Help me. Ik ben bang van mezelf

Moderators: Memmem, Moderafo's

Citta1998
Verkenner
Verkenner

Help me. Ik ben bang van mezelf

Berichtdoor Citta1998 » 12 nov 2024 20:25

Ik heb het gevoel en gedachtes die ik niet onder controle heb. Het voelt alsof ik een atheïst aan het worden ben. Het lasterende gedachtes over de Heilige geest. En mijn gedachtes gaan elke keer die kant op, terwijl ik het niet wil. En aan de andere kant ben ik bang dat het gekoesterde gedachtes zijn. Ik ben echt heel bang. Help mij. Tips om die gedachten cirkel te doorbreken. Ik hoor het graag.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Help me. Ik ben bang van mezelf

Berichtdoor benefietdiner » 12 nov 2024 20:55

Citta1998 schreef:Ik heb het gevoel en gedachtes die ik niet onder controle heb. Het voelt alsof ik een atheïst aan het worden ben. Het lasterende gedachtes over de Heilige geest. En mijn gedachtes gaan elke keer die kant op, terwijl ik het niet wil. En aan de andere kant ben ik bang dat het gekoesterde gedachtes zijn. Ik ben echt heel bang. Help mij. Tips om die gedachten cirkel te doorbreken. Ik hoor het graag.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... gedachten/

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2024 00:23

Citta1998 schreef:Ik heb het gevoel en gedachtes die ik niet onder controle heb. Het voelt alsof ik een atheïst aan het worden ben. Het lasterende gedachtes over de Heilige geest. En mijn gedachtes gaan elke keer die kant op, terwijl ik het niet wil. En aan de andere kant ben ik bang dat het gekoesterde gedachtes zijn. Ik ben echt heel bang. Help mij. Tips om die gedachten cirkel te doorbreken. Ik hoor het graag.

Nog een aanvulling op het antwoord waar Benefietdiner naar verwijst: zoek iemand met wie je dit kan delen, die met je en voor je kan bidden. Wij zijn van onszelf niet goed, maar God is sterker dan de satan, Jezus is de overwinnaar bij Hem is verlossing en bevrijding te vinden van jezelf, je slechte gedachten, je angst.

U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te worden – door Hem roepen wij God aan met ‘Abba, Vader’. (Romeinen 8:14)

Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemelsferen is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. Want deze hogepriester kan met onze zwakheden meevoelen omdat Hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, maar dan zonder te zondigen. Laten we dus zonder schroom de troon van Gods genade naderen, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden. (Heb 4:14-16)

Ik wens je Gods zegen toe.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Citta1998
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Citta1998 » 13 nov 2024 00:34

Marnix schreef:Nog een aanvulling op het antwoord waar Benefietdiner naar verwijst: zoek iemand met wie je dit kan delen, die met je en voor je kan bidden. Wij zijn van onszelf niet goed, maar God is sterker dan de satan, Jezus is de overwinnaar bij Hem is verlossing en bevrijding te vinden van jezelf, je slechte gedachten, je angst.

U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te worden – door Hem roepen wij God aan met ‘Abba, Vader’. (Romeinen 8:14)

Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemelsferen is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. Want deze hogepriester kan met onze zwakheden meevoelen omdat Hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, maar dan zonder te zondigen. Laten we dus zonder schroom de troon van Gods genade naderen, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden. (Heb 4:14-16)

Ik wens je Gods zegen toe.

Bedankt! Echter ben ik bang dat de gedachten terug komen en dat dan wel bewust is. Ik heb al gepraat met de pastoor.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2024 09:48

Citta1998 schreef:Bedankt! Echter ben ik bang dat de gedachten terug komen en dat dan wel bewust is. Ik heb al gepraat met de pastoor.

Je geeft aan dat je daar bang voor bent en dat is een goed teken. Zolang je bang bent dat je zondigt betekent dat dat je het niet wil. Ik heb je tips gegeven, blijf dicht bij God want Hij redt en is sterker dat de kwade machten en je eigen gebreken. En zoek plekken om dit te bespreken. Misschien naast de pastoor een groepje gelovigen met wie je je zorgen kan bespreken, met wie je kan bidden, ook voor jezelf kan laten bidden en je hierin gesteund kan worden. Geloven is iets wat we samen mogen doen, je hoeft niet al je lasten alleen te dragen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 13 nov 2024 11:53

Uit ervaring weet ik dat fysieke en geestelijke angst weer over kunnen gaan. De andere reacties hier wijzen je naar God Zelf en dat is de beste plaats die ik je kan aanbevelen voor hulp. Hij wil jou helpen.
Je mag ook gebruik maken van voorbeden, gesprekken met andere gelovigen, of zelfs medicatie bij een angststoornis.
Een medegelovige zij ooit tegen mij: ,,dan moet je maar heel hard naar de Heere Jezus roepen ofwel 'Jezus aanroepen'. Dat heb ik in stilte in gedachten en gebed dan ook gedaan. Hij is er echt!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2024 05:38

Niemand heeft zijn/haar gedachtes onder controle, toch? Het gaat er niet om wat je denkt, maar wat je ermee doet. Je hersenen gooien continu de vreemdste gedachten naar boven waar je op in kunt gaan of niet. Als je niets doet, gaan die gedachten vanzelf weer weg (en komen daarna weer terug, maar ook dan gaan ze net zo hard weer). Het idee dat je bepaalde, specifieke gedachten kunt stoppen, is een illusie.

En het ironische is dat omdat je nu bang bent van die gedachten, je er meer op gericht bent en er dus meer mee doet, wat de situatie dus erger maakt dan die zou zijn als je er niet bang voor was. Door krampachtig op die gedachten te reageren, geef je ze veel meer aandacht dan nodig is.

Je zou je eens kunnen verdiepen in mindfulness of meditatie, wat gericht is op bewustzijn en bewust handelen. Als je 'mindful' bent of mediteert, 'zie' je gedachten in je geest opkomen, je benoemt ze zonder te oordelen en laat ze daarna weer los. Telkens opnieuw. Zien, benoemen zonder te oordelen, loslaten. Je hebt een vervelende gedachte, je benoemt deze als 'een gedachte' en laat hem daarna los. Als je dat oefent, zul je zien dat je gemakkelijker met die gedachten om kunt gaan en wordt je er minder door meegesleept. Maar het idee dat je die gedachten nooit meer zult hebben, dat is niet realistisch (maar als je de gedachten wel hebt, maar je hebt er geen last meer van, dat is toch eigenlijk hetzelfde, nietwaar?)

Als je wilt weten hoe dat mediteren precies werkt, kun je dat altijd vragen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”