Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2022 12:18

Lalage schreef:Beterschap, Marnix!


Bedankt! Tot nu toe valt het allemaal erg mee.

Het hangt inderdaad sterk af van of de ziekenhuizen het aan kunnen. Momenteel zijn er veel besmettingen, maar relatief weinig ziekenhuisopnames (al is het wel opgelopen). Dat komt doordat veel ouderen gevaccineerd zijn. Anders had de wereld er heel anders uit gezien momenteel... Zelf had ik ook een extra prik gewild, maar de Gezondheidsraad vindt dat niet nodig.
Het lijkt mij erg vervelend om ziek te worden op vakantie en dat je dan niet terug kunt omdat je in quarantaine moet. Dan moet je dus ter plekke extra overnachtingen zien te boeken (tenzij je per auto reist en wel in staat bent om een stukje te rijden).


Grotendeels wel, daarnaast komt het ook wel door de mildheid van de omikron-variant. Dat zie je met name op de IC, daar ligt haast niemand met Covid.

En ja klopt, een bevriend stel gaan nu terug naar huis omdat de een behoorlijk ziek met corona in de vouwwagen ligt. Twee kleine kinderen erbij dus ze gaan nu maar snel terug want als de ander het ook krijgt ben je nergens. Daarnaast geen eigen sanitair wat niet prettig is dan. Een extra prik halen was dan een betere optie geweest. Ben blij dat ik het voor de vakantie gehad heb….
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 13 jul 2022 16:32

De BA.2.75 variant van het coronavirus is opgedoken in Nederland.
Waarschijnlijk minder ziekmakend maar mogelijk werken de vaccinaties minder omdat deze variant het vaccine weet te omzeilen.
Ziekenhuis en IC opnames in België nemen alweer toe.
Maar ach, het is nog geen spet/okt, de maatregelen zullen er wel weer "deels" komen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2022 17:22

elburger schreef:De BA.2.75 variant van het coronavirus is opgedoken in Nederland.
Waarschijnlijk minder ziekmakend maar mogelijk werken de vaccinaties minder omdat deze variant het vaccine weet te omzeilen.
Ziekenhuis en IC opnames in België nemen alweer toe.
Maar ach, het is nog geen spet/okt, de maatregelen zullen er wel weer "deels" komen.


Als dat nodig is ja. Omdat de zorg het niet aankan bijvoorbeeld. Dat is wat anders dan je fabeltje dat men erop aanstuurt om een Europese QR te kunnen realiseren :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2022 13:26

elburger schreef:We zullen zien over een x-aantal jaren wie er gelijk heeft.
Het begint nu alweer met vaccinatie voor het apenpokkenvirus.
Mede dankzij onze mannelijke geliefden.


Met vaccins is niets mis, die hebben we al tientallen jaren zoals je weet. En ondanks dat heeft dat nog nooit geleid tot een Europese QR hoewel het goed zijn zijn dat er, privacy in acht nemend, er een internationeel registratiesysteem zou zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 03 sep 2022 14:50

aardig stil rondom het coronavirus. Maar de GGZ maakt zich al klaar voor nieuwe prikronde.
Kan dat niet beter gelijk bij de griepprik in?
Corona is volgens enige medische wetenschappers momenteel niet erger als een zware griep.
Of moet de QR code van de winter weer van stal gehaald worden omdat men dat zo graag wil?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 03 sep 2022 20:18

elburger schreef:aardig stil rondom het coronavirus.

Valt mee
Demonstratie 'Stop de permanente coronawet' - Amsterdam, zondag (jammer) 4 september 2022
https://www.blckbx.tv/livestreams/demo- ... 2022-09-04

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 sep 2022 07:43

elburger schreef:aardig stil rondom het coronavirus. Maar de GGZ maakt zich al klaar voor nieuwe prikronde.
Kan dat niet beter gelijk bij de griepprik in?
Corona is volgens enige medische wetenschappers momenteel niet erger als een zware griep.
Of moet de QR code van de winter weer van stal gehaald worden omdat men dat zo graag wil?


Ik denk dat men vooral nieuwe lockdowns, vaccinatiebewijzen, qr-codes en dergelijke wil voorkomen en daarom liever voor een nieuwe prikronde kiest.

Grappig hoe je dat zo om probeert te draaien. Er komen alleen verzwarende maatregelen als de ziekenhuizen overvol dreigen te raken

Gelukkig is er eindelijk een keer op voorhand een plan ipv dat men achter de feiten aanloopt en zijn de medische experts dus groot voorstander van deze aanpak. Dat het niet tijdens de griepprik is is denk ik omdat de griepprik, mede omdat die minder goed werkt dan de coronavaccinatie, maar door 50 procent van de kwetsbare groep wordt gehaald en bij de coronaprikken hoopt men dat dat aantal hoger is. En ik denk dat dat ook wel het geval gaat zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2022 14:41

Ik hoorde dat Kuipers besloten heeft de wet die nodig was voor de corona-app niet te verlengen.
Dat moet een forse tegenvaller zijn voor een aantal complotdenkers...
Ook hier op dit forum. We zouden van bepaalde controlemechanismen nooit meer af komen toch?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2022 09:18

StillAwake schreef:Ik hoorde dat Kuipers besloten heeft de wet die nodig was voor de corona-app niet te verlengen.
Dat moet een forse tegenvaller zijn voor een aantal complotdenkers...
Ook hier op dit forum. We zouden van bepaalde controlemechanismen nooit meer af komen toch?


Het is een afleiding, zogenaamd goede wil tonen maar let op, maar over een paar maanden zijn het aantal besmettingen weer zo opgelopen dat men dit "noodgedwongen" toch weer nieuw leven in moet blazen maar dan kan men zeggen: maar we hadden het wel afgeschaft dus de intentie is om het niet te willen ;-)

Nee, het is sowieso erg stil rond alle complotdenkers. Hier op het forum en daarbuiten ook. Eerder hoorde je nog de meest wilde verhalen, mensen zouden massaal overlijden als gevolg van de vaccinaties, controle door de overheid, de QR-code zou nooit meer weggaan. Maar ik hoor opeens niets meer over The Great Reset, mensen die neervallen omdat ze gevaccineerd zijn, viruswaarheid en al die dubieuze sensatiesites waar regelmatig naar verwezen werd en al dat soort onzin.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 14 sep 2022 10:32

StillAwake schreef:Ik hoorde dat Kuipers besloten heeft de wet die nodig was voor de corona-app niet te verlengen.
Dat moet een forse tegenvaller zijn voor een aantal complotdenkers...
Ook hier op dit forum. We zouden van bepaalde controlemechanismen nooit meer af komen toch?
Ik wil hier wel op reageren, want ik was 1 van degenen die geopperd heeft dat we mogelijk nooit van deze corona-app af zouden komen.
In de eerste plaats ben ik blij dat deze app vooralsnog niet verlengd wordt, laat ik dat vooropstellen.
Deze app was 1 van de oorzaken van de verdeeldheid die door de coronamaatregelen is ontstaan en het wegnemen van die oorzaak kan ik alleen maar toejuichen, zeker ook omdat deze app geen enkele meerwaarde had en heeft. Deze app heeft geen enkele meetbare invloed gehad op het tegenhouden van de verspreiding van COVID-19 en is dus volstrekt zinloos. Het was vooral een speeltje van de toenmalige minister de Jonge en niet meer dan dat. Dus ik hoop ook dat deze app ook nooit meer terugkomt.
Ik gebruik trouwens het woord "vooralsnog" in mijn reactie, want het is niet zo dat de politiek en andere organen niet geprobeerd hebben om deze app te behouden. Zo pleitten de werkgevers deze zomer er nog voor om die coronapas "als laatste redmiddel" in de permanente coronawet op te nemen.
En ook de Raad van State deed suggesties in deze richting.
De reden waarom deze app voorlopig niet terugkomt, is omdat er in de Eerste Kamer onvoldoende steun voor is. Deze Eerste Kamer zette in mei een streep door het verlengen van de tijdelijke wet en daar is dus ook onvoldoende steun voor een coronatoegangsbewijs. Blijkbaar zitten daar politici (van de oppositie, want die heeft daar de meerderheid) die wel inzien dat zo'n coronatoegangsbewijs maatschappij ontwrichtend is en dat je er meer last van hebt dan dat het wat oplevert. Maar als het aan de coalitie had gelegen, dan was dat coronatoegangsbewijs ongetwijfeld opgenomen geweest in de nieuwe coronawet die binnenkort naar het parlement gaat. In die wet staan nu alleen zaken als een quarantaine-, test- en mondkapjesplicht en dat is wat mij betreft tot daar aan toe, hoewel ik alleen quarantaine als bewezen effectief zie.
Dus inderdaad: ik ben blij dat we vooralsnog van zo'n coronatoegangsbewijs af zijn, maar ik zie ook dat zonder protesten dat ding niet verdwenen zou zijn. Die maatschappelijke onrust had voorkomen kunnen worden als de politici niet zo gemakkelijk dit instrument hadden toegevoegd, denk ik zo.
Marnix schreef:Nee, het is sowieso erg stil rond alle complotdenkers. Hier op het forum en daarbuiten ook. Eerder hoorde je nog de meest wilde verhalen, mensen zouden massaal overlijden als gevolg van de vaccinaties, controle door de overheid, de QR-code zou nooit meer weggaan. Maar ik hoor opeens niets meer over The Great Reset, mensen die neervallen omdat ze gevaccineerd zijn, viruswaarheid en al die dubieuze sensatiesites waar regelmatig naar verwezen werd en al dat soort onzin.
Dat complotdenkers veel onzin hebben verspreid, is juist.
Wat geen onzin is, is dat er nog steeds sprake is van een aanzienlijke oversterfte: dit jaar zijn er al meer dan 6000 mensen extra overleden dan gemiddeld. Dat is trouwens niet alleen in Nederland zo.
Alle reden dus om dit te onderzoeken, zou je denken. Maar dat gebeurt niet: dat onderzoek komt niet van de grond.
De coalitiepartijen willen hier geen debat over: ze torpedeerden een verzoek van Omtzigt hierover.
Zo voed je natuurlijk complotdenken. Want je kunt dit natuurlijk onderzoeken en als daar uitkomt dat het puur door COVID komt, of door uitgestelde zorg, dan neem je een voedingsbodem voor complotdenkers weg. Maar als je dit niet uitzoekt, dan geef je ze extra argumenten om te zeggen: "zie je wel, het komt door de vaccins en ze willen niet dat we dat te weten komen".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2022 11:20

