Vaccineren

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2024 13:13

Tonny schreef:Dat een ontwikkelaar van een vaccin denkt God voor te kunnen zijn, is nog geen reden dat wij vervolgens geen gebruik mogen maken van deze kennis.
Numeri 20 beschrijft ons, hoe God water uit de rots wil geven door Mozes tegen de rots te laten spreken.
Mozes gaat hier de fout in. Hij slaat uit drift tegen de rots. Mozes ontvangt hier de straf voor, hij mag het beloofde land niet in.

Jij zegt dat vaccins zijn ontwikkeld door mensen die God niet de eer geven van hun kennis (wat al een aanname is, misschien heeft de ontwikkelaar er intens voor gebeden), en wij daarom geen gebruik hiervan mogen maken.
Waarom mochten de Israëlieten dan wel gebruik mogen maken van het water dat Mozes uit de rots liet komen zonder dat hij God 'voor de ogen van de Israëlieten geheligd had'?

Mozes werd ter verantwoording geroepen voor zijn daden. Elke vaccin ontwikkelaar ook. Wij ook.


Tja, grote kans dat als je ooit gedotterd moet worden of een andere operatie moet ondergaan of behandelingen tegen bijvoorbeeld kanker, dat ook wordt gedaan door mensen die niet geloven, met medicijnen die ontwikkeld werden door mensen die niet geloven. Verder geloven mijn tandarts en huisarts ook niet. Ik moet de eerste christen nog tegenkomen die daarom daar geen gebruik van wil maken. Wat God ook niet van ons vraagt. Zelfs als mensen niet geloven hebben ze hun verstand en talenten van God gekregen. Als een niet gelovige ontwikkelaar een goed vaccin ontwikkelt (niet dat dat maar door één iemand wordt bedacht trouwens) is dat omdat God hem/haar die capaciteiten heeft gegeven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Vaccineren

Berichtdoor Prisma23 » 10 mar 2024 22:20

Tonny schreef:
Dat een ontwikkelaar van een vaccin denkt God voor te kunnen zijn, is nog geen reden dat wij vervolgens geen gebruik mogen maken van deze kennis.
Numeri 20 beschrijft ons, hoe God water uit de rots wil geven door Mozes tegen de rots te laten spreken.
Mozes gaat hier de fout in. Hij slaat uit drift tegen de rots. Mozes ontvangt hier de straf voor, hij mag het beloofde land niet in.

Jij zegt dat vaccins zijn ontwikkeld door mensen die God niet de eer geven van hun kennis (wat al een aanname is, misschien heeft de ontwikkelaar er intens voor gebeden), en wij daarom geen gebruik hiervan mogen maken.
Waarom mochten de Israëlieten dan wel gebruik mogen maken van het water dat Mozes uit de rots liet komen zonder dat hij God 'voor de ogen van de Israëlieten geheligd had'?

Mozes werd ter verantwoording geroepen voor zijn daden. Elke vaccin ontwikkelaar ook. Wij ook.


Zo weet ik er nog wel een paar. Het juist monteren van remblokjes op je fiets kan ook een zaak van leven en dood zijn. Geeft jouw fietsenmaker God de eer?

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Tonny » 10 mar 2024 22:36

Zo weet ik er nog wel een paar. Het juist monteren van remblokjes op je fiets kan ook een zaak van leven en dood zijn. Geeft jouw fietsenmaker God de eer?


In dit geval wel, maar ik snap de strekking van je opmerking :lol:
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2024 22:26

Tonny schreef:In dit geval wel, maar ik snap de strekking van je opmerking :lol:


Precies. Los daarvan wordt God niet alleen geëerd door wie in Hem geloven, de hele schepping geeft Hem eer, zelfs mensen die Hem ontkennen doen dingen omdat God ze heeft geschapen, verstand en talenten heeft gegeven enz.

