Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor schelpje3 » 29 dec 2012 15:16

Kvinna schreef:Het gaat hier over overgewicht.

Ja en de mogelijke (mede)veroorzakers hiervan.
Eén van die oorzaken is een verkeerd eetpatroon, dat kan zijn: te vaak frituren. Tezamen met allerlei andere verkeerde dingen.
Al onze kinderen zijn stopnaalden, op één na. Ze eten hetzelfde, bewegen ongeveer hetzelfde. Er is dus een onbekende factor.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2012 19:34

Evelien schreef:@Mortlach, wat vervelend zeg. Sterkte. Hoelang moet je rustig aan doen?

Geen idee, 2, 3 weken misschien? Ik hoop eigenlijk dat ik 3 jan. wel gewoon aan het werk kan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 dec 2012 19:42

@ mortlach Balen zeg van je arm. Sterkte en beterschap!!

@ schelpje Ik vind eigenlijk dat je een beetje overdrijft tav eten en volgens mij is dat juist de basis van veel eetproblemen. 1x in de week frietjes is echt niet zo slecht hoor. Hier is het standaard op zaterdag juist daardoor al feest. Mijn kinderen kunnen zich daar echt op verheugen, echt elke week opnieuw ( en wij trouwens ook). De rest van de week staat er gewoon gezond eten op tafel, dus ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt.

Dat snaaien ken ik bij tijd en wijle ook wel en eet ook wel elke dag iets lekkers. Overgewicht heb ik niet en kom eigenlijk buiten een zwangerschap om niet aan. Al kost het mij wel veel moeite om al die zwangerschapskilo's eraf te krijgen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 dec 2012 20:15

ajl schreef:@ mortlach Balen zeg van je arm. Sterkte en beterschap!!

@ schelpje Ik vind eigenlijk dat je een beetje overdrijft tav eten en volgens mij is dat juist de basis van veel eetproblemen. 1x in de week frietjes is echt niet zo slecht hoor. Hier is het standaard op zaterdag juist daardoor al feest. Mijn kinderen kunnen zich daar echt op verheugen, echt elke week opnieuw ( en wij trouwens ook). De rest van de week staat er gewoon gezond eten op tafel, dus ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt.

Dat snaaien ken ik bij tijd en wijle ook wel en eet ook wel elke dag iets lekkers. Overgewicht heb ik niet en kom eigenlijk buiten een zwangerschap om niet aan. Al kost het mij wel veel moeite om al die zwangerschapskilo's eraf te krijgen.

Ik vind het een beetje treurig klinken dat je kinderen elke week zich verheugen op patat. Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn, maar als ze basisschoolleeftijd hebben en ze hebben een leuk sociaal leven met kinderfeestjes, betekent dat dat ze heel vaak patat eten.
Volgens onze kinderen overdrijf ik dus niet! Ik heb het hen mede laten bepalen. Scheelt misschien dat ik heel graag kook, het nooit een straf vind om te doen.
Ik zou er meer van balen als ik elke week die vette frituurpan zou moeten reinigen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2012 21:06

Ik at vroeger ook elke week friet, op zondag. Meestal zelfgemaakt, soms van de snackbar. Nooit problemen mee gehad en nooit overgewicht van gekregen.

jaantje74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jaantje74 » 29 dec 2012 21:20

Als je Julia Kang mag geloven is er inderdaad veel mis met o.a. onze eet gewoonten.
http://www.natuurlijkgezondslank.nl/

Ook Heleen Quantrill geeft heel wat informatie op haar site.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 29 dec 2012 22:04

Het lichaam is in gesteld op schaarste;normaal eten om de dag niet snoepen en bewegen elke dag en de man of vrouw is zo slank als een den. :-oo :-oo :-oo :-oo
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 dec 2012 22:39

Mortlach schreef:Ik at vroeger ook elke week friet, op zondag. Meestal zelfgemaakt, soms van de snackbar. Nooit problemen mee gehad en nooit overgewicht van gekregen.

Pardon? Was jij niet bezig wat overtollige kilootjes eraf te sporten? [-X

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2012 22:51

schelpje3 schreef:Pardon? Was jij niet bezig wat overtollige kilootjes eraf te sporten? [-X

Joh, en dat ligt echt aan die frietjes van 16 jaar geleden? Mij gewichtstoename begon pas toen ik niet meer thuis woonde...

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 29 dec 2012 23:27

Precies. Het ligt nooit aan één ding als er overgewicht is.

Overigens zal ik blij zijn als alle bijzondere dagen weer voorbij zijn. De verleidingen van banketstaven, kerstpakketten en oliebollen zijn niet mis.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2012 09:10

Dat heb je zelf in de hand.... en zoiets kun je echt wel leren.

Ik had als tiener al een eetverslaving, at echt alles wat los en vast zat. Tot ik mijn foto's zag en mensen tegen mij zeiden dat ik dik was (al heeft het wel een tijdje geduurd voor die knop om ging).

Vroeger lag een zak chips of een pak koekjes nog geen halve dag in de kast of de verpakking lag al in de prullenbak. Nu kan dat gerust een maand liggen.

Absoluut niet om pocherig te doen ook, want ik ken soms ook nog wel mijn valkuilen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2012 09:19

O ja en ik had wel steun van mijn man en een goede vriendin. Dat scheelt wel enorm. Mensen die je stimuleren en complimentjes geven.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 dec 2012 14:22

En ik blijf er dus bij dat niet iedereen zoiets kan leren.
Heel fijn als iemand het wel kan, maar helaas zijn er veel mensen die het zo graag zouden wíllen leren, maar het lukt gewoon niet. Hoe vaak mensen ook benoemen dat ze ongezond dik zijn.

Wij eten nooit meer frietjes uit de frituur, vinden die uit de oven net zo lekker. Wij eten standaard op zaterdag ongezond. Shoarma, pannenkoeken of patat. Dan heb ik geen zin om te bedenken wat we moeten eten, want ik hou niet zo van koken en moet al 6 keer per week weer iets orgineels bedenken, daar heb ik op zaterdag geen zin in.
Nu ben ik in ons gezin wel de enige die op moet blijven letten, mijn man weegt op bepaalde momenten echt veel te weinig voor een man, zelfs terwijl hij niet heel erg lang is, en de oudste is een magere lat. De jongste is ook maar 200 gram aangekomen in meer dan een half jaar, dus die zal ook wel niet de dikste worden. Ik ben er blij om, altijd opletten is niet zo leuk
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 30 dec 2012 15:40

Natuurlijk is het heel erg lastig om zoiets te leren. Als het gemakkelijk was, dan was er ook veel minder overgewicht.

Ik denk dat een grote factor ook is het modebeeld. Men is veel te veel gericht op dat maatje 38, of op een bepaald gewicht. Dat frustreert soms enorm, en uit frustratie ga je dan weer eten.
En een gezond gewicht is voor iedereen anders, ookal heb je dezelfde lengte. Je moet je volgens mij vooral richten op een gezond eetpatroon en gezonde lichaamsbeweging, en nooit op afvallen. Wanneer je een normaal eetpatroon hebt, en voldoende beweegt, dan bereik je automatisch een gewicht wat bij jou past, tenzij je natuurlijk een ziekte hebt. Voldoende bewegen is belangrijker voor je gezondheid dan goed eten. Een mager iemand die nooit sport loopt meer risico dan iemand met overgewicht die veel sport.

Voor de ene mens is maat 38 prima, voor de ander maat 42.

Maar vooral vind ik het altijd wel heel erg oppervlakkig om zo bezig te zijn met gewicht en uiterlijk. Ik ken mensen die zich echt druk maken om 2 kilo te veel. Ik vind dat stuitend!
Zorg voor je lichaam, wees er zuinig op, en straal uit dat je dankbaar bent voor gezondheid, ipv je blind te staren op een nietszeggende kledingmaat of de weegschaal.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 dec 2012 15:50

MissF schreef:En ik blijf er dus bij dat niet iedereen zoiets kan leren.
Heel fijn als iemand het wel kan, maar helaas zijn er veel mensen die het zo graag zouden wíllen leren, maar het lukt gewoon niet. Hoe vaak mensen ook benoemen dat ze ongezond dik zijn.

Zéker als er psychologische problemen meespelen als anorexia en/of eetverslaving, dan is het helemaal een lastige strijd.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”