elbert schreef:Ik wil hier wel op reageren, want ik was 1 van degenen die geopperd heeft dat we mogelijk nooit van deze corona-app af zouden komen.
In de eerste plaats ben ik blij dat deze app vooralsnog niet verlengd wordt, laat ik dat vooropstellen.
Deze app was 1 van de oorzaken van de verdeeldheid die door de coronamaatregelen is ontstaan en het wegnemen van die oorzaak kan ik alleen maar toejuichen, zeker ook omdat deze app geen enkele meerwaarde had en heeft. Deze app heeft geen enkele meetbare invloed gehad op het tegenhouden van de verspreiding van COVID-19 en is dus volstrekt zinloos. Het was vooral een speeltje van de toenmalige minister de Jonge en niet meer dan dat. Dus ik hoop ook dat deze app ook nooit meer terugkomt.
Ik gebruik trouwens het woord "vooralsnog" in mijn reactie, want het is niet zo dat de politiek en andere organen niet geprobeerd hebben om deze app te behouden. Zo pleitten de werkgevers deze zomer er nog voor om die coronapas "als laatste redmiddel" in de permanente coronawet op te nemen.
En ook de Raad van State deed suggesties in deze richting.
De reden waarom deze app voorlopig niet terugkomt, is omdat er in de Eerste Kamer onvoldoende steun voor is. Deze Eerste Kamer zette in mei een streep door het verlengen van de tijdelijke wet en daar is dus ook onvoldoende steun voor een coronatoegangsbewijs. Blijkbaar zitten daar politici (van de oppositie, want die heeft daar de meerderheid) die wel inzien dat zo'n coronatoegangsbewijs maatschappij ontwrichtend is en dat je er meer last van hebt dan dat het wat oplevert. Maar als het aan de coalitie had gelegen, dan was dat coronatoegangsbewijs ongetwijfeld opgenomen geweest in de nieuwe coronawet die binnenkort naar het parlement gaat. In die wet staan nu alleen zaken als een quarantaine-, test- en mondkapjesplicht en dat is wat mij betreft tot daar aan toe, hoewel ik alleen quarantaine als bewezen effectief zie.
Dus inderdaad: ik ben blij dat we vooralsnog van zo'n coronatoegangsbewijs af zijn, maar ik zie ook dat zonder protesten dat ding niet verdwenen zou zijn. Die maatschappelijke onrust had voorkomen kunnen worden als de politici niet zo gemakkelijk dit instrument hadden toegevoegd, denk ik zo.


