen als deze beschikbaar voor "jouw" doelgroep.
Ik sta in een vooraanstaande rij, al is het niet de eerste, ik zou wel in de 2e of 3e groep vallen.
Maar zoals ik er nu insta, ga ik me niet laten inenten.
Ik heb nl. covid doorstaan en ik heb om een bloedtest gevraagd of ik antistoffen ontwikkeld heb. (..)

Ik denk niet veel. Voor deze categorie (18-??jr) is inmiddels gewoon duidelijk dat het doorgaans niet veel blijvende schade aanricht. En dan komt de vraag boven voor wie je dat dan zou doen. Dan zou je het echt vooral voor je naasten moeten doen, maar die hebben dan al hun eigen vaccinatie gehad (of er voor gekozen dat niet te willen). Dus denk ik dat veel mensen ervoor bedanken.
En idd, wanneer je het al gehad hebt, lijkt me dat net zoveel bescherming geven dan een vaccin. Al heb je bij een besmetting tijdens de eerste golf geen zekerheid, het blijft een vermoeden. Persoonlijk weet ik ook niet de ziekte al doorlopen te hebben, begin maart wel lang behoorlijk verkouden en ook bij tijden wat benauwdheid. Maar ook zonder dat is het aan mij niet besteedt.
lammetje schreef:Die zachte stoffen mondkapjes, krijg je daar ook hoofdpijn van? Ik heb het alleen bij de strakke medische. 3 uurtjes gaat nog wel (gister en vanmorgen een korte dienst gehad) maar veel langer is niet fijn. Tussendoor mag hij wel even af maar dat is niet lang genoeg om de pijn kwijt te raken.

Respect hoor. Zuslief moet ze ook dagelijks (in de zorg), zegt dat het vervelend blijft maar op den duur wel went? Ik heb die simpele dingen met buigzaam stripje bovenaan. Die zijn niet bepaald prettig voor mijn pubers, die wel moeten. De paracetamols vliegen erdoor, ook niet echt gezond.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 dec 2020 21:25

Oké, ik heb die losse flodders voor mijn oudste en mezelf in de supermarkt. Die voel je niet eens. Geloof ook niet dat het echt wat tegenhoud maar ze hebben iig iets op hun snuit als ze op school over de gang lopen.

Als het waar is dat je alleen niet ziek wordt maar wel besmettelijk blijft ga je iig niet voor een ander zijn vaccin halen. Alleen puur voor jezelf.

Ik geloof eerlijk gezegd niet in antistoffen. Ik heb begin mei een positieve test gehad, waarschijnlijk via het werk opgelopen. Maar ik heb van meerdere in mijn omgeving gehoord dat ze het nog gewoon een keer krijgen dus ik verwacht niet dat ik beschermd ben

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2020 21:44

lammetje schreef:Als het waar is dat je alleen niet ziek wordt maar wel besmettelijk blijft ga je iig niet voor een ander zijn vaccin halen. Alleen puur voor jezelf.

Is dat op zich niet genoeg dan? En je ontziet er ook de zorg mee die dan niet totaal instort onder de acute noodvraag, toch?

Ik geloof eerlijk gezegd niet in antistoffen.

Dat komt een beetje over als zeggen dat je niet in zwaartekracht gelooft. Maar misschien interpreteer ik dat verkeerd. Antistoffen zijn toch gewoon een bewezen onderdeel van de biologie?

Ik heb begin mei een positieve test gehad, waarschijnlijk via het werk opgelopen. Maar ik heb van meerdere in mijn omgeving gehoord dat ze het nog gewoon een keer krijgen dus ik verwacht niet dat ik beschermd ben

Voor zover ik het begrepen heb, zijn er met bijna 72 miljoen gevallen wereldwijd slechts een handjevol mensen waarvan men vermoed of weet dat ze een tweede keer zijn besmet. Dat zijn dus absoluut uitzonderingsgevallen.

LordJava
Verkenner
Verkenner

Re: Sars, Mers, Corona..

Berichtdoor LordJava » 12 dec 2020 22:27

Dorpeling schreef:Zie Zuslief moet ze ook dagelijks (in de zorg), zegt dat het vervelend blijft maar op den duur wel went? Ik heb die simpele dingen met buigzaam stripje bovenaan. Die zijn niet bepaald prettig voor mijn pubers, die wel moeten. De paracetamols vliegen erdoor, ook niet echt gezond.

Ik vind medische mondkapjes veel makkelijker ademen en ze zijn ook veel lichter dan niet medische. De eerste keer dat ik nog wel met de ambulance mee mocht, kreeg ik een mondkapje van de ambulancier, omdat ik er zelf geen had. Dat mocht eigenlijk niet want het was een medische, maar hij maakte gezien de situatie een uitzondering, zodoende weet ik dat die veel lichter zijn en veel makkelijker ademen. Die laten namelijk veel meer zuurstof door, omdat ze bedoeld zijn om wel de omgeving en niet zozeer de drager zelf te beschermen. Ze laten dan misschien wel minder CO2 naar buiten maar ze laten ook veel meer zuurstof naar binnen. Het wordt er naar mijn ervaring ook veel minder warm onder. En ook de medische mondkapjes hebben gewoon zo’n stripje bij de neus. Bij die ik kreeg van de ambulancier was dat alleen zilverkleurig.

Kwa stoffen kapjes vind ik die van Lucovitaal het fijnst. https://www.lucovitaal.nl/bamboe-mondka ... gLa9_D_BwE

Er bestaan ook beugels van siliconen, die houden het masker wat verder van je gezicht. Als je zoekt op mondmasker beugel vind je ze wel. Persoonlijk vind ik het niet prettig er ook nog een beugel in te doen, maar het werkt wel.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2020 22:58

Dorpeling schreef:Gelukkig was @Mortlach er al achter dat die vergelijking -hoe afgezaagd ook- niet helemaal opgaat. En ja, God is almachtig; ook dat is maar een wenk van Zijn alvermogen.
En @Marnix, ik had al direct aangegeven hier niet verder op in te willen gaan, en ga dat niet doen ook. Simpelweg omdat wel/niet vaccineren een persoonlijke kwestie is, en we dat niet voor een ander kunnen invullen. Ik haal dat vaccin niet, anderen wel om weer heel andere argumenten. Prima, toch?

Zeker, ik hoop alleen dat voldoende mensen er anders over denken want je het hebt een bepaalde graad nodig zodat het virus zich niet meer verspreidt.

Ik heb van jongsaf meegekregen nooit met een dicht raam te moeten slapen, omdat je dan met hoofdpijn wakker wordt. De keren dat ik zo eigenwijs was om dat wel te doen, om de kou of om lawaai op straat, was dat inderdaad het geval. Ventilatie wordt niet voor niets zo belangrijk geacht. Maar goed, ik neem aan dat jij zelfs met een mondkapje op slaapt tegenwoordig. En dan is het wel te vergelijken idd met een afgesloten ruimte, met in jou geval dus maar 1 of 2 man ipv een hele klas vol van 30 ll. Kun je nagaan hoe slecht het daar moet gaan qua CO2.
En bij veel mensen is het trouwens niet 'nu en dan', maar gewoon dag in dag uit, minstens 8 uur per dag. Zal het dan nog zo onschadelijk zijn?

Met raam open slapen is inderdaad gezonder want anders blijf alle co2 in je slaapkamer hangen. Een dicht raam ververst je lucht niet. Een mondkapje, zeker een niet-medisch mondkapje doet dat wel gewoon. Leerlingen hoeven geen mondkapjes op in de les, alleen als ze van de ene plek maar de ander bewegen. Net als op het werk en zo normaal. Ik heb hem op in de winkel en als ik op het werk door de gangen loop. En anders nog, er is onderzoek naar gedaan en na een uur geen meetbare verandering en co2 in je bloed (na 8 uur slapen in een kleine kamer zonder ventilatie trouwens wel dus idd veel gezonder om met je raam open te slapen ja). Doe ik altijd, zelfs al vriest het 20 graden. Heerlijk!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2020 23:03

LordJava schreef: Die laten namelijk veel meer zuurstof door, omdat ze bedoeld zijn om wel de omgeving en niet zozeer de drager zelf te beschermen. Ze laten dan misschien wel minder CO2 naar buiten maar ze laten ook veel meer zuurstof naar binnen.

Hoe werkt dat in vredesnaam? Wel O2 doorlaten maar CO2 niet? ja, technisch gezien is een CO2-molecuul groter dan een O2-molecuul, maar denk je echt dat een medisch mondkapje fijnmazig genoeg is om dat verschil te filteren? Heb je enig idee hoe klein dat soort moleculen zijn?

LordJava
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LordJava » 12 dec 2020 23:09

Mortlach schreef:Hoe werkt dat in vredesnaam? Wel O2 doorlaten maar CO2 niet? ja, technisch gezien is een CO2-molecuul groter dan een O2-molecuul, maar denk je echt dat een medisch mondkapje fijnmazig genoeg is om dat verschil te filteren? Heb je enig idee hoe klein dat soort moleculen zijn?

Dat heeft te maken met de wijze van filtering. Medische mondkapjes filteren de lucht van binnen naar buiten. Niet medische mondkapjes filteren ook de lucht van buiten naar binnen. Hoe dat technisch precies gefabriceerd is, weet ik niet, maar zo is het mij wel uitgelegd. Medische mondkapjes beschermen wel de patiënt (de ander dus) maar niet de drager. Daarom dragen sommige medici wel eens en hun eigen mondkapje van hun werk én bijvoorbeeld een spatscherm erbij als ze in een supermarkt zijn.

Hoe het ook zij, een medisch mondkapje ademt veel lichter dan een niet- medisch en ik vind het ook veel minder warm. Maar dat is mijn ervaring. Het laat er minder uit maar het laat er ook veel meer naar binnen.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 12 dec 2020 23:15

LordJava schreef:(..) Kwa stoffen kapjes vind ik die van Lucovitaal het fijnst. https://www.lucovitaal.nl/bamboe-mondka ... gLa9_D_BwE

Er bestaan ook beugels van siliconen, die houden het masker wat verder van je gezicht. Als je zoekt op mondmasker beugel vind je ze wel. Persoonlijk vind ik het niet prettig er ook nog een beugel in te doen, maar het werkt wel.

Dank voor het meedenken, die van Lucovitaal scoren zo te lezen wel goed. Ik had een aantal dozen wegwerp ingeslagen, maar in dit tempo zijn ze binnenkort leeg. Ga ik dan kijken op welke (wasbare) we overstappen, want we zitten er voorlopig iig wel aan vast helaas.
lammetje schreef:Als het waar is dat je alleen niet ziek wordt maar wel besmettelijk blijft ga je iig niet voor een ander zijn vaccin halen. Alleen puur voor jezelf.

Als dat idd waar blijkt te zijn, ga ik er al helemaal niet over nadenken. Want áls ik het al zou willen, dan sowieso niet voor mezelf.
Marnix schreef:Een mondkapje, zeker een niet-medisch mondkapje doet dat wel gewoon.

Van dat mondkapje merk ik daar iig niks van, vandaag nog tijdens het winkelen +/- een uur moeten dragen (zonder kom je gewoon niet overal meer binnen helaas, en af en toe moet je toch ff de deur uit) en het blijft een benauwd onding hoor.
(...)(na 8 uur slapen in een kleine kamer zonder ventilatie trouwens wel dus idd veel gezonder om met je raam open te slapen ja). (...) Doe ik altijd, zelfs al vriest het 20 graden. Heerlijk!

Eens. Lekker zo'n frisse kamer, niet van dat benauwde. En dan warm onder de dekens. Welterusten! :D

LordJava
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LordJava » 12 dec 2020 23:33

@ Dorpeling,

Graag gedaan. Ik draag zelf vaak die van Lucovitaal, die vind ik het minst onaangenaam. Maar ik draag ook wel eens medische mondkapjes, omdat je die meteen weg kunt gooien en niet hoeft te wassen. Dat kan nu, medische op zetten, want er is geen tekort meer. En ik heb ook niet- medische, die zien er helemaal hetzelfde uit als medische, maar het maakt toch naar mijn mening en ervaring een enorm verschil uit. Hier zijn de medische te koop https://www.medipreventie.nl/medische-m ... e-2r-blauw

En dat het met de filtering werkt zoals ik heb uitgelegd,dat merk je meteen als je hem per ongeluk verkeerd om om doet. De blauwe kant moet aan de buitenkant en de witte aan de binnenkant. Als je per ongeluk de blauwe kant aan de binnenkant hebt zitten, is het heel moeilijk ademen. Maar doe je ze goed om, dan is het veel lichter ademen dan niet-medische. Dus het klopt dat dat met de andere wijze van filtering te maken heeft.

Die van de ambulanciers was nóg veel lichter en luchtiger, maar die heb ik helaas nog nergens kunnen vinden. Die medische die ik heb zijn wel al een hele verbetering t.o.v. niet-medische. Ben het met je eens dat het hoe dan ook allemaal ondingen blijven.
~ Bertrand Russell ~

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”