Mortlach schreef:
Steunen, uiteraard! Bij deze!![]()
dank je!
Mortlach schreef:Tips, tja, leren houden van sporten en koken is het eerste wat me te binnen schiet, al kan ik me voorstellen dat je dit nou net niet wilt horen. Maar toch, waarom 'haat' je koken? Kun je het (nog) niet? Dan is de tip: oefenen! Zeker met het internet als oneindig groot kookboek kun je echt wel makkelijke en toch lekkere gerechten vinden, al zijn het maar gehaktballen of pannekoeken (niet te veel stroop op die laatste, hè?)
Ik vond koken vroeger ook niets, maar sinds ik echt helemaal op mezelf woon, heb ik het wel geleerd, en nu doe ik het echt graag. Nou ja, het koken an sich is niet bijzonder, maar het eten daarna is gewoon zo veel lekkerder dan een pizza of een magnetronmaaltijdje. Oefenen, oefenen, oefenen.
ik vind koken idd maar niks. Ik ben zowieso een pietlut met eten en het koken lukt me gewoon niet! Ik ben pas 18:30 uur thuis van 't werk en dan kan ik nog maar weinig zin vinden om te koken. Zeker als ik dan alleen zou moeten eten. M'n week ziet er ongeveer zo uit:
maandag: 18.15 thuis, 18:30-19:30 gitaar spelen bij het kinderkoor, 19:45 thuis (en dan nog koken??)
dinsdag: 18:30 ben ik bij m'n schoonzus waar ik altijd op dinsdag eet (dan heb ik dus maar weinig inspraak)
woensdag: vrij, maar dan komt manlief om 18:30 thuis.
Donderdag: 19:00 thuis en nog koken en eten alleen. soep uit blik bv.
Vrijdag: vrij, man om 19:30 thuis, meestal frietje.
Zaterdag: man kookt, vaak rijstgerecht oid.
Zondag: zelfgemaakt soepje met stokbrood[/quote]
Mortlach schreef:Met sporten, tja, eigenlijk hetzelfde. Zoek een sport die je wél leuk vind. Is er een sportschool in de buurt die groepslessen geeft? Steps, Spinning, dat soort dingen? En ja, dat is de eerste paar keer niet leuk, sterker nog, de eerste paar keer spinning ga je zowat van je stokje halverwege. Toch, als je het volhoudt, 2 keer per week, gaat het na 2 maanden echt ontzettend veel beter, dat durf ik je uit eigen ervaring te garanderen. Als ik eenmaal lekker in het ritme zit, baal ik gewoon als ik een dagje moet overslaan vanwege andere verplichtingen.
Een sportschool of vereniging is ivm de kosten niet mogelijk. Dus dan kom je al snel aan hardlopen oid. Dat heb ik geprobeerd, maar ik heb niet zoveel doorzettingsvermogen

Mortlach schreef:Dan wat betreft die chips en dat chocola. Ja, dat blijft lastig. Gezonde alternatieven zijn een goed begin. Fruit, wortels om op te knagen 's avonds, noten/amandelen (ongezouten). Allemaal zo veel lekkerder dan chips. En een klein stukje chocola kan zo nu en dan best.
fruit is nog wel te doen, maar amandelen/noten kunnen toch echt niet tippen aan chips!

Mortlach schreef:Het hangt ook allemaal met elkaar samen. Als je weet hoeveel moeite je moet doen om een bepaalde hoeveelheid calorieën 'weg te trainen', dan is het laten staan van die zak chips ineens een stukje makkelijker.
Even voor het overzicht: een gemiddelde vrouw (ben je, neem ik aan) heeft gemiddeld 2 000 kcal per dag nodig (mannen 2 500 kcal). Nu heb ik hier een zak chips van 175 gram. Zo'n zak eet ik met gemak in 1 avond leeg. 540 kcal per 100 gram, dus 175 gram = bijna 1 000 kcal. De HELFT van wat je op een dag nodig hebt. En dat eet je dan dus EXTRA! Dus tenzij je echt de discipline hebt om een kleine portie (30 gr. ofzo) te nemen en het daarbij te laten, kun je de zak beter dicht laten.![]()
Dus: bewegen, koken, bewust snacken, dan gaat dat helemaal goed komen. Ik weet zeker dat je hier heel veel steun zult vinden, en dat is ook voor mij een steuntje in de rug.
daar heb je gelijk in. Maar het is zó moeilijk om die stap te nemen: nu ga ik stoppen met snoepen. Nu ga ik gezond koken. Nu ga ik sporten.
Het is makkelijk om het 'morgen' te gaan doen en vanavond nog even die laatste zak chips leeg te eten... Want een klein portie is idd niet mogelijk

ik zie hier best wel wat staan over diëten enzo. Wat is jullie ervaringen daarmee? Ik hoor natuurlijk vaak dat het dan op en neer gaat met het gewicht...