Even voor de duidelijkheid, je hebt "domme complotdenkers" die allerlei dingen spuien zonder te checken of het waar is en je hebt gezonde critici die met kritische vragen komen en daar ook goede argumenten voor aandragen. Ik reken jou onder die laatste groep ;-)

Persoonlijk vind ik de coronapas als laatste redmiddel helemaal geen slecht idee. Het is iets wat je liever nooit wil gebruiken, maar de situatie kan zo zijn dat het inderdaad een uiterst redmiddel is. Als het dus uitsluitend zo bedoeld wordt snap ik wel dat werkgevers en bijvoorbeeld de Raad van State zeiden: Doe het niet helemaal weg maar hou het achter de hand, voor als het echt niet anders kan. Ik ben bijvoorbeeld ook voor een keuze of je je laat vaccineren of niet maar als er bijvoorbeeld een gevaarlijke mazelenepidemie ontstaat lijkt het me ook logisch dat je, als laatste redmiddel, als er bijvoorbeeld levensbedreigende situaties ontstaan voor baby's die hun vaccinatie nog niet hebben kunnen krijgen, onderscheid gaat maken tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden. Nogmaals, je wil het allemaal liever niet maar het kan een uiterste redmiddel zijn en als het zo gebruikt wordt lijkt me dat prima. En als je overvolle ziekenhuizen hebt waardoor niet meer de passende zorg aan patienten kan worden geleverd en het overgrote deel van die patienten zijn niet-gevaccineerden kan het een uiterste redmiddel zijn om de toegang tot de groep niet-gevaccineerden tijdelijk te beperken. Je moet dan wel heel duidelijk omschrijven wanneer iets een laatste redmiddel is, om misbruik te voorkomen.


Dat complotdenkers veel onzin hebben verspreid, is juist.
Wat geen onzin is, is dat er nog steeds sprake is van een aanzienlijke oversterfte: dit jaar zijn er al meer dan 6000 mensen extra overleden dan gemiddeld. Dat is trouwens niet alleen in Nederland zo.
Alle reden dus om dit te onderzoeken, zou je denken. Maar dat gebeurt niet: dat onderzoek komt niet van de grond.
De coalitiepartijen willen hier geen debat over: ze torpedeerden een verzoek van Omtzigt hierover.
Zo voed je natuurlijk complotdenken. Want je kunt dit natuurlijk onderzoeken en als daar uitkomt dat het puur door COVID komt, of door uitgestelde zorg, dan neem je een voedingsbodem voor complotdenkers weg. Maar als je dit niet uitzoekt, dan geef je ze extra argumenten om te zeggen: "zie je wel, het komt door de vaccins en ze willen niet dat we dat te weten komen".


Mee eens, ik ben ook voor onderzoek.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 14 sep 2022 14:36

Marnix schreef:Persoonlijk vind ik de coronapas als laatste redmiddel helemaal geen slecht idee. Het is iets wat je liever nooit wil gebruiken, maar de situatie kan zo zijn dat het inderdaad een uiterst redmiddel is. Als het dus uitsluitend zo bedoeld wordt snap ik wel dat werkgevers en bijvoorbeeld de Raad van State zeiden: Doe het niet helemaal weg maar hou het achter de hand, voor als het echt niet anders kan. Ik ben bijvoorbeeld ook voor een keuze of je je laat vaccineren of niet maar als er bijvoorbeeld een gevaarlijke mazelenepidemie ontstaat lijkt het me ook logisch dat je, als laatste redmiddel, als er bijvoorbeeld levensbedreigende situaties ontstaan voor baby's die hun vaccinatie nog niet hebben kunnen krijgen, onderscheid gaat maken tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden. Nogmaals, je wil het allemaal liever niet maar het kan een uiterste redmiddel zijn en als het zo gebruikt wordt lijkt me dat prima. En als je overvolle ziekenhuizen hebt waardoor niet meer de passende zorg aan patienten kan worden geleverd en het overgrote deel van die patienten zijn niet-gevaccineerden kan het een uiterste redmiddel zijn om de toegang tot de groep niet-gevaccineerden tijdelijk te beperken. Je moet dan wel heel duidelijk omschrijven wanneer iets een laatste redmiddel is, om misbruik te voorkomen.
Maar de vraag bij dit "laatste redmiddel" is wel: wat red je dan er precies mee? Er is niet mee aangetoond dat het de verspreiding van COVID heeft vertraagd of voorkomen. Want ook mensen die gevaccineerd waren en dus een groen vinkje hadden, konden niet alleen ongevaccineerden besmetten, maar ook elkaar. Daar komt nog eens bij dat mensen die in sommige gelegenheden alleen met zo'n app naar binnen konden, bij andere gelegenheden mensen zonder zo'n app tegen konden komen (bijvoorbeeld de supermarkt, de kerk, thuis enz. enz.). Ik zie echt het nut er niet van in en belangrijker: er is ook geen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat het nut heeft.
Dan geldt voor mij: als er geen bewijs is dat het werkt, voer het dan niet in. Want anders kun je net zo goed mensen door een hoepeltje laten springen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 14 sep 2022 15:41

O
Corona is de wereld (nog) niet uit, en zeer waarschijnlijk zal dat ook nooit meer gebeuren.

