Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

sis
Mineur
Mineur

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor sis » 09 mei 2012 19:02

Mortlach schreef:
Steunen, uiteraard! Bij deze! :-)

dank je!

Mortlach schreef:Tips, tja, leren houden van sporten en koken is het eerste wat me te binnen schiet, al kan ik me voorstellen dat je dit nou net niet wilt horen. Maar toch, waarom 'haat' je koken? Kun je het (nog) niet? Dan is de tip: oefenen! Zeker met het internet als oneindig groot kookboek kun je echt wel makkelijke en toch lekkere gerechten vinden, al zijn het maar gehaktballen of pannekoeken (niet te veel stroop op die laatste, hè?)

Ik vond koken vroeger ook niets, maar sinds ik echt helemaal op mezelf woon, heb ik het wel geleerd, en nu doe ik het echt graag. Nou ja, het koken an sich is niet bijzonder, maar het eten daarna is gewoon zo veel lekkerder dan een pizza of een magnetronmaaltijdje. Oefenen, oefenen, oefenen.

ik vind koken idd maar niks. Ik ben zowieso een pietlut met eten en het koken lukt me gewoon niet! Ik ben pas 18:30 uur thuis van 't werk en dan kan ik nog maar weinig zin vinden om te koken. Zeker als ik dan alleen zou moeten eten. M'n week ziet er ongeveer zo uit:
maandag: 18.15 thuis, 18:30-19:30 gitaar spelen bij het kinderkoor, 19:45 thuis (en dan nog koken??)
dinsdag: 18:30 ben ik bij m'n schoonzus waar ik altijd op dinsdag eet (dan heb ik dus maar weinig inspraak)
woensdag: vrij, maar dan komt manlief om 18:30 thuis.
Donderdag: 19:00 thuis en nog koken en eten alleen. soep uit blik bv.
Vrijdag: vrij, man om 19:30 thuis, meestal frietje.
Zaterdag: man kookt, vaak rijstgerecht oid.
Zondag: zelfgemaakt soepje met stokbrood[/quote]

Mortlach schreef:Met sporten, tja, eigenlijk hetzelfde. Zoek een sport die je wél leuk vind. Is er een sportschool in de buurt die groepslessen geeft? Steps, Spinning, dat soort dingen? En ja, dat is de eerste paar keer niet leuk, sterker nog, de eerste paar keer spinning ga je zowat van je stokje halverwege. Toch, als je het volhoudt, 2 keer per week, gaat het na 2 maanden echt ontzettend veel beter, dat durf ik je uit eigen ervaring te garanderen. Als ik eenmaal lekker in het ritme zit, baal ik gewoon als ik een dagje moet overslaan vanwege andere verplichtingen.

Een sportschool of vereniging is ivm de kosten niet mogelijk. Dus dan kom je al snel aan hardlopen oid. Dat heb ik geprobeerd, maar ik heb niet zoveel doorzettingsvermogen :? en daar ben ik na een paar weken mee gestopt. Ik probeer wel wat vaker met de fiets naar het werk te gaan, maar dan ben ik een uur onderweg en dus nog later thuis :S

Mortlach schreef:Dan wat betreft die chips en dat chocola. Ja, dat blijft lastig. Gezonde alternatieven zijn een goed begin. Fruit, wortels om op te knagen 's avonds, noten/amandelen (ongezouten). Allemaal zo veel lekkerder dan chips. En een klein stukje chocola kan zo nu en dan best.

fruit is nog wel te doen, maar amandelen/noten kunnen toch echt niet tippen aan chips! :-oo

Mortlach schreef:Het hangt ook allemaal met elkaar samen. Als je weet hoeveel moeite je moet doen om een bepaalde hoeveelheid calorieën 'weg te trainen', dan is het laten staan van die zak chips ineens een stukje makkelijker.

Even voor het overzicht: een gemiddelde vrouw (ben je, neem ik aan) heeft gemiddeld 2 000 kcal per dag nodig (mannen 2 500 kcal). Nu heb ik hier een zak chips van 175 gram. Zo'n zak eet ik met gemak in 1 avond leeg. 540 kcal per 100 gram, dus 175 gram = bijna 1 000 kcal. De HELFT van wat je op een dag nodig hebt. En dat eet je dan dus EXTRA! Dus tenzij je echt de discipline hebt om een kleine portie (30 gr. ofzo) te nemen en het daarbij te laten, kun je de zak beter dicht laten. :mrgreen:

Dus: bewegen, koken, bewust snacken, dan gaat dat helemaal goed komen. Ik weet zeker dat je hier heel veel steun zult vinden, en dat is ook voor mij een steuntje in de rug.

daar heb je gelijk in. Maar het is zó moeilijk om die stap te nemen: nu ga ik stoppen met snoepen. Nu ga ik gezond koken. Nu ga ik sporten.
Het is makkelijk om het 'morgen' te gaan doen en vanavond nog even die laatste zak chips leeg te eten... Want een klein portie is idd niet mogelijk ;)

ik zie hier best wel wat staan over diëten enzo. Wat is jullie ervaringen daarmee? Ik hoor natuurlijk vaak dat het dan op en neer gaat met het gewicht...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 mei 2012 19:28

ik heb het boek gelezen het geheim van slanke mensen! en dat heeft me erg geholpen! :D het gaat me nu veel makkelijker af!

wat ook goed werkt is ziek zijn (borstontsteking heb ik :( ).. sinds vrijdag ben ik 5 kilo afgevallen :lol: :lol:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 mei 2012 20:03

Wat ik in Zweden mis, zijn de kant en klaar maaltijden van AH of Dirk, die zijn niet ongezond (als je het zout wegdenkt). Als je dan toch een hekel aan koken hebt is dat een oplossing. Een ander advies: Sla nooit je ontbijt over.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2012 20:59

sis schreef:ik vind koken idd maar niks. Ik ben zowieso een pietlut met eten en het koken lukt me gewoon niet! Ik ben pas 18:30 uur thuis van 't werk en dan kan ik nog maar weinig zin vinden om te koken. Zeker als ik dan alleen zou moeten eten. M'n week ziet er ongeveer zo uit:
maandag: 18.15 thuis, 18:30-19:30 gitaar spelen bij het kinderkoor, 19:45 thuis (en dan nog koken??)
dinsdag: 18:30 ben ik bij m'n schoonzus waar ik altijd op dinsdag eet (dan heb ik dus maar weinig inspraak)
woensdag: vrij, maar dan komt manlief om 18:30 thuis.
Donderdag: 19:00 thuis en nog koken en eten alleen. soep uit blik bv.
Vrijdag: vrij, man om 19:30 thuis, meestal frietje.
Zaterdag: man kookt, vaak rijstgerecht oid.
Zondag: zelfgemaakt soepje met stokbrood

Ik ben meestal door de weeks pas om 20.30 uur thuis (door werk of sportschool). Laat eten, daar moet je even aan wennen. Ik woon wel alleen, dus hoef met niemand rekening te houden, en het gebeurt regelmatig dat ik pas tegen een uur of 10 's avonds eet. (voordeel: snacken is overbodig). Als ik op tijd thuis ben (18.30 uur), dan eet ik meestal snel een boterhammetje ofzo, om dan tegen 21.00 te gaan koken. Het is niet heel vreemd dat je om 22.00 uur wilt gaan snacken als je om 18.00 uur voor het laatst hebt gegeten.

En dat koken, tja, dat is ook gewoon een kwestie van uitproberen. Ik heb wel altijd een diepvriespizza in voorraad voor als er een experiment echt helemaal fout loopt, en ik heb ook wel eens een paar dagen iets gegeten dat wel eetbaar maar niet echt lekker was. Daar leer je van.

Een sportschool of vereniging is ivm de kosten niet mogelijk. Dus dan kom je al snel aan hardlopen oid. Dat heb ik geprobeerd, maar ik heb niet zoveel doorzettingsvermogen :? en daar ben ik na een paar weken mee gestopt. Ik probeer wel wat vaker met de fiets naar het werk te gaan, maar dan ben ik een uur onderweg en dus nog later thuis :S

Tja, als je van jezelf al vindt dat je niet zo veel doorzettingsvermogen hebt, dan maak je het jezelf niet gemakkelijker. Als je nou tegen jezelf zegt dat je wél doorzettingsvermogen hebt, dan is de kans dat je ook doorzet stukken groter. Wel een goed loopschema vinden en downloaden voor op de MP3-speler, want zomaar in het wilde weg wat gaan rennen, dat schiet inderdaad niet op. Realistische doelen stellen is ook belangrijk, want successen motiveren meer dan mislukkingen (door te hoge eisen aan jezelf).

Dat fietsen, dat zou wel ideaal zijn als je het in je schema gepast krijgt. Want 2 uur fietsen per dag, dan gaat het wel hard.

Het is wel lastig dat de kosten een beperking zijn, maar goed, je moet roeien met de riemen die je kan betalen :-)

fruit is nog wel te doen, maar amandelen/noten kunnen toch echt niet tippen aan chips! :-oo

Tot je het aantal calorieëen bekijkt :-)

daar heb je gelijk in. Maar het is zó moeilijk om die stap te nemen: nu ga ik stoppen met snoepen. Nu ga ik gezond koken. Nu ga ik sporten.
Het is makkelijk om het 'morgen' te gaan doen en vanavond nog even die laatste zak chips leeg te eten... Want een klein portie is idd niet mogelijk ;)

ik zie hier best wel wat staan over diëten enzo. Wat is jullie ervaringen daarmee? Ik hoor natuurlijk vaak dat het dan op en neer gaat met het gewicht...

Ik geloof niet in diëten, dat moge duidelijk zijn. Diëten doet me denken aan honger, niets mogen, je ellendig voelen. Ik geloof wel in gezond eten en bewegen. Zeker als ik probeer af te vallen en veel sport, heb ik nooit honger.

Maar goed, het is mogelijk dat je op dit moment die stap niet kunt nemen. Dat zij dan zo, misschien over een paar maanden. Je moet het doen omdat je het wil en niet omdat het 'moet', want dan houdt je het niet lang vol. Sowieso is het iets dat je samen met je man moet doen, want anders is de verleiding wel heel groot.

En de frituurpan wegdoen, dat helpt ook :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

sis
Mineur
Mineur

Berichtdoor sis » 09 mei 2012 21:03

trijntjejohanna schreef:ik heb het boek gelezen het geheim van slanke mensen! en dat heeft me erg geholpen! :D het gaat me nu veel makkelijker af!

wat ook goed werkt is ziek zijn (borstontsteking heb ik :( ).. sinds vrijdag ben ik 5 kilo afgevallen :lol: :lol:

ik had een paar weken geleden keelontsteking en dan zie je gelijk op de weegschaal!
Beterschap!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2012 21:37

parsifal schreef:Ik heb toch maar besloten om eerst te proberen wat spieren te kweken. Dit betekent dus eigenlijk dat ik niet echt minder ga eten, maar wel wat regelmatiger en hopelijk gezonder. Hierbij vraag ik me trouwens ook af wat suplementen doen. Ik gebruik eigenlijk nooit iets wat niet direct natuurlijk lijkt, op af en toe vitamine oplostabletten na en bij echt vreselijke hoofdpijn paracetamol. Als ik echter op internet lees over creatine, dan krijg ik het idee dat het eigenlijk een goedje is wat goed is voor de concentratie (wat ik voor het werk wel kan gebruiken) en goed voor spierherstel (dus na spieren trainen tot ze op zijn, groei van spieren) en verder geen bijeffecten heeft.

Nog even een opmerking hierover. Het zal je uiteraard bekend zijn dat je simpelweg door gezond eten en eventueel supplementen geen spieren ontwikkeld. Daarvoor zul je toch echt het zware tilwerk moeten doen.

Wat die krachttraining betreft - en ik ben maar een goedbedoelende beginner hoor - heb ik gemerkt dat het belangrijk is om altijd 2 complementerende spieren te trainen. Dus als je biceps traint, dan ook triceps. Train je je borstspieren door bijvoorbeeld veel op te drukken, train dan ook je schouderspieren door te 'roeien'. Zelfde voor buik- en rugspieren en beenspieren voor en achter.

Even opzoeken welke oefening precies wat traint, en de tegenhanger opzoeken.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 mei 2012 07:43

Mortlach schreef:
Nog even een opmerking hierover. Het zal je uiteraard bekend zijn dat je simpelweg door gezond eten en eventueel supplementen geen spieren ontwikkeld. Daarvoor zul je toch echt het zware tilwerk moeten doen.

Wat die krachttraining betreft - en ik ben maar een goedbedoelende beginner hoor - heb ik gemerkt dat het belangrijk is om altijd 2 complementerende spieren te trainen. Dus als je biceps traint, dan ook triceps. Train je je borstspieren door bijvoorbeeld veel op te drukken, train dan ook je schouderspieren door te 'roeien'. Zelfde voor buik- en rugspieren en beenspieren voor en achter.

Even opzoeken welke oefening precies wat traint, en de tegenhanger opzoeken.

Ik merk al dat ik door opdrukken meer mijn triceps dan mijn biceps train. Je kunt nu al zien dat mijn triceps groeien, terwijl biceps wat achterblijven, hoewel ik ook wel wat met mijn rugzak met zware boeken doe. Maar goed, ik moet het sowieso maar wat beter aanpakken en inderdaad ook wat meer voor rug en schouders gaan (gezien de hoeveelheden die ik fiets, maak ik me geen zorgen om de benen).

Dit is wat ze hebben in de gym waar ik naar toe wil gaan: http://people.su.se/~jcede/friskvard/en ... edskap.htm

Op de website waar ik naar keek staat dit programma (ik kan voor 2 keer per week gaan):
Exercise 3 days per week ex Monday, Wednesday and Friday. Resting days on Tuesday, Thursday, Saturday and Sunday. One to four exercises per muscle group and 3 sets with 8-12 repetitions for each muscle group

Warm up

Cycling, rowing or Stairmaster.

Legs

Squats with the barbell or the Smith machine (nr.17)
Leg extension
Leg curl
Calf raises

Chest

Bench press with barbell or machine No. 21
Inclined dumbellpress.

Back
Lateral pull-down in front of chest
Seated cable-row with v-handle.

Shoulders
Dumbbell lateral raises or machine No 14
Dumbbell presse.

Triceps
Pushdown
Pullover triceps press

Biceps
Barbell curl
Seated dumbbell curl

Stomach
Crunches

Stretching
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2012 10:09

parsifal schreef:Dit is wat ze hebben in de gym waar ik naar toe wil gaan: http://people.su.se/~jcede/friskvard/en ... edskap.htm

Ziet er goed uit hoor. Dat is een hoop variatie. Al kun je met alleen de dumbbells en barbells al een hele hoop doen. Dat werkt vaak beter dan dezelfde oefening op machines, omdat je meer spieren gebruikt om de gewichten stabiel te houden. Apparaten werken wel fijner, maar je doet het niet voor het comfort :-)

Cable cross en pulling machine lijken me dan wel weer heel erg stoer :-)

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 10 mei 2012 11:31

buikspier oefeningen kan je ook heel goed thuis doen.
bijvoorbeeld met handen tegen je nek en dan omhoogkomen.

wat ik ook thuis doe is me rug spieren trainingen.

op de grond liggen en dan handen (handen met je pink naar beneden en je duim omhoog)en benen tegelijk omhoog is een zware oefening, of kruislings alleen je rechterhand en je linkerbeen en andersom dan train je de kruisspieren, en je rechte spieren kan je trainingen door je linkerarm en linkerbeen op te tillen, en daarna de rechterarm en rechterbeen.

opdrukken is natuurlijk ook erg goed. maar als dat niet lukt, kan je ook eerst tegen de wand doen. dat is veel makkelijker en train je armen mee.

of liggen en dan je tenen aanraken en weer terug dat zijn ook goed oefeningen

verder kan je beter 's morgens goed eten en 's avonds zo min mogelijk, warm eten 's avonds laat is eigenlijk niet goed, voor 18:00 is beter. maar ik kan me voorstellen dat dat lastig is.

ik ben al 1kilo afgevallen ik eergisterochtend op de weegschaal en vandaag en nu al 1 kilo minder :D
nu nog volhouden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2012 11:43

nette schreef:verder kan je beter 's morgens goed eten en 's avonds zo min mogelijk, warm eten 's avonds laat is eigenlijk niet goed, voor 18:00 is beter. maar ik kan me voorstellen dat dat lastig is.

Dat zeggen ze wel, maar ik heb nog nooit begrepen waarom dat precies is. Ik eet regelmatig pas warm na 22.00 uur.

ik ben al 1kilo afgevallen ik eergisterochtend op de weegschaal en vandaag en nu al 1 kilo minder :D
nu nog volhouden.

Ik sta bijna nooit op de weegschaal, juist omdat die zulke vreemde uitslagen laat zien. Een kilo afvallen op 1 dag, dan zou ik me ernstig zorgen maken, eigenlijk. Het is veel belangrijker hoe je je voelt en hoe je kleren zitten. Zéker als je spiermassa probeert bij te krijgen.

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 10 mei 2012 11:50

volgens mij was het 2 dagen.
en ik ben veel te zwaar, dus ben ik blij met elke kilo dat ik afval, en spieren kweken duurt nog wel langer voor dat je die hebt

je moet 's morgens goed eten, omdat je lichaam pas begint met verteren als je gegeten hebt. vandaar ook dat sommige meer trek hebben de hele dag als je 's morgens veel gegeten hebben,

en als je 's avonds gaat eten, dan geef je lichaam nog een extra zat om te verteren. maar daar doe je niks meer mee, dus wordt het om gezet in reserves(dus vet)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2012 11:56

nette schreef:en als je 's avonds gaat eten, dan geef je lichaam nog een extra zat om te verteren. maar daar doe je niks meer mee, dus wordt het om gezet in reserves(dus vet)

Aan de andere kant, als ik om 18.00 uur zou eten, zou ik echt om 22.00 uur weer honger hebben en dus gaan snacken. Ik vraag me af wat nadeliger is...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 10 mei 2012 12:16

nette schreef:en als je 's avonds gaat eten, dan geef je lichaam nog een extra zat om te verteren. maar daar doe je niks meer mee, dus wordt het om gezet in reserves(dus vet)

Als je eet, schijnt je lichaam een seintje te krijgen dat het moet gaan verbranden. Eet je dus na je (vroege) avondmaaltijd niks meer, dan 'stopt' de verbranding een paar uur later. Eet je bijv. om 22.00 uur nog iets, dan verbrand je lichaam langer door. Natuurlijk is het van belang wat je eet: geen snacks dus, maar een stuk komkommer, tomaatje, wortel of wat fruit. Ik heb echt het idee dat het werkt en 'k ga in elk geval niet met (lekkere) trek naar bed ...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2012 13:50

Hoeveel honger je hebt, wordt voornamelijk bepaald door een bepaald hormoon, Leptine, geloof ik. Nu is alleen het nare dat hoe zwaarder je bent, hoe minder goed dit hormoon werkt. Dikke mensen voelen zich dus minder snel verzadigd en zullen dus méér eten. Een hele nare vicieuze cirkel.

sis
Mineur
Mineur

Berichtdoor sis » 10 mei 2012 20:04

Vandaag goed begonnen met het omzetten van de knop.
Ik heb ontbeten (om half 10) en veel fruit gegeten (2 appels, 1 banaan, 1/2 komkommer, 1/2 peer)
geen chips of chocolade gegeten, alleen een koekje en twee soepstengels.
Avondeten was tomatensoep met broodje.

Qua sport: 1 minuut touwtje gesprongen (toen was ik bekaf, maar morgen weer een minuut) en 30 minuten wii-fitness.

oké er kan nog wel wat aan verbeteren, maar het begin is er!

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”