@ JWBokxTja het blijft een lastig iets voor veel mensen in mijn omgeving.
En veel van die mensen zeggen dan niet dat ze denken/vinden/geloven dat het niet bestaat.
Maar aan reacties die ze geven gaat het wel altijd die kant uit.
Ook die mensen hebben er geen onderbouwing/bewijzen van, maar zeggen het dan maar niet.
Want onderbouwing die het tegendeel laat zien, geloven ze ook niet.
Ik heb juist het idee dat er heel veel mensen geloven in autisme. Wat dat betreft zit het met het geloof wel goed want ik ben nog niemand tegengekomen die beweerd dat het niet bestaat. Vaak hoor ik mensen de uitspraak doen van: ,,misschien is diegene wel autistisch’’. Bijvoorbeeld als iemand vast hangt aan een bepaalde structuur, als iemand weinig sociale contacten heeft, als iemand een of andere zenuwtic heeft, als iemand geen inlevingsvermogen heeft.. etc etc
Ik hoop dat het bij @huisje_op_de_hei ander ligt en dan via het forum ook anderen kunnen lezen wat het inhoudt om "gediplomeerd autist" te zijn.
Daar wil ik graag bij helpen, maar echt uitleggen kan ik het ook niet zo 123.
Op vragen wil ik altijd antwoorden, en hoop daarmee toch wat onderbouwing te geven.
Al weet ik dat mijn verwoording dan wel weer vragen/tegenwerpingen opleveren.
Niet alles is eenvoudig uit teleggen.
Voor veel mensen is bv even bellen naar iemand/instantie doe je gewoon.
Ik weet niet hoe ik uit moet leggen dat dat voor veel mensen met ass/ND dat een enorme drempel is.
Dan kan ik nog wel vertellen wat er in mijn hoofd gebeurt, maar dat is iets ongrijpbaars.
En dus ook niet voor te stellen als het niet herkenbaar is.
Ik probeer het me voor te stellen wat het is ‘autisme’ maar ik kom er niet verder mee. Na verschillende documentaire’s te hebben gezien, boeken die ik gelezen heb is het nog steeds niet duidelijk voor me. Ik geloof echt wel dat mensen last kunnen hebben van bepaalde zaken! Jazeker… En ik hoop dat ik niet zo onverschillig/ongevoelig ben om te zeggen dat dat niet zo is.
Maar of al die stempeltjes die tegenwoordig geplakt worden nu echt helpend zijn…
Het is wel enigszins te vergelijken met iets wat bij de vragen wel eens terugkomt: euthanasie...
Ook ik was hier altijd tegenstander van.
Totdat ik naast mijn vrouw van 33 moest zitten toekijken hoe zij van een vrouw met enorme energie in 4 maanden veranderde in een vrouw waar ik de billen van moest afkuisen... Het is uiteindelijk een vorm van palliatieve euthanasie geworden waar ik met tranen in de ogen zelf aan meegewerkt heb, omdat ze het mij vroeg....
Dan ga je toch iets anders tegen dat soort dingen aankijken...
Wat ingrijpend.
Een groot verschil tussen de NT en ND is het filter wat NT wel heeft en ND niet.
Als je met zo'n filter bijvoorbeeld naar je computerscherm kijkt, zie je hoofdzakelijk wat van toepassing is.
Als je zonder filter kijkt, zie je steeds alles op je scherm en dat moet verwerkt worden.
Dat zonder filter heeft voordelen als je bijvoorbeeld voor politie of inlichtingendienst beelden ziet van camera's op een vol plein waar van alles gebeurd. Het is in dat geval de bedoeling om te kijken of er iets ernstigs staat te gebeuren.
Een ND-er ziet dan dingen die wellicht vreemd zijn en zou bijvoorbeeld de schutter van Trump gelijk opvallen.
Als je met filter kijkt zie je alleen Trump, want daar gaat het om.
In de verhalen van dat gebeuren kwam naar voren dat er mensen waren die probeerden trekken van de beveiliging, maar ook dat werd kennelijk gefilterd als zal wel een fanatieke Trump aanhanger zijn?
Maar er natuurlijk ook altijd een nadeel.
Als mijn vrouw mij hulp vraagt op de laptop en er staat een feestboek pagina wordt ik helemaal dol.
Zij filtert de rommel er uit, en ziet alleen het stukje tekst waar het om gaat.
Ik zie de hele pagina met flitsende banners, vliegende ballen, zwaaiende figuren en daar ergens tussen ook nog wel de tekst...
Maar zonder filter is dat geen doen omdat al die andere dingen ook in de "wachtrij" van te verwerken dingen komen te staan...
Hier kan ik eigenlijk wel inkomen! Maar ik denk dat als ik zeg: ,,o, dus alle mensen met autisme hebben geen filter en daardoor komen alle prikkels/invloeden even hard op ze af ik overdrijf.
Wat ik nog even zeggen wil; voel je niet verplicht om jezelf continue uit te leggen. Dat kan heel vermoeiend werken denk ik. Stel dat ik de enige ben die je reacties leest en daarop reageert dan is dat toch eigenlijk niet de moeite waard?