Wat wel degelijk onderzocht moet worden is, welke fouten heeft de Nederlandse regering gemaakt nav het COVID virus.
Want dat er fouten zijn gemaakt is zeker.
Dat er "dwang" is opgelegd is ook zeker.
Dat er door de vaccinaties sterfgevallen zijn te betreuren is ook zeker.
Dat er een tweespalt in de samenleving is ontstaan is ook zeker.
En dat ongevaccineerden gediscrimineerd werden is ook een waarheid.

Maar beste mensen, de herfst en winter staan voor de deur en de maatregelen komen zo met de weersverslechtering mee.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2022 16:21

elburger schreef:O
Corona is de wereld (nog) niet uit, en zeer waarschijnlijk zal dat ook nooit meer gebeuren.

Wat wel degelijk onderzocht moet worden is, welke fouten heeft de Nederlandse regering gemaakt nav het COVID virus.
Want dat er fouten zijn gemaakt is zeker.
Dat er "dwang" is opgelegd is ook zeker.
Dat er door de vaccinaties sterfgevallen zijn te betreuren is ook zeker.
Dat er een tweespalt in de samenleving is ontstaan is ook zeker.
En dat ongevaccineerden gediscrimineerd werden is ook een waarheid.

Maar beste mensen, de herfst en winter staan voor de deur en de maatregelen komen zo met de weersverslechtering mee.


Prima maar steek dan ook de hand in eigen boezem en bedenk ook welke fouten jij hebt gemaakt, hoeveel onzin je hier hebt geroepen, hoeveel doden er zonder vaccinatie waren gevallen etcetera.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2022 16:37

elbert schreef:Maar de vraag bij dit "laatste redmiddel" is wel: wat red je dan er precies mee? Er is niet mee aangetoond dat het de verspreiding van COVID heeft vertraagd of voorkomen. Want ook mensen die gevaccineerd waren en dus een groen vinkje hadden, konden niet alleen ongevaccineerden besmetten, maar ook elkaar. Daar komt nog eens bij dat mensen die in sommige gelegenheden alleen met zo'n app naar binnen konden, bij andere gelegenheden mensen zonder zo'n app tegen konden komen (bijvoorbeeld de supermarkt, de kerk, thuis enz. enz.). Ik zie echt het nut er niet van in en belangrijker: er is ook geen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat het nut heeft.
Dan geldt voor mij: als er geen bewijs is dat het werkt, voer het dan niet in. Want anders kun je net zo goed mensen door een hoepeltje laten springen.


Als tot maaaanden na de vaccinatieronde er verhoudingsgewijs veel meer ongevaccineerden op de IC en in het ziekenhuis liggen lijkt het me geen onlogische keuze om het nut van de regel in te zien. En als het niet werkt omdat men toch alles maar onzin vindt en elkaar dan elders maar gaat opzoeken en zo alsnog besmet weet ik niet of ik dat zo’n sterk tegenargument vind. In principe heeft men er zelf voor gezorgd dat de regel minder goed werkt. Want het is geen verrassing dat het virus zich verspreidt doordat mensen dicht bij elkaar in de buurt komen. En het is ook bekend dat mensen die niet gevaccineerd zijn veel eerder in het ziekenhuis komen. Wat is dan logisch als je ziekenhuizen nogal overbelast zijn en je het aantal patiënten in het ziekenhuis moet terugdringen?

Uit het onderzoek van Delft blijkt dat de maatregel best wel heeft gewerkt. De effectiviteit werd in de loop van de tijd minder als gevolg van:

1. De omikron-variant die veel besmettelijker was
2. Waar zowel de vaccins als een eerdere besmetting (met een eerdere variant) ook voor minder bescherming zorgden
3. Omdat men zei: Nou dan gaan we elkaar wel massaal thuis opzoeken.

Daar zou je tegenin kunnen brengen dat ondertussen ook weer veel meer niet-gevaccineerden een coronabesmetting hebben meegemaakt. Maar je kan niet zeggen dat onbewezen is dat de maatregel kan werken. Het is bewezen dat hij kan werken, maar dat dat wel afhankelijk is van allerlei factoren. Maar goed we hebben die discussie vaak gevoerd dus het heeft denk ik weinig zin dat weer te doen. Hopelijk komt het er met deze variant niet meer van dat dat soort beslissingen overwogen moeten worden. Alleen geven de experts die zeggen dat je het beter achter de hand kan houden omdat er nog veel onzeker is, er kunnen bijvoorbeeld nieuwe verianten komen die toch weer meer impact hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten