Moderators: Memmem, Moderafo's
StillAwake schreef:Ik heb het stukje beluisterd.
Niet de hele preek, want deze is offline gehaald.
Het stukje wat op Twitter is terecht gekomen is echter tenenkrommend.
Solidair zijn "met voetbal, het stadion, de kroeg en het theater"? Nee, met je medemens, zoals de Bijbel dat ook zegt.
Erg goedkope retorische trucjes: voorbeelden aanhalen die de kern van de zaak niet raken, maar waar je toehoorders je wel gelijk in gaan geven.
"Er moet een wonder gebeuren als er in deze kerk iemand besmet raakt" lijkt me slecht te rijmen met "God niet mogen verzoeken".
Jammer dat dit stukje goedkope kletspraat (en nogmaals: hiermee zeg ik niks over de rest van de preek, deze heb ik namelijk niet gehoord) het beeld van christenen en van de kerk gaat vormen voor veel mensen.
Jammer, maar aan dit soort retoriek (en het gedrag van HHK-Staphorst) resulteert nu in maatregelen voor alle kerken.
En ik weet ook wel dat Staphorst naar de letter van de wet niks fout gedaan heeft, maar ze hebben wel heel bewust de grenzen van de regelgeving opgezocht. En daarin bewust het risico genomen deze heisa te veroorzaken.
Natuurlijk hoef je niet van de Wereld te zijn, maar je leeft nog steeds wel IN diezelfde wereld.
Als ambassadeur van Christus, en daarin slaan zowel Staphorst als deze predikant een modderfiguur.
Jammer, maar niet geheel onverwachts...
StillAwake schreef:
En ik weet ook wel dat Staphorst naar de letter van de wet niks fout gedaan heeft, maar ze hebben wel heel bewust de grenzen van de regelgeving opgezocht. En daarin bewust het risico genomen deze heisa te veroorzaken.
Natuurlijk hoef je niet van de Wereld te zijn, maar je leeft nog steeds wel IN diezelfde wereld.
Als ambassadeur van Christus, en daarin slaan zowel Staphorst als deze predikant een modderfiguur.
Jammer, maar niet geheel onverwachts...
Marnix schreef:Dat is trouwens op alle gebieden het geval. En dat is niet leuk, maar die maatregelen worden natuurlijk niet zonder reden bedacht. Als het virus zich op de huidige manier verder ontwikkelt worden de maatregelen de komende tijd alleen maar strenger.
MoesTuin schreef:Voor iedereen, neem je verantwoording...
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder...
Dorpeling schreef:Bewust de grenzen opgezocht, risico genomen, verantwoording nemen, strengere maatregelen...
Okee, ik ga dat niet nogmaals herhalen, Staphorst handelde volgens de regels.
En deze dominee zei overigens ook meer, maar dat is weggelaten. Over selectief luisteren gesproken.
Maar dan het on-ge-loof-lijke nieuws, de grootste GRAPP die ik net las:
https://www.nd.nl/nieuws/varia/995870/b ... -ontvangen
Mensen, dit kan toch niet?! Hoezo meten met 2 maten.
MoesTuin schreef:Hunnie wel, dus Staphorst ook?
StillAwake schreef:
Je zult wellicht met me eens zijn dat de brabanthallen wat groter zijn dan het kerkgebouw waar het hier om gaat...
Maar goed: de dominee heeft meer gezegd. Wellicht kun jij vertellen wat hij vertelt heeft?
Als ik alleen dit stukje eruit haal (waarbij ik niet kan ontkennen dat het ongetwijfeld selectief geknipt is) kijk ik er erg negatief tegen aan.
Maar als hij het later genuanceerd heeft sta ik open voor een correctie.
En die jonge man die voor de kerk getuigde van zijn geloof straalt veel uit, maar die man die een camera probeert weg te slaan doet dat positieve beeld in 1 klap (letterlijk) weer teniet.
Dorpeling schreef:.(...)
StillAwake schreef:Ik begrijp je punt, maar als "Staphorst" teruggaat naar 30 man zitten ze procentueel nog hoger dan de Brabanthallen met 600 man...
"EDIT" getallen nagekeken, maar de Brabanthallen komen er dan iets gunstiger uit. 1,5% capaciteit t.o.v. 1,3% Dat klinkt niet alsof je heel goed geinformeerd bent. de Brabanthallen hebben een oppervlakte van 55000m2, en een capaciteit van 40.000.
Aha, dus jij roept dat er meer is gezegd over dit onderwerp zonder dat je er bij bent geweest...
Zou nog steeds kunnen, maar daarin ben jij als bron dus niet valide. Overigens net zo min als ondergetekende, die eveneens alleen het uitgeknipte deel gehoord heeft.
Ik geef dan ook nadrukkelijk mijn mening over datgene wat gezegd is, waar jij mijn mening tegenspreekt met dingen waarvan jij vermoed dat ze gezegd zijn.
Hoe vaak is Staphorst in de laatste jaren op deze wijze negatief in het nieuws geweest?
En waar in de grote steden juist de jongeren onverantwoord gedrag vertonen (wat, zonder dat ik dat goed wil praten, wellicht bij hun leeftijd past) zijn het in de Bible-belt juist mensen die verantwoordelijkheid hadden moeten en kunnen nemen die lak hebben aan adviezen.
Dat is het verschil tussen de grote steden en de bible-belt.
Terug naar “Psychologie & Gezondheid”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten