Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor meribel » 30 dec 2012 15:56

meribel schreef:Overigens, zelf heb ik geen overgewicht ( eet wel lekker 1 keer per week patat, daar is niets mis mee ) , en mijn familie ook niet.
schelpje3 schreef:Je hebt toch kinderen? Dan vind ik dit niet echt een goed voorbeeld. Jij hebt geen overgewicht, maar als je kinderen al van jongsaf zijn gewend wekelijks patat te eten (en dat is veel vaker, want op vrijwel elk kinderfeestje wordt patat geserveerd) nemen zij dat patroon misschien wel over.
Bij ons in het gezin is patat nog "bijzonder, feestelijk", omdat wij het maar zelden eten.....

dat je nou juist díe zin eruit haalt van het hele verhaal :-k ....
ik ben het van kleins af aan gewend, wekelijks patat eten, ik verheugde me er vroeger al op en het weerhield me er juist van om niet net als vriendinnetjes in de pauze patat te kopen maar gewoon mijn brood op eten. Voor mijn man geldt hetzelfde. Kinderfeestjes waar patat op gegeten wordt ken ik niet, ze zijn altijd voor het avondeten thuis.

Maar wat ik probeerde te zeggen is dat heel veel mensen kampen met een eetVerslAVING, juist diegene waar uiteindelijk een maagbandje of verkleining de enige oplossing nog lijkt. En een verslaving is ongelooflijk lastig te overwinnen als je er niet helemaal mee kan stoppen ( het eten ), door een maagbandje is er weer soort van perspectief. Maar toch komen mensen maar zelden echt van een verslaving af. En vind je het gek, je zal maar drankverslaafd zijn maar het dagelijks moeten blijven innemen.

mensen met overgewicht, en vooral extreem overgewicht, hebben gewoon vooral en enkel steun nodig. De rest weten ze meestal ( sommige situaties uitgezonderd ) zelf heus ook wel.

Ben het ook eens met je hieke dat die onzin en afgunst over een kledingmaat meer of minder hopelijk in kerkelijke kring niet voorkomt.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 dec 2012 15:59

schelpje3 schreef:[Ik vind het een beetje treurig klinken dat je kinderen elke week zich verheugen op patat. Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn, maar als ze basisschoolleeftijd hebben en ze hebben een leuk sociaal leven met kinderfeestjes, betekent dat dat ze heel vaak patat eten.
.

Waarom klinkt het treurig als mijn kinderen zich verheugen op een bordje patat. Ik zet ze geen gif voor :-k Bij de frietjes heb ik meestal nog een salade ofzo en een lekkere snack. De rest van de week eten ze net zo makkelijk hun groente op. Ze eten ook veel fruit en verder altijd volkoren produkten. Ik heb ook geen hekel aan koken, maar vind 1 dag makkelijk doen met eten erg fijn.

En daarbij ik verheug mij zelf ook enorm op mijn 1x in de week snacken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2012 18:05

hieke schreef:En een gezond gewicht is voor iedereen anders, ookal heb je dezelfde lengte. Je moet je volgens mij vooral richten op een gezond eetpatroon en gezonde lichaamsbeweging, en nooit op afvallen. Wanneer je een normaal eetpatroon hebt, en voldoende beweegt, dan bereik je automatisch een gewicht wat bij jou past, tenzij je natuurlijk een ziekte hebt.

Juist door een gezond eet/leefpatroon ben ik dus afgevallen, ondanks dat ik ziek ben.

En over eetverslaving gesproken, je hebt dan niet alleen een dietiste nodig maar ook andere disciplines.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 dec 2012 11:14

ajl schreef:
Waarom klinkt het treurig als mijn kinderen zich verheugen op een bordje patat. Ik zet ze geen gif voor :-k Bij de frietjes heb ik meestal nog een salade ofzo en een lekkere snack. De rest van de week eten ze net zo makkelijk hun groente op. Ze eten ook veel fruit en verder altijd volkoren produkten. Ik heb ook geen hekel aan koken, maar vind 1 dag makkelijk doen met eten erg fijn.

En daarbij ik verheug mij zelf ook enorm op mijn 1x in de week snacken.

Goed lezen! Dat staat er nl niet! Ik vind het treurig dat het elke week is. Wij verheugen ons ook op een bordje frietjes en een lekkere snack, maar dan eens in de zoveel weken.
Dan genieten we van die heerlijke goudgele staafjes, de volle mayo.
Onze kinderen zijn nu wat ouder, maar toen ze klein waren heb ik nooit van hen gehoord dat ze zo vaak patat wilden. Eén van mijn kinderen lust het zelfs niet eens.
Hij lag eens in het ziekenhuis en bestelde als warm eten bij de keukenzuster: witlof, spruitjes, zuurkool, dat hebben ze niet in het kinderziekenhuis! Ze hebben daar maar beperkte groentenkeuze zoals boontjes, erwtjes, peentjes, omdat de meeste kinderen die andere groenten niet eens kennen.
Is dat triest of niet? Waar begint het probleem van te dik worden dan, toch in de jeugd vaak?
En dat bedoel ik dus, dat je als ouders al het goede voorbeeld kunt geven en frietjes te serveren op feestelijke dagen. In mijn jeugd was het heel bijzonder, wanneer je patat at, nu is het in veel gezinnen een wekelijkse must. Ondanks de duizenden recepten, die mijn moeder niet had. Die had één kookboek.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 31 dec 2012 11:51

Schelpje, dat anderen het anders doen dan jij, wil niet zeggen dat ze het fout doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 dec 2012 12:10

Kvinna schreef:Schelpje, dat anderen het anders doen dan jij, wil niet zeggen dat ze het fout doen.

Praat ik over fout?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 dec 2012 13:39

Nou, je posting geven wel het gevoel dat ze het fout doen :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 dec 2012 14:43

mw schreef:Nou, je posting geven wel het gevoel dat ze het fout doen :wink:

Dat kan alleen als je het zo opvat.
Het gaat hier toch over afslanken? Dan probeer ik een andere kant te laten zien van het elke week patat bakken. Je mag van mij 3 x per week de frituurpan aanzetten hoor :wink:
Als je het vet maar naar een speciaal punt brengt, want het wordt recycled voor brandstof.
NOOIT door de wc kieperen! We betalen al meer dan genoeg voor de waterzuivering.
Ik heb vanmorgen voorgebakken patat gehaald, een paar flessen zonnebloemolie, om morgen een heerlijk bord frites te kunnen serveren. Het is het enige menu dat mijn man kan bereiden, heb ik ook eens een makkie :D

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 31 dec 2012 15:19

Wil komend jaar 6 kilo afvallen........

maar ben ook een snoeperd, zal me zwaar vallen!

aangezien ik in een ander topic mopperde over de financiele situatie zou ik meer geld over houden als ik geen calorierijk voedsel neem en val ik af. :-k

Van appels krijg ik bijv. echt trek in eten, zijn er meer die daar last van hebben?
Wat nemen jullie bijv. om 11 uur? Te vroeg voor de lunch maar dan ben ik inmiddels wel aardig leeg. Evenzo om 16 uur.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 dec 2012 15:25

Jess schreef:Wil komend jaar 6 kilo afvallen........

Pro-tip: Niet jezelf al gaan ondermijnen voordat je ook maar begonnen bent. Dat maakt het niet makkelijker. Afvallen met een negatieve houding is pas echt vervelend. Denk positie. Wil komend jaar 6 kilo afvallen en dat gaat lukken ook! punt. basta, geen mitsen en maren.

Succes!

aangezien ik in een ander topic mopperde over de financiele situatie zou ik meer geld over houden als ik geen calorierijk voedsel neem en val ik af. :-k

Van appels krijg ik bijv. echt trek in eten, zijn er meer die daar last van hebben?
Wat nemen jullie bijv. om 11 uur? Te vroeg voor de lunch maar dan ben ik inmiddels wel aardig leeg. Evenzo om 16 uur.

Helaas is gezond eten vaak duurder dan snacks en vet eten. Je zult creatief naar oplossingen moeten zoeken.

Voor die snacks tussendoor neem ik vaak een handje ongebrande amandelen (nog in het schilletje). Geen goedkope snack, maar met letterlijk een handje kun je jezelf aardig opvullen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2012 15:28

mw schreef:Nou, je posting geven wel het gevoel dat ze het fout doen :wink:

Precies, zo komt het ook over hoor! Ik ben goed, ik heb discipline, ik zet mijn kinderen het juiste voor...ik ..ik ...ik..

Ik zou er meer van balen als ik elke week die vette frituurpan zou moeten reinigen.

Ik bak mijn fites nooit in de vette frituurpan, die heb ik niet eens. Wat dacht je van een actifry waar je patat en andere zaken zonder vet heerlijk maakt.
Ik bak ook mijn aardappeltjes erin met wat kruiden heerlijk!!!

Waarom ligt het accent zo op patat frites , terwijl mijn oma op de gebakken aardappeltjes lekker klonten boter deed?

Ik vind al die aantijgingen zo ongenuanceerd en zo kortzichtig en geen enkel begrip voor anderen, behalve MissF , die het heeft begrepen.

Gezond eten is helemaal niet duurder, wat een onzin.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2012 15:30

Helaas is gezond eten vaak duurder dan snacks en vet eten. Je zult creatief naar oplossingen moeten zoeken.

Voor die snacks tussendoor neem ik vaak een handje ongebrande amandelen (nog in het schilletje). Geen goedkope snack, maar met letterlijk een handje kun je jezelf aardig opvullen...

HOezo snacks tussendoor?

Als je een paar maal per dag gezond eet en ik hoef niemand te vertellen wat dat is.
Dan zijn snacks helemaal niet aan de orde, want die zijn pas "duur".

Ongebrande amandelen zijn in Duitsland goedkoop , maar bij ons in Nederland peperduur.
En waarom een snack?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 dec 2012 15:57

Wilsophie schreef:

Ik bak mijn fites nooit in de vette frituurpan, die heb ik niet eens. Wat dacht je van een actifry waar je patat en andere zaken zonder vet heerlijk maakt.
Ik bak ook mijn aardappeltjes erin met wat kruiden heerlijk!!!

Waarom ligt het accent zo op patat frites , terwijl mijn oma op de gebakken aardappeltjes lekker klonten boter deed?

Ik vind al die aantijgingen zo ongenuanceerd en zo kortzichtig en geen enkel begrip voor anderen, behalve MissF , die het heeft begrepen.

Gezond eten is helemaal niet duurder, wat een onzin.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 dec 2012 16:00

Jess schreef:Wil komend jaar 6 kilo afvallen........

Dat is raar he, dat heb ik ook. Ik kan beter niks nemen, dan zakt mn trek wel weer weg. Maar ga ik een stuk fruit nemen, ga ik pas echt knorren. Heeft met je bloedsuiker te maken denk ik?
Drink je koffie smorgens Jess? Misschien kun je dan je koffie wat later nemen, of 2 kopjes met langere tijd ertussen en bij die 2e koffie mag je dan heus wel een cracker met magere (smeer)kaas of zo.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 dec 2012 16:13

@Schelpje: je zou -als iemand iets aangeeft- het in je zak kunnen steken en als het nodig iets ermee doen ipv in de verdedeging gaan. Op mij kwam je over alsof jou manier (af en toe patat eten) DE manier is en 1x per week patat eten zo ontzettend slecht is dat ze zich verschrikkelijk moesten schamen. Nuanceer je toon gewoon een beetje.

Over afvallen gesproken: hier staat de teller op -4. Oorzaak: stress op het werk :oops: Leuk begin, want komend jaar gaan er nog meer kilo's af!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”