Maar los daarvan is je bewering ook wel wat suggestief op een ander vlak want je hebt het over “iemand die God voor wil zijn”. Daarmee heb jij al iets over de motivatie ingevuld, iets wat helemaal niet kan. Maar wie zegt dat dat het doel is? Het kan ook gewoon “geld verdienen” zijn, het kan ook dat die ontwikkelaar dit vak / beroep heeft gekozen omdat hij / zij mensen wil beter maken, wat goeds wil bijdragen. Je weet het niet dus je moet het niet negatief gaan invullen. Je zegt toch ook niet van een hartchirurg dat hij God probeert God te slim af te zijn of zo? Ik denk dat dat nooit de motivatie is. Verder is je reactie best prims maar dit stukje snap ik niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Tonny » 12 mar 2024 12:19

Maar los daarvan is je bewering ook wel wat suggestief op een ander vlak want je hebt het over “iemand die God voor wil zijn”. Daarmee heb jij al iets over de motivatie ingevuld, iets wat helemaal niet kan. Maar wie zegt dat dat het doel is? Het kan ook gewoon “geld verdienen” zijn, het kan ook dat die ontwikkelaar dit vak / beroep heeft gekozen omdat hij / zij mensen wil beter maken, wat goeds wil bijdragen. Je weet het niet dus je moet het niet negatief gaan invullen. Je zegt toch ook niet van een hartchirurg dat hij God probeert God te slim af te zijn of zo? Ik denk dat dat nooit de motivatie is. Verder is je reactie best prims maar dit stukje snap ik niet.


Die opmerking is dan ook niet van mij, maar van Yada. Ik reageerde daarop dat ons gebruik van iets niet direct hoeft af te hangen van de beweegredenen van de ontwikkelaar. Het discussie-punt was m.i. niet wát de beweegredenen zijn, maar of wij gebruik mogen maken van dingen waarvan God niet de eer heeft gekregen. Vandaar dat ik de opmerking als zodanig (een vaccin is ontwikkeld om als God te kunnen zijn) verder niet weerlegd heb.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2024 12:59

Tonny schreef:Die opmerking is dan ook niet van mij, maar van Yada. Ik reageerde daarop dat ons gebruik van iets niet direct hoeft af te hangen van de beweegredenen van de ontwikkelaar. Het discussie-punt was m.i. niet wát de beweegredenen zijn, maar of wij gebruik mogen maken van dingen waarvan God niet de eer heeft gekregen. Vandaar dat ik de opmerking als zodanig (een vaccin is ontwikkeld om als God te kunnen zijn) verder niet weerlegd heb.


Oke, helder :-) Bedankt voor je uitleg!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Vaccineren

Berichtdoor Yada » 13 mar 2024 18:24

Pcrtje schreef:Voor mij bestaat dit dilemma niet omdat ik niet geloof dat God Zich daarmee bezighoudt maar ziekten overlaat aan de wetten der natuur.
Hij is juist zo groot in het kleine. Maar het gaat hier echt om Wie Hij is. Hand. 17. Hoe kun je dit geloof rijmen met het Goddelijke Woord? Als Hij keer op keer laat zien dat Hij de macht heeft over de plagen? En als Hij zegt dat wij in Hem leven en ons bewegen. Wij zijn door Hem. Hij draagt alle dingen door het Woord Zijner kracht. O, Hij is de eeuwige God en wij zijn stof. Hij is de Levensbron… het leven stroomt continu uit Hem. Hij draagt ons elk moment. En Hij regeert alles. (Ja, ook door Zijn scheppingswetten heen.) Mijn hoofd en hart ontploft bijna van de teksten waarin Hij dit laat zien. Ik weet gewoon niet waar te beginnen. We kunnen nog geen gedachten vormen als Hij dat niet geeft. Door Hem regeren de koningen. Het land wordt door Hem droog gemaakt. Hij zegent de scheutjes. De Heilige Geest vernieuwt steeds het aardrijk. Hij ziet ongevormde klompen. etc. Hoe groot is Hij! Onmetelijk.

Pcrtje, als ons geloof geen afdruk is van het geloof van de Heere Jezus Christus dan is het ijdel en dienen we nog een onbekende god. De Heere toont dat Hij God is en ook boven Zijn Eigen natuurwetten staat. En dat Hij regeert. Droogte, regen, ziekte en gezondheid. Alles echt alles is in Zijn hand. Hij spreekt en de wind, golven moeten op Zijn bevel stil zijn. Die hoofdman had het begrepen. Hij zegt: Ik ben maar een mens onder de macht van andere mensen en als ik tegen mijn ondergeschikte zeg: Kom! Dan komt hij. Zeg ik: Ga! Dan gaat hij. Zo geloofde hij dat Jezus de macht had over echt alles. Als Hij zegt: Kom! Dan moet je komen. Of: Ga! Dan moet je gaan. Zo ook met ziekten.
Mattheüs 8:5-13 / STV
5 ‭Als nu Jezus te Kapernaüm ingegaan was, kwam tot Hem een hoofdman over honderd, biddende Hem,6 ‭En zeggende: Heere! mijn knecht ligt te huis geraakt, en lijdt zware pijnen.7 ‭En Jezus zeide tot hem: Ik zal komen en hem genezen.8 ‭En de hoofdman over honderd, antwoordende, zeide: Heere! ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak zoudt inkomen; maar spreek alleenlijk een woord, en mijn knecht zal genezen worden.9 ‭Want ik ben ook een mens onder de macht ‭van‭ ‭anderen‭,‭⁸‭ hebbende onder mij krijgsknechten; en ik zeg tot dezen: Ga! en hij gaat; en tot den anderen: ‭Kom‭! ‭en‭ ‭hij‭ komt; en tot mijn dienstknecht: Doe dat! en hij doet het.10 ‭Jezus nu, ‭dit‭ horende, heeft Zich verwonderd, en zeide tot degenen, die ‭Hem‭ volgden: Voorwaar zeg Ik u, Ik heb zelfs in Israël zo groot een geloof niet gevonden.‭⁹11 ‭Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen‭¹⁰‭ en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen;12 ‭En de kinderen des Koninkrijks‭¹¹‭ zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis;‭¹²‭ aldaar zal wening zijn, en knersing der tanden.13 ‭En Jezus zeide tot den hoofdman over honderd: Ga heen, en u geschiede, gelijk gij geloofd hebt. En zijn knecht is gezond geworden te dierzelver ure.

De Heere Jezus heeft de psalmen gezongen en daarin beleden dat het de golven en baren van Zijn Vader zijn die over Zijn hoofd gaan. De Heere Jezus zegt Zelf dat zonder de wil van mijn hemelse Vader er geen haar van mijn hoofd vallen kan. Dan kan ik wel allerlei dingen bedenken waarom er haren van mijn hoofd vallen maar er gebeurd niets buiten Zijn wil. Hij is de Eeuwige en staat buiten de tijd. Hij omspant de tijd.
Mattheüs 6:32 / STV
32 ‭Want al deze dingen zoeken de heidenen;‭⁴⁰‭ want uw hemelse Vader weet, dat gij al deze dingen behoeft.


Pcrtje schreef: Je geeft geen antwoord op de vraag. Nog een keer: hoe verklaar je de enorme afname van incidentie van ernstige ziekten sinds de invoering van het rijksvaccinatieprogramma? Je zegt dat je de optie dat mensen God voor kunnen zijn uitsluit; betekent dat dan dat je voor de andere optie kiest?
Met mijn antwoord bedoelde ik te zeggen dat Hij wel regeert door Zijn natuurwetten. Zoals ik al zei heeft Hij sommigen het verstand gegeven om die nauwkeurig te onderzoeken. Ik zeg ook niet dat het niet (tijdelijk) kan werken. Het is niet verwonderlijk als je een bepaalde wetmatigheid vindt bij een ziekte en als je dan maatregelen neemt dat zo’n ziekte ingedamd wordt. Daarom sprak ik ook over iets dat een zegen kan lijken maar het nog niet hoeft te zijn… Ik zeg dus niet dat het geen zegen lijkt. Maar bij alles wat beter lijkt of ons gemak dient lever je ergens iets in.

Hij kent onze gedachten van verre. Maar ook door onze verkeerde wegen heen regeert Hij. Daarom kunnen we Hem niet vóór zijn. Dat Zijn Zoon door mensenhanden gekruisigd is is schuld aan onze kant en toch zijn we Hem niet voor geweest. Maar voor ons zijn de gevolgen. Het kan twee kanten op. Die doorstoken werden in het hart mochten ook het Evangelie gaarne aannemen. En gingen leven. Ze lieten zich eerst beschuldigen/veroordelen. Het Licht scheen in hun hart. De rest bleef spotten: ze lijken wel dronken… Ze bleven in de duisternis. Tot in de eeuwige duisternis.

In Israël wisten ze dat de HEERE hen strafte als er droogte kwam bijv. Of een hongersnood. Zelfs de heidenen wisten dat ‘de goden’ boos waren als het stormde.(Jona) Daarom is het zo erg als we nu tot in detail kunnen uitleggen hoe iets werkt en hoe het te veranderen zonder dat we opmerken wat onze Schepper er mee wil zeggen/leren. Als we de stem van de Heere niet horen in de crisissen/oordelen/plagen en als we ons niet bekeren dan wordt je onverstandige hart nog duisterder. Dat zou je een geestelijke wetmatigheid kunnen noemen waardoor de Heere regeert.
Pcrtje schreef:Er is een belangrijk probleem met dit standpunt, namelijk dat het uiteraard ook voor jou geldt en we dus ook niet gerechtvaardigd zijn jouw uitleg of interpretatie van geciteerde Bijbelteksten te volgen.
Ja, ook ik leef in deze eeuw. En naarmate je Zijn Woord, de liefde der waarheid, niet aanneemt zal de duisternis dieper en dieper worden. We hadden het over Romeinen 1:
Romeinen 1:21 / STV
21 ‭Omdat zij, God kennende,‭⁵²‭ ‭Hem‭ als God niet hebben verheerlijkt of gedankt;‭⁵³‭ maar zijn verijdeld geworden‭⁵⁴‭ in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden;

Maar wat nu als die geestelijke wetmatigheid doorbroken wordt? Wat nu als er Iemand is Die jouw Schepper volkomen heeft verheerlijkt en Hem gedankt heeft? Als je Die Gave van de Vader Zelf krijgt? Dan doorbreekt Hij Zelf jouw duisternis. Hij heeft in mijn duistere hart geschenen met Zijn Jezus, de Christus. En zo mijn vijandschap weggenomen door Zijn liefde in het geven van Zijn Zoon in mijn plaats. Daarom vertel ik het juist. Omdat ik weet van die duisternis.
2Corinthiërs 4:6 / STV
6 ‭Want God, Die gezegd heeft, dat‭¹¹‭ het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten‭¹²‭ geschenen heeft, om‭¹³‭ ‭te‭ ‭geven‭ verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van‭¹⁴‭ Jezus Christus.
Johannes 17:4-5 / STV
4 ‭Ik heb U verheerlijkt op‭⁹‭ de aarde; Ik heb voleindigd‭¹⁰‭ het werk, dat‭¹¹‭ Gij Mij gegeven hebt‭¹²‭ om te doen;5 ‭En nu verheerlijk Mij,‭¹³‭ Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld‭¹⁴‭ was.
Toen was ik niet meer bang voor Hem. En dat na zoveel onkunde, duisternis en angst. Dan pas zie je dat alles maar dan ook alles wat Hij doet uit Zijn heilige, rechtvaardige en liefdevolle hart komt. Ook die hand die je eerst naar beneden drukte voordat Hij je hoofd omhoog heft. Zijn Naam is El Shaddai. Dat weet je dat Hij het alleen maar goed kan doen ook al lijkt het voor ons soms alsof het verkeerd gaat. Zo is het, in grote lijnen, ook geen vraag meer hoe je de teksten moet interpreteren. Zoals ik al eerder zei: de Heere zegt dat al Zijn kinderen van Hem geleerd zullen zijn. En steeds geleer worden. IK ZAL Mijn wetten in hun harten schrijven. IK ZAL maken dat ze in Mijn wegen wandelen. IK ZAL blinden leiden op een weg die zij niet geweten hebben.
Die dankende Heere Jezus dankte ook dit:
Lukas 10:21 / STV
21 ‭Te dier ure verheugde Zich Jezus in den geest,‭²⁵‭ en zeide: Ik dank U, Vader!‭²⁶‭ Heere des hemels en der aarde; dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt,‭²⁷‭ en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard;‭²⁸‭ ja, Vader,‭²⁹‭ want alzo is geweest het welbehagen voor U.
Wordt dan als een kind. En hoor de stem van Zijn Vader die heeft gezegd:
Mattheüs 17:5 / STV
5 ‭Terwijl hij nog sprak, ziet, een luchtige wolk heeft hen overschaduwd;‭⁸‭ en ziet, een stem uit de wolk, zeggende: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb; ‭hoort‭ ‭Hem‭!
Hem moet je horen want Hij heeft Zijn Vader verheerlijkt en gedankt! In Zijn hart was geen enkel duister plekje. Alleen maar zuiver licht.
Colossenzen 1:11-17 / STV
11 ‭Met alle kracht‭¹⁹‭ bekrachtigd zijnde, naar de sterkte Zijner heerlijkheid, tot alle lijdzaamheid‭²⁰‭ en lankmoedigheid, met blijdschap;‭²¹12 ‭Dankende‭²²‭ den Vader, Die ons bekwaam gemaakt‭²³‭ heeft, om deel ‭te‭ ‭hebben‭‭²⁴‭ in de erve der heiligen in het licht;‭²⁵13 ‭Die ons getrokken heeft uit de macht der‭²⁶‭ duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon‭²⁷‭ Zijner liefde;14 ‭In Denwelken‭²⁸‭ wij de verlossing‭²⁹‭ hebben door Zijn bloed, ‭namelijk‭‭³⁰‭ de vergeving der zonden;15 ‭Dewelke het Beeld‭³¹‭ is des onzienlijken‭³²‭ Gods, de Eerstgeborene‭³³‭ aller kreaturen.16 ‭Want door Hem zijn‭³⁴‭ alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij‭³⁵‭ heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;‭³⁶17 ‭En Hij is voor alle dingen,‭³⁷‭ en alle dingen bestaan te zamen‭³⁸‭ door Hem;
Petrus, vol van de Heilige Geest, citeert in de Pinksterpreek continu het Oude Testament. En hij benadrukt het nog een keer:
2Petrus 1:19-21 / STV
19 ‭En wij hebben het profetische woord,‭⁶⁵‭ dat zeer vast is,‭⁶⁶‭ en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt,‭⁶⁷‭ als op een licht, schijnende‭⁶⁸‭ in een duistere plaats,‭⁶⁹‭ totdat de dag aanlichte,‭⁷⁰‭ en de morgenster‭⁷¹‭ opga in uw harten.‭⁷²20 ‭Dit eerst wetende,‭⁷³‭ dat geen profetie‭⁷⁴‭ der Schrift is van eigen uitlegging;‭⁷⁵21 ‭Want de profetie is‭⁷⁶‭ voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen,‭⁷⁷‭ maar de heilige mensen Gods,‭⁷⁸‭ van den Heiligen Geest‭⁷⁹‭ gedreven zijnde,‭⁸⁰‭ hebben ‭ze‭ gesproken.‭⁸¹

Pcrtje schreef:De passage in Exodus 21 (…) Het is onlogisch en onnodig om een boete te betalen als er verder geen schade is. Als er inderdaad een levendgeborene wordt bedoeld, waarom zou er dan een boete betaald moeten worden? Er is toch geen letsel of verlies?
Hier hoop ik nog op te reageren maar dat moet ik ff achter m’n pc doen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2024 09:37

Vaccinatiegraad onder kinderen in Den Haag nog nooit zo gevaarlijk laag

Om maar aan te geven dat het niet / niet meer vooral een Biblebelt-probleem is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten