Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2016 17:54

rotterdam schreef:Gekker moet het niet worden, pillen, zalven enz. bestaan al duizenden jaren.
De evangelist Lucas was een dokter - en - op zeker "met pillen".
Hij praat over de tijd dat de gemiddelde leeftijd nog geen 40 jaar was. Ook binnen de gemeente Gods.


We kunnen voor de gein ook eens kijken naar de geschiedenis van de 'zorg' voor geesteszieke patiënten. Die mensen werden tot in het schandelijk nabije verleden nog behandeld op manieren die je niet anders dan barbaars kunt noemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor rotterdam » 03 jan 2016 18:11

Mortlach schreef:
We kunnen voor de gein ook eens kijken naar de geschiedenis van de 'zorg' voor geesteszieke patiënten. Die mensen werden tot in het schandelijk nabije verleden nog behandeld op manieren die je niet anders dan barbaars kunt noemen.


Een bezoekje aan het dolhuis in Haarlem is de moeite waard.

MrD
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2016 19:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor MrD » 03 jan 2016 18:59

rotterdam schreef:
Neem mijn advies - niet erg vinden - hij weet er niets van.



Voor mezelf vind ik het ook niet erg, voel me ook alles behalve aangesproken :). Echter hoop ik tegengeluid te geven voor de patiënt die toevallig dit topic vind en zijn stukjes leest.. Uit eigen ervaring weet ik dat je erg vatbaar bent voor zulke stukjes op het moment dat je zwaar depressief bent.

Mortlach schreef:We kunnen voor de gein ook eens kijken naar de geschiedenis van de 'zorg' voor geesteszieke patiënten. Die mensen werden tot in het schandelijk nabije verleden nog behandeld op manieren die je niet anders dan barbaars kunt noemen.


Die is niet best nee, maar dat is bijna toepasbaar op de gehele zorg. Men wist gewoon niet beter. Overigens een van de praktijken waar zoveel schande van is gesproken blijkt steeds meer bewezen effectief te zijn.. De Electroschock.

Overigens moeten we als Christenen ook in de spiegel kijken, de kerk is nou ook niet altijd even netjes omgegaan met mensen die geestelijke problemen hadden.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 04 jan 2016 11:44

Besten,

In mijn optiek, is de oplossing: stop er een pil in, geen Bijbels gefundeerde, maar eentje die in seculiere, humanistische contexten geplaats behoord te worden. Binnen deze seculiere humanistische benadering moeten alle zaken, ook godsdienst - mits deze benadering het nut daarvan in het alledaagse leven zou erkennen - mensgecentreerd zijn en in dienst staan van de onafhankelijkheid en verheffing van de mens. God speelt geen rol binnen deze benadering, en verschillende zonden worden slechts als vormen van afwijkend gedrag beschouwd.

Dat is wel makkelijk natuurlijk, want dan ligt het niet aan jezelf, maar kun je een ziekte de schuld geven van alle, in veel gevallen zelfgeïnduceerde, ongemakken.

Mocht men de oplossing niet willen vinden in het geloof in God, dan is ook dat een keuze. Ik ben de laatste die in dat geval zal zeggen: begin niet aan pillen.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2016 12:01

Tja, stel dat je schizofrenie hebt of een dergelijke aandoening, dan komt het er vaak op neer dat je impliciet duidelijk wordt gemaakt dat dat komt omdat je niet goed genoeg gelooft - een ware christen kan immers geen geestesziekten hebben.

Als je dan bidt totdat je lippen blauw zijn en je knieën kapot, en je geneest niet, dan ben je ook niet gelovig genoeg, want anders zou je wel genezing gegeven worden.

Lekker opbouwend allemaal...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 04 jan 2016 12:06

Mortlach schreef:Tja, stel dat je schizofrenie hebt of een dergelijke aandoening, dan komt het er vaak op neer dat je impliciet duidelijk wordt gemaakt dat dat komt omdat je niet goed genoeg gelooft - een ware christen kan immers geen geestesziekten hebben.


Of expliciet... En goed genoeg geloven, geloof ik dan weer niet in.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

MrD
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2016 19:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor MrD » 04 jan 2016 19:21

_Sjors_ schreef:Besten,

In mijn optiek, is de oplossing: stop er een pil in, geen Bijbels gefundeerde, maar eentje die in seculiere, humanistische contexten geplaats behoord te worden. Binnen deze seculiere humanistische benadering moeten alle zaken, ook godsdienst - mits deze benadering het nut daarvan in het alledaagse leven zou erkennen - mensgecentreerd zijn en in dienst staan van de onafhankelijkheid en verheffing van de mens. God speelt geen rol binnen deze benadering, en verschillende zonden worden slechts als vormen van afwijkend gedrag beschouwd.

Dat is wel makkelijk natuurlijk, want dan ligt het niet aan jezelf, maar kun je een ziekte de schuld geven van alle, in veel gevallen zelfgeïnduceerde, ongemakken.

Mocht men de oplossing niet willen vinden in het geloof in God, dan is ook dat een keuze. Ik ben de laatste die in dat geval zal zeggen: begin niet aan pillen.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.


Sjors,

Je stelt dat je ouders psychotherapeuten waren, je zelf veelvuldig contact hebt gehad hebt met psychiatrische patiënten. Hoe kan je dan zo'n statement maken? Ik begin te vermoeden dat je aan het stoken bent.

Indien niet het geval, denk is over onderstaande na. (heb het ooit ergens gelezen, maar weet niet helemaal hoe het precies ging).

Tijdens de waternood zit een man op een dak. Om hem heen is alleen maar water, hij kan niet zwemmen..

De eerste dag komt er een man met een boot langs en bied hem hulp. De man zegt: "Ik hoef uw hulp niet, ik vertrouw op God"
De derde dag vliegt er een helikopter over, de man wil weer geen hulp.
De vijfde dag komt er een boot langs drijven, de man laat hem gaan.
Uiteindelijk overlijd de man en komt bij God. "U heeft mij niet geholpen" zegt de Man.
Wat zal het antwoord zijn?

Om het even te vertalen naar een geestesziekte:
Een man is al jaren somber en altijd angstig, hij bid dagelijks naar God om hulp.
Een therapeut komt op zijn pad, hij stelt aandachtstherapie voor. De man wil het niet want aandachtstherapie is niet voor een Christen.
Uiteindelijk stelt een Psychiater pillen voor. Ook dit slaat hij af: "Ik moet maar op God vertrouwen"
Op een gegeven moment kan de man het leven niet meer aan*, en hij maakt een einde aan z'n leven.
Eenmaal bij God aangekomen vraagt de man: "Waarom hielp u mij niet, ik geloofde toch?"

Als expert moet jij toch weten dat zelfdoding een symptoom is van o.a. de ziekte depressie.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 04 jan 2016 21:12

MrD,

En nu verwacht u natuurlijk een heel betoog over somatogene, endogene en exogene depressies en wat dies meer zij. Oorzakelijke en symptomatische verschijnselen, antidepressiva, tricyclisch of inhibotoor, mono-aminoxydase of selectieve afremmers, serotonine, elektroshocks etc.

Wel, dat kunt u dan vergeten. Want wat maakt iemand een expert?

Mijn ervaring is: als u van de drugs en de drank afblijft, kijken we verder naar hoe de zaken er voor staan. Eenzaamheid en angst liggen vaak ten grondslag aan depressies. Geloven is niet een kwestie van afwachten, maar vooral een zaak van doen. En het beste werkt dat als je dat samen doet! Vaak is het verstandig om uit die boot te stappen en bij die man of vrouw op dat dak te gaan zitten, vraag maar naar wat hem/haar bezig houd, zonder dat de ander daar de portemonnee voor moet trekken en praat over de gemene deler: God! Voor mijn part blijf ik daar een week of een maand zitten, uiteindelijk komt er wel beweging in de zaak. Desnoods draag ik diegene naar de boot, zolang ik de kracht mag hebben die ik heb zal ik dat ook zekers doen. Vertrouw op wat God van u denkt en van u vind, ipv te luisteren naar mensen die meestal pas gelukkig zijn als ze ten koste van anderen zich beter voelen. Laat u niet slachtofferen.

Het zou ook zo kunnen zijn dat door externe factoren (een ongeluk bv) de chemische balans in je hersenen zijn verstoord. De mijne zijn beschadigd bij de geboorte bv. Door een meervoudige navelstrengomstrengeling, enkele weken te vroeg en blauw tevoorschijn gekomen met een MBD als gevolg van een zuurstoftekort. Ik ken mijn pieken en dalen, depressie en agressie gaan vaak hand in hand! Ik weet zeker dat God je niet meer te dragen geeft dan je aankunt, daar vertrouw ik op. Vertrouwen is ook een werkwoord. En dat begon pas te werken toen ik alle (zelf)medicamenten had opgegeven inderdaad. Zijn mijn hersenen weer zoals het "hoort"? Welnee, we leven in een gebroken wereld waarin lang niet alles opgelost wordt zoals we het graag zelf zouden willen zien. De hemel op aarde is een illusie, een grote prietpraat en beuzelarij. Maar God is krachtig! En ik voel Zijn kracht en die compenseert ruimschoots voldoende!

Ik kan u niet als enige een pasklaar antwoord geven op uw vraag. Er zijn vast wel meer mensen die op de een of andere manier kunnen bijdragen aan het geluk van een ander, ieder met zijn of haar expertise. Zonder met een pil in de hand te komen aanzetten, want dat is de makkelijkste weg; die van de minste weerstand.

Ik hoop dat u nog meer mensen op de hoogte gaat stellen van uw probleem. Bij mij bent u in ieder geval van harte welkom om onder het genot van een beste kop koffie stil te staan bij wat u bezig houd. Helaas ben ik niet in het bezit van een auto oid, daar is de portemonnee te klein voor.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Johan100 » 04 jan 2016 22:57

interessant onderwerp! Ik zie dat de topic-starter niet meer mee doet. mooi geschreven stukje, alleen vraag ik me af of een gezonde geest nu echt een rustige geest is. Jazeker, na de zondeval is een gezonde geest een geest die rust vindt/heeft gevonden in God. Dat is de ene kant.
De andere kant, als dat nog niet zo is, heb je geen reden om gerust te zijn.: strijdt om in te gaan door de enge poort (van het geloof in Christus), geestelijke boosheden in de lucht enzovoort...ook na ontvangen genade? ((zie Paulus en Job en Petrus o.a.) ( De satan heeft ulieden zeer begeert te ziften als de tarwe zei Jezus tegen de dicipelen of Petrus)) Zomaar wat gedachtes die naar boven kwamen.
Hebben andere mensen hier een mening over?

Overigens is deze reactie niet helemaal naar de naam van het topic, dat realiseer ik me wel, maar wel een reactie op genoemde topic-opener.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Johan100 » 04 jan 2016 23:53

over pillen en psychologie gesproken: ik denk dat sommige dingen van verschillende invalshoeken tegelijkertijd bekeken kunnen worden. Veel zaken vallen meerder dingen over te zeggen in mijn optiek.
pillen kunnen ene gunstig effect hebben naast psychotherapie en kunnen gezegend worden, maar je moet er zeker niet afhankelijk van willen zijn. Ik denk dat je er op een verantwoorde manier mee om dient te gaan, mocht je ze echt nodig hebben. Maar ik prijs het niet als eerste aan. Je wordt er niet altijd beter van, krijgt bijwerkingen en/ of komt er niet meer makkelijk van af.
De farmaceutische industrie, waar zeer veel geld in omgaat, vaart er wel bij! Voor ieder die zich even niet goed voelt een pil, dan kun je er weer tegenaan, je kan je zelf weer profileren, wat van een ieder toch verwacht wordt in een individualistische maatschappij waar je moet scoren?

Zeker werken de hersenen van ieder mens ander en ik geloof ook best dat mensen soms baat kunnen hebben bij zoals topic-opener het noemde analyseren of zoals het heet binnen de psychologie diagnosticeren. Alleen vrees ik dat het zacht uitgedrukt een beetje ver doorgeslagen is en een ieder heeft wel wat bijna (steeds meer mensen met adhd, autisme of borderline of wat dan ook) als gevolg van het humanistische denken misschien. On-christelijke psychologie gaat uit van de mens, de mens staat centraal en moet iets zijn. Voor bijna een ieder is wel een passende diagnose opgenomen in de dsm-lijst. Niet gefundeerd op de bijbel.

Even terzijde: Interessant boek vind ik trouwens borderline times van psychiater Dirk de Wachter uit Belgie. Die schetst naar mijn mening wel een aardig beeld hoe de westerse maatschappij tegenwoordig een beetje in elkaar zit.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 05 jan 2016 09:35

Johan100 schreef:alleen vraag ik me af of een gezonde geest nu echt een rustige geest is. Jazeker, na de zondeval is een gezonde geest een geest die rust vindt/heeft gevonden in God.


Amen!

Johan100 schreef:De andere kant, als dat nog niet zo is, heb je geen reden om gerust te zijn.: strijdt om in te gaan door de enge poort (van het geloof in Christus), geestelijke boosheden in de lucht enzovoort...ook na ontvangen genade?


Christen worden is gratis, maar te leven als een Christen is beslist niet goedkoop (lees zonder strijd)! Lees maar goed de gelijkenis van de zaaier, Lukas 8:11-15:

“En die bij de weg bezaaid worden, zijn dezen, die horen; daarna komt de duivel, en neemt het Woord uit hun hart weg, opdat zij niet zouden geloven, en zalig worden. En die op de steenrots bezaaid worden, zijn dezen, die, wanneer zij het gehoord hebben, het Woord met vreugde ontvangen; en dezen hebben geen wortel, die maar voor een tijd geloven, en in de tijd der verzoeking wijken zij af. En dat in de doornen valt, zijn dezen, die gehoord hebben, en heengaande verstikt worden door de bekommernissen, en rijkdom, en wellusten des levens, en voldragen geen vrucht. En dat in de goede aarde valt, zijn dezen, die, het Woord gehoord hebbende, het in een eerlijk en goed hart bewaren, en in volstandigheid vruchten voortbrengen”

Ook Romeinen 8:22-23 (nota bene geschreven door Paulus, die deze kwestie ook bij zichzelf ondervind!), is helder over deze zaak:

“Want wij weten, dat het ganse schepsel tesamen zucht, en tesamen als in barensnood is tot nu toe. En niet alleen dit, maar ook wij zelf, die de eerstelingen des Geestes hebben (Paulus geeft hier dus aan dat dit ook van toepassing is op hem/henzelf, als apostelen!), wij ook zelf, zeg ik, zuchten in onszelf, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam”.

En zo staan er nog vele voorbeelden in de Bijbel waaruit blijkt dat geloven inderdaad ook strijden is!

Ik geloof niet in een happy peppie christendom, waarin opgaan in extase centraal staat en genezingen en wonderen de dienst uitmaken en de bevestigende tekenen zijn van een gezond geloof. Op die manier kom je bedrogen uit, is mijn mening.


Hartelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 05 jan 2016 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 jan 2016 11:04

Ik erger me aan mensen in dit topic die psychisch lijden bagatelliseren.

Vraag aan Johan100 en Sjors: wijzen jullie antibiotica bij een longontsteking ook af?

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 05 jan 2016 12:35

Tante Pollewop,

Tante Pollewop schreef:Vraag aan Johan100 en Sjors: wijzen jullie antibiotica bij een longontsteking ook af?


Ik kan in deze alleen voor mezelf spreken, wellicht dat Johan100 een andere mening is toegedaan. Als u goed leest, dan kunt u zien dat ik het in mijn schrijven heb over gedrags/geestbeïnvloedende medicatie. Voor wat betreft de oplossing aangaande een infectie/ontsteking:

_Sjors_ schreef:Stel mensen om u heen op de hoogte, zodat ook zij u kunnen gedenken in gebed en eventueel de handen kunnen opleggen. Als u een infectie/ontsteking hebt kan u bidden, maar als ze niet weggaat blijf dan niet afhankelijk van bidden alleen maar ga naar de dokter en neem zijn voorgeschreven medicijn.


Dat kan dus ook een antibioticum zijn.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1889
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Katlheen » 05 jan 2016 15:42

_Sjors_ schreef:
Stel mensen om u heen op de hoogte, zodat ook zij u kunnen gedenken in gebed en eventueel de handen kunnen opleggen. Als u een infectie/ontsteking hebt kan u bidden, maar als ze niet weggaat blijf dan niet afhankelijk van bidden alleen maar ga naar de dokter en neem zijn voorgeschreven medicijn.


Dat kan dus ook een antibioticum zijn.



Dat lijkt me niet consequent. Als je bij "geestelijk" lijden geen gebruik mag maken van psycholoog/psychiater/pillen, want niet christelijk, dan mag je dat ook niet bij een ontsteking etc. Doet me denken aan mensen die niet willen vaccineren: we willen God niet in de wielen rijden, geen teken van vertrouwen etc. Maar als ze ziek worden, weten ze niet hoe snel ze bij de "wereldse" arts met zijn "wereldse" pillen moeten zijn.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 jan 2016 15:56

Precies, en bovendien zijn er heel veel mensen die baat hebben bij behandeling van een psychiater / psycholoog. Inclusief medicatie.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten